Paard loopt met hoofd in de lucht bij overgang stap > draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

byjou1983

Paard loopt met hoofd in de lucht bij overgang stap > draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 13:08

Misschien zijn er al topics over maar toch wil ik alles ervan weten :D
Mijn paard nu 10 jaar, loopt sinds een tijdje met zijn hoofd in de lucht bij de overgang van stap naar draf.
Een tijdlang heeft hij het niet gedaan en sinds deze week is het weer begonnen.
Ik heb : tandarts laten komen, zadel laten nakijken, ander bit geprobeerd, hij is door een fysio behandeld.
Ik probeer hem zo los mogelijk van voren te laten, mijn handen hou ik heel bewust op de plek, ik geeft been als hij zijn hoofd in de lucht gooit .
Beloon hem als hij het niet doet, sinds deze week ben ik terug bij af, gisteren heb ik heel bewust lang los gereden, teugel niet te strak en toch hoofd in de lucht en heel hard gaan rennen, ik kreeg hem met moeite terug. Hij zwiept niet met zijn staart en oortjes blijven naar voren.
Ik probeer de fout eerst bij mezelf te zoeken, en ik probeer niet boos te worden als hij zo doet (dat lukt niet altijd ....)
Hebben jullie ook zoiets meegemaakt en hoe heb je het opgelost?

Graag jullie advies...

Oh ja hij is 1.83 en beresterk...... :D

En natuurlijk geef ik me niet zomaar gewonnen, maar gisteren kon ik alleen nog maar stappen.....

Jannepauli

Re: Paard loopt met hoofd in de lucht bij overgang stap > draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 13:16

Dit is een rijtechnisch probleem - paard gebruikt waarschijnlijk de achterhand verkeerd of niet. Een kwestie van beter leren verzamelen om een goede overgang te maken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 13:20

byjou1983 schreef:
Misschien zijn er al topics over maar toch wil ik alles ervan weten :D
Mijn paard nu 10 jaar, loopt sinds een tijdje met zijn hoofd in de lucht bij de overgang van stap naar draf.
Een tijdlang heeft hij het niet gedaan en sinds deze week is het weer begonnen.
Ik heb : tandarts laten komen, zadel laten nakijken, ander bit geprobeerd, hij is door een fysio behandeld.
Ik probeer hem zo los mogelijk van voren te laten, mijn handen hou ik heel bewust op de plek, ik geeft been als hij zijn hoofd in de lucht gooit .
Beloon hem als hij het niet doet, sinds deze week ben ik terug bij af, gisteren heb ik heel bewust lang los gereden, teugel niet te strak en toch hoofd in de lucht en heel hard gaan rennen, ik kreeg hem met moeite terug. Hij zwiept niet met zijn staart en oortjes blijven naar voren.
Ik probeer de fout eerst bij mezelf te zoeken, en ik probeer niet boos te worden als hij zo doet (dat lukt niet altijd ....)
Hebben jullie ook zoiets meegemaakt en hoe heb je het opgelost?

Graag jullie advies...

Oh ja hij is 1.83 en beresterk...... :D

En natuurlijk geef ik me niet zomaar gewonnen, maar gisteren kon ik alleen nog maar stappen.....

hoe bedoel je dat?? (vanwaar de toevoeging?)
Ik ben wel benieuwd naar foto's, liever filmpje natuurlijk.
Verwacht ook dat het een rijtechnisch probleem is.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 13:25

wat zegt je instructie ervan?

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 13:27

De toevoeging bedoelde ik als dat als hij zijn hoofd omhoog gooit hij bijna niet meer te houden is, omdat hij zo sterk is.
Filmpje en foto's heb ik niet.

Mijn instructrice zegt dat het na verloop van tijd weer over gaat, en zijn achterhand moet inderdaad nog veel sterker worden.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 13:28

Jannepauli schreef:
Dit is een rijtechnisch probleem - paard gebruikt waarschijnlijk de achterhand verkeerd of niet. Een kwestie van beter leren verzamelen om een goede overgang te maken.

Dankje, ik weet bijna zeker dat het aan mij ligt, van nature is hij echt heel makkelijk.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 13:35

Staat bij medisch, dus dat maakt het verhaal een beetje anders.

Citaat:
De toevoeging bedoelde ik als dat als hij zijn hoofd omhoog gooit hij bijna niet meer te houden is, omdat hij zo sterk is

"trekt hij zichzelf er dan uit" tijdens de overgang ofzo? Of ga je trekken wanneer hij z'n kop in de lucht steekt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 13:38

MD => RT=P

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 13:48

superwoman schreef:
Staat bij medisch, dus dat maakt het verhaal een beetje anders.

Citaat:
De toevoeging bedoelde ik als dat als hij zijn hoofd omhoog gooit hij bijna niet meer te houden is, omdat hij zo sterk is

"trekt hij zichzelf er dan uit" tijdens de overgang ofzo? Of ga je trekken wanneer hij z'n kop in de lucht steekt?

Ja dat is precies wat hij doet, en ik laat hem dan bewust heel erg los.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 14:49

byjou1983 schreef:

Dat sterk zijn is toch een reactie op je hand. Misschien van eerder en dat hij het nu is blijven doen.
Verstandig is iig om vaak lange teugel te geven en deze weer rustig op te pakken. (vertrouwen, dat jij niet gaat trekken)
Ook bij de overgangen wat langer en lager instellen en dus helemaal ontspannen en op je zit en stem terug laten komen.
Op een volte wil het wel eens makkelijker zijn om hem rond te houden (pas op dat je niet aan de binnenteugel gaat trekken en/of vasthouden.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 15:00

superwoman schreef:
byjou1983 schreef:

Dat sterk zijn is toch een reactie op je hand. Misschien van eerder en dat hij het nu is blijven doen.
Verstandig is iig om vaak lange teugel te geven en deze weer rustig op te pakken. (vertrouwen, dat jij niet gaat trekken)
Ook bij de overgangen wat langer en lager instellen en dus helemaal ontspannen en op je zit en stem terug laten komen.
Op een volte wil het wel eens makkelijker zijn om hem rond te houden (pas op dat je niet aan de binnenteugel gaat trekken en/of vasthouden.

dankje , ik ga het zeker proberen, op de volte is hij inderdaad wat makkelijker te rijden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 15:10

Met lange teugel een overgang terug maken is ook goed.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 15:14

superwoman schreef:

Dat deed ik gisteren ook, maar helaas hij ging alsmaar harder...
Wellicht moet hij eerst weer het vertrouwen krijgen...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 18:07

byjou1983 schreef:
superwoman schreef:

Dat deed ik gisteren ook, maar helaas hij ging alsmaar harder...
Wellicht moet hij eerst weer het vertrouwen krijgen...

wsl. Ik doe het altijd aan het eind van m'n laatste oefening. ff met lange teugel draven (uit elkaar laten vallen) en dan een overgang naar de stap (uitstappen).
Goed voor lichaam en geest. :j

liezestoops

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:27

Heb je al eens een softteugel (hulpteugel) gebruikt? Dit kan in het begin jou wel helpen.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 15:41

liezestoops schreef:
Heb je al eens een softteugel (hulpteugel) gebruikt? Dit kan in het begin jou wel helpen.

Daar ben ik mee begonnen om hem daarmee te rijden, en dat gaat echt supergoed! Hij laat zelfs mooi los!
Maar hoe lang kun je daarmee rijden?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:50

Hulpteugel kan een hoop verdoezelen voor de ruiter. Beste is om hem onder begeleiding te gebruiken en niet een elke x dat je gaat rijden.fout gebruik komt vaak voor en dat kan behoorlijk schadelijk zijn voor je paard.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 15:58

superwoman schreef:
Hulpteugel kan een hoop verdoezelen voor de ruiter. Beste is om hem onder begeleiding te gebruiken en niet een elke x dat je gaat rijden.fout gebruik komt vaak voor en dat kan behoorlijk schadelijk zijn voor je paard.

En zo denk ik er ook over , maar ik rij hem er een kwartier mee en dan doe ik hem af, en dan hoop ik dat het uiteindelijk helemaal kan afbouwen.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 16:02

Je kunt ook proberen om hem zo laag mogelijk in te stellen, hand zacht houden, wat harder stappen en dán je overgang maken..
Wanneer je harder gaat stappen en hij trekt zich eruit ga je weer naar de arbeidsstap en wacht je weer op een juist moment :)

zo forceer je niets, maak je het voor jezelf en je paard wat makkelijker en ga je niet stiekem ''vechten'' :)

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 16:10

Corellaa schreef:
Je kunt ook proberen om hem zo laag mogelijk in te stellen, hand zacht houden, wat harder stappen en dán je overgang maken..
Wanneer je harder gaat stappen en hij trekt zich eruit ga je weer naar de arbeidsstap en wacht je weer op een juist moment :)

zo forceer je niets, maak je het voor jezelf en je paard wat makkelijker en ga je niet stiekem ''vechten'' :)

Zo rij ik hem als de slof eraf is , hij moet weer vertrouwen krijgen in mijn hand, waarschijnlijk heb ik toch te vaak met hem "gevochten".

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 16:16

Die momenten moet je snel weer proberen op te zoeken dus geen hele rondjes wachten :)

Neem anders correct en vriendelijk les, die basis er weer terug in ! Want dit is puur basis ;)
Als je maar voor jezelf constant in de gaten houd dat je je hand zacht houd !!

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 16:18

Corellaa schreef:
Die momenten moet je snel weer proberen op te zoeken dus geen hele rondjes wachten :)

Neem anders correct en vriendelijk les, die basis er weer terug in ! Want dit is puur basis ;)
Als je maar voor jezelf constant in de gaten houd dat je je hand zacht houd !!

Ik heb 2 keer in de week priveles, dus dat komt wel goed.
Zacht in de hand en rustig blijven....

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 16:21

Maar je instructrice kan je probleem niet oplossen omdat je het hier vraagt ?

Dan kun je je centjes beter aan iemand anders uitgeven.. best zonde 2 x per week privelessen betalen waar je niets aan hebt...

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 16:57

Corellaa schreef:
Maar je instructrice kan je probleem niet oplossen omdat je het hier vraagt ?

Dan kun je je centjes beter aan iemand anders uitgeven.. best zonde 2 x per week privelessen betalen waar je niets aan hebt...

Dat heb je verkeerd geintrepeteerd, ik vroeg hier om advies, misschien dat iemand hetzelfde meegemaakt had.
En ik wilde weten hoe iemand van hier dat opgelost had.
Ik heb een hele goede instructrice!

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:19

Als je instructrice goed is en je hebt 2 maal per prive week les lijkt het me dat zij met oplossingen komt ?..

ze kan misschien goed zijn maar misschien niet voor dit probleem, dan kun je misschien de keuze maken om een (aantal) keer bij iemand anders te lessen die het wel op kan lossen..