terpentijn schreef:Ik zie het probleem ook niet echt: de pony GAAT er overheen, ja, wat klunzig, maar dat zie ik toch als onwennigheid.
Dat deze het niet zo gladjes doet als je andere voorheen gesprongen ponies is natuurlijk weer een ander verhaal, deze heeft denk ik wat meer tijd nodig om de boel in te schatten.
Mijn Tinker x Fries is nou ook niet bepaald een "springaangelegd type" (hahahaha!), maar op buitenrit kom je wel eens een vrijwel op de grond liggend obstakel tegen (balk, boomstam, whatever). De Haflinger of Fries die er voor rijdt neemt dan een keurig afgemeten sprongetje, maar Japie gaat dan ook er over heen alsof hij 1.20 moet springen, van voren veels te ver omhoog en dan zowal verticaal en die achterhand alsof je in een rodeo zit. Hoei!
Van "een vloeiende sprong" is dan geen sprake, het is meer bergop-knak-bergaf, heel bizar, ik kan daar wel smakelijk om lachen, want... hij gaat het toch maar doen, hoe onhandig ook.En probeert het minieme sprongetje toch niet te ontwijken.
't Is gewoon een stukje onzekerheid, belangrijkste vind ik: GAAN ze er over (hoe dan ook) ipv HOE gaan ze er over.
Dus gewoon zonder dwang en verwachtingspatronen doordoen, met lage balkjes/kruisjes, etc.
Het ene paard is 't andere niet, deze is misschien erg voorzichtig.
Overigens: DAT mijn Japie wel degelijk een leuke vloeiende sprong kan maken heeft hij een paar maanden geleden tot ieders totale verbijstering eens laten zien, toen we aan het verweiden waren en hij het idee had nergens meer heen te kunnen door het gedoe met de stroomdraden, sprong hij HOPS zomaar over zijn grote waterkuip (zo'n grote grijze vierkante kuip) heen. In een perfect soepele sprong, en zonder aanloop. Uit stilstand, uit het niets.
Maar als je met je pony wil springen moet je echt zorgen dat de pony daar ook aardigheid in krijgt, en goed vet belonen na het minste hopsje.
Gaat dan vast en zeker goed komen.
mijn ''probleem'' is dat ik vind dat ze ook aan het begin gewoon over een baklje moet kunnen draven , als ik nu cavelletiewerk wil gaan doen om de achterhand sterker te maken gaat dat niet.
en als ik er anderen op laat schrikken die als ze zo hoog springt