Hoe een heel gespannen paard ontspannen krijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joydusty

Hoe een heel gespannen paard ontspannen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 18:41

hallo,

Ik rijd al jaren pony's van mensen en nu heb ik een nieuwe pony gekregen om te rijden. Hun zoon heeft namelijk een blessure en kan dus een hele tijd niet meer rijden. Ik heb vandaag voor het eerst op haar gereden. Ze is een merrie van 8 jaar oud. En haar naam is Viwendy.

Het probleem is dus dat ze onwijs gespannen is. Uit de wei halen gaat al moeilijk je moet haar echt op haar plek zetten anders begint ze te stijgeren ik krijg haar met moeite uit de wei. In de stal is ze ook onwijs gespannen ze staat wel heel rustig je kunt haar gewoon borstelen en ze blijft wel netjes stil staan maar haar hele lichaam staat strak. Zo ook met rijden ik heb het gevoel dat er 1 brok spanning onder mij loopt dat elk moment kan ontploffen.

Ze was wel heel braaf dat was ze niet toen ze net kwam de jongen waarvan ze is heeft haar echt al heel erg verbeterd. Je kon eerst helemaal niks met haar. Hij springt alleen maar met haar dat kan ze ook goed maar aan ontspanning is nooit veel gewerkt. Dit vind ik wel heel belangrijk dus daarom ook mijn vraag hoe rijd ik haar naar die ontspanning? Ik zit er zelf wel heel rustig op ik ben een rustige amazone en krijg vaak hele drukke paarden rustig dus het is niet zo dat ze gespannen van mij word.

Hebben jullie misschien tips of oefeningen die ik kan doen zodat ze ontspannen gaat lopen?

alvast bedankt!

Musiess

Re: Hoe een heel gespannen paard ontspannen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 18:43

Ik keek even in jou profiel. jij springt ook veel.. niks mis mee.
Maar ook jij werkt op de foto's van het 'dressuur' niet aan de ontspanning.
Op geen enkel paard.

joydusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 18:49

Musiess schreef:
Ik keek even in jou profiel. jij springt ook veel.. niks mis mee.
Maar ook jij werkt op de foto's van het 'dressuur' niet aan de ontspanning.
Op geen enkel paard.

Mijn profiel is echt al heel oud. En er staan denk ik 2 dressuur foto's in? Dus dit is echt onzin ik werk wel aan ontspanning. Als ik dat niet belangrijk zal vinden zou ik echt niet dit topic plaatsen.

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 18:51

Ik kan het iig niet terug zien.
Als je al aan de ontspanning werk. wat gaat er dan mis dat het met dit paard niet lukt?

Wat doe jij om ontspanning te krijgen normaal gesproken?

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 18:56

Misschien ervoor zorgen dat ze laag gaat lopen.
Ik weet niet wat je al geprobeerd hebt?

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:03

Een ontspannen paard gaat met voldoende lichaamsgebruik vanzelf zakken.

Een paard zoals de TS beschrijfd gaat nnooit fijn lopen zolang het zo gespannen is

joydusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 19:20

Daarom wil ik ook tips hoe ik dat kan gaan doen. Ik heb vandaag voor het eerst gereden en er had al een heel tijdje niemand meer op gezeten alleen gelongeerd. Maar het is altijd al een gespannen paard geweest ook toen hij haar reed. Trailer laden gaat bijvoorbeeld ook heel moeilijk longeren wil ze maar 1 kant op al word dit ook wel steeds beter. Maar nu wil ik gewoon dat ze dressuur matig ook goed gaat lopen. Heb hun andere pony ook alles zelf geleerd op dressuur gebied maar zij was niet zo gespannen en aangezien ik al heel lang alleen maar op die pony heb gereden weet ik niet zo goed wat ik met deze pony moet. Daarom ook mijn vraag

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:33

Er zijn heel wat mogelijkheden om naar ontspanning toe te werken, maar zoals je zelf al aanhaalde, zelfs bij het uit de weide halen (grondwerk dus) is er geen ontspanning, poetsen gaat goed maar ook hier niet echt ontspanning, dus wat zou je nu denken ?????? Eerst aan die ontspanning tijdens al het grondwerk werken, zolang dit niet echt klaar is blijft het heel moeilijk dit onder het zadel klaar te krijgen.
Veel dressuur mensen denken dat het grondwerken een beetje bijzaak is, maar naar mijn gevoel is dat zeker niet zo, dat kan op vrij korte tijd aangepakt worden, ik ga er van uit dat die rust tijdens het grondwerken zou moeten lukken in een periode van ongeveer 40dagen dus net iets meer dan één maand werk, en dan heb je echt een heel ander paard om mee te beginnen.
vooruit, achteruit, stop, achterhand verzetten, voorhand verzetten, wijken voor het been, actie - reactie, ....
Gewoon super correct, consequent, bijna zonder emotie, zwart-wit, .....
Je zou versteld staan welk verschil dit kan geven.

Lisa54321

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:54

Praat tegen je paard. aai hem, beloon hem met goede dingen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 20:03

elkaar leren kennen!

Ook mijn (nieuwe) paard was erg gespannen in het begin. Zelfs met poetsen stond ze strak en ik was er ieder moment op bedacht dat ze weg kon springen o.i.d. Ik werd hierdoor zelf ook erg gespannen en vertrouwde haar niet. Ik was duidelijk niet haar leider waardoor ze niet op mij KON vertrouwen. Ik was veel te lief en te soft voor haar.

Inmiddels gaat het veel beter, ze is erg braaf, ik ben niet meer onzeker of zelfs bang voor haar. Ik ben ervan overtuigt dat ik dit met haar heb bereikt door strenger tegen haar te zijn en haar af en toe op haar plaats te zetten. Hierdoor wist ze wat ik van haar verwachtte en wat ik wel en niet accepteer.

Ik weet niet of het voor jouw situatie ook geldt, maar bij mij heeft het gewerkt, gelukkig!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 20:03

max66 schreef:
elkaar leren kennen!

Ook mijn (nieuwe) paard was erg gespannen in het begin. Zelfs met poetsen stond ze strak en ik was er ieder moment op bedacht dat ze weg kon springen o.i.d. Ik werd hierdoor zelf ook erg gespannen en vertrouwde haar niet. Ik was duidelijk niet haar leider waardoor ze niet op mij KON vertrouwen. Ik was veel te lief en te soft voor haar.

Inmiddels gaat het veel beter, ze is erg braaf, ik ben niet meer onzeker of zelfs bang voor haar. Ik ben ervan overtuigt dat ik dit met haar heb bereikt door strenger tegen haar te zijn en haar af en toe op haar plaats te zetten. Hierdoor wist ze wat ik van haar verwachtte en wat ik wel en niet accepteer.
Ik ben haar leider geworden.

Ik weet niet of het voor jouw situatie ook geldt, maar bij mij heeft het gewerkt, gelukkig!

Sorry, dubbelpost...

joydusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 21:12

max66 schreef:
elkaar leren kennen!

Ik heb dit zelf inderdaad ook ik vertrouw haar op een een of andere manier gewoon niet helemaal. Ik ben eigenlijk ook een beetje bang dat ze ineens ontploft omdat ze zo strak staat. Maar dan zeg ik steeds tegen mezelf niet gespannen zijn want dat merkt ze alleen maar dus daarom probeer ik extra rustig bij haar te doen. Ik moet denk ik ook gewoon streng zijn net als met uit de wei halen je moet haar gewoon op haar plek zetten anders loopt ze niet mee. Maar hoe doe je dat dan onder het zadel?

joydusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 21:16

aeolusnr1 schreef:
Er zijn heel wat mogelijkheden om naar ontspanning toe te werken, maar zoals je zelf al aanhaalde, zelfs bij het uit de weide halen (grondwerk dus) is er geen ontspanning, poetsen gaat goed maar ook hier niet echt ontspanning, dus wat zou je nu denken ?????? Eerst aan die ontspanning tijdens al het grondwerk werken, zolang dit niet echt klaar is blijft het heel moeilijk dit onder het zadel klaar te krijgen.
Veel dressuur mensen denken dat het grondwerken een beetje bijzaak is, maar naar mijn gevoel is dat zeker niet zo, dat kan op vrij korte tijd aangepakt worden, ik ga er van uit dat die rust tijdens het grondwerken zou moeten lukken in een periode van ongeveer 40dagen dus net iets meer dan één maand werk, en dan heb je echt een heel ander paard om mee te beginnen.
vooruit, achteruit, stop, achterhand verzetten, voorhand verzetten, wijken voor het been, actie - reactie, ....
Gewoon super correct, consequent, bijna zonder emotie, zwart-wit, .....
Je zou versteld staan welk verschil dit kan geven.

Dankjewel voor de tip! hier ga ik mee aan het werk.

Happysil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 21:35

Had met mijn tinker precies hetzelfde. Het rijden was een en al spanning.... Ik ben tegen hem gaan praten, en gaan belonen bij alles wat hij goed deed. Sindsdien 100% vooruit gegaan.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 23:42

Ik ga mee met aeolusnr1 ik denk echt dat je je eerste moet focussen op de basis op de grond, als dat okey is kun je verder gaan naar het rijden. Als je dat voorlopig als enige doet zul je zeker snel verbetering krijgen. Als er nergens een probleem zit bij het paard. Als je weet hoe je dit op de grond voor elkaar krijgt moet het makkelijker zijn om dit ook tijdens het werk onder het zadel voor elkaar te krijgen. Als het paard eigenlijk niet eens kan ontspannen in bijzijn van mensen op de grond dan ga je beetje achterste voren te werk. Paard moet wel leren ontspannen bij mensen.
Als ik bv met een paard in me handen heb die gewoon erg gespannen is en op ontploffen staat is er geen haar op me hoofd die er aan denkt om op te stappen. Dan wil ook eerst die ontspanning hebben voordat ik op stap. Zeker bij een probleem als steigeren aan de hand. Het is jammer dat daar eigenlijk nooit aan gewerkt is. Was dit paard ook bij de andere persoon zo gespannen in de omgang?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 00:28

Ik ga niet eens op een paard zitten wat zoveel spanning in zich heeft.. Denk je dat je veilig bent met een cap op? Eerst maar eens aan de ontspanning werken vanaf de grond. Win vertrouwen en leiderschap en zorg dat je elkaar verstaat.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 02:09

Helemaal eens met het bovenstaande.
Ik vind niet dat je kan verwachten dat een paard dat je niet eens ontspannen uit de wei kan halen, ontspannen kan rijden.
Helemaal niet als je haar "niet helemaal vertrouwd".
Veel praten, rustig blijven, niet de verkeerde dingen afstraffen...
Waarom moet je dr op dr plek wijzen als je dr uit de wei haalt?
Wat is de reden dat ze anders steigerd?
Is dit koppigheid, gespannenheid, wantrouwen?
Eerst elkaar vertrouwen, lekker ontspannen, poetsen , lopen etc.
Het rijden komt later wel.

Misschien dat de eigenaar dit zelf ook kan doen?
Want als hij straks zelf gespannen weer aan de gang gaat...wordt de merrie misschien ook weer gespannen.

Geduld is een schone zaak, vertrouwen is het sleutelwoord :)

joydusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 08:58

Tigra_ schreef:
Ik ga mee met aeolusnr1 ik denk echt dat je je eerste moet focussen op de basis op de grond, als dat okey is kun je verder gaan naar het rijden. Als je dat voorlopig als enige doet zul je zeker snel verbetering krijgen. Als er nergens een probleem zit bij het paard. Als je weet hoe je dit op de grond voor elkaar krijgt moet het makkelijker zijn om dit ook tijdens het werk onder het zadel voor elkaar te krijgen. Als het paard eigenlijk niet eens kan ontspannen in bijzijn van mensen op de grond dan ga je beetje achterste voren te werk. Paard moet wel leren ontspannen bij mensen.
Als ik bv met een paard in me handen heb die gewoon erg gespannen is en op ontploffen staat is er geen haar op me hoofd die er aan denkt om op te stappen. Dan wil ook eerst die ontspanning hebben voordat ik op stap. Zeker bij een probleem als steigeren aan de hand. Het is jammer dat daar eigenlijk nooit aan gewerkt is. Was dit paard ook bij de andere persoon zo gespannen in de omgang?

Ja het paard is altijd al gespannen geweest maar hij heeft dit er wel een beetje uit gekregen. Maar hij is een jongen (ik zeg niet dat alle jongens zo zijn) maar hij vind poetsen en dergelijke niet belangrijk hij haalt er een keer een borstel over heen en stapt op hij vind eigenlijk alles goed het maakt hem niet uit als het paard heen en weer loopt zodra het zadel er op ligt vind hij het goed. Dressuur vind hij verschrikkelijk maar moet van zijn moeder maar een dressuur proefje kan die niet met haar rijden zodra het paard meerdere oefeningen achter elkaar moet doen ontploft ze. Springen gaat wel goed zodra het paard een hindernis ziet gaat ze erover en dat vind hij nu eenmaal alleen belangrijk. Hij heeft L met haar gesprongen dus ze komen wel normaal rustig een parcours rond. Maar ik vind dressuur gewoon belangrijk en mijn doel is dan ook om haar in nageeflijkheid een dressuur proefje te kunnen laten lopen voordat ik aan springen begin. Dit lijkt me ook meer als logisch maar hem maakt het gewoon niet uit hoe het paard dressuur matig loopt dus het paard is als het ware al een beetje 'verpest'

joydusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 09:03

YamaSaki schreef:
Helemaal eens met het bovenstaande.
Ik vind niet dat je kan verwachten dat een paard dat je niet eens ontspannen uit de wei kan halen, ontspannen kan rijden.
Helemaal niet als je haar "niet helemaal vertrouwd".
Veel praten, rustig blijven, niet de verkeerde dingen afstraffen...
Waarom moet je dr op dr plek wijzen als je dr uit de wei haalt?
Wat is de reden dat ze anders steigerd?
Is dit koppigheid, gespannenheid, wantrouwen?
Eerst elkaar vertrouwen, lekker ontspannen, poetsen , lopen etc.
Het rijden komt later wel.

Misschien dat de eigenaar dit zelf ook kan doen?
Want als hij straks zelf gespannen weer aan de gang gaat...wordt de merrie misschien ook weer gespannen.

Geduld is een schone zaak, vertrouwen is het sleutelwoord :)

Ik denk dat ze gespannen is maar ook wel koppig. Net als dat ze maar 1 kant op gelongeerd wil worden zodra zij iets in haar hoofd heeft kun je doen wat je wil maar ze luistert gewoon niet. Alle andere paarden staan onder haar dus ze denkt ook wel dat ze alles kan maken ze is echt de baas in de kudde.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 09:17

joydusty schreef:
Dressuur vind hij verschrikkelijk maar moet van zijn moeder maar een dressuur proefje kan die niet met haar rijden zodra het paard meerdere oefeningen achter elkaar moet doen ontploft ze.

En wat gebeurt er dan wanneer ze ontploft TS? Gaat ze rennen? Bokken? Hoe lost die jongen dat op en hoe zou jij het doen?

Als ik het goed begrijp ben je er een beetje bang voor dat het paard ontploft wanneer je gaat rijden. En dat kan ik me goed voorstellen. Ik kan me ook voorstellen dat ze daar nog gespannener van wordt omdat ze op jou reageert. Hoe zou je normaal gesproken een paard laten ontspannen?

Je schrijft dat bij die jongen het paard ontploft wanneer hij meerdere oefeningen achter elkaar rijdt. Misschien moet je eerste doel zijn om met het paard een paar rondjes door de bak te stappen? Mensen willen vaak veel te veel dóén met zo'n paard... laat haar merken dat er niks aan de hand is, dat ze niet meteen van alles hoeft want jullie zijn per slot van rekening een nieuwe combinatie. En dat ze braaf is als ze door de bak stapt met jou erop. En dan is er morgen weer een dag.

De tip van praten tegen het paard is ook een goede. Wanneer je praat moet je namelijk wel uitademen. En hoe duidelijker je dat doet hoe makkelijker het voor een paard is om de spanning af te laten vloeien.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 11:21

joydusty schreef:
Ik heb dit zelf inderdaad ook ik vertrouw haar op een een of andere manier gewoon niet helemaal. Ik ben eigenlijk ook een beetje bang dat ze ineens ontploft omdat ze zo strak staat. Maar dan zeg ik steeds tegen mezelf niet gespannen zijn want dat merkt ze alleen maar dus daarom probeer ik extra rustig bij haar te doen. Ik moet denk ik ook gewoon streng zijn net als met uit de wei halen je moet haar gewoon op haar plek zetten anders loopt ze niet mee. Maar hoe doe je dat dan onder het zadel?

Flauw misschien, maar het begint idd op de grond. Als ze je dan al niet als leider ziet en respect voor je heeft, wordt het ohz ook lastig.
Als ze in de omgang ontspannen is zal het ohz ook goed gaan.

nb: ik vond het in het begin zielig om te streng te zijn, alles was toch nieuw voor haar enzo... Niet doen dus!

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:50

Als je denkt dat ze je in de maling neemt maar je ook niet vertrouwd moet je idd opletten.
Ze klinkt niet als een paard dat je aan zou vallen maar wel als een dwarsligger haha
Let er wel op dat je duidelijk en ontspannen bent, maar niet dwangmatig.
Een paard iets afdwingen gaat niet lukken als je elkaar wilt vertrouwen.
Sowieso is dwingen niet de manier.
Duidelijkheid is iets anders als dwingen, maar dat snap je wel denk ik.
Verder lekker bezig zijn met dr :)
Dus de basis zoals al eerder is gezegd :)

Succes en vergeet niet te ontspannen en plezier te hebben! :D

joydusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 17:56

Koper schreef:
joydusty schreef:
Dressuur vind hij verschrikkelijk maar moet van zijn moeder maar een dressuur proefje kan die niet met haar rijden zodra het paard meerdere oefeningen achter elkaar moet doen ontploft ze.

En wat gebeurt er dan wanneer ze ontploft TS? Gaat ze rennen? Bokken? Hoe lost die jongen dat op en hoe zou jij het doen?

Als ik het goed begrijp ben je er een beetje bang voor dat het paard ontploft wanneer je gaat rijden. En dat kan ik me goed voorstellen. Ik kan me ook voorstellen dat ze daar nog gespannener van wordt omdat ze op jou reageert. Hoe zou je normaal gesproken een paard laten ontspannen?

Je schrijft dat bij die jongen het paard ontploft wanneer hij meerdere oefeningen achter elkaar rijdt. Misschien moet je eerste doel zijn om met het paard een paar rondjes door de bak te stappen? Mensen willen vaak veel te veel dóén met zo'n paard... laat haar merken dat er niks aan de hand is, dat ze niet meteen van alles hoeft want jullie zijn per slot van rekening een nieuwe combinatie. En dat ze braaf is als ze door de bak stapt met jou erop. En dan is er morgen weer een dag.

De tip van praten tegen het paard is ook een goede. Wanneer je praat moet je namelijk wel uitademen. En hoe duidelijker je dat doet hoe makkelijker het voor een paard is om de spanning af te laten vloeien.

Eum ik weet niet precies wat er gebeurd heb het zelf nog nooit gezien. Maar ik denk dat die gaat bokken en er vandoor gaat. Het klopt inderdaad dat ik daar een beetje bang voor ben omdat ze zoveel spanning in haar heeft eigenlijk bewegen haar benen alleen maar als het ware en voor de rest staat alles strak. Ik heb de eerste keer ook gewoon een beetje rond gestapt en gedraafd verder niet veel gedaan. Ik probeer wel echt rustig op haar te zitten want de eigenaresse zei ook wel dat ik er niet bang op moest zitten omdat ze dat meteen door heeft dus heb ook gewoon lekker rustig gedaan en zelf geen spanning opgebouwd.

joydusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 17:57

YamaSaki schreef:
Als je denkt dat ze je in de maling neemt maar je ook niet vertrouwd moet je idd opletten.
Ze klinkt niet als een paard dat je aan zou vallen maar wel als een dwarsligger haha
Let er wel op dat je duidelijk en ontspannen bent, maar niet dwangmatig.
Een paard iets afdwingen gaat niet lukken als je elkaar wilt vertrouwen.
Sowieso is dwingen niet de manier.
Duidelijkheid is iets anders als dwingen, maar dat snap je wel denk ik.
Verder lekker bezig zijn met dr :)
Dus de basis zoals al eerder is gezegd :)

Succes en vergeet niet te ontspannen en plezier te hebben! :D

En hoe kan ik dan het beste haar vertrouwen winnen?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 18:43

ik heb trouwens behoorlijk lang aan de longe gerden trouwens. Pas als ik zelf ontspannen was en het gevoel had dat de merrie ontspannen was, ging ik "los" rijden. Dit was puur om het vertrouwen te winnen (ik was er eerder afgevallen omdat de merrie schrok, van niks, ja, van mijn spanning stond ze op scherp!).

Als ik nu een week weinig gereden heb begin ik soms nog met rijden aan de longe, in principe dus niet meer.

Gewoon zoveel mogelijk met haar omgaan en elkaar leren kennen. Lekker poetsen, wandelen aan de hand. Ik denk dat het dan vanzelf goed komt, gun het de tijd!