Paard trekt te hoog op tijdens het springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fu_Qi

Paard trekt te hoog op tijdens het springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 16:16

De titel zegt het als, wat moet ik hier nou mee...
M'n haflinger trekt gewoon zo hoog haar voetjes op dat ze haar buik raakt.
Springschoenen heeft geen zin, met het springen.
En springen is wel ons ding, zal ik maar zeggen.
Ik zit ver over te twijfelen om voor een buikflap singel (zo'n singel die je vaak in de springsport zit), maar zo vaak spring ik niet 2 a 3 keer per maand.
En we doen geen wedstrijden, we zijn gewoon recreatie.

Hier een paar foto's
Ik weet mijn spring houding is niet correct, er wordt aan gewerkt tijdens de lessen :P (maak je geen zorgen :P)
Tips, zijn altijd welkom. Maar geliefd geen negatieve reactie. Het gaat om het paard :P
Ik hoop dat jullie mij er mee kunnen helpen en advies kunnen geven.

Groetjes,

015

1. Het raakt echt haar buik :/
Afbeelding

2. Hier al weer
Afbeelding

3. Hier dus ook.
Afbeelding

Hannahtjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 16:35

Het is op de foto niet goed te zien, maar heeft je paardje ijzers?
Indien wel, zou ik een buikflap afraden. Omdat hij met de uiteinden van de ijzers achter het flapje waar je de borstriem in moet steken zou kunnen blijven achter haken (heb ik eens gezien bij een paard op wedstrijd (was verschrikkelijk, paardje landde op zijn knietjes))
Indien hij geen ijzers heeft is het zeker wel aan te raden!!

Kimmej

Re: Paard trekt te hoog op tijdens het springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 16:39

Toch zo'n singel aanschaffen!

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 16:47

Paard heeft geen ijzers, gewoon op blote voetjes springen :P

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 16:48

ik zou toch zo'n springsingel aanschaffen! voor je het weet bezeert ze zichzelf :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 16:51

Je paardje springt leuk. Let wel op je eigen onderbenen. En inderdaad een singel met springflap aanschaffen anders durf je mooie haflinger straks niet meer te springen omdat hij zich pijn doet.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 16:52

Ik zou ook voor de singel gaan.
Je hebt ook losse buikflappen die je om je singel kunt schuiven.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 16:57

Losse buik flap ?
Waar kan je die kopen of bestellen ?
Ik heb met niet gezien bij divoza :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 16:58

Persoonlijk zou ik dit "probleem" Niet op lossen met een springsingel. Al kan dat nooit kwaad natuurlijk.

Ik zou aan de techniek van je paard proberen te werken. Dat ze haar boven been meer naar boven doet. Ipv naar onder. Al zou ik niet weten hoe je dat zou moeten trainen. Misschien dat iemand die er meer verstand van heeft daar wat nuttigs over kan zeggen?

Dus meer zo :
http://static.aanbodpagina.nl/img/180/m ... -koop1.jpg

Edit:
[RT-D] Hoe beoordeel je de spring manieren van een paard?

In dit topic staat interessante informatie over techniek, En wat "goed" is en wat niet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-10-12 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:00

Anoniem schreef:
Persoonlijk zou ik dit "probleem" Niet op lossen met een springsingel. Al kan dat nooit kwaad natuurlijk.

Ik zou aan de techniek van je paard proberen te werken. Dat ze haar boven been meer naar boven doet. Ipv naar onder. Al zou ik niet weten hoe je dat zou moeten trainen. Misschien dat iemand die er meer verstand van heeft daar wat nuttigs over kan zeggen?

Dus meer zo :

Dat is niet op te lossen. Dit paardje heeft gewoon een bepaalde techniek en daar verander je weinig aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:01

burl schreef:
Anoniem schreef:

Dus meer zo :

Dat is niet op te lossen. Dit paardje heeft gewoon een bepaalde techniek en daar verander je weinig aan.

Kun je daar ook niets aan verbeteren? Aangezien je techniek wel wat kan verbeteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:03

Nee, eigenlijk niet veel. Het is gewoon zijn manier van voorbenen vouwen. Het ene paard vouwt ze onder het lichaam en het andere paard vouwt ze wat meer voor zich uit.
Kijk maar eens naar springpaarden in de zware parcoursen. Die springen allemaal op hun eigen manier.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 17:04

Hier heb ik een foto van het vrij springen.
Foto werd gemaakt bij de vorige eigenaar.

Afbeelding

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:05

Mijn merrie doet dat ook, ik heb voor haar een springsingel met buikflap aangekocht zodanig ze zichzelf niet pijn doet.
Mijn merrie heeft overingens ook geen ijzers.

Ik kan aan de buikflap zien dat deze altijd op dezelfde plaats wat aangetikt is, overigens niet zo erg dat het echte krassen op de buikflap zijn, dus ik denk dat ze hier wel echt baat bij heeft.

Hierboven werd er gezegd dat je kan proberen de techniek van je paardje proberen te veranderen, je kan dit een beetje vergelijken met recht en linkshandig zijn, je bent het of je bent het niet.
Zelfde voor de sprintechniek van een paard, de ene heeft een lui voorbeen en de andere tikt zichzelf op de buik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:09

OlympicOrry schreef:
Mijn merrie doet dat ook, ik heb voor haar een springsingel met buikflap aangekocht zodanig ze zichzelf niet pijn doet.
Mijn merrie heeft overingens ook geen ijzers.

Ik kan aan de buikflap zien dat deze altijd op dezelfde plaats wat aangetikt is, overigens niet zo erg dat het echte krassen op de buikflap zijn, dus ik denk dat ze hier wel echt baat bij heeft.

Hierboven werd er gezegd dat je kan proberen de techniek van je paardje proberen te veranderen, je kan dit een beetje vergelijken met recht en linkshandig zijn, je bent het of je bent het niet.
Zelfde voor de sprintechniek van een paard, de ene heeft een lui voorbeen en de andere tikt zichzelf op de buik.

Maar links of rechts handigheid kun je ook oefenen. Natuurlijk ga je het nooit compleet veranderen.
Maar bij dit probleem niet dus? Weer wat geleerd :)*

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:15

heeft hij na het springen iets aan zijn buik? wondjes of plekken?

Hannahtjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:17

Op blote voetjes, dan idd buikflapsingel aanschaffen :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:18

Zij vouwt haar benen wel mooi in, maar het probleem is inderdaad dat ze ze enkel invouwt en niet haar knieën richting haar borst plaatst. Hierdoor moet zij hoger springen en dit is dus wel nadelig voor haar.

Het is ook belangrijk om een springsingel met buikflap hiervoor aan te schaffen hoor, ookal spring je niet zo vaak.

Hoe oud is ze en hoe lang heeft ze al ervaring in het springen? Ik weet niet of je het zelf kan proberen te verbeteren (zou niet weten hoe), maar ik weet wel dat veel paarden, vooral paarden die nog niet zoveel ervaring hebben in het springen, uit zichzelf wel beteren in hun voorbeentechniek :j

Misschien in-uitjes doen? Ik neem aan dat, als ze hun benen onder hun buik plaatsen i.p.v. ervoor, ze minder snel weer kunnen uit- en invouwen, dus in-uitjes zouden misschien wel kunnen werken.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 17:18

Ik wil het voor me haf het zo prettig mogelijk maken met springen.
Als ze steeds tegen haar buik slaat, is het pijnlijk voor der.
En idd misschien zo'n singel aan schaffen.
Maar als het rij technisch is, wil ik er graag aan werken.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:20

Jodyy93 schreef:
heeft hij na het springen iets aan zijn buik? wondjes of plekken?

dit lijkt me de belangrijkste vraag, het is niet alsof het intrekken van de benen met een harde klap gaat maar het gaat juist wat soepeler/geleidelijker, als hij zichzelf raakt, maar zich niet bezeerd of wondjes heeft zou ik er geen punt van maken

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 17:20

Geryon schreef:
Zij vouwt haar benen wel mooi in, maar het probleem is inderdaad dat ze ze enkel invouwt en niet haar knieën richting haar borst plaatst. Hierdoor moet zij hoger springen en dit is dus wel nadelig voor haar.

Het is ook belangrijk om een springsingel met buikflap hiervoor aan te schaffen hoor, ookal spring je niet zo vaak.

Hoe oud is ze en hoe lang heeft ze al ervaring in het springen? Ik weet niet of je het zelf kan proberen te verbeteren (zou niet weten hoe), maar ik weet wel dat veel paarden, vooral paarden die nog niet zoveel ervaring hebben in het springen, uit zichzelf wel beteren in hun voorbeentechniek :j

Misschien in-uitjes doen? Ik neem aan dat, als ze hun benen onder hun buik plaatsen i.p.v. ervoor, ze minder snel weer kunnen uit- en invouwen, dus in-uitjes zouden misschien wel kunnen werken.

Ze is nu 12 jaar oud.
Ze heeft vrij veel spring ervaring, haar vorige eigenaresse zat met haar in de spring sport. Ze sprong vroeger met de haf ongeveer rond de 1.20 m.
Ik doe nu geen wedstrijden met haar.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 17:23

Waar ik me ook om zorgen maakte, op dat moment toen die foto's werd gemaakt. ging ze 1x na de sprong een bok geven.
Niemand er afgevallen, maar toen maakte ik me gelijk zorgen.
Nu vraag ik me af komt het door dat optrekken ?
Ik heb daarna ook weer de zadelmaker gebeld, en een afspraak gemaakt voor het zadel. (het zadel moest sowieso gecheckt worden, en toen ze bokte ging ik maar meteen even hem inlichten)

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:24

Inderdaad die buikflap aan doen.
Op concours heeft de helft er 1 aan en alles heeft ijzers.
Zon ongelukkig ongeluk zou ik dus niet bang voor zijn. Kleine kans.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:27

Ik heb je post 2x gelezen maar kan het nog niet vinden. Je pony vouwt haar voorbenen onder haar buik, heeft geen ijzers, wat is dan het probleem? :o Krijg ze er wondjes van?

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 17:29

Bijvoorbeeld, als ik geen buikflap aan schaf en gewoon door spring zo.
Wat voor grote risico's neem je dan ?

Klinkt best dom, maar ik wil even van leren wat ik fout heb gedaan de vorige maanden.
Dan besef ik gewoon wat ik fout heb gedaan.

@ PecryLeen

Nee ze heeft geen wondjes, wat ik wel op de singel zie is: Veel zand. ook tussen haar huid en de singel.
(na het springen maak ik gelijk de singel schoon) Nee geen schuur plekjes gezien, of geïrriteerd huid.