Lichtrijden aanleren aan kind

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

soesita

Lichtrijden aanleren aan kind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 20:46

Wie heeft er tips om mijn 6-jarige dochter het lichtrijden aan te leren? Ze heeft een goede balans en een goed ritmegevoel, kan in stap het staan en zitten omzetten maar in draf lukt het niet. Ze wil zo graag in de kinderles mee rijden ipv bij mama aan de longe, maar dan moet ze toch eerst het lichtrijden onder de knie hebben. Ze is er nog maar een paar weken mee bezig en heeft nog tijd, maar misschien heeft iemand de tip die kan leiden tot het bekende aha-effekt?

CM_

Re: Lichtrijden aanleren aan kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:49

Er zijn verschillende manieren, ik vind het altijd fijn als ze ergens aan vast kunnen houden, een band of bokriempje, zodat ze wanneer ze het ritme te pakken hebben, eerst een hand en vervolgens beide handen kunnen loslaten.
Op wat voor pony rijd ze nu?
Want op een shetlander bijvoorbeeld is het een stuk moeilijker aan te leren.
Gemiddeld genomen doet een kind er wel een les of 8 over om echt zonder handen te kunnen lichtrijden.
Soms zijn er kinderen die het in een keer kunnen , maar anderen weer kunnen pas na 20 lessen echt lichtrijden. Dus een paar weken is zoveel nog niet. Ik neem tenminste aan dat je niet dagelijks laat rijden.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:50

Oefenen oefenen oefenen. Beetje hetzelfde als leren fietsen.
Wat wel kan helpen is om het zadel vast te kunnen houden om in het begin makkelijker uit het zadel te kunnen komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:52

Help je haar al mee door te tellen? 1 2 of Sta Zit. En dan vragen om haar mee te laten doen zodat ze dat zelf over gaat nemen :)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:54

Mijn dochter, die het 'moet' leren op een grote tinkermerrie, zet ik ook aan de longe en dan met een halstertouw om de hals voor steun. Omdat tinkerlief vrij grote passen maakt, wordt ze feitelijk al wat omhoog geholpen. En op die manier maar oefenen en oefenen ;) Maar ik laat ze niet teveel rijden, want met die jeugdige leeftijd ben ik zelf wel wat voorzichtig ivm heupproblemen.

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:58

Ach, ik kon het pas na 4 maanden echt goed, toen ik dus ook al ging galopperen, haha!
Ik heb mijn zusje weleens lesgegeven, zij moest van mij in verlichte zit gaan zitten, en eens ze dat kon moest ze steeds rechterop gaan zitten en als het ware mee hupsen. Niet de beste techniek maar ze kon het toch na 2 lessen :)

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 21:07

Ze rijdt sinds vier weken intensief. Ze is nu 6,5 en mag vanaf 7 jaar in de kinderlessen meerijden, wat ze heel erg graag wil. Ik heb haar van jong af aan af en toe meegenomen naar de paarden en af en toe er op gezet. Niet echt rijden, want daar vond ik haar lichamelijk en geestelijk te jong voor. Maar ze kent de bewegingen in stap en draf en soms een beetje galop. Sinds 4 weken is ze nu echt aan het leren met alles wat er bij hoort. Beetje sturen in stap, rijtechnische termen, omgang met het paard, houding en zit aan de longe,... Ze is erg gemotiveerd en durft heel wat als het om voltigeren (in stap aan de linge) gaat: achterstevoren, knielen, zelfs staan :j Doorzittend draven houd ze echt al een hele tijd vol en het galopperen aan de longe gaat ook al best lekker. Maar dat lichtrijden zit haar niet lekker en ze is er wat gedemotiveerd door ("dat lukt me nooit"). Dus ben ik op zoek naar methodes en truukjes om haar te helpen.
Vasthouden aan een boktriempje doet ze al.
Ach ja, de pony is mijn (ouderwetse) haflinger. Een zeteltje in de draf. :j Werpt niet erg hoog op dus, maar ook niet dat supersnelle van een shet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:45

is er mogelijkheid om eens een ander paard te gebruiken dat wél opgooit in draf?
brave zeteltjes zijn heel fijn, maar geven niet het 1-2 gevoel. Wat een die hoger opgooit wel doet :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:46

Misschien helpt het om haar eraan te herinneren dat fietsen veel moeilijker is en ze dat na veel oefenen ook heeft geleerd. Met lichtrijden gaat het precies zo. Net zolang domweg oefenen tot het ineens wel lukt.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:49

Mijn dochter kon op mijn merrie van 1.63 m. na een keer of 4 rijden, ook wat lichtrijden. Ze zit in een springzadel en kan zich vasthouden aan een bokriempje. Probeer erop te letten dat ze haar benen op de juiste plaats houdt, als ze die naar voren laat zwiepen wordt het gaan staan ook veel moeilijker.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 07:05

Wat ik altijd doe is kinderen eerst laten staan in draf. Het is makkelijker om vanuit eht staan te gaan zitten, dan vanuit het zitten te gaan staan. Bovendien ontwikkeld op deze manier balans en stabiliteit rond de heupen en in het bovenlijf en draagt het bij aan een goede beenhouding.

Vaak laat ik ze doen alsof er een scheetkussen op het zadel ligt en dat ze elke keer een scheet moeten laten. Om het scheetkussen te laten werken moet je steeds opnieuw weer opstaan. Ik maak zelf de scheetgeluiden. De meeste kinderen vinden dit leuk en hebben zo snel het goede ritme te pakken.

Om ze te leren op het goede been te leren lichtrijden werk ik met stikkers op de voorbenen van het paard. Welke stikker zien ze het meest en ik laat ze de kleur van de stikker roepen als ze gaan staan.

lesley_oo7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:31

Ik zou ook zeggen ''Sta zit, sta zit''. Misschien kun je ook eens proberen de beugels een gaatje korter te doen zodat ze wat meer steun heeft.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:39

Ik zou beginnen met mee te zeggen sta-zit, sta-zit, misschien helpt dat al heel wat. Laat haar de beweging ook goed droog oefenen, heb ooit kindjes gehad die het echt niet begrepen tot we het droog deden en dan ineens, woeps ermee weg :)

Heeft ze genoeg kracht in haar benen om in draf te gaan staan, misschien lukt dat nog niet helemaal, dat kan je testen door haar in draf te laten staan in plaats van sta-zit, dus verlichte zit gaan proberen.

Beetje spelen met beugellengte wil ook al wel eens helpen.

Vasthouden aan zadel of boktriempje doet ze waarschijnlijk al? Ik vind het in het begin niet zo erg als ze hun armen gaan gebruiken om zich op te duwen, eens ze het ritme kennen is de overstap naar handen los en met de benen op duwen zo gemaakt.

En tot slot, was ik ook al wel eens heb gedaan is ernaast gaan lopen (mijn pony loopt netjes los mee langst de hoefslag zonder versnellen) en letterlijk kind op en neer duwen. Klinkt een beetje gek maar kan soms helpen en aangezien het je dochter is mag je wel aan haar achterwerk komen om te duwen :)

Laatste kindje dat ik heb leren lichtrijden kon maar niet der handen lossen, daar ben ik ook gaan naast lopen in heb haar mijn hand gegeven in plaats van zadel/boktriempje en zo mijn hand weg gehaald.

Misschien nog een laatste tip, wijs haar erop dat haar schaambeen naar voer moet komen als ze omhoog gaat en dat ze niet haar achterwerk naar achteren moet duwen. Misschien zit ze daar wat in de problemen.

En voor de rest, je tijd nemen, bij de ene gaat het nu eenmaal sneller dan bij de andere...

Vertaling naar Belgisch-Nederlands: als ik het over lopen heb, dan ga ik mee in het tempo van draf (= jullie hardlopen) :)

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:43

wij leren de kinderen het gewoon aan door heel veel te draven, en mee te tellen met Staan/zit te zeggen....
soms komen ze niet uit het zadel dan moeten ze eerst gewoon gaan staan en dan weer zitten, af en toe ze de ogen dicht laten doen tijdens het lichtrijden kan ook heel goed helpen! of soms een stukje doorzitten ze mee te laten tellen met de passen en dan weer licht te gaan rijden.

meestal hebben ze het na 4 lessen redelijk onder de knie. dus over een half jaar moet dit goed gaan! dit doen we natuurlijk gewoon terwijl zei het zadel vast houden..

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 21:54

Bedankt voor de vele tips; ik ga er zeker mee aan de slag! :j

Het is vooral veel oefenen dus en dan ineens heeft ze de slag te pakken? Het is momenteel vooral een motivatieprobleem: "dat gaat me toch niet lukken dus heeft het ook geen zin om te oefenen." Ze oefent veel liever "kunstjes" op het paard (=voltigeren). Want dat ziet er spectaculair uit. Haar enige motivatie om het lichtrijden te oefenen is dat ze echt heel graag mee in de kinderlessen wil gaan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 11:29

dan zou ik met die motivatie aan de slag gaan. Anders mag ze niet in de kinderlessen mee doen :D
En gewoon volhouden, vaak hebben ze zo ineens de slag te pakken.

Wieze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 11:57

Inderdaad met die motivatie aan de slag, als ze zelf gelooft dat ze het wél zal kunnen zal je zien dat ze het ook lukt :D Met de verkeerde instelling krijg je immers niets voor elkaar ;) Dus motiveren die handel! :D
Beentjes goed op de plaats houden en zoals eerder gezegd ook leren blijven staan op de beugels. Al dan niet in een "lichte springhouding" misschien? Want als ze de neiging heeft om wat achterover te vallen achter de beweging is het logisch dat ze ze niet kan volgen. Draaft de pony trouwens een beetje door of loopt hij echt heel traag te sloffen?

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 19:10

mijn dochter van 7 had het op een gegeven moment "opeens" door!
Ik zal dr helpen met inderdaad te zeggen: sta-zit-sta-zit
en dan gaat het niet gelijk zo als het hoord, maar dat gevoel hebben ze ineens door!
Gewoon lekker doorgaan en je zal zien dat op een moment het kwartje valt bij d'r.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 22:26

Nadeel van sta-zit-sta-zit zeggen is dat ze dan echt gaan afzetten met hun voeten en dat is niet de juiste manier. De beweging van de ruiter is namelijk niet omhoog/neer maar van voren naar achteren met je heupen. Richting de boom met en dan weer terug naar het zadel, alsof je op een boog zit. Op deze manier gaan je onderbenen ook geen eigen leven lijden en breng je geen onnodig gewicht op de rug van je paard, maar je absorbeert de beweging. Mooi filmpje met uitleg, vanaf 2:50
http://www.youtube.com/watch?v=6WfEjdk0gKs

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 22:31

Kilometers maken :)
Een meisje bij mijn dochtertje in de klas heeft het geleerd door te draven op de pony naast de fiets van mamma, je kunt dan een lang stuk rechtuit en in een vast tempo.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:41

Kinke schreef:
Nadeel van sta-zit-sta-zit zeggen is dat ze dan echt gaan afzetten met hun voeten en dat is niet de juiste manier. De beweging van de ruiter is namelijk niet omhoog/neer maar van voren naar achteren met je heupen. Richting de boom met en dan weer terug naar het zadel, alsof je op een boog zit. Op deze manier gaan je onderbenen ook geen eigen leven lijden en breng je geen onnodig gewicht op de rug van je paard,

Dat snap ik, maar het gaat hier om een meisje van 6!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:48

Het ritme krijgen ze volgens mij sowieso wel onder de knie. Het is gewoon jammer dat we het allemaal verkeerd aanleren, volgens mij kunnen we het ook in 1x goed aanleren :)

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:33

hardop sta-zit zeggen...en op het begin de zadelboom vast laten houden, stille handen is nog erg moeilijk.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 13:18

Bij echt langdurig moeite houden heb ik wel eens even zadel wat verhoogd aan de achterkant, puur om het ruitergewicht iets voor de loodlijn te krijgen en uit de stoelzit. Verder zijn alle tips al gegeven eigenlijk.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 20:16

Nogmaals bedankt voor alle tips. We blijven oefenen. :j
Vandaag zagen we voor het eerst perspectief. Na een paar keer vruchteloos geoefend te hebben, zijn we andersom gaan oefenen: eerst een hele ronde (aan de longe) blijven staan. Daarvoor was ze wel gemotiveerd, want dat lijkt op voltigeren en dat doet ze zo graag. :D Daarna staan, 3x doorzitten en weer gaan staan, enz. Dat ging al snel vrij aardig. Dan zijn we het aantal keer doorzitten gaan verkleinen tot nul keer = sta-zit-sta. Zo ver zijn we nu en ze vond het leuk om te doen. *\o/*
De volgende stap is natuurlijk het uitbreiden, maar het was te merken dat ze het gevoel begon door te hebben.

Volgende week oefenen we verder.