jonge pony uit het niets rennen en bokken..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSanneE_98

jonge pony uit het niets rennen en bokken..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 17:52

Hallo.
Ik heb mijn fjordje Zolar een jaar geleden ongeveer ingereden, nooit problemen gehad (hij is 9 jaar, heeft vroeger altijd voor de koets gelopen).
Nu heb ik een probleempje met Zolar.
ik moet de laatste tijd ALTIJD longeren voor het rijden, hij heeft gewoon ontzettend veel energie.. en ook na het longeren is hij nog een bom die ieder moment kan ontploffen. de galop beheerst hij alleen aan de longe maar nog niet aan het zadel, daar werken we aan.

Sinds dinsdag komt het er ook nog bij dat hij ná het longeren (dt is ongeveer een kwartier tot een half uur) en ná het rijden (ik rijd veel overgangen en figuren..) zomaar uit het niks (altijd vanuit draf) gaat wegrennen en bokken.
Dit is echt ontzettend vervelend, ik ben gelukkig blijven zitten maar ik word met de dag banger. Die dinsdag dat hij de eerste keer wegrende heb ik hem meteen omgedraaid en ben ik door gereden.. na 10 minuten deed hij het weer. toen heb ik hem weer direct omgedraaid en goed doorgereden. daarna ben ik afgestapt en wéér gaan longeren.... daarna weer opgestapt.

Vandaag reed ik met thiedemanteugel.. puur om de kneepjes wat bij te leren. na het longeren ben ik erop gegaan.. rijden ging opzich goed.. tot na het stukje lange teugel.. vlak nadat ik ging draven begon hij weer (vanuit een links omkeerd) te bokken en keihard te rennen.. ik ben weer doorgereden.. maar ondertussen ben ik ontzettend bang geworden.. (alhoewel ik dat zo min mogelijk laat merken)

Sinds kort is Zolar blind/ slechtziend geworden aan zijn linkeroog.. (was het gevolg van maandblindheid).
Hij staat 24/7 op een wei waar haast geen gras staat, maar wel een schuilstal.
Hij krijgt GEEN krachtvoer, wel hooi, zemelen en pulp. (soms ook wortelen).

Ik heb 3x in de week les, 1x op Zolar en de 2 andere keren op mijn andere paarden.
Mijn instructrice zegt dat hij me gewoon aan het uitproberen is..

Ik rijd normaal gesproken in een graswei, voor de rijles morgen heb ik voor het eerst een rijbak gehuurd met zand (misschien dat dat effect heeft omdat hij waarschijnlijk meer moet werken in zand dan op gras).

Ik ben zo ontzettend bang geworden de laatste tijd.. en ik weet ook nog niet wat ik eraan moet doen..

help me.. :Y)

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 17:55

_haflinger schreef:
Sinds kort is Zolar blind/ slechtziend geworden aan zijn linkeroog.. (was het gevolg van maandblindheid).

Ik denk zomaar dat het hiermee te maken heeft, pony ziet niks en is waarschijnlijk bang.

Gebeurd het altijd op dezelfde hand ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:01

Je hebt je antwoord al. Ik denk dat het komt door de slechtziendheid. Paarden zijn vluchtdieren, als ze iets zien wat ze niet vertrouwen vluchten ze.
Ik denk dat het vertrouwen gewoon beter moet worden. Dat kun je vanaf de grond doen maar ook tijdens het rijden. Wellicht helpt het om haar helemaal te verblinden met een oogkap om schimmen te vermijden.
Zelf heb ik daar geen ervaring mee maar wellicht kun je eens aan de da navraag doen hierover?

Over uitproberen: Dat vind ik altijd een slechte term, vooral bij wegrennen en bokken. Wat probeert een paard uit dan? Ik zie het niet...
Paarden proberen vaak onder het werk uit te komen door zich te onttrekken aan wat er van hem gevraagd wordt. Vaak omdat ze het moeilijk vinden maar soms snappen ze het niet. Dat vind ik niet iets negatiefs, het paard geeft gewoon iets aan.

Ik weet niet of het verstandig is om nu in een andere omgeving te gaan rijden. Vooral met de blindheid moet je paard wennen aan een vertrouwde omgeving en hij moet jou gaan vertrouwen. Dan kun je hem beter een vaste omgeving aanbieden, mits je vaker in de bak gaat rijden. Maar ook dan zou ik even wachten met een andere rijbaan.

Ik ben zelf niet zo van het grondwerken maar ik denk dat het in dit geval wel heel verstandig is, het paard moet extra op jouw vertrouwen, hoe kan hij je nu vertrouwen als jij hem niet vertrouwd? Zoiets moet je opbouwen en dat kost tijd en met babystapjes beginnen :)

Heel veel succes!

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 18:01

het gebeurde alle keren rechtsom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:05

_haflinger schreef:
het gebeurde alle keren rechtsom.

Nou daar heb je je antwoord.

xSanneE_98

Re: jonge pony uit het niets rennen en bokken..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 18:06

voor mijn gevoel was het niet echt schrikken wat hij deed, maar gewoon wegrennen...
Alhoewel ik daar natuurlijk niet over kan oordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:20

Ik vraag me dan af wat eraan vooraf gaat. Want een paard zal nooit bedenken 'mmm nu ren ik weg'. Misschien werd jij wel onzeker over iets.
Als je paard met het linkeroog heel wazig ziet, ziet hij schimmen en vage bewegingen. Het hoeft maar te zijn dat iemand zn arm opsteekt om op zn hoofd te krabben, dat kan voor hem een gevaarlijke beweging zijn.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 18:26

De laatste keer zag ik wel een fazant lopen.. maar voor derest was niks te bekennen.. zover ik weet.. dat paard hoort natuurlijk beter dan mij :P
de bak waar ik zou gaan rijden morgen is veel rustiger gelegen dan waar ik nu rijd..

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:32

Longeren om z'n energie te laten afvloeien helpt bij een paard maar een klein beetje.
De meeste paarden worden er joliger en/of onzekerder van.
Dat oogprobleem zal zeker een rol spelen, maar ik denk dat het vooral belangrijk is dat jij als ruiter duidelijk bent en rust creëert (dus net andersom dan nu gebeurt).
Ik denk dat je vooral de komende tijd les/begeleiding moet hebben om weer zelfverzekerder te kunnen rijden. Dan krijgt ook je pony weer meer vertrouwen in jou.
Succes.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 20:41

ben je serieus????
Het paard is sinds kort blind aan een oog en hij neemt je in de maling?
Mag hij misschien even aan het feit wennen dat hij maar een oog heeft?

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 17:25

Vandaag in de bak flink aan het werk gezet.. bokken is niet echt meet voor gekomen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:27

En wat is flink aan het werk zetten in jouw ogen? :)

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:31

Volgens mij snapt ze het niet helemaal...

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 17:36

nou in eerste instantie goed gelongeerd van tevoren.. en daarna veel overgangen en wendingen.. in de bak was t zwaarder werken voor hem..

jenn0dv schreef:
Volgens mij snapt ze het niet helemaal...

wat snap ik niet dan?

Morgen komt de dierenarts voor een nieuwe controle

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:40

Dat je pony waarschijnlijk wat moet wennen aan zijn leven met 1 oog.
Ik zou dat toch iets anders aanpakken. Nu moest hij hard werken en was hij afgeleid, maar daarmee is het probleem nog niet opgelost. Zodra jouw aandacht wat verslapt zal hij zich weer focussen op zijn ¨blinde kant¨.
Hij moet jou gaan vertrouwen, jij neemt de keuzes voor wat hij niet kan zien. Niet teveel doordrukken, geef hem even de tijd om de indrukken te verwerken. Maar geef wel duidelijk aan wat je wil dat hij doet.
Succes met je pown :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:44

geerke schreef:
ben je serieus????

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Ik lees met verbijstering dat de instructrice denkt dat het paard haar in de maling neemt en dat het dier maar eens even goed aan het werk is gezet... :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:45

liljebo schreef:
geerke schreef:
ben je serieus????

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Ik lees met verbijstering dat de instructrice denkt dat het paard haar in de maling neemt en dat het dier maar eens even goed aan het werk is gezet... :7

Ik weet ook niet zo goed wat ik daarvan moet vinden. Aan het werk zetten heeft imo geen nut, vertrouwen opbouwen lijkt me belangrijker.
TS, als hij nog wazig ziet, vraag dan eens aan de da of het een optie is om hem te verblinden tijdens het rijden ivm veiligheid?

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:50

Ik zou zo meerdere ¨instructeurs(-trices)¨ kunnen opnoemen die hetzelfde zouden zeggen. Geef hem op zn lazer en rijden. Hij neemt je in de zeik!!

Helaas zijn er genoeg die zo denken...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:54

oh ja. Ik ook. Dat zijn dezelfde instructeurs die niet opmerken als een paard kreupel loopt of ongemak heeft en de ruiter aanspoort om 'hem even erdoor te rijden' omdat hij 'dwars is'.
Een triest resultaat daarvan heeft hier in de wei gestaan.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 18:18

ff btw; met sinds kort bedoel ik dus al vanaf vorige maand.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 18:32

Al???????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 11:51

Vilar schreef:
Al???????

Idd, dan vind ik het redelijk bizar dat je er zelf niet bij stilstaat hoe dat is voor je pony. En je instructrice ook. :n :x

Nogmaals, een paard is een vluchtdier die van zn zicht en gehoor moet hebben, als daar een deel van wegvalt moet hij zich daarop aanpassen. Zn instinct maakt hem voorzichtiger en vluchtiger omdat hij alerter moet zijn met minder zicht.
En dan denken dat hij je aan het uitproberen is, en maar even flink aan het werk zetten? Ik vind dat je pony nog schandalig braaf is, voor hetzelfde raakt hij in paniek en vliegt hij dwars door het hek, je mag blij zijn dat dit nog niet is gebeurd!

Ga rustig aan het werk met hem en werk aan een vertrouwensband. Jij moet een stukje zicht worden voor hem, hij moet op jou vertrouwen dat het goed is.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 12:01

Ik zit met verbazing dit topic te lezen, het paard is sinds een maand blind aan 1 oog en jij noemt het wegrennen/bokken uitproberen. Ehh nee, het paard moet klaarblijkelijk wennen aan het blind zijn en dat duurt lang. Je moet het paard eerst vertrouwen geven dat alles in orde is, voordat je pas echt wat kunt gaan doen. Dus eerst alles aan de hand laten wennen aan het blind zijn, daarna pas erop gaan.

En geloof me, ik heb ervaring met een blind paard en ook maanblindheid. Mijn paard is namelijk volledig blind sinds zijn 7e jaar, ik kocht hem met 17jaar en hij is nu 25 jaar. Het kost tijd en veel vertrouwen om het paard te laten wennen aan het blind zijn. En dan zelfs nog kan het paard schrikken, die van mij gaat ook soms in het bos nog steeds rennen of bokken als hij iets "verdachts" hoort. En dat valt niet onder uitproberen, maar puur vanuit het vluchtdier zijn.

Conclusie: jouw paard schrikt doordat hij pas net blind is. Wat doe je dan om het op te lossen? Het paard het vertrouwen geven dat blind zijn niet erg is, vooral veel wandelen om hem te laten wennen aan de geluiden die je tegen kan komen. Daarna ga je pas om een dergelijk paard rijden. En nee je moet hem niet flink aan het werk zetten, zorg voor rust en vertrouwen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 12:17

Het paard is 9 jaar is een maand blind.....dat wil zeggen dat hij 107 maanden normaal heeft gezien.
Hoezo 'al' een maand blind?
Jij en je instructrice moeten je heel diep gaan schamen :(

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 12:18

TS der paard is sinds 1 maand blind, door maanblindheid. Ik vind ook dat ze zich moet schamen om zo met een paard dat zo onzeker is op deze manier om te gaan. Een paard dat net blind is geworden, is gewoon erg onzeker. Zo jammer dat er nog veel onkunde is met betrekking tot paarden.