Mijn paard blijft lang koud en stijf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Mijn paard blijft lang koud en stijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 18:29

Mijn paard heeft tegenwoordig niet zo'n heel dikke vacht meer. Nu is dat op stal/paddock niet zo'n probleem dan krijgt ze gewoon een een dikkere deken op.
Maar tijdens het rijden levert het giga veel problemen op. We zijn al snel 45 minuten bezig met opwarmen. Al die tijd blijft ze koud en stijf. Na 45 minuten is ze soepel en dan loopt ze de sterren van de hemel. Maar die eerst 45 minuten is het net een plank hout zonder buiging (in lijf en benen). Ik ben ook bang dat als het nog kouder word, dit meer problemen nog gaat opleveren.

Instappen met zweetdeken doen we. Ze mag haar deken heel lang op houden op stal. We rijden in een binnenbak.
Longeren van te voren helpt. Maar ook dan hebben we 30/40 minuten nodig (aan de longe) voor ze warm is en dus kan buigen.
Veel galopperen aan het begin doen we ook, maar de tijd blijft zo lang.

Het is echte kou, geen medisch probleem. Ze kan op stal ook trillen als een rietje als ze het koud heeft (maar dan doen we gewoon deken op en probleem weg)

Wie heeft er nog meer tips haar sneller warm te krijgen, haar lekker warm te houden?

Anoniem

Re: Mijn paard blijft lang koud en stijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:56

Hoe weet je zeker dat het geen medisch probleem is? Lijkt me toch echt niet gezond dat een paard zich niet warm kan houden...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:58

is je paard goed op gewicht of iets te dun?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 12:04

Joolien: daar heb je veeartsen voor.

Geerke: Paard is goed op gewicht.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 12:54

Miss volgend jaar de dekens er eens af houden, een paard kan juist door een te zware dikke deken zijn eigen temperatuur niet meer regelen en wat doen wij we gooien er nog een dikkere op waardoor het probleem erger word.
Het stijve kun je oplossen door echte gym oefeningen b.v aan de hand te gaan doen, miss train je spiertechnisch wel niet helemaal op de juiste manier?
Want wat doe je b.v aan de longe aan gymmen, dan bedoel ik zonder hulpteugels want dat is geen gym in mijn ogen maar dwang matig in een vorm zetten en vaak klopt de stelling dan niet en dan is het ook geen juiste gymoefening.
Hoe oud is het paard en krijgt het voldoende hooi, b.v een kilo of 8 per dag of meer als het een erg groot paard is, komt het paard buiten en heeft het daar ook onbeperkt hooi tot zijn beschikking, want er zijn veel stallen waar een paard buiten mag , maar geen voer bij krijgt, 8 uur buiten is prima, maar dan moet je wel kunnen eten om de kachel op gang te houden en in gras zit nu niks.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 16:30

Zonder dekens word het een ramp. Misschien even iets duidelijker uitleggen. Toen ik Rosa kocht 2,5 geleden was ze mager, zonder spieren en met een mega vacht. Toen stond ze enorm vaak te rillen. Tegenwoordig maakt ze veel minder vacht aan. Maar je merkt het wel aan haar. Ze is boos, strak en rolt bv niet meer. Ik ben niet altijd voor dekens maar ze heeft het gewoon nodig. Daar twijfelt niemand aan.

Paard is 13 jaar. Krijgt half kg muesli in de winter (rest van het jaar niks). Krijgt verder ongeveer 15/20kg hooi per dag. Daarbuiten wilgentakken, riet, gras en stro. Ze kan de hele dag knabbelen en doet dat ook. Stalhouder let daar ook echt op (op mijn verzoek).

We doen 2x in de week grondwerken op advies van fysio. Met schouderbinnenwaarts/buitenwaarts, travers, achterwaarts enzo daarvoor doen we altijd de longe met pessoa of dubbele longeerlijn. Daarnaast rijden we 5x in de week 1,5 uur. 3/4x in de week dressuur en 1x in de week buiten (vind ze in de zomer leuk, nu niet) en zo af en toe springen.

Ik zoek echt tips om haar aan het begin van het rijden/longeren lekker op te warmen. Op stal en in de paddock redden we het wel. Daar heeft ze het ook niet zichtbaar koud.
Dus echt, welke oefeningen zijn er lekker om haar op te warmen. Welke dingen zijn er goed om te zorgen dat ze van te voren al een beetje extra warmte heeft. Zo had mijn fysio het over kampferolie?

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:57

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 17:10

Vraag ik me af, ziet er wel heel fijn uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:36

Ik zit ook te denken aan een solarium vooraf. Maar dat moet je dan maar net op stal hebben :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 17:50

Die hebben we jammer genoeg niet. (Heb er wel om gevraagd, maar geloof niet dat ik hem krijg ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:53

Lastig, vraag m voor kerst? :P

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:59

Bij die van mij begin je de kou ook wel te merken... ze is juist ontwijs voorwaarts maar er zit inderdaad geen souplesse in en ze houdt dan lekker stug haar kop opmhoog.. als ik helemaal uitgeput ben komt ze net lekker los, vraag me dus ook even af hoe 'we' dit eerder op kunnen lossen! Wel komt over 2 weken de masseur maar weer eens langs, dat deed haar vorig jaar erg goed... misschien ook iets voor de jouwe? Alleen komt jouwe dus uiteindelijk wel lekker los maar het duurt zo lang... Sommige paarden zijn denk ik gewoon meer een Diesel en andere Benzine...?
Ik begin ook altijd stroef maar kan nog makkelijk een uur doorgaan als de rest van de deelnemers staan uit te heigen ;-)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:40

*leest mee* Hier ook zo'n "mietje" dat snel stijf is met de kou. Mij is ook geadviseerd haar te rijden met een uitrijdeken, die blijft soms ook gewoon op als ik ga rijden. Maar blijft soms echt laaang duren voor ze soepel wordt. Bij die van mij is het wel een 'medisch probleem' al heb ik haar verder niet laten uitlichten nog. Maar een osteopaat behandeling helpt bij haar bijvoorbeeld wel wat, evenals het voeren van magnesium.

Je hebt ook 'warmte dekens' of rugwarmers noemen ze het volgens mij? Van Back on track. Misschien dat dat wat is?

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 20:51

Verder niet om iemand aan te vallen of zo, maar ik had hier ook iemand rijden en mijn paard was ook steeds weer stijf of kreupel op de voorhand en eigenlijk bleek dat er gewoon verkeerd gereden werd.
Te snel iets willen terwijl het paard niet zover was.
Er moest best lang ingereden worden en als ik nu kijk dat ik zelf met haar bezig ben inrijden hoeft niet zo lang en van stijfheid voor of nadien merk ik niets meer.
Misschien toch eens kritisch kijken hoe er gereden word.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 20:57

Als paard medisch oke, is zou ik gaan voor inrijden ook stuk drafwerk met dekentje erop.
Niet te lang blijven stappen, daar worden ze echt niet warm van als het koud is.
Lekker draven (ik zeg niet in de krul en in draf de bak door, nee lekker losdraven), beetje gymnastieken.
Sommige paarden hebben juist vrij snel lekker relaxt handgalopje nodig om op te warmen en los te worden.
Zou het in die richting gaan zoeken.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 21:12

Ik ga mee met Sjolvir, lekker deken erop laten tijdens het losrijden.
Mijn merrie is dan niet stijf met losrijden, maar wel een koukleum. Die laat ik met rijden ook rustig de deken erop, en ik gebruik zelfs een halsstuk die ik pas eraf haal als ik losgereden heb. Dan moet ik wel, omdat ik western rijd en neckreining gebruik. En das lastig met een halsdeken, dan voelt ze de teugel niet meer :D

De BOT dekens ken ik niet persoonlijk, maar ik heb wel een nekwarmer van BOT. Kan niet zeggen dat die nou veel warmer is dan een gewone deken. Ik reageer er wel op, na 4 uur moet ik dat ding echt af doen anders wordt ik misselijk. Ook iets om rekening mee te houden.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 21:17

Heeft je paard dit in de zomer ook? Niet dat ie het koud heeft natuurlijk, maar dat ie een lange warming-up nodig heeft?

Ik vind het wel zorgelijk dat een paard 3 kwartier nodig heeft om soepel te worden. Naar mijn idee is er dan toch wat anders aan de hand dan alleen wat koude spieren.

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 21:22

Die van mij is ook in de winter erg stijf. Vrij logisch, hij is 24.
Merk dat ie van stappen niet erg warm word. Stap dus niet zoveel langer in dan in de zomer. Zonder deken ook, want die heeft ie op stal ook niet om.
Verder vraag ik in stap al veel stelling. Ik draaf vrij snel aan. Tempo is dan nog ver te zoeken. Daarom veel overgangen.
Om hem lekker soepel te krijgen begin ik met grotere bochten en eindig ik met kleinere bochten zoals een slangenvolte met 5 bogen. Natuurlijk blijft ie stijver dan in de zomer, maar ik merk dat deze warmingup fijn is in de winter.
Solarium van te voren is ook erg fijn, maar die moet je maar net hebben. Overigens doe ik op stal ook vaak kleine oefeningen zoals de benen optillen en de hals buigen.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 21:34

Net zoals bij mensen heb je natuurlijk ook paarden die wat stijver en kouwelijker zijn aangelegd dan anderen. Dat heeft o.a. te maken met de constitutie van spieren, pezen en bewegingsruimte in de gewrichten, maar ook met de doorbloeding. De 'warming up' is in zulke gevallen van groot belang en zal altijd zorgvuldig en langdurig uitgevoerd moeten worden.

Qua voeding zou je je kunnen verdiepen in welk voedsel de doorbloeding van het spieren - en pezenstelsel (pezen kennen geen doorbloeding...) van jouw paard extra zou kunnen bevorderen.

Je zal merken dat je paard in de zomer minder stijf zal zijn, maar waarschijnlijk toch stijver dan andere paarden.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 00:30

My_chimanga: Het is inderdaad hals rechthouden, benen stijf en zo draven en galopperen we dan. Vind het vooral slecht voor d'r rug. Zo plankig kan nooit lang goed gaan.

Tancreda/Sjolvir: vind het best 'eng' om te draven of te galopperen met zo'n deken. Vind het maar een flapperig ding. Maar jullie denken dat dat wel kan?
Even naar die dekens van Back on Track gekeken, maar zo'n deken met heatpacks lijkt me dan nuttiger. Geeft meer warmte ook (vraag me daar alleen weer van af of ze niet te heet worden).

Mnkortleve: Ik rij 3x in de week les bij ervaren instructeurs en geef zelf al bijna 10 jaar les. Ik weet hoe ik me paard niet kan overbelasten. En de meeste vinden dat ik juist door de opstartproblemen me paard onderbelast. Ik eis na die 45 minuten geen top werk meer. Juist omdat we al zo'n tijd bezig zijn.

Nelleke: Ja in de zomer is het afhankelijk van het weer ook wel eens lastig. Als het winderig is of regent. Ik heb echt van de zomer bij 30 graden heeeeerlijk gereden.

Marin_ka3: Ja zo is het mij ook uitgelegd. En dat kan ik accepteren. Ik heb het niet zo heel snel koud (rij in dit weer nog in me t-shirt), maar kan me voorstellen dat er mensen zijn die het wel snel koud hebben. Het past alleen niet typisch bij het ras. Daarom misschien dat het me ook meer opvalt. Ik ben die soepele wendbare paardjes gewend en dan heb ik hier een halve plank aan in het begin
Heb je een aanrader kwa tekst/boek/site/bedrijf waar ik wat kan vinden over voeding en doorbloeding?

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 06:21

Geef je je paard ook iets extra's voor de vitamine?. Als ik zo lees wat je hem voert, dan krijgt ie vrijwel zeker te weinig vitamine E binnen. En dat heeft zijn weerslag op de spieren {stijf!}. In het voorjaar zit er veel vitamine e in het gras, in de zomer wordt het al iets minder, en naarmate het seizoen vordert wordt het nog minder. In hooi neemt het vitamine gehalte af vanaf het moment dat het gedorst is. Dus hoe ouder het hooi is, hoe minder vitamines er in zitten, met name vitamine e. Sommige paarden moet je gewoon extra ondersteunen, met name in de herfst/winter, met extra vitamine {en dan ook vooral weer vitamine E}. Als je hem niet meer krachtvoer wilt geven, dan zou ik hem zeker extra vitamine E bijvoeren.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 07:09

Heb je een stapmolen op stal? Lijkt mij ook nuttig je paard in beweging te houden, zodat eventuele verzuringen gemakkelijker op kunnen lossen. Daar kunnen ze gewoon in met de winterdeken. En inderdaad stappen, draven en galopperen met een uitrij- of zweetdeken op.

Het voeren van magnesium helpt ook tegen verzuring.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 07:24

Ik denk ook dat wat vitamines geen kwaad kan.
Bijv vitE met Selenium ,
Vind het zelfs voor een koukleum erg lang hoor, 3 kwartier.
Normaal gezien duurt een training niet eens zo lang, paard hoort na 20 minuten toch echt wel warm te zijn.
Kan ook reuma-achtige klachten zijn, dus een keer een DA raadplegen is zo onverstandig niet.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 07:25

Ik ken het ook hoor, heb ook paarden gekend die met kou erg stijf zijn en strak. Moest ook denken aan een vitamine supplement. En magnesium zou ook een goede aanvulling zijn.
Verder uitproberen wat het beste werkt. Minder of geen deken op werkt in ieder geval niet! Die spieren moeten toch een beetje warm gehouden worden. Een geval dat ik ken had helemaal geen deken op en dat is gewoon zielig.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 07:38

Wij reden 's winters vaak met een gewone, dikke wollen mensendeken op. Als je die goed onder het zadel legt, blijft hij door de singel keurig liggen. Ook wij hadden geen geld voor officiële rijdekens. Een heel groot voordeel is dat ze ook met een echte wollen deken (zoals inderdaad een zweetdeken) niet zo bezweet raken; onder de deken blijven ze droog en warm. Onze paarden waren niet geschoren, maar op lange buitenritten in de winterkou is het hier toch wel koud, omdat het land heel plat en open is; dan was dit gewoon een uitkomst.