Mijn paard wil niet stappen of stoppen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carfield

Mijn paard wil niet stappen of stoppen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 10:16

Beste Bokkers,

ik heb een lieve kwpn'er ze is 4 jaar oud. Ze moet nog een aantal dingen leren maar het gaat al de goede kant op.
Ik heb alleen nog 1 probleem!! Als ik haar rij dan wil ze niet terug naar de stap of halt houden. Ze blijft maar in draf.
Zodra ik aan der ga zeuren omdat ze moet stoppen of moet stappen dan gaat ze bokken en wordt ze vervelend..
Heeft iemand tips alsjeblieft...

Samantha_01

Re: Mijn paard wil niet stappen of stoppen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:56

Hoe doet ze het aan de longe, luistert ze dan naar het stap / stop commando? Zo ja, dan zou je dat onder het rijden kunnen gebruiken om haar in eerste instantie op de stem terug te laten komen naar stap en stop en dan de hulpen er rustig bij gaan pakken.

En anders, als ze niet te beroerd hard draaft, dan zou ik zeggen, lekker draven totdat ze zelf geen zin meer heeft en terug wil naar stap, en juist dan nog zelf doorzetten dat ze een paar rondes extra moet draven en dan zelf het commando voor stap geven? Misschien krijgt ze dan door dat ze het niet makkelijker voor zichzelf maakt als ze niet wil gaan stappen als jij het in eerste instantie aangeeft :-)

Maar goed, dat laatse heb ik zelf toegepast bij een paard dat zelf besloot te gaan galopperen en dan zo geleerd heeft dat dat alleen maar meer werk oplevert voor hem, aangezien hij altijd meer rondjes dan moest als hij zelf wilde. Dat had hij al snel door en het werd snel minder.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:19

Heeft ze fatsoenlijk leren wijken voor druk? Want meestal is dat een groot deel van het probleem. Hou je constante teugeldruk aan, of geef je een ander signaal om te stoppen? Schud het paard met zijn hoofd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 17:58

Tijdens het rijden kun je het beste veel meer in het tempo schakelen. Zorg dat je paard terug komt als je een ophouding geeft en dat hij voorwaarts gaat wanneer je been geeft. Als je in de draf en galop wat meer tempocontrole toe past dan komt het vast goed. Als een paard druk is zou ik persoonlijk niet gaan stappen maar de spanning in de draf of galop laten afvloeien. En vergeet dan niet de tempowisselingen.
Als je aan het stappen bent probeer dan je paard aan de voorkant niet te veel in de weg te zitten. Dus gewoon een lichte contactteugel houden en niets afdwingen maar eerst zorgen dat hij op zijn eigen benen loopt zonder dat jij hem in de weg zit.

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 19:57

probeer gewoon eens een heel uur (of hoe lang je ook maar rijdt) gewoon te stappen. Het klinkt saai, maar ook in de stap kun je heel intensief bezig zijn. Begin gewoon bij het begin. Gaat de stap perfect, dan kun je uitbouwen naar de draf enzovoort! :D

amymakino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 20:26

Is ze goed ingereden met haar achterhand enz?
Misschien heeft ze last van haar mond.
Dus bijv. als je trekt gaat ze harder.
Dan moet je de teugels iets losser laten & je benen lang maken.
Ga ver achter in je zadel zitten en zit door.
Als ze dan stapt en niet bokt moet je haar goed belonen!
Altijd belonen dan weet het paard dat het goed is.
Ik zal misschien even iemand naar haar mond laten kijken of misschien is het bit we te groot.
Je kan het ook opbouwen tijdens het rijden.
Laat je pony eens lekker stappen aan de longeer lijn.
Oefen ook als jij er niet oprijd!

Carfield

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 09:13

Samantha_01 @ ik longeer haar zonder lijn omdat ze nog al geneigd is om zelf de andere kant op te gaan en dan wikkelt ze zichzelf in het toe dus zonder lijn gaat beter. Ze stopt alleen maar wanneer ik wat lekkers heb en als ik continu homaar blijft herhalen. Stappen doet ze op dat moment alleen maar als ik helemaal stil blijf staan en niet beweeg. Draven doet ze opzich netjes maar dit houd ze heel lang vol heb bijna anderhalf uur gedraaft en ze bleef gewoon door gaan ze is toen gestopt door iemand die haar vast moest houden.

jensvl @ Ik rij haar best strak omdat ze anders helemaal niet luisterd ik heb al van alles geprobeerd. Als ik teveel ga zeuren aander dan gaat ze bokken en doen en gooit ze me er af.. Ze is dan 4 jaar en 1,75 hoog maar ze is flink sterk en heb soms als ze dat doet best wel moeite om haar te houden.

burl @ Ze houdt het heel lang vol om te draven en te galoperen. Voordat ik haar rij longeer er der ook altijd eerst zodat er al wat energie uit is maar ze blijft energie houden.

nadja15 @ Daar ben ik al mee bezig tijdens het longeren en door haar naast me te lopen maar ze heeft er gewoon geen zin in en dit kost heel veel tijd en geduld dus ga rust verder en zie van zelf wel of het uiteindelijk wat opleverd.

amymakino @ nou dat was het probleem nou juist toen ze gekocht werd, werd er vertelt dat ze dus al vanalles met haar gedaan hadden, maar aan de hand van oefenen merkte we dus dat ze alleen zadel mak was en voor de rest moest alles nog gedaan worden. Ze geeft niet een haar hoef om uit te krabben dat staan we met ze 2e te doen omdat het anders niet gaat. Het bit is de goede maat. Haar mond is ook goed daar heeft ze geen last van dat is gecontroleerd. Belonnen doe ik haar zo wie zo heel veel zodra ik iets doe en ze laat het goed toe en blijft braaf dan beloon ik haar zeker. Longeren doe ik zonder lijn zoals je in het eerdere berichtje terug kan lezen..

Bedankt voor jullie berichtjes..

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 09:16

iets naar achteren gaan zitten, schouders iets naar beneden, benen lang maken en hou je teugels niet te strak ( gaan ze meestal alleen maar harder van ) , gewoon druk houden en je stem gebruiken!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 09:17

Je longeert dus eigenlijk niet, maar laat haar los rondjes lopen? Denk dat het dringend tijd wordt dat je eerst je longeerproblemen oplost en haar zo beter leert luisteren, want daar begint het al. Als een paard zich omdraait sta je te ver naar voren. Ga veel meer achter haar staan tijdens het longeren en houd je zweep klaar, zodat als ze wil stoppen en zich omdraaien je gelijk een tik met de zweep kan geven en haar de goede richting in voorwaarts houdt.
Het lijkt erop dat je paard een heel deel basisopleiding mist. Leer haar aan de longe en aan de hand stappen en stoppen op commando, en als dat goed gaat, kun je datzelfde commando gebruiken onder het zadel en dat dan langzamerhand vervangen door ophoudingen.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 09:21

Aan je openingspost af te lezen is dit een gevalletje onervaren ruiter met onervaren paard,ga goede begeleiding zoeken die je kan helpen anders worden de problemen alsmaar groter en is je paard straks de leider over jou!!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 09:24

Les nemen en goede begeleiding zoeken lijkt me het beste.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:09

Oké ik wilde eerst niet reageren, maar nu echt 100% zeker dat je me zusje bent.
Joyce ik heb je gezegt dat dit zou gebeuren, je wilde niet luisteren.
Ik heb je ge zegt dat je eerst beter moet leren rijden, je kan het echt nog niet zo goed als je zelf denkt. Ik heb gewaarschuwd dat je alleen onder begeleiding en met een instructrice moet gaan rijden.
Ik wil meer neerzetten, maar doe het niet.

Ik wil je best komen helpen, je leren hoe te longeren. Dit heb je nog nooit gedaan, je moet echt hulp vragen.begin ook met rijden aan de longeerlijn.

Hoe vaak per week rijd je haar nu en hoe lang zit je er per keer dan op?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 17:26

Als dit je eerste paard is (wat mij het geval lijkt), raad ik je aan dringend les te nemen. Ik ben er bijna van overtuigd dat het paard niet fatsoenlijk heeft leren wijken voor druk, wat overigens veel voorkomt bij paarden. Verder gaat het niet veel helpen om constant met veel druk op de teugels te rijden. Dat maakt het alleen maar zwaarder. Het is het belangrijkste dat je weet wanneer je de druk moet laten vallen. Maar om dat goed te leren kan je toch het best les nemen. Dat is momenteel de beste raad die gegeven kan worden denk ik.

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 08:57

Je kan misschien het beste dit soort dingen aan de hand eerst proberen en aan de longe. Daar kan je ze ook leren wijken voor druk ed en dan kun je daar op terugvallen als je erop zit, dan gaat t net even wat makkelijker

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 16:32

zoals ook anderen hier al hebben gezegd, neem les.
Je bent nu bezig je paard net te trainen wat je eigenlijk niet wil hebben, je paard begrijpt er eigenlijk niets van.
Paarden willen best wel meewerken, maar nu krijg je problemen die je eigenlijk zelf zo aan het aanleren bent.
Longe-werk is idd een heel belangrijk onderdeel, je doet nu het longeren zonder lijn, ook dat kan wel goed zijn hoor ook dat is een training, maar je zegt zelf dat het paard soms ineens beslist de andere kant uit te gaan, wel dat zou niet mogen kunnen, jij staat daar en jij bepaald in welke richting het paard loopt, het paard mag daar niet in meebeslissen.
aan de longe moet er dus een duidelijke vooruit, stop, achteruit, tempo wisselingen stap - draf - galop maar ook tempo wisselingen binnen een bepaalde gang.
Er is nog heel wat werk te doen alvorens de basis er een beetje inzit blijkbaar.
Neem les.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 18:11

Longeren zonder lijn is geen longeren.... ;)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 21:36

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Longeren is in het leven geroepen om een paard te leren reageren op signalen van de leider. Je leert eigenlijk te communiceren via lichaamstaal. Ik ben erachter gekomen, net als vele anderen denk ik, dat je als de basis erin zit, dit verder kunt verfijnen zonder longeerlijn of zweep als aanwijsstok. Maar je moet wel aan de communicatie werken en niet het paard gedachteloos rondjes laten lopen (wat bij longeren met lijn zeker even vaak voorkomt).

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 07:58

De definitie van longeren is dat je het doet met een longe. Anders is het werken in vrijheid, en daarbij leer je het paard te rageren op signalen van de leider. Het zijn twee verschillende dingen, die allebei nuttig kunnen zijn, maar longeren is geen werken in vrijheid.

Dat jij zegt dat je het daarmee niet eens bent vind ik eigenlijk wel grappig, want het is eigenlijk hetzelfde als zeggen dat fietsen zonder fiets heel goed mogelijk is.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 08:04

'als je lang genoeg gaat zeuren begint ze te bokken' :')
Logisch wel hè? Waarom zou je bij een paard zeuren ipv aan het werk zetten?

Dit paard laat zich niet leiden door jou, waarschijnlijk omdat je niet weet hoe je je op moet stellen als leider. Longeren, hoeven uitkrabben & overgangen rijden lenen zich uitstekend om dominant gedrag te vertonen & het lijkt erop dat dat precies is wat je paard doet.

Neem les! Zowel voor het longeren/grondwerk als rijden en vraag om hulp!

Kraaiennest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 08:10

luister naar je zus

Carfield

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 09:34

Mijn zus!!!!!!! Nee sorry familie kraakt je niet af en kent je goed en schrijft geen dingen die niet kloppen..
Ten eerst kan ik goed met mijn paard overweg en weet ze duidelijk wie de baas is. Ze is gewoon nog jong en moet gewoon heel veel leren.. Wie zeg dat ik geen lessen heb MARION ?? EN als je eerst toch niet wilde schrijven had het dan lekker niet gedaan.. Want wat jij schrijft heb ik toch niks aan... De rest wil ik graag bedanken die mij tips hebben gegeven en die niet op het verhaal van MARION zijn ingegaan...

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 09:39

Waarom drijft ze lekker haar zin door als ze duidelijk weet wie de baas is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 09:42

Citaat:
weet ze duidelijk wie de baas is

Blijkbaar niet want ze doet gewoon haar zin. Ik denk niet dat jou zus dit zomaar zegt. Dit is jou eerste eigen paard en je kan haar zelfs niet longeren met lijn want anders draait ze zich om? Fout bezig. Professionele hulp en het liefst van al dit paard terug en een ouder en ervaren paard in de plaats want zo kom je nergens.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 09:51

Zou er bijna cola en popcorn bij pakken.

Als je paard al niet te longeren valt met longeerlijn doe je toch echt iets niet goed.

Als je wel les hebt, wat zegt je instructrice er dan van? Welke tips geeft die?

Terug naar de basis, eerst duidelijk de commando's aan de hand aanleren, dan aan de longeerlijn, dan er op aan de longeerlijn met hulp van een ander en pas als je dat helemaal onder controle hebt los..

Een jong paard nu al "strak" rijden is helemaal niet goed, krijg je enorme scheve en vervelende paarden van, en dit gaat niet opeens beter als je zo doorgaat

Jammer dat je nu je zusje aanvalt want ze heeft wel degelijk gelijk ;)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 09:56

joycie91 schreef:
Mijn zus!!!!!!! Nee sorry familie kraakt je niet af en kent je goed en schrijft geen dingen die niet kloppen..
Ten eerst kan ik goed met mijn paard overweg en weet ze duidelijk wie de baas is. Ze is gewoon nog jong en moet gewoon heel veel leren.. Wie zeg dat ik geen lessen heb MARION ?? EN als je eerst toch niet wilde schrijven had het dan lekker niet gedaan.. Want wat jij schrijft heb ik toch niks aan... De rest wil ik graag bedanken die mij tips hebben gegeven en die niet op het verhaal van MARION zijn ingegaan...

Je zus kraakt je niet af, ze zegt waar je verbeterpunten liggen. Jammer dat je het zo oppakt, want het komt over alsof je zus het beste met je voor heeft en wat ze zegt is ook gewoon wat alle andere mensen hier ook zeggen.
De eerste stap op weg naar verbetering is openstaan voor input van andere mensen. Met die stap heb je duidelijk moeite. Dus mijn advies aan jou is eerst om daaraan te werken, dus sluit je niet af voor de adviezen van je zus, maar ga eens gezellig met zijn tweeën kijken of zij je kan helpen. Als jij het beste met je paard voor hebt, dan zet je even je eigen gevoelens opzij en geef je dat een kans.