Steigeraar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PowerReiner

Steigeraar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 11:28

Ik zit met een probleem met mijn paard. Hopelijk kunnen jullie mij wat nuttige tips geven.

Ik heb een solid paint van 7 jaar, hij is nog maar sinds juli in mijn bezit. Ik en mijn vriend waren op zoek naar een paard, waar ik verder mee zou kunnen komen (ik ben nog geen sterke westernruiter) en voor mijn vriend een klein beetje leren, maar voornamelijk lekker in het bos mee te rijden.
Na een zoektocht, en een drama met een ander paard, zijn we bij Indi op bezoek geweest. We waren er vrijwel meteen weg van, hij was reining beleerd, alleen is hij jaren niet zo gereden en moest dit weer opgepakt worden. Toch zijn we voor hem gegaan om met behulp van lessen de reining er weer in te krijgen.
Na een maandje kwam er een probleemp tevoorschijn. Hij is een steigeraar. Hij begon ermee op de derde bosrit. De eerste 2 bosritten verliepen prima, behalve dat hij moeilijk te houden was in galop, waren het heerlijke ritten. De derde bosrit ging meneer telkens stil staan, om vervolgens om te keren. Keerde je hem weer naar de juiste richting, kwamen de voorbeentjes van de grond. Op geen manier meer voorwaarts te krijgen, alleen als je afstapte, ging hij aan de hand prima mee.
We hebben het 'streng' geprobeerd, maar als je hem op z'n donder geeft gaat ie alleen maar hoger en harder, met iemand ernaast, loopt ie ook gewoon.
Eerste gedachte is natuurlijk, er zit iets niet lekker in zijn rug, of hij heeft een ander probleem. Heb ik zelf ook aan gedacht, alleen doet hij het nooit als ik gewoon in de bak rijd of grondwerk doe.
Ik heb geprobeerd met hem aan de hand het bos in te gaan, om te kijken of het probleem bij het bos zit. Dan stopt hij wel en loopt hij achteruit als je hem te snel mee wilt krijgen, maar met rust en geduld kom je er wel. Lekker gespeeld in het bos zodat hij hier positieve associaties aan over houdt.
Alleen nu komt het eiereten, ik stap soms nadat ik heb gereden in de bak, lekker buiten uit. Dan is hij wel kijkerig, maar zolang ik niet het terrein af ga is er niets aan de hand. Alleen begint hij het nu op het terrein ook te doen. De laatste keer had ik nog geen 5 meter op het terrein gelopen, en hij keert om en loopt de andere kant op.
Ik heb hierbij net zoals aan de hand, geprobeerd hem even te laten kijken, rust te geven en weer door te laten lopen. Maar dit werkt helaas ook niet.
Ik heb hierbij wat begeleiding gehad van verschillende mensen, de tips die zij hadden heb ik hierboven al verwerkt. De bedoeling was om het probleem door de winter heen op te lossen, hier en daar wat hulp erbij en dan komt het wel goed.
Maar de moed zakt me wel een beetje in de schoenen als het van kwaad tot erger gaat.

Graag een aantal tips om hiermee verder te komen, wel graag vriendelijke manieren, en geen dingen zoals een ei stuk slaan op zijn kop. (geloof het of niet, die tip heb ik gekregen)
Ik wil graag verder met hem, maar aangezien hij gekocht is om ook veel bosritten mee te doen, moet dit wel een mogelijkheid zijn.

Firegirl

Re: Steigeraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 11:31

Als je naar buiten gaat met dit paard, ga je dan alleen op pad? Vertoont hij ook dit gedrag als je met een ander (braaf) paard op stap gaat?

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 11:32

Hij doet het zowel alleen als met anderen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 11:34

Is het geen optie om je instructeur er eens op te zetten en hem er mee naar het bos te sturen of is dit al geprobeerd?
Van wat ik hier nu lees heb ik sterk het vermoeden dat het paard het gewoon probeert. En dat je stug moet doorzetten en niet opgeven voordat hij doet wat jij wil.
Eerst was het alleen op buitenrit en nu ook op het terrein ik denk dat het probleem nog veel "gekker" kan worden. Ik zou dus duidelijk en streng optreden en misschien is het juist goed om het iemand te doen die het lef en de durf heeft om door te gaan. Een paard wat omhoog gaat moet voorwaarts. Van voren loslaten en gaan met die banaan tempo erin en erin houden.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 11:35

Dit lijkt me geen medisch probleem, maar echt dominantie. Is imo maar op 1 manier op te lossen. Is alleen niet de manier die jou wil, dus ik kan je niet helpen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 11:40

Terugdraaien en stilzetten heeft bij de mijne heel goed gewerkt. Laten staan tot hij zelf bedenkt dat het leuker is om mee te doen. Draait hij om, terugdraaien en weer stilstaan.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 11:44

Misschien kun je langzaamaan de bosruitjes oppakken? Ik vind het namelijk niet heel vreemd gedrag van je paard die alleen naar buiten gaat. Heb eigenlijk nog geen een paard meegemaakt die niet zo deed. Oplossing is per paard wel verschillend. Vorige paard wilde niet verder, nog zover krijgen dat hij een paar stappen verder deed en dan zelf omkeren (dus niet je paard laten omkeren) en dan wel omkeren via de andere kant dan dat hij doet. Keert hij bijv zelf linksom om, dan keer jij rechtsom om.

Helaas werkt dat niet bij mijn huidige paard. Als je daar 1x omkeert op een punt dan zal hij de volgende keer niet verder meer willen lopen. Daar maak ik dus gewoon kleine rondjes mee. Dus niet een straat in lopen en weer dezelfde weg terug. Dit was ook een echte steigeraar en liep achteruit (ook sloten in etc) Als hij stil gaat staan gewoon wat been geven, niet onder indruk raken van het gesteiger maar wel laten weten dat vooruit de enige optie is. Zorg er voor dat hij niet om kan draaien en als hij het toch voor elkaar krijgt draai zo snel mogelijk of door of meteen terug. Vooruit is de enige optie. Het is geen leuk werk maar het "spelletje" is niet leuk meer als doorlopen veel makkelijker en minder stressvol is dan het omkeren en stijgeren.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 11:48

Vibabu: ik weet niet wat voor paarden jij kent maar het is niet zo dat paarden dit standaard doen hoor!!!
De meeste gaan gewoonj braaf mee. En steigeren is absoluut NOT DONE!!!!

Wanneer je dit zelf niet kan oplossen vooral niet zelf aanklooien, het probleem wordt erger en je brengt jezelf in gevaar.
Laat een deskundig iemand dit oplossen

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 11:51

Tigra_ schreef:
Is het geen optie om je instructeur er eens op te zetten en hem er mee naar het bos te sturen of is dit al geprobeerd?
Van wat ik hier nu lees heb ik sterk het vermoeden dat het paard het gewoon probeert. En dat je stug moet doorzetten en niet opgeven voordat hij doet wat jij wil.
Eerst was het alleen op buitenrit en nu ook op het terrein ik denk dat het probleem nog veel "gekker" kan worden. Ik zou dus duidelijk en streng optreden en misschien is het juist goed om het iemand te doen die het lef en de durf heeft om door te gaan. Een paard wat omhoog gaat moet voorwaarts. Van voren loslaten en gaan met die banaan tempo erin en erin houden.

Ben het met bovenstaande eens, klinkt gewoon als uitproberen en omdat jij het niet 'oplost' gaat het slechte gedrag van kwaad tot erger. Overigens zie ik eraf stappen ook als winst voor het paard, dus denk niet dat het op die manier op te lossen is. Blijkbaar heb jij genoeg autoriteit op de grond, maar niet genoeg erbovenop.

Oh en overigens, een ei op zijn hoofd kapot slaan is niet zozeer 'dieronvriendelijk' hoor, maar soms best een hele goede oplossing (vind ik dan, en alleen bij paarden die eigenlijk onophoudelijk steigeren zonder medische aanleiding. Terwijl die van jou het echt situatie-gewijs doet). Hij voelt van dat kapotslaan niks, ze geven mekaar hardere beuken, en het ligt hem in de associatie dat er iets 'kleverigs' langs zijn hoofd naar beneden stroomt/druppelt. De theorie is dat het paard vervolgens denkt dat hij zijn hoofd gestoten heeft door omhoog te komen en daardoor een wond heeft opgelopen. Klinkt stom, maar ik heb het al meerdere keren zien/horen werken.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 11:54

vibabu schreef:
Misschien kun je langzaamaan de bosruitjes oppakken? Ik vind het namelijk niet heel vreemd gedrag van je paard die alleen naar buiten gaat. Heb eigenlijk nog geen een paard meegemaakt die niet zo deed. Oplossing is per paard wel verschillend. Vorige paard wilde niet verder, nog zover krijgen dat hij een paar stappen verder deed en dan zelf omkeren (dus niet je paard laten omkeren) en dan wel omkeren via de andere kant dan dat hij doet. Keert hij bijv zelf linksom om, dan keer jij rechtsom om.

Helaas werkt dat niet bij mijn huidige paard. Als je daar 1x omkeert op een punt dan zal hij de volgende keer niet verder meer willen lopen. Daar maak ik dus gewoon kleine rondjes mee. Dus niet een straat in lopen en weer dezelfde weg terug. Dit was ook een echte steigeraar en liep achteruit (ook sloten in etc) Als hij stil gaat staan gewoon wat been geven, niet onder indruk raken van het gesteiger maar wel laten weten dat vooruit de enige optie is. Zorg er voor dat hij niet om kan draaien en als hij het toch voor elkaar krijgt draai zo snel mogelijk of door of meteen terug. Vooruit is de enige optie. Het is geen leuk werk maar het "spelletje" is niet leuk meer als doorlopen veel makkelijker en minder stressvol is dan het omkeren en stijgeren.

Hij doet het dus ook met andere paarden erbij, dat maakt hem niet uit.

Het achteruit lopen, zelfs sloten in, is erg herkenbaar. Dit doet die van mij helaas ook. Ontelbaar keren bij in de sloot gelegen. Heb inderdaad geprobeerd duidelijk te maken dat alleen voorwaars de mogelijkheid is, alleen werd dat een gevecht, kan niet voorkomen dat hij omkeert, zowel niet met de benen als met de teugels of allebei. Zodra ik hem meteen weer terug keer komt hij omhoog, soms zelfs tijdens het keren.
We hebben ook gedacht, gewoon doorgaan tot ie moe wordt, komt vanzelf en dan gaat ie wel. Ook niet helaas

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 11:55

Princesj schreef:
Terugdraaien en stilzetten heeft bij de mijne heel goed gewerkt. Laten staan tot hij zelf bedenkt dat het leuker is om mee te doen. Draait hij om, terugdraaien en weer stilstaan.

Terugdraaien en stilstaan werkt helaas niet, op het moment dat ik terugdraai gaat hij namelijk meteen omhoog.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 11:59

Tigra_ schreef:
Ben het met bovenstaande eens, klinkt gewoon als uitproberen en omdat jij het niet 'oplost' gaat het slechte gedrag van kwaad tot erger. Overigens zie ik eraf stappen ook als winst voor het paard, dus denk niet dat het op die manier op te lossen is. Blijkbaar heb jij genoeg autoriteit op de grond, maar niet genoeg erbovenop.

Oh en overigens, een ei op zijn hoofd kapot slaan is niet zozeer 'dieronvriendelijk' hoor, maar soms best een hele goede oplossing (vind ik dan, en alleen bij paarden die eigenlijk onophoudelijk steigeren zonder medische aanleiding. Terwijl die van jou het echt situatie-gewijs doet). Hij voelt van dat kapotslaan niks, ze geven mekaar hardere beuken, en het ligt hem in de associatie dat er iets 'kleverigs' langs zijn hoofd naar beneden stroomt/druppelt. De theorie is dat het paard vervolgens denkt dat hij zijn hoofd gestoten heeft door omhoog te komen en daardoor een wond heeft opgelopen. Klinkt stom, maar ik heb het al meerdere keren zien/horen werken.

Klopt helemaal, op de grond gaat alles goed, hij doet weleens wat, maar dan krijgt ie gewoon een correctie en dan gaat het weer goed.
Ik denk inderdaad dat ik niet genoeg de "leider" ben bovenop, alleen weet ik niet hoe dit op te lossen.

Over het ei, ik denk dat hier een heleboel meningen en dergelijke over zijn.
Ik denk dat het inderdaad wel kan werken, maar dit is niet een manier die mij aanstaat. Voornamelijk vanwege het "trauma" effect dat erbij komt.

Patty83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 12:01

Een ei op zn hoofd kapot slaan is niet zo onvriendelijk of raar hoor, heb ik bij die van mij ook geprobeerd. Bij hem hielp het alleen niet. Hoe je hier doorheen komt is per paard verschillend, bij die van mij werkt een grote mond opzetten (stemhulp) het best, hij doet het nu vrijwel nooit meer. Hij deed het ook op vaste plaatsen, als hij ergens niet langs wilde / durfde.
Steigeren is wel een gevaarlijk iets en moet je zsm de kop indrukken!
Een vriendelijke methode die je misschien kunt proberen is achterwaarts gaan in de richting waar je naartoe wilde en dan na een paar meter weer omdraaien en voorwaarts gaan, wil hij weer niet dan opnieuw in zn achteruit de juiste richting in..

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 12:04

Patty83 schreef:
Een ei op zn hoofd kapot slaan is niet zo onvriendelijk of raar hoor, heb ik bij die van mij ook geprobeerd. Bij hem hielp het alleen niet. Hoe je hier doorheen komt is per paard verschillend, bij die van mij werkt een grote mond opzetten (stemhulp) het best, hij doet het nu vrijwel nooit meer. Hij deed het ook op vaste plaatsen, als hij ergens niet langs wilde / durfde.
Steigeren is wel een gevaarlijk iets en moet je zsm de kop indrukken!
Een vriendelijke methode die je misschien kunt proberen is achterwaarts gaan in de richting waar je naartoe wilde en dan na een paar meter weer omdraaien en voorwaarts gaan, wil hij weer niet dan opnieuw in zn achteruit de juiste richting in..

De meningen over het ei zijn zeer verdeeld.

Helaas werkt stemhulp niet, meerdere keren geprobeerd.
Die van mij doet het niet op vaste plaatsen. Totaal onvoorspelbaar.

Achterwaarts in de richting waar ik heen wil lukt helaas ook niet, na een paar passen komt hij weer omhoog.

Patty83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 12:14

De mijne heeft aan het ei iig geen trauma overgehouden. Hij schudde een keer met zn hoofd en kwam gewoon weer omhoog. Maar de meningen zijn daar inderdaad over verdeeld.

Zoals het nu klinkt wil je paard gewoon ergens niet heen en ben jij niet handig genoeg om hem ervan te overtuigen wel te gaan. Snelheid in je handelen is hierbij erg belangrijk, geef hem geen kans om stil te gaan staan bijvoorbeeld, het voor zijn is makkelijker dan het oplossen.

Ik weet dat je dit niet wilt horen maar je moet hem echt doorpakken / aanpakken voordat het gevaarlijk wordt voor jezelf. Hij zal dit gedrag anders alleen maar vaker gaan vertonen. Zachte heelmeesters maken echt stinkende wonden.. Succes!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 12:15

Hij is lang niet gereden, vertel je. Kan het zo zijn dat hij dit probleem al bij de vorige eigenaar heeft ontwikkeld, maar dat het niet is verteld (en dat hij daarom niet werd gereden)
Zou zomaar aangeleerd gedrag kunnen zijn (aangeleerd en beloond, zoals dat vaak onbewust gebeurd, bv als het lukt de ruiter af te werpen en naar huis te rennen) Ik zou eens gaan graven in de geschiedenis van dit paard. Soms kom je dan bij verrassingen uit en dan weet je waar je mee te maken hebt.
Als het een aangeleerd probleem is, zul je zeer deskundige hulp moeten inroepen

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 12:17

PowerReiner schreef:
Tigra_ schreef:

Klopt helemaal, op de grond gaat alles goed, hij doet weleens wat, maar dan krijgt ie gewoon een correctie en dan gaat het weer goed.
Ik denk inderdaad dat ik niet genoeg de "leider" ben bovenop, alleen weet ik niet hoe dit op te lossen.

Over het ei, ik denk dat hier een heleboel meningen en dergelijke over zijn.
Ik denk dat het inderdaad wel kan werken, maar dit is niet een manier die mij aanstaat. Voornamelijk vanwege het "trauma" effect dat erbij komt.

Lastig, vind je het steigeren zelf eng? Dan word het namelijk moeilijk voor jou om dit af te leren. Daarbij bestaat de kans natuurlijk altijd dat hij het nog een keer probeert bij jou, als iemand anders het 'opgelost' heeft. Achterwaarts bij een steigerend paard voelt voor mij niet echt slim aan, zoiets kan juist omhoog komen triggeren.
Ik krijg iig het gevoel dat jouw paardje gewoon even een grote mond op zet, en dat als je hem één keer op zijn nummer zet dat het al direct een stuk minder is, of zelfs weg zal zijn. Maar dat is puur een gevoel door de internetkabel, en zonder het paard te hebben gezien/te hebben meegemaakt vind ik het moeilijk je een goed advies te geven. Ik wil namelijk niet dat je daardoor brokken maakt. Steigeren kan heel gevaarlijk zijn. Zoek iemand die je hiermee kan helpen, en doe dat zo snel mogelijk, is mijn advies.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 12:22

Gaat hij steigeren, draai je hem om. Altijd doen, uit balans halen, aan een teugel trekken. Eenmaal op de grond, draai je weer om, steigert hij dan, weer omtrekken. Etc. etc. Dan ben je dus gewoon steeds een rondje aan het draaien en ik denk dat hij uiteindelijk wel ophoudt.

Trauma of niet, je moet de baas blijven zijn, hem niet zijn zin geven, want dat kan hij dan misbruiken. Sowieso is steigeren not done (op welke reden dan ook) en kan een steigeraar dus elke keer van mij een klap tussen z'n oren krijgen.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 12:24

Patty83 schreef:
De mijne heeft aan het ei iig geen trauma overgehouden. Hij schudde een keer met zn hoofd en kwam gewoon weer omhoog. Maar de meningen zijn daar inderdaad over verdeeld.

Zoals het nu klinkt wil je paard gewoon ergens niet heen en ben jij niet handig genoeg om hem ervan te overtuigen wel te gaan. Snelheid in je handelen is hierbij erg belangrijk, geef hem geen kans om stil te gaan staan bijvoorbeeld, het voor zijn is makkelijker dan het oplossen.

Ik weet dat je dit niet wilt horen maar je moet hem echt doorpakken / aanpakken voordat het gevaarlijk wordt voor jezelf. Hij zal dit gedrag anders alleen maar vaker gaan vertonen. Zachte heelmeesters maken echt stinkende wonden.. Succes!

Ik ga het morgenochtend weer proberen en dan neem ik de tips in ieder geval mee, ik doe wel altijd sporen om naar buiten om hiermee extra overwicht te krijgen.
Heel erg bedankt voor je advies iig.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 12:27

liljebo schreef:
Hij is lang niet gereden, vertel je. Kan het zo zijn dat hij dit probleem al bij de vorige eigenaar heeft ontwikkeld, maar dat het niet is verteld (en dat hij daarom niet werd gereden)
Zou zomaar aangeleerd gedrag kunnen zijn (aangeleerd en beloond, zoals dat vaak onbewust gebeurd, bv als het lukt de ruiter af te werpen en naar huis te rennen) Ik zou eens gaan graven in de geschiedenis van dit paard. Soms kom je dan bij verrassingen uit en dan weet je waar je mee te maken hebt.

Hij heeft een aantal maanden bij een handelaar gestaan, hier is hij weinig gereden. Daarvoor had hij een eigenaar die engels met hem reed.
De eigenaar daavoor heeft mij een bericht gestuurd, en daarop heb ik geantwoord, het steigeren heb ik daarbij vermeld. Ze heeft daarna nooit meer een reply gestuurd helaas.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 12:32

Tigra_ schreef:
Lastig, vind je het steigeren zelf eng? Dan word het namelijk moeilijk voor jou om dit af te leren. Daarbij bestaat de kans natuurlijk altijd dat hij het nog een keer probeert bij jou, als iemand anders het 'opgelost' heeft. Achterwaarts bij een steigerend paard voelt voor mij niet echt slim aan, zoiets kan juist omhoog komen triggeren.
Ik krijg iig het gevoel dat jouw paardje gewoon even een grote mond op zet, en dat als je hem één keer op zijn nummer zet dat het al direct een stuk minder is, of zelfs weg zal zijn. Maar dat is puur een gevoel door de internetkabel, en zonder het paard te hebben gezien/te hebben meegemaakt vind ik het moeilijk je een goed advies te geven. Ik wil namelijk niet dat je daardoor brokken maakt. Steigeren kan heel gevaarlijk zijn. Zoek iemand die je hiermee kan helpen, en doe dat zo snel mogelijk, is mijn advies.

Nee, het steigeren heb ik geen moeite mee in de zin dat ik het eng vind, ik ben niet zo angstig aangelegd. Soms een voordeel, soms ook een nadeel :)
Dat idee heb ik dus ook, maar een flinke correctie, of zelfs echt op z'n flikker geven lijkt het alleen maar erger te maken.
Morgen ga ik het weer eens proberen met begeleiding. Na jullie reacties te hebben gelezen ben ik er wel van overtuigd dat het aan mijn leiderscapaciteiten ligt.
Daar ga ik morgen flink mee aan de slag.
Bedankt voor je reactie en tips

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 12:53

Succes en ik hoop dat je het kunt oplossen, ben benieuwd!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:29

PowerReiner schreef:
liljebo schreef:

Hij heeft een aantal maanden bij een handelaar gestaan, hier is hij weinig gereden. Daarvoor had hij een eigenaar die engels met hem reed.
De eigenaar daavoor heeft mij een bericht gestuurd, en daarop heb ik geantwoord, het steigeren heb ik daarbij vermeld. Ze heeft daarna nooit meer een reply gestuurd helaas.

Dan weet je wel genoeg, denk ik zo. Een eerlijke en goed bedoelende vorige eigenaar was er wel op in gegaan.
Als hij in de bak soepel loopt en niets op een probleem wijst, kun je ervan uitgaan dat dit gedrag in het verleden is beloond en dat het dus aangeleerd gedrag is. Zit dit goed 'erin' dan heb je een zeer kundig persoon nodig om het weer eruit te krijgen (hoewel de tendens erin aanwezig kan blijven) Ik denk dan ook dat het onontbeerlijk is om een dergelijk persoon te vinden. En dan bedoel ik niet iemand die hem op zijn mieter geeft, want dat kan iedereen. Nee, iemand met zeer goed inzicht, rust, verstand en kundigheid. Die liggen niet voor het oprapen (in tegenstelling tot ieder die roept dat hij/zij het kan) dus laat je goed informeren.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 13:38

liljebo schreef:
Dan weet je wel genoeg, denk ik zo. Een eerlijke en goed bedoelende vorige eigenaar was er wel op in gegaan.
Als hij in de bak soepel loopt en niets op een probleem wijst, kun je ervan uitgaan dat dit gedrag in het verleden is beloond en dat het dus aangeleerd gedrag is. Zit dit goed 'erin' dan heb je een zeer kundig persoon nodig om het weer eruit te krijgen (hoewel de tendens erin aanwezig kan blijven) Ik denk dan ook dat het onontbeerlijk is om een dergelijk persoon te vinden. En dan bedoel ik niet iemand die hem op zijn mieter geeft, want dat kan iedereen. Nee, iemand met zeer goed inzicht, rust, verstand en kundigheid. Die liggen niet voor het oprapen (in tegenstelling tot ieder die roept dat hij/zij het kan) dus laat je goed informeren.

Klinkt logisch inderdaad.
Morgen even proberen, als er geen vooruitgang in zit en het ziet er niet naar uit dat het me gaat lukken, moet ik iets anders gaan proberen. Inderdaad een zeer kundig persoon erop los laten :o
In de bak loopt hij prima, hij is nog wel wat stijfjes maar dat probeer ik er rustig uit te werken. Het steigeren heeft hij ook wel in de bak gedaan, maar dat was meer iets omhoog komen dan echt steigeren. Dat is sinds een aantal weken zo goed als over. Hij wil het heel af en toe nog eens proberen maar geeft ook snel weer op.

In ieder geval heel erg bedankt voor het meedenken en je tips.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:42

liljebo schreef:

Erg kortzichtig. Deze eigenaar heeft het paard verkocht, daarna heeft die eigenaar hem naar een handelsstal verkocht. Lijkt me dat je er dan als 1e eigenaar geen donder mee te maken hebt. Niet zo netjes om die persoon dan als niet eerlijk af te stempelen, omdat hij of zij niet reageert op een berichtje.