Help!! Opeens knarsetanden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CharlyBrown

Help!! Opeens knarsetanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 10:39

Sinds kort (ongeveer 2 weken) is mijn paard soms aan het knarsetanden tijdens het werk.

Tijdens een rustig buitenritje doet hij het niet, en ook niet in het eerste deel van de training in de bak. Pas wanneer ik er meer aan ga rijden (metname na de galop)
Hij voelt echter dan niet anders, en is gewoon los en makkelijk in de aanleuning.
Tijdens het longeren (met en zonder bijzet) doet hij het ook niet.

Zijn gebit en zadel zijn onlangs nagekeken, hij heeft een goed passend bit (volgens de tandarts Christie Dreessen) en hij loopt ook gewoon rad en soepel.

Volgens mijn instructeur heeft hij nergens pijn en is het gewoon een teken dat hij liever onder het werk uit wil komen.

Maar ik vind het toch gek dat hij het op eens is gaan doen, en heb er geen goed gevoel bij om 'domweg' door te rijden.

Zijn er hier mensen met dezelfde ervaring?
Wie hebben jullie erbij gehaald? Is er iets gevonden? En is het ooit weer opgehouden?

Ik hoor het heel graag!

Groetjes van Casanova en Louise

Doubtless

Re: Help!! Opeens knarsetanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 10:50

Mijn paard heeft dit even gedaan op 3-jarige leeftijd. Precies hetzelfde verhaal: alles was in orde, maar toch deze uiting. Ik heb toen een stap terug gedaan in het werk, totdat ze ermee ophield (duurde twee weken, enkel wat overgangen en figuren gereden en dan terug naar de wei). Vanaf daar hebben we het werk weer rustig wat opgebouwd & het knarsen is nog niet terug gekomen :)

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 10:58

Bedankt voor je reactie!!

Nu ik erover nadenk, ben ik sinds een aantal weken wel meer gaan met hem gaan trainen in de bak. Was sowieso van plan aankomende tijden even rustig aan te doen, om te kijken wat dat voor een effect heeft.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:12

Onder het werk uit willen komen is het zeker niet, snap zo ie zo niet dat een instructeur dat zegt,
Vaak is het idd een vorm van stress, kan zijn dat je meer vraagt wat het dier nog niet helemaal snapt of aan kan, ik zou ook even een paar stappen terug doen en kijken waar het ophoud dan is dat weer een mooie basis om vandaar uit voorzichtig verder te werken,

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:10

Mijn paard deed ook heel veel knarsetanden en dit kwam door maagzweren, daar zijn wij pas na een behoorlijke tijd achtergekomen toen ook andere klachten naar voren kwamen (lusteloos, slecht eten en drinken). Nu is hij van de maagzweren genezen en het knarsen is ook weg. Bij veel paarden spelen maagzweren op tijdens het trainen omdat ze dan niets in hun maag hebben (veel mensen voeren een tijd voor het rijden niets) en daardoor gaat het maagzuur werken en de zweren opspelen.

Wellicht is het stress, maar wilde je bovenstaande wel even meegeven dan kan je dat eventueel in de gaten houden.

SterkeSisu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:12

maagzweren zijn inderdaad een grote boosdoener bij dit soort klachten. houd het eens in de gaten of laat een onderzoek instellen.

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:12

ik had er zelf ook veel last van met mijn verzorg pony,
iedereen noemde het een cavia immitatie :P maar blijkbaar
was er wat mis met zijn gebit en het is nu gelukkig verholpen

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 13:36

Ik heb het ook wel eens gehad bij een bijrijdpaard vroeger. Kwam doordat ik haar te snel oppakte.
Dus je mag haar wel oppakken, maar dan rustig aan. Na een tijdje had ik er geen last meer van.

Kan dus ook iets kleins zijn, zou het gewoon even aankijken, maar wel kijken of je rustiger haar kan oppakken. Dus beetje bij beetje om de 5 minuten steeds ietsje meer. Wel voorwaarts houden, dat ze niet gaat hangen, succes! ;)

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 14:54

Iedereen erg bedankt voor de reacties, daar heb ik echt wat aan!

Stelt me gerust dat het iets is wat weer op kan houden.. Aan de andere kant moet ik wel goed onderzoeken waar het probleem vandaan komt. Toevallig had ik voor aankomende vrijdag al een afspraak staan bij de Laarakkers kliniek. Misschien dat zij het wel meteen kunnen doorgronden??

Voor de rest zijn alle tips en/of ervaringen altijd welkom!

@prinero Jouw paardje lijkt wel een broertje van mijn bonte!!

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 10:26

Wat leuk, ik zie niet zo veel andere grote vosbonte, knap paard heb je! :))

Maagzweren kunnen ondekt worden door een scopie van de maag, bij mijn paard in Utrecht gedaan, onderzoek zelf duurt paar minuten. Als je toch naar een kliniek gaat zou je als je maagzweren wil uitsluiten een scopie kunne laten maken. Houd er wel rekening mee dat ze 12 u van te voren helemaal nuchter moeten zijn, anders kunnen ze de maagwand niet zien.

Hoop voor je dat je er snel achter komt waar het knarsen vandaan komt. Veel plezier met je paardje!

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:50

Paard wat ik rijd heeft ook de neiging dit te doen als ze oefeningen moeilijk vind en niet helemaal snapt

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:55

Mijn paard heeft hier ook heel veel last van! ze is een half jaar onder het zadel.. Met inrijden deed ze dit nooit. Vanaf het moment dat de basis er in zat en wij gingen werken aan het oppakken is ze hier mee begonnen.. Ze doet het ook niet altijd vooral op de momenten dat ze het moeilijk vind.. Ik kreeg te horen dat dit een vorm van stress is.. niet om onder het werk uit te komen maar en uiting van stress etc. ik heb bij de ruitersportzaak een soort van latex tape gekocht en dit om mijn bit heen gebonden ik kan namelijk niet tegen het geluid dan loopt kippenvel over me armen dus dit is puur voor mezelf dat het geluid minder is haha..
Gister had ik les en eigenlijk ging het heel goed tot we een moeilijke oefening moesten doen toen begon ze weer met knarsetanden..

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 17:20

Ik denk idd ook dat het uiting van stress is, maar de vraag is... waar komt de stress vandaag?

Ik denk wel dat je het probleem aan moet pakken bij de wortel... met tape is alleen het geluid opgelost, maar niet het probleem...

Wat jij verteld doet mijn paard dus ook, in het begin niet tandenknarsen, pas tot dat het wat moeilijker wordt..

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 18:35

Vandaag bij de Laarakkers (holistische praktijk) geweest.
Mijn paardje bleek erg strak te zitten in zijn spieren door teveel suikers (hier is hij blijkbaar erg gevoelig voor) Dus hij krijgt vanaf nu een sober dieet!
Hij is dmv acupunctuur behandeld, en een aantal wervels en het si gewricht zijn gemanipuleerd.
Hij bleek ook een zink te kort te hebben en zijn mild bleek uit balans (hier kunnen ook rugklachten vandaan komen).
De stress hiervan kan leiden tot tandenknarsen, vooral omdat het een binnenvetter blijkt te zijn... een ander paard had je wellicht in het zand gegooid..

Ondanks dat een holistische benadering wat zweverig kan overkomen, klonk de uitkomst wel logisch en aanneembaar.. nu eerst 3 dagen niet rijden... en daarna rustig rechtuit weer gaan opbouwen.. Ik ben heel benieuwd!!

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 17:37

Wat goed dat je daar even bent langs gegaan. ZO zie jem aar weer.

Mijn jonkie doet het nu alleen nog als hij iets moeilijk vind.
Maar heeft ook een hele poos geknarsetand omdat hij lichamelijk niet goed in z'n vel zat, hiervoor is hij uiteraard behandeld.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 17:44

mijn pony knarste als sinds ik hem kocht! maar hij had ontsteking in zijn mond, last van zijn rug! hebben dat verholpen maar bleef knarsen! uiteindelijk bleek het toch een vorm van stress/ het moeilijk vinden te zijn! nu in de loop der jaren is het gewoon over! hij karst alleen nog heel soms als hij het heel eng vind en laatst om iets aan te geven! had nl vrij veel last van mok en voelde het goed tijdens het lopen! hij knarste ook een keer op stal maar dat blijk ook dus pijn in zijn voorbenen omdat hij de druk van zijn achterbenen op zijn voorbenen zette! ( achterbenen zaten vol met vocht en had er last van ).
maar hij geeft het dus aan als er iets is dmv knarsen!

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 11:46

Zo zie je maar weer, dat er altijd wel iets aan de hand is als een paard gaat knarsetanden...

Bedankt voor jullie berichtjes!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:06

Ik vind het onbegrijpelijk dat een instructeur knarsetanden verklaard als 'onder het werk uit willen komen' en dat anderen hun bit intapen om het niet te hoeven horen.
Lieve help.... een paard doet dat niet voor de lol en het is wel dergelijk een teken van stress/pijn.

Ik heb het dus ook een keer eerder gezien. Het was bij een paard wat ik kocht. Ik zag dat het deed knarsetanden bij de galop en er werd een redelijk logische verklaring voor gegeven (vond het moeilijk vanwege nog onvoldoende bespiering etc) De instructeur vond dat het paard gewoon aan het werk moest worden gezet (instructeur van de vorige eigenaar dus) en het paard werd bij koop medisch goedgekeurd.

Helaas ontdekte ik hier al snel dat er toch iets niet aan de haak was. Toch maar het paard laten doorlichten, ondanks de keuring, en toen bleek het paard pijn te hebben. Veel pijn. Het paard had een vergroeiing in de hiel, die niemand ooit had opgemerkt. Ze was daardoor beperkt in haar mogelijkheden, maar het aangeven werd als eigenzinnigheid opgemerkt. Er werd doorheen gereden waardoor het paard het lijf verkeerd ging gebruiken, met als gevolg chronische ontstekingen en slijtage in nek, rug en knieën.
Dit paard liep dus ogenschijnlijk niet kreupel (was dus goedgekeurd) en knarsetandde in de galop.
Paard bleek niet meer geschikt als rijdier, door het niet tijdig onderkennen van de problemen die het had en het kapot rijden als gevolg daarvan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:22

CharlyBrown schreef:
Vandaag bij de Laarakkers (holistische praktijk) geweest.
Mijn paardje bleek erg strak te zitten in zijn spieren door teveel suikers (hier is hij blijkbaar erg gevoelig voor) Dus hij krijgt vanaf nu een sober dieet!
Hij is dmv acupunctuur behandeld, en een aantal wervels en het si gewricht zijn gemanipuleerd.
Hij bleek ook een zink te kort te hebben en zijn mild bleek uit balans (hier kunnen ook rugklachten vandaan komen).
De stress hiervan kan leiden tot tandenknarsen, vooral omdat het een binnenvetter blijkt te zijn... een ander paard had je wellicht in het zand gegooid..

Ondanks dat een holistische benadering wat zweverig kan overkomen, klonk de uitkomst wel logisch en aanneembaar.. nu eerst 3 dagen niet rijden... en daarna rustig rechtuit weer gaan opbouwen.. Ik ben heel benieuwd!!

Eric Laarakker is bepaald niet zweverig. Ik denk dat je er heel goed aan hebt gedaan naar hem toe te gaan en je zal gauw merken dat het beter gaat met je paard, daar ben ik van overtuigd.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 16:15

Bedankt voor de reacties!!

@Nikas Ik wist niet precies wat ik moest verwachten, maar ik vond het uiteindelijk niet zweverig... het klonk allemaal logisch. Nu maar hopen dat het allemaal ook echt effect heeft.

@Liljebo
pfff, dat is een naar verhaal. Aangezien mijn paard al redelijk hoog in de sport liep (voordat ik hem kocht) en het nooit eerder heeft gedaan, verwacht ik niet zulke ernstige dingen. Maar het is wel een goed voorbeeld! En dat je over knarsetanden niet al te laconiek moet doen..
Nu ik me er wat meer in verdiept heb, is het inderdaad van de zotten dat mijn instructeur dat zegt.. goed naar m'n eigen gevoel luisteren dus!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 11:53

Charlybrown, hoe is het nu met je paard? Of is het nog te vroeg om er wat over te zeggen?

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 13:50

Hoi!

Ik ben er dinsdag weer opgekropen... Hij liep erg fijn, maar ging na +- 25 min toch weer soms wat knarsen... En dan durf ik er eigenlijk niet meer zo goed aan te rijden...

Voor de rest was ik deze week wat grieperig, dus ik ga m vanaf mrg weer oppakken..

Ik ben dus nog niet helemaal gerust, maar wellicht moet ik nog wat geduld hebben??

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:35

Moet je nog een kee5r terugkomen bij Eric? Hebben ze gezegd wat de verwachting is? En op welke termijn? Als je niet helemaal tevreden bent zou ik ze even bellen. Maar misschien heeft het idd tijd nodig.

Micheline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:58

Ik volg dit ook even, aangezien mijn paard ook aan knarsetanden doet, echter niet tijdens het rijden, maar op stal!

Het is begonnen toen ik ging verhuizen naar een andere stal, hier begon hij te knarsetanden, later ben ik weer verhuisd naar een andere stal, waar hij dus niet meer deed knarsetanden.
Helaas was deze stal toch te ver rijden en moest ik op advies van de huisarts i.v.m. lichamelijke klachten weer verhuizen naar een stal dichterbij mijn huis.

Wij staan hier nu 2 maanden en sindskort is hij weer begonnen met knarsetanden.
Hij doet het voornamelijk als iemand zijn of haar paard voert (wij moeten onze paarden zelf voeren).

Zodra hij zijn stal uit is, doet hij niet aan knarsetanden. Ook tijdens het trainen niet, dan ontspant hij gewoon en sabbelt lekker op zijn bit en wilt gewoon voor me werken.

Zijn gebit is ook nagekeken door de tandarts en was prima in orde!

Kan dat knarsetanden misschien komen doordat we helaas vaak moesten verhuizen? Stress dus?

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 09:53

Hoi Dames,

Ik wilde jullie toch even op de hoogte stellen...

Ondertussen heb ik mijn paard ruim 2 weken rust gegeven...Gister ben ik er weer op gegaan. Ik liet hem simpel over de rug lopen, en in eerste instantie liep hij heel fijn en was lekker aan het briesen... dus had goed hoop... Maar helaas, na 20 a 30 minuten begon hij weer ontzettend te knarsen.

Rust haalt dus niks uit...

Vandaag de arts gebeld, en hij zei óf het is een maagprobleem óf een rugprobleem. Maar zo in eerste instantie vermoed hij eerder een maagprobleem... Maar dit is natuurlijk slechts gissen...

Vrijdag gaan we dus naar de kliniek voor een maag edoscopie