help ik weet het echt niet meer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

litilaura

help ik weet het echt niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 18:35

ik weet niet of het hier goed staat wil iemand het anders verplaatsen

even wat informatie pony:
-naam isabel
-haflo arabier merrie
-7 jaar
-half jaar in mijn bezit
-nieveau f5

ik sta op een stal waar iedereen voor zo naturlijk mogelijk is paarden staan minimaal 12 uur per dag buiten, rijden allemaal bitloos tegen dekens enzo..

hallo ik heb een probleem, omdat ik niet verderkwam met mijn pony heb ik les genomen. mijn pony is in 2 weken echt veel beter gaan lopen, maar nu zegt mijn instructrice dat ik beter met bit kan gaan rijden (tuurlijk een zacht bitje he :D ) ze vind het ook een beetje zonde vande pony als ze niet officieel start, maar het gaat haar vooral om dat ze het niet eens is met de manier van de werking van het hoofdstel, ze vind dat het verwarrend is dat er op meerdere plekken inwerking is (dr. cook kaakgekruist) ze loopt netjes aan de teugel en ze kan echt een nette b proef lopen,alleen nog de puntjes op de i. nu zegt de stalbaas van waarom zou je het doen ze loopt netjes. en mijn instructride zegt dat ze misschien wel nog beter gaat lopen met bitje.

nu mijn ander probleem isabel heeft altijd met een hele dikke winterdeken 23-7 binnen in een manege gestaan. nu heb ik haar in maart gekocht en heeft ze dus de hele lente en zomer buiten gestaan zonder deken. maar nu het herfst word heeft ze direct een hele dikke vacht ik rij best intensief dus ze zweet, zal ik haar een deken opleggen? terwijl de hele stal ertegen is ? zo ja wat voor 1 en wat nu als het regent en ik zit op school? de stalbaas zegt dat ik haar verpest en ziek maak met deken.

als je google gebruikt word je helemaal gek en iedereen zegt wat anders :(

hoop dat jullie een antwoord voor me hebben

groetjes litilaura

Anoniem

Re: help ik weet het echt niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:39

Over de deken, het is jouw pony dus gewoon op doen als je dat wilt. Je kunt m het beste nu wel scheren want als je nu een dikke deken opdoet heeft dat geen zin, de vacht wordt niet dunner.

Verder vind ik een bitje helemaal geen verkeerd idee, sommige paarden reageren beter of anders met bit dus waarom niet?

CelienL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:45

Tegen een deken? waarom?
Als je echt zo intensief rijdt met hem, is het absoluut niet leuk als hij door dat lange haar kletsnat wordt van het zweten !
En in geval van het bitje, zou ik eens proberen. Ik zelf wissel graag eens af, maar voor het echte werk gebruik ik toch altijd een bit...

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:48

Wiens paard is het? Juist, de jouwe.
Wie betaald het stalgeld? Juist, jij.
Wie is de baas dan?
JIJ

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:49

Ceriadwen schreef:
Wiens paard is het? Juist, de jouwe.
Wie betaald het stalgeld? Juist, jij.
Wie is de baas dan?
JIJ

precies _/-\o_ zo is het .

ellissofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:49

een pony wordt juist eerder ziek als je hem bezweet na het werk in de wei zet, dan dat je hem scheert en een deken op doet.

Rijsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:50

Ja ik ga mee met CelienL, Je zou toch bitloos kunnen blijven rijden als je bijvoorbeeld naar buiten gaat ofzo, en dan een bitje gebruiken als je echt wil trainen met haar. ;)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:52

En ze kan ook gewoon rijden zoals zij dat wil zonder dat een stalbaas, die betaald word voor de huisvesting gaat bepalen wat ze wel en wat ze niet doet.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:55

Rijsa schreef:
Ja ik ga mee met CelienL, Je zou toch bitloos kunnen blijven rijden als je bijvoorbeeld naar buiten gaat ofzo, en dan een bitje gebruiken als je echt wil trainen met haar. ;)

Helemaal 100% mee eens!
't is inderdaad jouw paard! :j

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 18:55

dank jullie voor reacties,

denk dat ik volgende les toch met bitje ga proberen maar ga niet zelf proberen heb geen idee welk hoofdstel goed is en hoe dat afgesteld moet worden dus dat laat ik mijn instructrice doen (ze rijd z dus zal het wel weten)

en de deken als ze al vacht heeft kan ik haar dan gwn een dunne deken opleggen? scheeren is geen optie

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:56

ja hoor meid kan prima.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:56

Waarom is scheren geen optie?

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 18:57

omdat ik vaak naar buiten ga en is dat dan niet koudvoor haar?

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:58

Als je het er zelf ook mee eens bent om er een bitje in te hangen zou ik het gewoon doen, maar je moet dat niet doen alleen omdat je instructrice dat wil of omdat de staleigenaar tegen dekens en bitten is. Gewoon doen waar jij je goed bij voelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:59

litilaura schreef:
omdat ik vaak naar buiten ga en is dat dan niet koudvoor haar?

Nee hoor, je kunt een bepaald model scheren waardoor ze op de plekken waar ze vaak zweet wordt geschoren en andere plekken niet. :P

Afbeelding

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 19:00

ellissofie schreef:
een pony wordt juist eerder ziek als je hem bezweet na het werk in de wei zet, dan dat je hem scheert en een deken op doet.

Sorry, dit is onzin. Als je een pony na het werk goed uitstapt dan is de buitenkant van zijn vacht nog wel nat maar op de huid is hij droog, dit kun je gemakkelijk voelen. Ga je echt wedstrijden rijden dan kun je hem beter scheren. Gewoon lekker zonder deken laten staan, dat heeft nu geen zin meer. Alleen als je merkt dat ze het echt koud heeft zou je een deken kunnen overwegen maar ze kunnen veel meer aan dan je denkt, het feit dat ze al een lekkere vacht heeft terwijl ze de afgelopen jaren altijd dekens op had, betekend dat ze zich prima weet aan te passen. In plaatst van lang uit te stappen kun je haar ook een poosje op stal zetten totdat de huid droog aanvoelt en dan weer naar buiten.

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 19:01

klinkt heel makkelijk doen waar je je zelf goed bij voelt maar als je pas 8 jaar met paarden bezig bent waarvaan 6 jaar op manege paarden dan weet je echt niet alles, ik probeer het zo goed mogelijk te doen voor mijn paardje maar als iedereen iets anders zegt dan heb ik niet echt een eigen mening over wat goed is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 19:01

litilaura schreef:
klinkt heel makkelijk doen waar je je zelf goed bij voelt maar als je pas 8 jaar met paarden bezig bent waarvaan 6 jaar op manege paarden dan weet je echt niet alles, ik probeer het zo goed mogelijk te doen voor mijn paardje maar als iedereen iets anders zegt dan heb ik niet echt een eigen mening over wat goed is

Dat is ook niet zo gek hoor. Vraag anders eens aan je instructrice wat zij ervan vind? :)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 19:05

Ik ga met Bigone mee. Mijn paard is inmiddels met pensioen, maar na de les deed ik haar altijd even een deken op en daarna stapten we rustig naar huis, en als we thuis waren was ze droog.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 19:06

lieve onzekere ts, als ze op stal zeggen dat jij in je blote kont naar de hema moet om tompoezen te halen doe je het dan? Nee.. dacht ik al. Het is jouw pony.... jij beslist en wie weet hebben ze gelijk, maar dat weet je pas als je het geprobeerd heb toch? Sterkte en veel ruggegraat toegewenst.

ellissofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 19:08

als je een nat paard in de wind op de wei zet heeft het paard zeker wel eerder kans dat hij verkouden wordt. als je hem droog stapt is het een ander verhaal, daar heb je gelijk in bigone. ik heb mijn pony vorig jaar wel deels geschoren omdat ze gewoon teveel zweette en ik niet de tijd had om haar elke dag na het rijden helemaal aan de hand droog te stappen of haar op stal te zetten en 2 uur later weer in de wei te zetten. maar als je wel elke dag na het rijden genoeg tijd om het paard helemaal droog te stappen voordat ie weer de wei in gaat kan je dat beter doen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 19:12

Ik heb geen ervaring van ziek worden met of zonder deken en ook niet met ziekworden door wegzetten buiten nat van het zweet. echter moet je natuurlijk wel uitstappen.
Heb hier met een zonder dek lopen. Sommige moet je nou eenmaal een beetje meer helpen als een ander, echter is mijn uitgangspunt wel dekenloos buiten.

Ik zou het eens proberen met bitje, de enige die mag oordelen over hoe het is op dat moment is het paard zelf. Dit is echter wel in het moment dus met jou manier van rijden, het bit dat gebruikt wordt en andere omstandigheden. Geef alles een kans en laat de mening van het paard gelden, denk dus niet altijd maar voor het paard.

ellissofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 19:17

ik stap natuurlijk wel uit, maar niet totdat ze helemaal droog is.. dan zou ik er in de winter nog 3 kwartier extra op zitten met die dikke vacht :P

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 19:36

Ik snap wel dat het lastig is om zo maar iets totaal anders te gaan doen op een stal waar de mensen kennelijk allemaal dezelfde mening erop na houden. Er zijn zelfs stallen waar ze paarden 'ijzerloos' houden en zelfs eisen van de eigenaren die daar staan met hun paarden dat zij zonder sporen en bit rijden, en als ze dat wel willen doen ze mogen vertrekken... Dus ik kan me wel voorstellen dat je hierover nogal onzeker bent!

Wat ik alleen niet begrijp is de redenering van jouw instructrice. Zij zegt dat ze het verwarrend vind voor de pony, de manier waarop het bitloze hoofdstel werkt? Maar voor een paard is het toch alleen maar waar hij aan gewend is dat belangrijk is. Misschien is het wel zo dat hij juist gewend is aan de druk op meerdere plekken op zijn hoofd en raakt hij juist in de war van alleen maar druk in zijn mond. Maar hier kan je uiteraard alleen maar achter komen door het te proberen. Ik vraag me alleen af in hoeverre een bit echt zoveel verschil kan maken in de manier waarop de pony loopt en of je het misschien ergens anders moet zoeken. :) (ik ben trouwens echt geen duidelijke voorstander van het een of het ander :))

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 19:39

dankje voor nuttige reacties