Paard loopt ineens te diep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kristie14

Paard loopt ineens te diep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 17:49

Ik heb net mijn paard weer gereden maar nu probeerde hij veel te diep te lopen voornamelijk in de galop.
Eerder hebben wij hier nooit problemen mee gehad dus vind het vreemd dat dit probleem zo plotseling
komt opspelen (misschien ook niet plotseling en is het er in geslopen) maar voor mijn gevoel is het van de een op de andere dag.

Ik krijg hem dan ook onmogelijk op zijn achterhand (wat sowieso al heeel lastig is) en in galop loopt hij bijna over de kop. Ik wil sowieso de tandarts even bellen maar ik denk ik raadpleeg bokt eerst! Zou het kunnen zijn dat hij last heeft van zijn gebit? Of is dit een hele domme redenering (kan er niks over vinden op internet). Ik kan op dit moment geen andere oorzaak bedenken.

Als tweede vraag natuurlijk: Wat moet ik doen als hij te diep gaat lopen?

oji

Re: Paard loopt ineens te diep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 17:54

Been geven!

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 17:57

Inderdaad, aandrijven

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 17:57

Helpt niks, hij is enorm voorwaarts. Loopt hij alleen maar heel hard heel erg over de kop!

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 17:58

Veel meer op die achterhand zetten als beengeven niet helpt. en met tog iets proberen op te richten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 18:04

Kan aan zijn gebit liggen inderdaad. Hij wilt geen contact, volgt je hand niet, loopt achter de teugel. Wat doe jij als hij te diep loopt?

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 18:24

Hij volgt mijn hand juist wel, lang en laag gaat super alleen als ik hem oppak gaat hij te diep lopen.
Ik probeer veel tempowisselingen en overgangen te rijden. Ook schijnovergangen. Verder geef ik dus been
en probeer ik hem met mijn buitenhand omhoog te wippen maar daar reageert hij nauwelijks op.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 18:25

Maar begrijp ik dan dat ie met de kin op de borst gewoon onder je doordendert en dat je dus eigenlijk niets in te brengen hebt. Kan er met been niet aankomen en omdat ie met kin op de borst loopt heb je in je handen ook niets om mee te werken? Dan gaat het in de basis fout en moet je even helemaal terug naar het begin.
Als ie onder je vandaan loopt, streng zijn! Ophouding is ophouding en daar heeft ie op terug te komen. Eerst helemaal terug naar de tempocontrole. Been is naar voren, ophouding is terug. Tempo is van jou, niet van hem. Maar zodra ie terug komt, zacht in je hand, als beloning op de gewenste reactie. Niet blijven aanhouden want dan snapt ie niet dat dat de gewenste reactie was en wordt ie alleen maar sterk. Zodra dat begrepen wordt, na terugkomen, aanvullen met been. Loopt ie dan weer weg, opnieuw proberen. Is niet van vandaag op morgen gerealiseerd dat dit eruit is, maar kwestie van de lange adem....en laat je hierin goed begeleiden door een instucteur, want voor je het weet wordt het een gewoonte die er heel moelijk weer uit te rijden is.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 18:26

kristie14 schreef:
en probeer ik hem met mijn buitenhand omhoog te wippen maar daar reageert hij nauwelijks op.

Daar zou ik heel snel mee stoppen. Als je heel graag wilt dat je paard een onrustige en onmogelijke aanleuning krijgt, is dit de manier!

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 18:29

oji schreef:
Maar begrijp ik dan dat ie met de kin op de borst gewoon onder je doordendert en dat je dus eigenlijk niets in te brengen hebt. Kan er met been niet aankomen en omdat ie met kin op de borst loopt heb je in je handen ook niets om mee te werken? Dan gaat het in de basis fout en moet je even helemaal terug naar het begin.
Als ie onder je vandaan loopt, streng zijn! Ophouding is ophouding en daar heeft ie op terug te komen. Eerst helemaal terug naar de tempocontrole. Been is naar voren, ophouding is terug. Tempo is van jou, niet van hem. Maar zodra ie terug komt, zacht in je hand, als beloning op de gewenste reactie. Niet blijven aanhouden want dan snapt ie niet dat dat de gewenste reactie was en wordt ie alleen maar sterk. Zodra dat begrepen wordt, na terugkomen, aanvullen met been. Loopt ie dan weer weg, opnieuw proberen. Is niet van vandaag op morgen gerealiseerd dat dit eruit is, maar kwestie van de lange adem....en laat je hierin goed begeleiden door een instucteur, want voor je het weet wordt het een gewoonte die er heel moelijk weer uit te rijden is.

Dat is dus ook niet het probleem, hij is heel fijn op mijn zit terug te rijden en de overgangen an sich gaan ook netjes (ondanks dat hij te diep loopt) Hij loopt inderdaad wel op de voorhand, enorm. Ik heb ook zijn voorhand wat in mijn handen, niet heel zijn gewicht maar hij hangt er toch lichtjes in. De basis is volgens mij in principe goed, heb ook goede begeleiding en we rijden veel lang en laag en simpel voorwaarts en terug voordat we moeilijke dingen meenemen. Maar het is dus ook niet zo dat dit al een tijdje gebeurt, het was vorige week 1x daarna weer niet en nu ook weer. Dus ook niet iedere dag, is dat niet vreemd?

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 18:30

oji schreef:
kristie14 schreef:

Daar zou ik heel snel mee stoppen. Als je heel graag wilt dat je paard een onrustige en onmogelijke aanleuning krijgt, is dit de manier!

Oké, bedankt voor je duidelijke mening. Dit is ook meer uit onmacht, zo van kom omhoog! maar heeft geen effect en zoals je zegt denk ik dat hij op den duur er juist vervelend op gaat reageren. Zal dit dus niet meer doen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 18:32

kristie14 schreef:
Hij volgt mijn hand juist wel, lang en laag gaat super alleen als ik hem oppak gaat hij te diep lopen.
Ik probeer veel tempowisselingen en overgangen te rijden. Ook schijnovergangen. Verder geef ik dus been

Als hij je hand aanneemt zoals je zegt, maar toch gaat hij te diep, betekent het dat jij hem met je hand daarin rijd. Anders zou hij dus niet te diep gaan. Dus of je doet het zelf (te strenge hand) of hij neemt jouw hand dus niet aan.

Als hij te diep loopt, heb je dan nog contact? Ik kan me voorstellen dat als hij te diep gaat en jij contact houdt, hij daar niet uit komt nee. Houd je handen op de plek waar jij wilt dat hij loopt. Komt hij te diep, gaan de teugels dus in een boogje, en daar rijd je hem vervolgens tegenaan. Kan me niet voorstellen dat hij zonder contact en met been toch met zijn hoofd in een krul blijft. Doet ie dat wel zou ik helemaal opnieuw beginnen want dan geeft hij niet juist na.

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 18:36

Geryon schreef:
kristie14 schreef:

Als hij je hand aanneemt zoals je zegt, maar toch gaat hij te diep, betekent het dat jij hem met je hand daarin rijd. Anders zou hij dus niet te diep gaan. Dus of je doet het zelf (te strenge hand) of hij neemt jouw hand dus niet aan.

Als hij te diep loopt, heb je dan nog contact? Ik kan me voorstellen dat als hij te diep gaat en jij contact houdt, hij daar niet uit komt nee. Houd je handen op de plek waar jij wilt dat hij loopt. Komt hij te diep, gaan de teugels dus in een boogje, en daar rijd je hem vervolgens tegenaan. Kan me niet voorstellen dat hij zonder contact en met been toch met zijn hoofd in een krul blijft. Doet ie dat wel zou ik helemaal opnieuw beginnen want dan geeft hij niet juist na.

Als hij hij te diep loopt heb ik nog contact ja, juist teveel. Hij hangt wat in mijn hand met zijn voorhand. Hij loopt overigens niet achter te teugel he, hij wil graag omlaag en omdat dit niet kan omdat ik mijn handen omhoog heb en teugels niet langer laat krult hij zijn neus daarbij teveel op achter de LL. Hierbij heb ik dus wel contact. Hij loopt een beetje over de kop.

Ik houd mijn handen vrij hoog, dacht dus vandaag laat ik ze wat lager doen maar dan krijgt hij meer ruimte en gaat hij alleen nog maar lager en dieper. Jij zegt dus geen contact aannemen maar dat kan alleen als ik de teugels lang laat en dat gaat goed?

Het is jammer dat ik geen foto heb! Ik ga even op internet zoeken!

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 18:40

Afbeelding

Zo denk ik dat hij ongeveer loopt, en dan soms momenten nog iets dieper en soms iets minder.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 18:41

Maar probeer goed na te denken wat er in je losrijden anders gaat op de dagen dat hij achter de teugel kruipt op het moment dat je oppakt. Als ik het zo lees is het op de achterhand komen je grootste probleem. Maar als je lang en laag losrijdt is het heel belangrijk dat hij in dat losrijden op de achterhand is. Het is nl vrijwel onmogelijk voor een paard om als ie lang en laag op de voorhand loopt, om nog te kantelen daarna en dan kan ik mij heel goed voorstellen als je dan oppakt, dat ie gaat hangen in je hand. Probeer te voelen, altijd ook met losrijden in het lange/lage...loopt mijn paard op de achterhand of op de voorhand. loopt ie op de voorhand, terug naar stap, teugels op maat, scherp maken aan je been, op de achterhand zetten en pas als ie op de achterhand loopt kun je weer uitschuiven. Lang en laag losrijden wordt op bokt altijd enorm gepromoot, en is ook goed, mits goed uitgevoerd. Anders werkt het eigenlijk alleen averechts. Misschien zit daarin al het verschil. Ik hoop voor je dat het een keer niet goed gaat als je instructeur erbij is, zodat die kan zien wat er niet goed gaat en eventueel wat er aan vooraf gaat. En niet vergeten, soms heeft een paard ook gewoon niet zijn dag. Als het echt uitzonderingen zijn, kies er dan voor zo'n dag niet te veel te vragen. Hij is nog jong en moet veel leren! Zie ook dat je net de overstap hebt gemaakt naar de L1. Misschien gewoon even een terugslag omdat het net allemaal even moeilijker wordt. Doet zijn lijf daardoor af en toe net even tegenstrubbelen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 18:41

Oh zo bedoel je!
Je moet hem niet laten hangen. Als hij hangt dus handen naar voren doen en hem naar je hand toe rijden. Je hoeft de teugels niet lang te laten, je moet je handen naar voren doen en zijn neus eruit rijden.

Probeer veel overgangen, tempowisselingen etc. te maken zodat ie actiever wordt en minder op de voorhand komt.

Een filmpje zal het beste zijn.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 18:47

Hmmm...moet zeggen dat ik het beeld op de foto niet zo verontrustend vind hoor. Jammer dat de benen er niet opstaan, maar voor zover ik kan zien, loopt ie wel wat achter de loodlijn, maar is wel gewoon rond vanaf de schoft dus niet echt een valse knik en kin op de borst oid en zie ook geen weggedrukte rug. Had nav jouw verhaal wel een 'dramatischer' beeld verwacht. Leuk paard :j

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 18:48

Beiden bedankt! Tips waar ik denk ik zeker iets mee kan. @Oij, denk dat je gelijk hebt dat ik hem tijdens het inrijden te weinig op de achterhand zet, daar ben ik dan eigenlijk niet meer bezig meer met lossigheid en een voorwaarts tempo op eigen benen. Denk dat je gelijk hebt dat ik me dan ook meer moet focussen op het op de achterhand rijden! Zou inderdaad heel goed kunnen dat de overgang naar de L1 ook wat mee speelt, we zijn nu toch bezig met moeilijkere oefeningen zoals stukjes contragalop, wijken, achterwaarts en stap-galop overgangen. Merk ook dat hij dat lastig vindt en er soms wat zenuwachtig van wordt. Goede tip om even een stapje terug te doen!

@Geryon, ik voel helemaal wat je bedoelt! Heb ik inderdaad niet geprobeerd, dom dat ik er niet op ben gekomen. Ga ik morgen zeker proberen mocht hij weer wat te diep willen komen.

Zie het in ieder geval weer helemaal zitten! Soms raak je even in paniek als het lijkt dat je ineens zoveel stappen terug doet. Bedankt voor het meedenken. :)

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 18:50

oji schreef:
Hmmm...moet zeggen dat ik het beeld op de foto niet zo verontrustend vind hoor. Jammer dat de benen er niet opstaan, maar voor zover ik kan zien, loopt ie wel wat achter de loodlijn, maar is wel gewoon rond vanaf de schoft dus niet echt een valse knik en kin op de borst oid en zie ook geen weggedrukte rug. Had nav jouw verhaal wel een 'dramatischer' beeld verwacht. Leuk paard :j

Dit is niet mijn paard hoor! Als vind ik hem even leuk haha. Maar dit was het beste voorbeeld dat ik kon vinden. Ja klopt de foto is eigenlijk niet goed omdat je niet ziet of dat het paard op de voorhand loopt, maar voor het idee :)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 18:56

Nooit in paniek raken. Het gaat altijd met ups en downs en als jij net met nieuwe oefeningen bezig bent...kun je de down bijna voorspellen :j
Veel succes en vooral veel plezier met je paard!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 19:06

Dat is helemaal niet dom joh! Als we alles zelf maar moeten weten/kunnen bedenken dan is bokt en zijn instructeurs er niet :D

En inderdaad wat oji zegt, na een up komt bijna altijd een down. Niets ergs. Na de down gaat het altijd ietsje beter dan de vorige up :D

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 19:10

Heel herkenbaar, helaas mijn paard doet dit ook erg en gaat dan geheel op in zijn eigen wereld.
Vooral een hele lichte aanleuning houden en die handen naar voren zodat zijn neus eruit gaat. Waarschijnlijk doe jij toch te veel met je hand.

laurajoy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:55

Heb je al eens 'lang en laag' geprobeerd?

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 12:43

Ik rijd heel veel lang en laag, ook heel veel gedaan maar wil hem nu toch meer op de achterhand hebben dus neem hem vaker en sneller op.

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 13:42

.