Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
troi schreef:Of even langs je huisarts. Ik weet niet hoe oud je bent en hoe lang en hoeveel je al rookt, maar longziekten liggen snel op de loer..
Narnia schreef:Even een vraagje als jij ademhaalt doe je dat dan vanuit je buik(diepeademhaling) of vanuit je borst(hoge ademhaling)
Een lage admehaling zorgt ervoor dat je minder snel buiten adem bent!
En ja roken en sport gaat niet samen...en ipv hardlopen zou je ook gewoon kunnen gaan zingen, door te zingen ga je laag ademhalen
troi schreef:En gemiddeld meer dan 20cig per dag? Dan zit je namelijk al in de groep met een verhoogd risico op COPD.. Echt even langs je huisarts gaan voor een blaastest is mijn advies.
Alice13 schreef:Je zegt het zelf al, stoppen met roken. Daarnaast heb je leuke programma'tjes om te beginnen met hardlopen voor de mp3.
Het is heel lastig, als je conditie zo hardt achteruit holt is stoppen met roken het enige wat zal helpen. Hardlopen en roken werkt natuurlijk averechts.
Ik zie bij ons ik praktijk veel rokers, en gelukkig ook veel stoppers. En alle gestopte patiënten hebben al snel meer lucht en energie.
Alice13 schreef:Je zegt het zelf al, stoppen met roken. Daarnaast heb je leuke programma'tjes om te beginnen met hardlopen voor de mp3.
Het is heel lastig, als je conditie zo hardt achteruit holt is stoppen met roken het enige wat zal helpen. Hardlopen en roken werkt natuurlijk averechts.
Ik zie bij ons ik praktijk veel rokers, en gelukkig ook veel stoppers. En alle gestopte patiënten hebben al snel meer lucht en energie.
Narnia schreef:Oefenen beginnen met kleine stukjes draven en dan letten op je ademhaling..het is een stukje bewust wording...maar zou ook even langs de huisarts gaan...want echt normaal is je klacht namelijk niet.
Narnia schreef:Alice13 schreef:Je zegt het zelf al, stoppen met roken. Daarnaast heb je leuke programma'tjes om te beginnen met hardlopen voor de mp3.
Dat laatste kan ik beamen...ik ben een ex roker![]()
Stoppen met roken is moeilijk omdat je een gewoonte moet zien te doorbreken

klinkt heel dom hoor, maar als je bezig bent denk je minder aan het roken en kun je zo misschien wat minderen
en dat 'bezig zijn' kun je mooi invullen door iets met je conditie te doen.. Hardlopen, sportschool etc, maar je kunt ook gewoon wandelen (met je paard?) of iets in die richting 
Saintelette schreef:Persoonlijk vind ik het zelf nooit helemaal eerlijk, dat er allemaal dingen van het paard verlangt worden, maar dat de ruiter zelf niet fit is.. Iedere les minimaal 1 rondje door de bak rennen als warming-up voor de ruiter, en dit vervolgens gaan uitbreiden
Maar heel goed dat je je ervan bewust bent! Als tips zou ik zeggen ga meer doenklinkt heel dom hoor, maar als je bezig bent denk je minder aan het roken en kun je zo misschien wat minderen
en dat 'bezig zijn' kun je mooi invullen door iets met je conditie te doen.. Hardlopen, sportschool etc, maar je kunt ook gewoon wandelen (met je paard?) of iets in die richting
Succes!!
Saintelette schreef:Persoonlijk vind ik het zelf nooit helemaal eerlijk, dat er allemaal dingen van het paard verlangt worden, maar dat de ruiter zelf niet fit is.. Iedere les minimaal 1 rondje door de bak rennen als warming-up voor de ruiter, en dit vervolgens gaan uitbreiden
Maar heel goed dat je je ervan bewust bent! Als tips zou ik zeggen ga meer doenklinkt heel dom hoor, maar als je bezig bent denk je minder aan het roken en kun je zo misschien wat minderen
Succes!!
Narnia schreef:Ehm heel radicaal alles uit mijn omgeving geband....en als ik zin in een sigaret kreeg dan kauwde ik kauwgum....ik werd ook een lelijk niet uit te staan rotwijf maar das maar een paar dagen...dat heeft je omgeving maar te slikken vin ik...stoppen met roken levert meer op dan doorgaan met roken, na een week merkte ik bijv. al dat ik meer luchtjes kon ruiken, mijn smaak verbeterde enorm en ik rook weer fris...dat zijn de dingen die je voor ogen moet houden![]()
Je kinderen hebben er ook baat bij...voor hen wordt het gezonder in huis...je kan voor je vent een rokersruimte creëren...of hij moet echt naar buiten..maak het makkelijk voor jezelf want met verleiding is het moeilijker!
Narnia schreef:Saintelette schreef:Persoonlijk vind ik het zelf nooit helemaal eerlijk, dat er allemaal dingen van het paard verlangt worden, maar dat de ruiter zelf niet fit is.. Iedere les minimaal 1 rondje door de bak rennen als warming-up voor de ruiter, en dit vervolgens gaan uitbreiden
Succes!!
Ik fiets een dikke 8 km naar stal...al een redelijke warming up en ik wandel ook regelmatig![]()
En ik ben het zeker wel met je eens hoor

Narnia schreef:TS Stel ze van je plan op de hoogte en wees er op voorbereid dat men misschien niet iedereen meteen enhousiast is....breng je kinderen van je plan op de hoogte die zouden je nog wel eens kunnen steunen die hebben misschien wel een hekel aan dat gerook...vraag ook rustig steun!
je mag me best PB-en als je het ff niet zitten!
Narnia schreef:Ts het zal je verbazen hoe snel dat herstel gaat....al vond ik sommige luchtjes niet zo fijn om te ruiken
Na een tijdje gaat je huid er ook beter uitzien...rokers hebben een wat grauwe tint...niet rokers hebben gezonde blossen![]()
Geur, smaak, conditie het wordt allemaal beter