Ervaringen met bodemschuwe paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deertje

Ervaringen met bodemschuwe paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 14:35

Wie heeft ervaringen met paarden die bodemschuw zijn? Kan je zoiets in graad doen minderen?

Is voor mij de eerste ervaring met zo'n "gedrag" en ik weet eigenlijk niet zo goed wat je daar kan aan veranderen...
Ook is het moeilijk voor mij omdat ik eigenlijk niet goed weet hoe ik daar moet op reageren.

Het paard is zowel onder de ruiter als in vrijheid enorm bang van de bodem, en is medisch 100% in orde

bedankt alvast voor jullie hulp

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Ervaringen met bodemschuwe paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 14:37

Waar reageert hij het meest op? Licht/donker, verschillen in ondergrond, texturen, objecten?

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 14:39

op alles eigenlijk, verschillende overgangen van grond, ook van zijn eigen schaduw die opeens te voorschijn komt.
dit weekend op concour was hij heel bang van de geopad vlokken die nieuw gestrooid waren in de bak. Grote plassen gaat hij in gelijk niets, kleine plassen is hij dan als de dood voor..

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 14:42

Veel van dat soort dingen kun je simuleren. Hoe reageert hij aan de hand? Sommige paarden volgen liever een grondhulp, gewoon iemand die voor hen uit loopt.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 14:45

aan de hand is het even erg. Stel dat ik hem bv door een kleine plas wil laten gaan, en ik ga voor, dan ofwel stopt hij of springt hij opzij zodat hij mij bijna bezeert zeg maar. Hij slaat volledig in paniek en je krijgt er hem niet door, op geen enkele manier.

Ik zoek gewoon een manier dat hij leert dat hij mij kan vertrouwen, maar blijkbaar is dit zo simpel nog niet.
Je kan bv aan het draven zijn in de bak, dat hij opeens alles dichtslaat dat ik er zo goed of over lig...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 14:56

Hoe oud is het paard?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 15:02

Opeens? Zonder duidelijke reden dus ook?

Is zijn gezichtsvermogen ook al getest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 15:02

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 15:05

Sammie schreef:
Hoe oud is het paard?

hij is 7.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 15:06

Rije schreef:
Opeens? Zonder duidelijke reden dus ook?

Is zijn gezichtsvermogen ook al getest?

ja opeens, al weten we ook wel al, de lichten gaan in de binnenbak, we hebben kans tot....

Hij ziet perfect ( te goed :D )

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 15:07

Joolien schreef:
Poeh dat is lastig. In principe ken ik daar geen aanpak voor qua gedrag, maar ik ken wel bodemblinkers. Dat is een groot neusbontje waardoor ze de grond voor hun niet zien, word wel eens bij dravers gebruikt. Heb je ook in andere vormen. Ik denk dat ze dat hier wel hebben : http://www.zadelmakerij-vdbosch.nl/inde ... fsport.htm

Is hij wel op de ogen gecontroleerd?

Edit, hier gevonden: http://www.ready2raceshop.nl/items/bodem-blinker/

thanks, heb al eens geprobeerd om met een gewoon bontje rond zijn neus te rijden en dat was een heel klein beetje beter, maar het probleem is, dat mag je op concours niet aandoen....;

zijn ogen zijn getest en zijn in orde

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 15:08

Weet je zeker dat ie perfect ziet of is het nagekeken? :P Als paarden slecht zicht hebben kunnen ze schimmen zien en dingen niet goed herkennen en dan slaat snel hun instinct toe.

Nee je zult t op concours niet mogen gebruiken haha.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 15:09

Je kunt natuurlijk het paard zekerder van zichzelf maken door schriktraining te gaan doen, maar of dat ook werkt bij zulke directe en onvoorspelbare acties, dat weet ik niet...

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 15:09

Joolien schreef:
Weet je zeker dat ie perfect ziet of is het nagekeken? :P Als paarden slecht zicht hebben kunnen ze schimmen zien en dingen niet goed herkennen en dan slaat snel hun instinct toe.

Nee je zult t op concours niet mogen gebruiken haha.

ze zijn getest geweest

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 15:12

Rije schreef:
Je kunt natuurlijk het paard zekerder van zichzelf maken door schriktraining te gaan doen, maar of dat ook werkt bij zulke directe en onvoorspelbare acties, dat weet ik niet...

ik heb vorige week een plastiek doek op de grond gelegd, ging vrij goed, kon ik zo over hem leggen op het einde, weliswaar was hij vrij bang, maar ik kon het toch doen. Maar het zijn niet echt voorwerpen waar hij bang van is, het is echt van bodemveranderingen. Opeens een schaduw, opeens zonlicht, ..

Zo reed ik vorige week in de binnenbak die nog vrij nat lag na het wateren, niet durven lopen, echt met de rem er volledig op, want dat was volgens hem anders dan anders

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 15:14

En als je dat plastic op de grond legt (wel vast zodat het niet wappert!) en dan gaat rijden? Hij weet nu dat het plastic op zich hem niets gaat doen. En zo opbouwen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 15:19

mijn pony is ook bodemschuw,rijden met een bontje om de neusriem heltp wel,maar niet afdoende
je kunt ook bontjes om de bakstukken doen,die helpen ook.

beste is gewoon toch negeren en probeer niet mee te gaan in het gedrag.
vaak ga je namelijk na verloop van tijd zelf ook letten op kleurverschil en alles wat maar anders kan zijn op de nbodem.
onbewust houdt je dan vaak je adem in waar je paard dan ook nog weer op reageerd.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 15:21

Rije schreef:
En als je dat plastic op de grond legt (wel vast zodat het niet wappert!) en dan gaat rijden? Hij weet nu dat het plastic op zich hem niets gaat doen. En zo opbouwen.

dat kan ik idd eens proberen, maar zoals ik al eerder zei: het is niet echt het probleem van vreemde voorwerpen ( hij zal dan bv niet kijken naar de plastic, maar dan wel nog naar zijn schaduw tegen de bakrand)

Heb al zitten denken om hem eens iets te geven tegen de stress in de vorm van een poeder ofzo..

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 15:24

ellepel schreef:
mijn pony is ook bodemschuw,rijden met een bontje om de neusriem heltp wel,maar niet afdoende
je kunt ook bontjes om de bakstukken doen,die helpen ook.

beste is gewoon toch negeren en probeer niet mee te gaan in het gedrag.
vaak ga je namelijk na verloop van tijd zelf ook letten op kleurverschil en alles wat maar anders kan zijn op de nbodem.
onbewust houdt je dan vaak je adem in waar je paard dan ook nog weer op reageerd.

ja, dat is wel waar, ik probeer mezelf echt rustig te houden en er hem niet op aan te pakken, maar ik heb ook soms het idee van ' stop het nu' ik doe je niets en die schaduw al helemaal niet)
ik heb echt een manier nodig dat hij mij 100% vetrouwd in het rijden.

En het ligt dus niet aan mij, maar ook in vrijheid, bv niet in de douche gaan als die nat ligt, niet in de wei durven, er dan ook op dezelfde plaats blijven staan als hij iets denkt te zien...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 15:25

Heeft hij dat altijd al gehad of is het gedrag opeens ontstaan?

Bodemschuwe paarden reageren op (minuscule) diepte- en kleurverschillen. Schaduwen die bewegen of opeens ontstaan (en er eerder niet waren). Ruin van mij schrok laatst van een drol die in z’n weg lag _O- . Veel oefenen en ‘gewoon’ doorrijden is het belangrijkste, maar daarbij moet de ruiter wel zelf het vertrouwen hebben. Als je er te afwachtend bij bent of te overdrijven gaat vragen ‘rijdt’ aub door/erlang of wat dan ook geef jij een signaal dat er *iets* aan de hand is. Hij moet niet ‘leren’ dat hij jou moet vertrouwen. Jij moet dat vertrouwen geven, want jij bent de baas en leider.

Weet je zeker dat hij reageert op de bodem. Kan het niet gewoon testen of uit proberen zijn?

Heb je hindernis materiaal en een longeer/losgooibak? Laat hem eens balken lopen en kijk hij daar op reageert.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 15:26

het probleem is dat hij daardoor is weggedaan door zijn vorige eigenaar, zo ben ik ook te weten gekomen dat hij daar op werd afgestraft, en dat ze hem eens flink hebben aangepakt, dus dat maakt er hem niet makkelijker op natuurlijk.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 15:29

Sammie schreef:
Heeft hij dat altijd al gehad of is het gedrag opeens ontstaan?

Bodemschuwe paarden reageren op (minuscule) diepte- en kleurverschillen. Schaduwen die bewegen of opeens ontstaan (en er eerder niet waren). Ruin van mij schrok laatst van een drol die in z’n weg lag _O- . Veel oefenen en ‘gewoon’ doorrijden is het belangrijkste, maar daarbij moet de ruiter wel zelf het vertrouwen hebben. Als je er te afwachtend bij bent of te overdrijven gaat vragen ‘rijdt’ aub door/erlang of wat dan ook geef jij een signaal dat er *iets* aan de hand is. Hij moet niet ‘leren’ dat hij jou moet vertrouwen. Jij moet dat vertrouwen geven, want jij bent de baas en leider.

Weet je zeker dat hij reageert op de bodem. Kan het niet gewoon testen of uit proberen zijn?

Heb je hindernis materiaal en een longeer/losgooibak? Laat hem eens balken lopen en kijk hij daar op reageert.

testen is het niet, daar ben ik zeker van. Ik heb hem nu een klein jaar en heeft het al altijd gedaan, ik heb ook al gedacht dat ik er mss teveel opzit met het idee van ' ik moet hem naar voor drijven vooraleer hij stopt'
Als hij teveel 'druk' voelt, dan ziet hij het al helemaal niet meer zitten.

balken lopen en vrijspringen vind hij fantastisch!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 15:30

sympie schreef:
het probleem is dat hij daardoor is weggedaan door zijn vorige eigenaar, zo ben ik ook te weten gekomen dat hij daar op werd afgestraft, en dat ze hem eens flink hebben aangepakt, dus dat maakt er hem niet makkelijker op natuurlijk.

Ah een onzeker paard dus. Dan zal duidelijk en consequent leiderschap erg belangrijk zijn. En vooral rustgevend :)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 15:31

Mijn pony had dit ook wel, maar niet zo extreem. Licht/donker op buitenrit garandeerde altijd in een slidingstop/opzijspringen of eroverheen springen. Ook in de bak: schaduw, donkere vlekken op de grond, natte (en dus donkere) plekken op de bodem, vlekken op de omheining. Ze reageerde erop. Mijn toenmalige bijrijdster kon op een gegeven moment geen normaal rondje door de bak rijden, maar mijn pony vond het toen ook wel erg grappig hoor en maakte er misbruik van. Overigens een nieuwe witte bodem kon ook altijd op gesnurk rekenen en werd altijd uitgebreid geïnspecteerd.

Ik ben gewoon blijven rijden. Gewoon doen waarmee je bezig bent. Wil je een volte? Dan gewoon die volte rijden en als hij/zij opzijspringt gewoon doorgaan met de volte. Niet meeschrikken, of erop reageren. Gewoon doorrijden.

Ik moet wel zeggen dat als mijn pony het een paar keer had gezien (paar keer rijden) dat het dan ook over was. Na een paar keer in de buitenbak met lichten was ze gewend aan haar schaduw. De lichte/donkere vlekken op buitenrit zijn er ingebleven overigens. Blijven rijden alsof er niks aan de hand is, is imo de juiste benadering. Geduld, geduld, geduld.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 15:32

ik heb het ook gehad met een merrie.Bij het dragen van een neusbontje was het probleem verholpen.