paard 'hangt' echt aan teugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

paard 'hangt' echt aan teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 22:48

hallo,

ik ben dus pogingen aan het doen om mijn 7jarig ex-renpaard tot dressuurpaardje 'om te scholen' nu het gaat wel redelijk, maar het probleem is, hij hangt echt aan zijn teugels, niet dat ik ze kwijt speel of zo, maar gewoon hangen

iemand tips?

Isegrim

Re: paard 'hangt' echt aan teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 22:50

Loslaten, loslaten, loslaten. En véél tempowisselingen.

Paard moet de kans niet krijgen om te hangen. Desnoods rijd je eerst alleen met losse teugels. Op eigen benen lopen. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 22:52

Je paard laten nakijken door een osteopaat en je zadel door een zadelmaker. Om je paard überhaupt een eerlijke kans te geven om z'n lichaam goed te kunnen gebruiken. En daarna gaan lessen bij een fatsoenlijke instructeur.

Pistasche

Ik kreeg ook de tip om los te laten, en als het hangen erg word een ophouding maken maar meteen weer loslaten. Want door druk zetten word het hangen alleen maar erger. Dus loslaten en ophoudingen hebben bij mij erg goed geholpen! En mijn eigen handhouding, en verdere houding speelde ook erg mee (vanzelfsprekend).
Laatst bijgewerkt door Pistasche op 11-10-12 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

ik houd hem echt niet kort hoor, integendeel, ik rijd aan een los(ser) teugeltje

met het paard is echt niks mis hoor

en als ik werk heb, ga ik lessen, maar heb nu echt niet genoeg geld om de 2 paarden te onderhouden en dan nog te lessen (gelukkig staan ze niet op manege, moet ik al geen stalgeld betalen)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-10-12 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 22:53

chalinka schreef:

Des te meer met je rijden, denk ik dan.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 22:54

chalinka schreef:
ik houd hem echt niet kort hoor, integendeel, ik rijd aan een los(ser) teugeltje

Helemaal los gooien dan dus. Zo los dat het onmogelijk voor hem is om te hangen. En pas als dat goed gaat, iets korter nemen. Enzovoorts. Tempowisselingen, tempowisselingen, tempowisselingen...

Denicee_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 22:54

Koper schreef:
Je paard laten nakijken door een osteopaat en je zadel door een zadelmaker. Om je paard überhaupt een eerlijke kans te geven om z'n lichaam goed te kunnen gebruiken. En daarna gaan lessen bij een fatsoenlijke instructeur.

Dit dus, pony lief hing ook ontzettend aan de teugel, hebben zadel laten nakijken en een osteopaat laten komen die verschillende wervels heeft los geduwd en het lijkt wel alsof ik een nieuwe pony onder mijn kont heb :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 22:57

Als je alle medische oorzaken idd hebt uitgesloten, gewoon zorgen dat hij niet kan hangen :) Heel makkelijk. Gaat een tijdje duren maar je hebt er veel meer profijt van (en minder blaren op je handen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 22:58

Magrathea: blaren heb ik niet, maar mijn handschoenen die nog maar een week oud waren, zijn al versleten :P (en het waren niet goedkope :P )

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 22:59

Als ik tegen mijn instructrice zegt dat mn paard hangt krijg ik altijd meteen terug: De enige die hangt ben jij! Jij houdt vast/geeft tegen 'druk' en dat voelt zwaar aan! Het ligt dus meer bij jou zelf dan bij je paard.
Dus idd doen wat hierboven gezegd werd, LOSLATEN (hoe moeilijk dat ook is) en zorgen dat je paard de kans niet krijgt om te gaan hangen (overgangen rijden, enz)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 23:07

Heb er weinig meer aan toe te voegen wat al verteld is. Loslaten, en aan werk zetten, dus zorgen dat hij van achter naar voor gaat lopen, een paard wat hangt gaat ook op de voorhand lopen dus zorgen dat hij z'n kont er onder zet, veel tempowisselingen, overgangen en figuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 23:10

tempowisselen en figuren doe ik vaak, overgangen is alleen stap-draf en draf-stap, ik galopeer niet echt veel met hem (nu toch niet) omdat hij moeilijk terug te nemen is na een galop, op het einde mag hij altijd gewoon even een galopje doen

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 23:12

TS, 9 van de 10 keer komen dit soort klachten bij een pijnlijk lijf of slecht zadel (komt dat pijnlijke lijf vanzelf) vandaan. Die 1e keer die overblijft, ligt in 99% aan degene die erop zit. Da's geen verwijt, da's een gegeven. Als je het echt wil oplossen, ga dan opzoek naar de oorzaak. Een niet passend zadel, zere rug, kreupelheid, gebitsproblemen, etc kunnen dus allemaal de oorzaak zijn. Haal er deskundigen bij om na te gaan wat er aan de hand is en niet iemand die er wel veel van weet. Die weet mss veel, maar vaak toch te weinig. En ja, helaas kost dat geld. Maar vraag jezelf af of het eerlijk is om iets van je paard te vragen om te doen als hij verrekt van de pijn en het dus niet kan. Het is jouw taak als eigenaar om die problemen op te lossen en dat je er eerst voor sparen moet, is helemaal niet erg. Maar rij je paard dan tot die tijd niet meer. Ga lkkr met hem aan het werk op een andere manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 23:15

Marion71: hij is al nagekeken hoor & er is echt niks mis mee, zadel is trouwens ook prima (was niet simpel te vinden, maar heb er 2 jaar geleden toch 1 gevonden voor een paard met een hoge schoft en een 18 inch en die past nog prima)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 23:16

Dat je 'm moeilijk terug kunt nemen uit galop heeft dezelfde oorzaak: hij kan z'n lijf niet goed gebruiken. Hij kan z'n rug- en buikspieren niet gebruiken zoals zou moeten. Daarom heeft hij ook zo'n totaal verkeerd bespierde hals (allebei je paarden): hij moet zich érgens mee overeind houden. Maar dan dondert hij wel voorover, en kan dus ook niet op eigen benen galopperen. Paard is gewoon totaal verkeerd bespierd. De mogelijke oorzaken daarvan zijn al genoemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 23:18

hij is NOOIT maar dan ook nooit een gemakkelijk paard geweest om terug te nemen in galop, in de bijna 3jaar als ik hem heb is dat nooit super gelukt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 23:20

Moet je nagaan hoe lang hij dus al verkeerd in z'n lichaam zit. Waarom heb je daar al die tijd niks aan gedaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 23:21

hij is al heel veel keer onderzocht, door dierenarts door een osteopaat ook (zelfs 2 of 3 maand geleden nog) en als ze niks vinden kan ik niks aan doen hoor (paard is echt raadselachtig als het medisch of andere dingen betreft)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 23:22

Misschien een osteopaat met wat meer verstand van zaken inschakelen dan?

Krist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 23:40

Isegrim schreef:
Loslaten, loslaten, loslaten. En véél tempowisselingen.

Paard moet de kans niet krijgen om te hangen. Desnoods rijd je eerst alleen met losse teugels. Op eigen benen lopen. :)

Inderdaad! precies wat hier gezegd wordt :) Goed voorwaarts rijden, en inderdaad veel tempowisselingen dan wordt hij alert. Voor hem is het natuurlijk erg makkelijk om in jou handen te gaan hangen, die kans moet je hem , hoe lastig dit ook is, niet geven :) Dus inderdaad loslaten. En dit zal niet binnen 2 weken opgelost zijn gewoon vol blijven houden! Dan komt het vast goed!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 07:51

Als hij lichamelijk tip top in orde is, dan is het dus rijtechnisch. Als je het zelf niet kunt oplossen, en dat blijkt, ga dan echt met goede instructie aan de slag. De theorie kun je hier wel krijgen (aanvullen met been en liften = korte ophouding naar boven), maar paardrijden draait vooral om timing. Zowel van de hulpen als wanneer je ze geeft. Dat leer je niet uit een boekje of van een dvd, maar met een deskundig oog vanaf de grond. Het is aan jou of je door gaat prutsen (en dat blijkt) of ga je hem nu op een goede manier rijden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 09:20

Een paard kan alleen hangen als je iets geeft om op te hangen. Kortom: loslaten. Omdat je rijkunsten blijkbaar tekort schieten om dit zelf op te lossen, zou ik het paard eerst sterker laten worden aan de longe, en dan wel met een pessoa. Daarin kunnen ze niet echt gaan hangen als hij juist is afgesteld. Beste om in de tussentijd niet zonder instructie te gaan rijden, want dan rij je weer kapot wat je aan de longe aan het opbouwen bent.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 09:35

Pessoatéúgel bedoel jij denk ik Angela? Pessoabit heeft TS al :7

Ik denk dat dit paard eerst los moet worden gekneed in de rug door iemand die daar geschikt voor is voordat je 'm in een pessoa kunt hijsen.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 09:35

Als je zeker weet dat je paard niks mankeert dan heeft het hangen te maken met onkunde van de ruiter.
Dat kun je oplossen door heel kritisch naar je zelf te kijken en het paard niks geven om op te hangen en daarnaast je eigen houding in de gaten te houden. Stel dat jij te ver voorover zit dan kan je paard niet anders dan op de voorhand vallen en in de teugels hangen. Maar het beste om goede instructie te nemen al is het voor een keer per maand.