dunner bit = zachter??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loveuliska

dunner bit = zachter??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 20:11

hallo allemaal,

mijn verzorgpony heeft een best dik enkelgebroken bit.
maar ik vroeg mij af of een dunner enkelgebroken bit niet zachter is. of klopt dat niet??

kunnen jullie mij helpen??

gr loveuliska

Set_Elkol

Re: dunner bit = zachter??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 20:11

een dunner bit is juist scherper volgens mij :)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 20:12

het ligt eraan. als de mond groot is kan je best een dikker bit nemen. als de mond kleiner is kan je beter een dunner bit nemen. anders is 'zn mond vol'

loveuliska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 20:13

hoe bedoel je een kleiner mond?? het is een fjord met nog net een cob maat net geen full

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 20:14

Dunner bit is scherper dan dik bit.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 20:15

Ligt helemaal aan de mond zoals Maureen uitlegd, én aan de ruiterhand. Ga je fijn zagen aan dat bit, ja dan werkt een dunner bit scherper in.

NoorW

Nee, een dunner bit is juist eerder scherper omdat het een kleiner oppervlakte is waarover evenveel druk verdeeld wordt, oftewel de ruk is hoger. Het is net als wanneer je met je kuit of met een spoor aanspoort. Een spoor is veel kleiner dus als je met een spoor even hard aanspoort als je met je kuit zou doen is dat vele malen scherper omdat de druk op een kleiner oppervlakte verdeeld wordt. Maar als het bit erg groot is moet je wel goed kijken of het niet té groot is. En de inwerking van een bit hangt ook af van hoe jij ermee omgaat, of hij wel of niet correct in de mond ligt, of het de juiste maat is, wat voor soort bit en van welk materiaal.

Merell123

Bit is zo scherp als de hand van de ruiter zeggen ze wel eens :).

Ik heb bij mijn pony een dun bitje ivm kleine mond.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 20:16

Als er veel ruimte boven de tond is heb je een ruime mond, is er weinig ruimte tussen tong en gehemelte is heb je een kleine mond. In dat geval kan je beter een dunner bitje nemen.
Maar hele dunne bitjes werken scherper in dan dikkere. Dikkere verdelen de druk meer dan dunne.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 20:16

Het gaat niet om het hoofd, maar echt de ruimte in de mond. En dan nog, sommige paarden vinden een dik bit fijner, sommige juist niet. Hetzelfde geldt voor enkel-, dubbelgebroken of ongebroken.

Maar aangezien het je verzorgpaard is, zou ik het gewoon aan de eigenaar overlaten ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 20:19

Hangt er vanaf hoeveel ruimte er in de mond is, een bit moet niet zo dik zijn dat pony de mond niet meer dicht kan doen bv. Wat daarna het zachtste/fijnste bit is hangt af van het karakter en dikte tong/lagen in combinatie met kunde/ervaring ruiter.

loveuliska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 20:21

nou ja uuhh de eigenaar heeft daar nog minder verstand van dan ik
ik vraag dit ook omdat we en dunner bit hebben liggen van de zelfde maat als ze nu heeft, en die is door iemand goedgekeurd die er wel veel verstand van heeft. alleen als het veel scherper is dan vind ik het zelf niet nodig maar ik ga een naar haar mond kijken. een zien of ze een klein og groot te mond heeft

danku allemaal

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 20:22

het ligt er daarnaast ook nog aan hoe dik de lagen in de mond zijn -een paard met duunne lagen vind een dunner bit fijner, want dat drukt minder dan een dik bit en andersom kortom, een passend bit zoeken is puzzelen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 20:24

Bitje in doen, en dan kijken of de mond nog gewoon dicht kan, andere optie is gewoon dunnere bitje pakken en uitproberen waar ze fijner op loopt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 20:30

Een bit dat niet goed past of lekker in de mond ligt is altijd scherper dan een bit dat wel goed past en lekker voor het paard in de mond ligt, daarbij wil het ene paard liever een ongebroken bitje en het andere een enkelgebroken en weer een ander liever een mylermodel bit. Of het dan dunner of dikker is maakt niet zo bijster veel uit denk ik. Ik ga dan uit van een ruiter die zacht is met de handen, als je een 'trekker' bent dan liever een dikker bit, maar trekken is iets dat je gewoon niet zo moeten doen..

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 20:47

redandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 20:48

hoe dunner hoe scherper

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 20:49

redandor schreef:
hoe dunner hoe scherper

even lezen gaan, dat is namelijk helemaal niet waar

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:32

Ik heb een gevoelig paard, met weinig ruimte in de mond. Zij liep altijd met een dik enkel gebroken bit. Vanwege het feit dat ze weinig ruimt in haar mond heeft ben ik overgegaan op een dunner bit, dubbelgebroken. Ik denk idd dat een bit zo scherp is als de hand van de ruiter. Ik vind dit bit nu veel prettiger voor haar. Maar je kunt het natuurlijk gewoon eens uitproberen, zeker als je al een bitje hebt liggen.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:04

mij is verteld dat die dikke bitten helemaal niet van deze tijd zijn.
de paarden hebben helemaal niet zoveel ruimte vaak
smaller past vaak veel beter

ik heb een myler, lees daar eens over
die kan niet scharen en passen vaak veel netter

let ook op of je losse ringen hebt of D ringen die niet kunnen draaien, de D ringen zijn ook veel liever voor je paard

DelaraXXX123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 22:02

Volgens mij werkt het wel net iets scherper in.

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 22:03

Dunner is juist scherper heb ik me laten vertellen...

EDIT:
Ik lees nu weer wat anders :')

DonjaxAlla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 00:25

Ik volg het niet meer echt :') Is een dunner bit nu scherper door de hand van de ruiter of hoe dunner hoe scherper? :P

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 00:30

Dunner is in theorie scherper. Maar er zijn meerdere factoren die bepalen hoe scherp het uiteindelijke is en vooral wat bfijner is voor het paard

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 00:33

Een dunner bit verdeeld de druk over een minder groot oppervlak op de lagen dus een dik bit verdeeld de druk beter.. maar de druk die op het bit komt.. dat ligt weer aan de hand van de ruiter.

Vaak zijn bitten voor pony's even dik als de bitten voor paarden terwijl pony's wel een kleiner hoofd hebben en daarmee vrij logisch minder veel ruimte in de mond. Het is dus inderdaad wel een aanrader om te kijken of de pony met het bit in de mond nog goed kan sluiten.
Als je het moeilijk vind om te zien, vraag de paardentandarts even bij het eerstvolgende bezoek. Deze kan namelijk waarschijnlijk heel goed helpen.