Ik heb mijn fjordje Zolar een jaar geleden ongeveer ingereden, nooit problemen gehad (hij is 9 jaar, heeft vroeger altijd voor de koets gelopen).
Nu heb ik een probleempje met Zolar.
ik moet de laatste tijd ALTIJD longeren voor het rijden, hij heeft gewoon ontzettend veel energie.. en ook na het longeren is hij nog een bom die ieder moment kan ontploffen. de galop beheerst hij alleen aan de longe maar nog niet aan het zadel, daar werken we aan.
Sinds dinsdag komt het er ook nog bij dat hij ná het longeren (dt is ongeveer een kwartier tot een half uur) en ná het rijden (ik rijd veel overgangen en figuren..) zomaar uit het niks (altijd vanuit draf) gaat wegrennen en bokken.
Dit is echt ontzettend vervelend, ik ben gelukkig blijven zitten maar ik word met de dag banger. Die dinsdag dat hij de eerste keer wegrende heb ik hem meteen omgedraaid en ben ik door gereden.. na 10 minuten deed hij het weer. toen heb ik hem weer direct omgedraaid en goed doorgereden. daarna ben ik afgestapt en wéér gaan longeren.... daarna weer opgestapt.
Vandaag reed ik met thiedemanteugel.. puur om de kneepjes wat bij te leren. na het longeren ben ik erop gegaan.. rijden ging opzich goed.. tot na het stukje lange teugel.. vlak nadat ik ging draven begon hij weer (vanuit een links omkeerd) te bokken en keihard te rennen.. ik ben weer doorgereden.. maar ondertussen ben ik ontzettend bang geworden.. (alhoewel ik dat zo min mogelijk laat merken)
Sinds kort is Zolar blind/ slechtziend geworden aan zijn linkeroog.. (was het gevolg van maandblindheid).
Hij staat 24/7 op een wei waar haast geen gras staat, maar wel een schuilstal.
Hij krijgt GEEN krachtvoer, wel hooi, zemelen en pulp. (soms ook wortelen).
Ik heb 3x in de week les, 1x op Zolar en de 2 andere keren op mijn andere paarden.
Mijn instructrice zegt dat hij me gewoon aan het uitproberen is..
Ik rijd normaal gesproken in een graswei, voor de rijles morgen heb ik voor het eerst een rijbak gehuurd met zand (misschien dat dat effect heeft omdat hij waarschijnlijk meer moet werken in zand dan op gras).
Ik ben zo ontzettend bang geworden de laatste tijd.. en ik weet ook nog niet wat ik eraan moet doen..
help me..