Trage fries

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

haflover3

Trage fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 16:56

Hallo Bokkers,

Ik wou jullie even om advies vragen. Het is nogal een lang verhaal. We hebben sinds vorige week net een nieuwe fries gekocht. Hij is 14 jaar en 168 cm. Hij is verder super braaf. Zelf heb ik er nog niet op gereden(nog geen tijd gehad), maar iemand anders wel. Die zei dat hij erg traag was. Nu is het zo dat hij al een hele tijd niet gereden is, en hij is echt veel te dun(waarschijnlijk omdat hij lang niet gereden is). Nu is hij ook heel erg aanhankelijk en we hebben dus ook een tinker(die ook niet vooruit te branden is:P). Nu zei degene die er wel op gereden heeft, anders doe ik sporen, want de vorige eigenaresse gebruikte ook sporen. Nu ben ik echt tegen op sporen. Mij lijkt de beste oplossing gewoon het rijden weer goed oppakken. Ik dacht (samen met de tinker) weer wat meer in de bak rijden en dan echt dressuurmatig. Ook voor de tinker, want we rijden echt alleen maar buiten en voorheen was die ook veel voorwaartser. Of zou ik ook iets met het voer moeten doen. Ze krijgen muesli en basisbrok ook geef ik zeewier , foenegriek, knoflijk en anijs mix. Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen

sasco

Re: Trage fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 16:59

Ik heb zelf niet zo veel ervaring hiermee, maar misschien werkt het om veel dingen te doen die hij leuk vind en waarr hij dus zijn best voor gaat doen en waardoor hij dan misschien wat sneller gaat lopen?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 17:02

Je zegt hij is dun is dat dun als in mager of gewoon spierloos?
Dat is wel een verschil als hij dun is kan het gewoon zijn dat hij de energie niet over heeft voor werk maar alles gaat op gaat in z'n lichaam. Punt 2 spierloos kan ook een probleem zijn dat moet je rustig aan op gaan bouwen.
Verder sporen is geen oplossing zeker niet als het paard niet helemaal lekker in z'n vel zit en gewoon de energie er niet voor heeft.
Daarnaast als hij wel de energie heeft dan moet je consequent zijn. Traag en niet voor het been dus moet je gewoon echt consequent zijn daarnaast natuurlijk goed opbouwen als die al enige tijd niet is gereden kun je beter kort beginnen en gewoon basis stap en wat draven en langzaam aan gaan opbouwen als je te hard van stapel loopt kan het dier spierpijn krijgen en dat resulteert dan weer in een stijf en waarschijnlijk ook traag paard.

Daarnaast zie ik nu veel te dun staan dus misschien eerst focussen om het paard weer op goed gewicht te krijgen alvorens hem aan het werk te zetten.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 17:03

Veel te dun lijkt mij niet doordat hij niet gereden is, maar door verkeerde/weinig voeding?
Of bedoel je dat ie onbespierd is alleen?
Misschien moet je hem eerst een tijdje bij laten komen en daarna weer oppakken.
Als hij zo dun is, zal hij ook niet veel energie hebben.

Edit, zie nu dat mijn post vrijwel hetzelfde is als Tigra :D

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 17:05

Ik rij ook een vrije slome fries bij, toen ik een half jaar geleden hiermee begon , ben ik alleen maar gaan voorwaarts rijden, been,geen reactie been ,geen reactie tik. Nog geen spoor hoeven te gebruiken en niet te geloven, hij gaat lopen! Gewoon doorzetten dus, het heeft tijd nodig, maar het is wel zo vriendelijk en eerlijk tegenover het paard. Daarnaast zou ik ook overstappen op voeding met veel voedingsstoffen, zodat hij wel wat heeft om te verbranden en om een beetje body te kweken. Succes!

ilovemilton

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 17:08

ik heb ook een trage pony maar ik rij met sporen en het gaat er super mee

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 17:12

Ja ik ben zelf dus echt heel erg tegen op sporen( dus dat is voor mij sowieso niet de oplossing) want dat resulteert vaak alleen maar in een opstandig paard. Maar ik pakte hem zondag(toen hij voor het eerst bij ons was) bij zijn kont en had zo een stuk vel in mijn hand. Zeg maar net als iemand heel veel afgevallen is. Toen zei de vorige eigenaresse ja hij is niet meer zo gespierd... ( het is trouwens niet mijn eigen paard, maar ik ben bijrijder) Voer krijgt hij meer dan genoeg. Geef hem nu sowieso wat meer, omdat ik hem zo dun vind. Maar jullie zeggen dus eerst lekker rustig oppakken? Is 2x in de week rijden dan genoeg. Mijn vraag is ook, is het verstandig eerst gewoon in de bak te rijden en dan rustig weer beginnen met buiten rijden? En ik wil graag ook weten ligt het niet aan zijn afhankelijkheid. Want degene die er wel op reed zei ja als ik hem inhield dan wou hij wel(want zo was hij weer sneller bij onze tinker). En dat hij gewoon heel erg hangt aan het tempo van de tinker? En wat kan ik doen aan de traagheid van de tinker? meer dressuurmatig rijden? Sorry voor de vele vragen, maar ik zoek gewoon ervaringen en een goede oplossing.(zonder hardhandigheid;))

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 17:17

Op zich, als hij buiten braaf is, is dat een ideale manier om conditie op te bouwen.
Stukken stappen, draven, galopje.
Het hangt er vanaf wat jij bedoelt met 'veel te dun'.
Is hij echt ondervoed geweest, dan zou ik hem eerst bij laten komen.
En als je bedoelt, onbespierd, dan langzaam opbouwen, dat is wel iets anders.
Dan kun je ook af en toe een lesje nemen, hoe je hem het beste kunt rijden.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 17:18

ilovemilton schreef:
ik heb ook een trage pony maar ik rij met sporen en het gaat er super mee

Sporen zijn bedoeld om de hulpen te verfijnen, niet om voorwaarts te rijden. Liever een zweepje gebruiken dan.

LouLouB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 17:23

Ik zou je niet aanraden om met sporen te gaan rijden om je paard op die manier voorwaartser te krijgen.
Ik heb ook een trage pony en het enige dat gewerkt heeft is heel consequent zijn in je beengebruik.
Dat betekent dat je ervoor zorgt dat je een reactie krijgt op je been wanneer je een hulp geeft (Been is harder, geen reactie? nog een keer been / tikje) en zodra je een reactie krijgt stop je met aandrijven.
Ik heb ook de fout gemaakt om met sporen te gaan rijden, maar geloof me, na een maand is je paard ook daar aan gewend en ben je weer terug bij af. Het enige dat je dan bereikt hebt is dat je je paard nog verder afgestompt hebt.
Succes!

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 17:27

Ja dat denk ik dus ook en ik denk dat je ook consequent moet zijn. Draf wanneer jij wilt dat hij draaft en stap wanneer jij dat wilt. Ik vind hem dun, maar denk zelf dat dat meer komt, omdat hij heel lang niet gereden heeft. Hij was namelijk nog medisch gekeurd door de dierenarts en ik las in het rapport(want was daar niet bij) moet meer getraind worden. Maar dan vraag ik me af, wat wordt daar onder verstaan? Ik wil gewoon het beste voor hem. En dat hij (maar ook de tinker) een goede conditie krijgen. Omdat ik volgend jaar wil starten met trec en endurance.

lesley_oo7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 17:36

Ik ga ook mee met Blondie20, veel overgangen rijden en erg consequent zijn. Succes!

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 19:20

Jaa ik ben het er ook mee eens, alleen denken de kopers er anders over, omdat de eigenaar ervoor wel sporen gebruikte...

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 19:35

Overgangen, overgangen, overgangen! :D

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 19:39

Stop maar eens met die knoflook. Dat kan bloedarmoede veroorzaken. Worden ze ook niet sneller van.
Waarom voer je Anijnmix?

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 05:35

Voor de goede weerstand. Hij is net als onze vorige fries snel verkouden

oneside

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:25

Geen sporen omdoen, heeft geen zin, man je rijd er pas net een week mee.
Geef het paard even de tijd om te wennen, nieuwe omgeving, nieuwe ruiter, andere paarden?, etc. etc.

Ga gewoon lekker trainen op je gemak. Wat voorwaartser aan het been krijgen.
Veel overgangen rijden. Die ruiter en het paard moeten nog helemaal op elkaar in gaan spelen.

Ik lees net dat jij de bijrijder bent, misschien kun je er met de eigenaar ook even over praten om het wat meer op gewicht te krijgen alvorens je echt aan de slag gaat.

De tinker zou ik ook gewoon lekker dressuurmatig mee aan de slag gaan, ook veel overgangen rijden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:31

ingkie5 schreef:
Voor de goede weerstand. Hij is net als onze vorige fries snel verkouden

daar helpen al die kruiden niet tegen.Zorg dat zijn weerstand goed is door voldoende vitamines en mineralen.Een schep geweekte pulp met een vit/min. supplement erdoor.
Goed ontwormen.
Ga je endurance doen met een fries?
Had je dan niet beter een arabier kunnen nemen? :D

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:08

Sporen gaan je niet helpen.
Zweepje erbij, dat wel
Maar hou er rekening mee dat als ie weinig gereden is dat hij oo kde kans moet hebben condititie op te bouwen. Ik kon mijn fries in het begin nog geen 5 minuten aan het draven houden ;)

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 12:41

Voor alle duidelijkheid, ik ben niet degene die met sporen wil gaan rijden. De eigenaren zelf rijden er ook op, en die willen daar graag mee starten, omdat de vorige eigenaresse dit dus ook deed. Verder met overgangen rijden, had ik zelf ook al in gedachten, maar ik zoek wat bevestiging en nog wat extra tips. Ze hebben nu haver gekocht voor hem.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:54

ik zou lekker rustig opbouwen, ik reed op het begin maar 15 minuten ofzo toen 20 omdat de mijne ook lang niet had gelopen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:01

ingkie5 schreef:
Maar ik pakte hem zondag(toen hij voor het eerst bij ons was) bij zijn kont en had zo een stuk vel in mijn hand. Zeg maar net als iemand heel veel afgevallen is. Toen zei de vorige eigenaresse ja hij is niet meer zo gespierd... ( het is trouwens niet mijn eigen paard, maar ik ben bijrijder) Voer krijgt hij meer dan genoeg. Geef hem nu sowieso wat meer, omdat ik hem zo dun vind.)

Lijkt mij dat het paard gewoon mager is dan. Ondervoed dus,. En dat is heel wat anders dan ongetraind, (verkoopster zal dat heus niet toegeven)

Veel belangrijker dan alle mixen en toestanden lijken mij vooralsnog fiks wat goed kwaliteit ruwvoer. Eerst eens zorgen dat het dier zich kan bekomen en op gewicht komt.
Daarna zou ik er onbelast mee aan de slag gaan zodat het weer wat spierkracht en souplesse opbouwt en pas als hij goed op gewicht, weer wat soepel en krachtiger is geworden, het rijden oppakken. Dik kans dat het traagheidsprobleem dan al vanzelf is opgelost.
Zo niet, dan kan dat op dat moment nog altijd worden aangepakt,(zonder sporen, maar gewoon middels rustige opbouw en consequent rijden)
Ik zie een ondervoed en ongetraind mens nu ook niet meteen een volledige gymles meedraaien, toch? al helemaal niet met rugzak op de rug. Dat is vragen om problemen

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:38

Ik zou persoonlijk toch nog eens goed naar het paard kijken om te zien of die al wel klaar is voor het werk. Een paard wat te mager is kan ook geen spieren opbouwen want die heeft niets om om te zetten naar spieren.
Dus ik zou eerst een met de eigenaar overleggen om het dier misschien een maandje rust te geven en laten bekomen. Doorgaans is een paard waar niet mee getraind wordt niet direct spierloos. Dus ik zou toch even kritisch kijken naar het paard zelf alvorens je dus echt aan de slag gaat net zoals hier boven staat als die bekomen en onbelast wat mee doen.

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 16:39

Jaa dan moeten we dat eens proberen... ik ben er vandaag op geweest, maar ik heb nog nooit zo hard moeten werken op een paard. Zelfs onze tinker was sneller. Ik denk niet dat de vorige eigenaresse hem verwaarloosde, hij stond daar ook op een pensionstalling. Hij eet verder ook wel goed, ook niet schransen gewoon normaal. Verder hebben we hem 2 maanden op proef, en we hebben gemaild en ze wou binnenkort al langskomen om te kijken, dus lijkt me niet een onbetrouwbaar persoon...

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 16:42

wat ik me ook herrinner was dat ze een bijrijder had(omdat ze hem zelf niet meer reed) misschien heeft die wel iets gedaan of is er wat gebeurd... Onze buurman is ook even langs geweest en die heeft veel verstand van friezen, die zei niet dat hij ondervoed was en zoals eerder ook al aangegeven hebben ze hem medisch laten keuren. Hij heeft alleen last van afbrokkelende hoeven en is 'ongetraind'...