pony springt alsof het een mega hindernis is over een balkje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

romyloverrr

pony springt alsof het een mega hindernis is over een balkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 19:26

hallo,
eigenlijk is het maar een klein probleem,
maar mijn pony draaft niet normaal over een balkje heen , maar springt er veel te hoog overheen.
dir is alleen aan het begin het geval , als ze moe is draaft ze er normaal overheen.

ik heb haar zelf het springen aangeleerd , maar dit had ik al vaker bij manegepony's gedaan en daar nooit problemen gehad.

hier een voorbeeld :
mijn houding is barslecht op deze foto, gelieve hier geen commentaar op te geven , maar
het laat wel duidelijk zien wat ik bedoel :)

Afbeelding

ik weet precies wat ze gaat doen , maar als andere er een klein sprongetje op m aken , schikken die nog wel eens.
ondanks mijn waarschuwing.

wat ik al heb geprobeerd

- aanrijden in stap en pas op het laatste moment laten aandraven
- heel verzameld er naartoe rijden
- meerdere balkjes achter elkaar , zowel 2 , 3 , of 4 , bij 2 hup in 1 keer , 3 2 in een keer en dan een los , en bij 4 twee tegelijk en dan nog
eens twee tegelijk

heeft iemand tips ?

glenstorm

Re: pony springt alsof het een mega hindernis is over een balkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:29

Ik zou hem er gewoon over heen laten stappen. Balkjes hoeven niet perse in draf.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 19:31

dat vins ik het onzeilen van het probleen.
en wat als ik caveleties wil draven om de achterhand sterker te maken ?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:32

Wat is het probleem? Hij is enthousiast. Doet de mijne ook.

En je staat rechtop, dus leer de verlichte zit ;)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 19:34

Zertab schreef:

ik heb gezegd , géén commentaar , dit is gewoon een momentopname
en jij kunt daaruit concluderen dat ik de verlicht zit niet kan ?
knap hoor , dat zou ik ook wel willen kunnen !

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:35

Als die gewoon over een balkje heen stapt, gaat hij er waarschijnlijk ook gewoon overheen draven. Hij moet gewoon snappen dat hij normaal over een balkje heen moet lopen.
Als hij dat snapt kun je er gewoon overheen draven denk ik.
Lukt het dan nog niet probeer dan eens vanuit een volte zodat hij genoeg moet buigen in zijn lichaam dat hij ook niet snel gaat springen over de balk maar gewoon draaft

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 19:36

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 19:38

glenstorm schreef:
Als die gewoon over een balkje heen stapt, gaat hij er waarschijnlijk ook gewoon overheen draven. Hij moet gewoon snappen dat hij normaal over een balkje heen moet lopen.
Lukt het dan nog niet probeer dan eens vanuit een volte zodat hij genoeg moet buigen in zijn lichaam dat hij ook niet snel gaat springen over de balk maar gewoon draaft

hij snapt het wel hoor , als ze moe is doet ze het gewoon :)
dat laatste heb ik al geprobeerd , dan word het gewoon een huppeltje eroverheen , dus wel al verbetering :)

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:41

Haha okee.

Leg anders de balk gewoon los neer. Zonder tonnen en balken en alles ernaast. Misschien dat hij denkt heuiii springen als die alles er omheen ziet :)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:43

romyloverrr schreef:
Zertab schreef:

Net je profiel gezien, daarin doe je het wel goed. Maar hoezo met 1 hand springen?

Marleenloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:47

Hoezo met 2handen :o

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:48

Zertab, geef eens een reactie op de vraag van TS! Als je die niet weet kan je het topic weg klikken!

TS, ik denk dat het gewoon oefenen is... :) Die 2 filmpjes zijn wel stoer zeg :D :))

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:50

Ik zie het probleem ook niet echt: de pony GAAT er overheen, ja, wat klunzig, maar dat zie ik toch als onwennigheid.
Dat deze het niet zo gladjes doet als je andere voorheen gesprongen ponies is natuurlijk weer een ander verhaal, deze heeft denk ik wat meer tijd nodig om de boel in te schatten.

Mijn Tinker x Fries is nou ook niet bepaald een "springaangelegd type" (hahahaha!), maar op buitenrit kom je wel eens een vrijwel op de grond liggend obstakel tegen (balk, boomstam, whatever). De Haflinger of Fries die er voor rijdt neemt dan een keurig afgemeten sprongetje, maar Japie gaat dan ook er over heen alsof hij 1.20 moet springen, van voren veels te ver omhoog en dan zowal verticaal en die achterhand alsof je in een rodeo zit. Hoei!
Van "een vloeiende sprong" is dan geen sprake, het is meer bergop-knak-bergaf, heel bizar, ik kan daar wel smakelijk om lachen, want... hij gaat het toch maar doen, hoe onhandig ook.En probeert het minieme sprongetje toch niet te ontwijken.

't Is gewoon een stukje onzekerheid, belangrijkste vind ik: GAAN ze er over (hoe dan ook) ipv HOE gaan ze er over.

Dus gewoon zonder dwang en verwachtingspatronen doordoen, met lage balkjes/kruisjes, etc.

Het ene paard is 't andere niet, deze is misschien erg voorzichtig.

Overigens: DAT mijn Japie wel degelijk een leuke vloeiende sprong kan maken heeft hij een paar maanden geleden tot ieders totale verbijstering eens laten zien, toen we aan het verweiden waren en hij het idee had nergens meer heen te kunnen door het gedoe met de stroomdraden, sprong hij HOPS zomaar over zijn grote waterkuip (zo'n grote grijze vierkante kuip) heen. In een perfect soepele sprong, en zonder aanloop. Uit stilstand, uit het niets.

Maar als je met je pony wil springen moet je echt zorgen dat de pony daar ook aardigheid in krijgt, en goed vet belonen na het minste hopsje.

Gaat dan vast en zeker goed komen.

ellehcir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:52

romyloverrr schreef:
glenstorm schreef:

dat laatste heb ik al geprobeerd , dan word het gewoon een huppeltje eroverheen , dus wel al verbetering :)

Even heel offtopic hoor, maar hij snapt het en ze doet het?? Wat is het nouu?? :P
Ontopic, als je nou gaat balkjes lopen, telkens als ze springt niet op reageren, maar gewoon doorrijden,
dus niks zeggent egen hem/haar. Als ze dan moe is en ze/hij doet het wel goed, uitgebreid belonen
en complimentjes geven, misschien blijft hij/zij het dan zo doen door de beloningen..

star_hutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:56

Helpt het als je de twee witte jerrycans weghaalt? Misschien denkt de pony nu dat de balk op de jerrycans ligt i.p.v. op de grond (en springt daarom zo hoog).

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 20:41

terpentijn schreef:
Ik zie het probleem ook niet echt: de pony GAAT er overheen, ja, wat klunzig, maar dat zie ik toch als onwennigheid.
Dat deze het niet zo gladjes doet als je andere voorheen gesprongen ponies is natuurlijk weer een ander verhaal, deze heeft denk ik wat meer tijd nodig om de boel in te schatten.

Mijn Tinker x Fries is nou ook niet bepaald een "springaangelegd type" (hahahaha!), maar op buitenrit kom je wel eens een vrijwel op de grond liggend obstakel tegen (balk, boomstam, whatever). De Haflinger of Fries die er voor rijdt neemt dan een keurig afgemeten sprongetje, maar Japie gaat dan ook er over heen alsof hij 1.20 moet springen, van voren veels te ver omhoog en dan zowal verticaal en die achterhand alsof je in een rodeo zit. Hoei!
Van "een vloeiende sprong" is dan geen sprake, het is meer bergop-knak-bergaf, heel bizar, ik kan daar wel smakelijk om lachen, want... hij gaat het toch maar doen, hoe onhandig ook.En probeert het minieme sprongetje toch niet te ontwijken.

't Is gewoon een stukje onzekerheid, belangrijkste vind ik: GAAN ze er over (hoe dan ook) ipv HOE gaan ze er over.

Dus gewoon zonder dwang en verwachtingspatronen doordoen, met lage balkjes/kruisjes, etc.

Het ene paard is 't andere niet, deze is misschien erg voorzichtig.

Overigens: DAT mijn Japie wel degelijk een leuke vloeiende sprong kan maken heeft hij een paar maanden geleden tot ieders totale verbijstering eens laten zien, toen we aan het verweiden waren en hij het idee had nergens meer heen te kunnen door het gedoe met de stroomdraden, sprong hij HOPS zomaar over zijn grote waterkuip (zo'n grote grijze vierkante kuip) heen. In een perfect soepele sprong, en zonder aanloop. Uit stilstand, uit het niets.

Maar als je met je pony wil springen moet je echt zorgen dat de pony daar ook aardigheid in krijgt, en goed vet belonen na het minste hopsje.

Gaat dan vast en zeker goed komen.

mijn ''probleem'' is dat ik vind dat ze ook aan het begin gewoon over een baklje moet kunnen draven , als ik nu cavelletiewerk wil gaan doen om de achterhand sterker te maken gaat dat niet.
en als ik er anderen op laat schrikken die als ze zo hoog springt :)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 20:43

ellehcir schreef:
romyloverrr schreef:

Even heel offtopic hoor, maar hij snapt het en ze doet het?? Wat is het nouu?? :P
Ontopic, als je nou gaat balkjes lopen, telkens als ze springt niet op reageren, maar gewoon doorrijden,
dus niks zeggent egen hem/haar. Als ze dan moe is en ze/hij doet het wel goed, uitgebreid belonen
en complimentjes geven, misschien blijft hij/zij het dan zo doen door de beloningen..[/quote]
met is een zij...
zoms zeg ik hij en soms haar heel raar eigenlijk :)

ik zal het eens proberen , bedankt voor de tip !

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 20:44

star_hutch schreef:
Helpt het als je de twee witte jerrycans weghaalt? Misschien denkt de pony nu dat de balk op de jerrycans ligt i.p.v. op de grond (en springt daarom zo hoog).

nee, halaas dat is hem niet , heb ik al geprobeerd.
maar het zou inderdaad best zo kunnen zijn :)

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 20:46

Probeer eens meerdere balken, en niet één? Verder zou ik ook de jerrycans en de andere balken weghalen. Dan zou 't voor een pony een hogere hindernis kunnen lijkt. En verder zou ik gewoon veel oefenen, zo nodig aan de longeerlijn over een balkje zodat ze meer gaat buigen, waardoor ze wss minder snel zo'n rare sprong neemt.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 20:47

romyloverrr schreef:
Zertab schreef:

Net je profiel gezien, daarin doe je het wel goed. Maar hoezo met 1 hand springen?[/quote]
hiezo met 2 hander , van mij part ga ik zonder handen ( wat ik een regelmatig doe )
wat maakt het uit.
dit is gewoon inspringen hoor , ik probeer de wat ''saariere '' dingen een beetje leuker te maken , leuk toch , oefenen met 1 hand ?
of zonder beugels , of zonder zadel , of zonder hoofdstel
ik zie het probleem niet...

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 20:49

xBerber schreef:
Probeer eens meerdere balken, en niet één? Verder zou ik ook de jerrycans en de andere balken weghalen. Dan zou 't voor een pony een hogere hindernis kunnen lijkt. En verder zou ik gewoon veel oefenen, zo nodig aan de longeerlijn over een balkje zodat ze meer gaat buigen, waardoor ze wss minder snel zo'n rare sprong neemt.

misschien eerst even goed lezen ?
romyloverrr schreef:
hallo,
maar mijn pony draaft niet normaal over een balkje heen , maar springt er veel te hoog overheen.
dir is alleen aan het begin het geval , als ze moe is draaft ze er normaal overheen.

ik heb haar zelf het springen aangeleerd , maar dit had ik al vaker bij manegepony's gedaan en daar nooit problemen gehad.

hier een voorbeeld :
mijn houding is barslecht op deze foto, gelieve hier geen commentaar op te geven , maar

[ Afbeelding ]

ik weet precies wat ze gaat doen , maar als andere er een klein sprongetje op m aken , schikken die nog wel eens.

wat ik al heb geprobeerd- aanrijden in stap en pas op het laatste moment laten aandraven
- meerdere balkjes achter elkaar , zowel 2 , 3 , of 4 , bij 2 hup in 1 keer , 3 2 in een keer en dan een los , en bij 4 twee tegelijk en dan nog
eens twee tegelijk

heeft iemand tips ?

de jarrycans zijn het niet , de anere balken ook niet , want ze doet het als ze moe is wel gewoon goed :)

ellehcir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 20:54

romyloverrr schreef:
xBerber schreef:

romyloverrr schreef:
hallo,

hier een voorbeeld :

[ Afbeelding ]

wat ik al heb geprobeerd- aanrijden in stap en pas op het laatste moment laten aandraven
eens twee tegelijk

heeft iemand tips ?

de jarrycans zijn het niet , de anere balken ook niet , want ze doet het als ze moe is wel gewoon goed :)

Ik vind dat je wel wat aardiger mag reageren! Ook al heb je dit verteld, degene neemt wel de moeite om je te helpen en een tip te geven!! De meeste klikken gelijk weer weg, dus doe wat liever! :)

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 20:56

romyloverrr schreef:
xBerber schreef:

romyloverrr schreef:
hallo,

hier een voorbeeld :

[ Afbeelding ]

eens twee tegelijk

heeft iemand tips ?

Misschien heb ik dat laatste stukje niet gezien? Fouten maken is menselijk.
Probeer dan met meer ruimte waardoor ze wel een mega grote idote sprong moet maken om er 2 in één te nemen? Of probeer 't eens aan de hand in draf.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 20:57

ik ben van mening dat je beter even mijn topic goed kan lezen ( zo'n lap tekst is het toch niet :? )
dan wanneer je meteen al een reactie eropzet waarop het andwoord al in de OP te vinden is

maar oké je hebt gelijk :)

Italo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 20:57

Amai 14 jaar en nogal een grote mond :( mensen willen gewoon helpen. Anders zou je hier die topic niet plaatsen. Als je geen commentaar of raad wilt, geen topic plaatsen dan :?
Sorry maar das mijn mening. Volgens mij is je pony inderdaad enthousiast over het springen :)