BvanhetB schreef:Het eerste wat eerlijk gezegd in mij opkomt als ik dit zo zie en lees is: gebit. Heb je al eens een goede tandarts erbij gehad? Dus niet zo eentje die zonder dat hij goed kijkt met een vijl in de mond gaat raggen maar echt eentje die weet waar die het over heeft?
Heb toevallig een verhaal gehoord van een paard dat erg veel schuurde met het hoofd. Tot wonden aan toe. Niemand begreep waar het vandaan kwam. Veearts kon niks vinden, hij deed het met en zonder halster dus daar lag het ook niet aan. Er was ook al een (neppe) paardentandarts bij geweest maar die kon geen haken of wat dan ook vinden.
Uiteindelijk een echte tandarts erbij gehad, eentje met goed gereedschap in plaats van een vijl + verstand. Bleek aan een kant vrij diep in het tandvlees een enorme ontsteking te zitten. Dat paard schuurde met zijn hoofd, omdat hij onwijs last had van zijn mond. Vanaf buiten zag je het niet eens echt aan het tandvlees...
Mondje wordt vaak onderschat bij paarden...
Ik denk ook dat het aan de mond ligt. Af het bit ligt niet goed, of ze heeft veel moeite met de aanleuning.
Ze trekt duidelijk de teugels uit je handen om dat er ergens iets niet fijn aanvoelt in de mond.
Je zou eens een keer zonder bit moeten proberen, of een ander bit.
Een goede paardentandarts is niet overbodig, ze is pas 5 dus kan nog net aan het wisselen zijn van de laatste tanden.