Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
kYliieJ schreef:Ik zou eens naar een ostheopaat gaan. Ik had hetzelfde probleem. Doordat 1 van mijn tenen niet helemaal goed stond was er een blokkade door mijn 'slappe' been. Na 1 behandeling merkte ik al ee heel groot verschil. Echt doen. Doet geen pijn en werkt echt!
( als je in noord limburg woont weet ik wel een goeie ostheo.)
Bizzybijtje schreef:Ach, kon het maar gelijk zonder al te veel kracht vanuit je benen. Helaas zit je dan toch al verder in het rijden.
Gerichte krachttraining in de sportschool lijkt me het verstandigst
midgie schreef:Bizzybijtje schreef:Ach, kon het maar gelijk zonder al te veel kracht vanuit je benen. Helaas zit je dan toch al verder in het rijden.
Gerichte krachttraining in de sportschool lijkt me het verstandigst
Het kan gelijk zonder kracht, daar hoeft je niet verder voor te zijn.
Krachttraining en paard rijden zijn 2 heel verschillende dingen.
Waarom moet je kracht hebben met paardrijden als een paard een vlieg voelt landen?
Waarom wil je met je benen in zijn buik schoppen en waarom moet je spierballen hebben om in zijn mond te hangen?
Wat is de gedachten van heel veel mensen bij paardrijden?
Dat je met monsters bezig ben?
Juist door te veel kracht te gebruiken maak je er monsters van.
Juist paardrijden is een sport wat samen gaat met zachtheid en soepelheid, samenwerking met een dier wat zo gevoelig is en juist door veel gevoel en fijnheid te gebruiken maak je een paard wat zacht en fijn aan de hulpen is.
Maiska schreef:Mijn vriend heeft hetzelfde probleem. Hij is overtraind geweest vroeger en nu heeft hij ontzettend snel last van verzuurde spieren (langer dan een paar rondjes lichtrijden lukt dus amper). Ook teugels vasthouden gaat soms niet, gewoon het vasthouden is al te veel.
Ik weet ook niet goed hoe ik zijn benen weer een beetje kracht terug kan geven, hij kan mijn paard daarin niet goed begeleiden. Ik heb hem de laatste keer een spoortje omgedaan, zodat hij daarmee af en toe iets duidelijkere hulpen kan geven. Hij houd zijn benen wel mooi stil. Mijn paard reageerde daar veel beter op (rij zelf ook met spoor, soms zonder). Misschien is dit voor jou ook een tijdelijke oplossing, klein spoortje om af en toe iets duidelijker over te komen. Snapt je paard de hulp, dan kun je het af gaan bouwen. Verder heb ik geen tip behalve idd fitness voor jezelf.
midgie schreef:Maiska schreef:Mijn vriend heeft hetzelfde probleem. Hij is overtraind geweest vroeger en nu heeft hij ontzettend snel last van verzuurde spieren (langer dan een paar rondjes lichtrijden lukt dus amper). Ook teugels vasthouden gaat soms niet, gewoon het vasthouden is al te veel.
Ik weet ook niet goed hoe ik zijn benen weer een beetje kracht terug kan geven, hij kan mijn paard daarin niet goed begeleiden. Ik heb hem de laatste keer een spoortje omgedaan, zodat hij daarmee af en toe iets duidelijkere hulpen kan geven. Hij houd zijn benen wel mooi stil. Mijn paard reageerde daar veel beter op (rij zelf ook met spoor, soms zonder). Misschien is dit voor jou ook een tijdelijke oplossing, klein spoortje om af en toe iets duidelijker over te komen. Snapt je paard de hulp, dan kun je het af gaan bouwen. Verder heb ik geen tip behalve idd fitness voor jezelf.
Juist geen spoor, een spoor is voor verfijning, bedenk je eens in welke spier je zit te prikken en vaak niet zacht ook,
Je moet je er niet bij voorstellen dat hij constant loopt te prikken hoor, dan wordt mijn paardje boos en ik nog bozer
Abacab schreef:@Midgie, voor paardrijden heb je welk degelijk kracht nodig. Die heb je nodig voor je vormspanning, om soepel met je paard mee te kunnen bewegen zonder hem te hinderen, bijv bij het lichtrijden. Wanneer je kracht L-R niet gelijk is, is je vormspanning niet gelijk en rij je je paard scheef.
Jouw verhalen over verfijning en lichte druk zijn nog niet van toepassing op dit verhaal van de 4-jarige. Juist dan is het heel belangrijk dat je balans als ruiter goed zodat je het paard helpt zijn balans te vinden en die balans onderhoud je met je eigen vormspanning. Werk op de grond is leuk voor jezelf maar heeft geen enkel nut voor het paard omdat deze de balans onder de man toch weer opnieuw moet hervinden. Bovendien hebben grondwerkoefeningen in stap geen enkele trainingwaarde, al is het leuke wandeltherapie voor de ruiter.
De sites waar jij naar verwijst heb ik bekeken maar ik schrik van de paarden die daar getoond worden.