Ik ben verschillende instructeurs en instructrices gepasseerd welke mij allemaal een andere benadering van de natuurlijke scheefheid van een paard lieten zien. Op die manier heb ik op diverse manieren het rechtrichten (of niet ) uit kunnen proberen en zien wat het resultaat daarvan was ( of niet ). Omdat ik nog steeds vind dat ik weinig vooruitgang boek, zit ik steeds te zoeken, internetten, mailen, foto's en filmpjes te bekijken, enzovoorts. Daarnaast les ik nog steeds bij een vrouwtje hier uit de omgeving die Day zijn scheefheid rustig aan wilt aanpakken.
Even een verhaaltje om een beeld te schetsen van mijn scheve paard
Rechtsom buigt hij makkelijker in dan rechts. Hij springt makkelijker en soepeler aan in de rechtergalop dan links. Rechtsom is schouderbinnenwaards moeilijker, dan linksom.
Mijn paard draagt zijn staart naar links. Wanneer we rechtsom rijden, houdt hij hem veelal recht, maar nooit naar rechts.
Paard wordt regelmatig nagekeken door masseur, osteopaat en acupressuur. Medicamenten zijn uitgesloten, behalve een gebrek aan bespiering en scheefheid.
Ik heb nu de ontdekking gedaan ( door wederom eindeloos foto's te kijken van zijn trainingen ) dat hij zodanig rechtsgebogen is, dat hij rechtuit constant op 4 sporen loopt.
Zijn rechter-achterbeen komt rechts naast zijn rechter-voorbeen te staan ( in plaats van in het spoor van ) en zijn linker-achterbeen komt dus ook rechts van zijn linker-voorbeen te staan.
Even plaatje ter verduidelijking. Hier zie je goed hoe zijn rechter-achterbeen rechts van zijn rechter-voorbeen komt te staan:

Dit verklaart ook waarom schouderbinnenwaards op de rechterhand moeilijker is, omdat hij dan geacht wordt om zijn rechter-achterbeen naar binnen te verplaatsen. Wat hij erg moeilijk vindt omdat hij zijn rechter-achterbeen dus altijd buiten het spoor gooit en hem dan nu dus overdreven naar binnen moet plaatsen. Dan betekent het dus ook dat linksom makkelijker is omdat zijn rechter-achterbeen dan vrijwel onopgemerkt buiten het spoor kan treden en zijn linker-achterbeen toch altijd al naar binnen stapt...
Wat denken jullie? Verstandig om eerst eens in stap en aan de lange, dubbele lijnen goed die achterbenen leren te controleren, zodat hij zijn rechter-achterbeen net zo goed naar binnen kan verplaatsen als zijn linker-achterbeen? Of zijn er andere benaderingen mogelijk? Zoja, welke? Dankú
). Wat fotos laten maken van de voor en achterkant om mijn balans te kunnen zien en zijn reactie daarop.