Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
sonova schreef:Schuine beugelblokjes helpen ook iets.
.
) _Esther_87_ schreef:Als je tenen naar buiten wijzen, wijzen vaak ook je knieën te ver naar buiten. En dat komt dan weer omdat je bovenbeen niet op een correcte manier aan je zadel ligt. Enkel je tenen naar binnen draaien heeft meestal geen zin (ook al word het nog zo vaak geroepen!) omdat je dan een rare draai in je onderbeen maakt die je onmogelijk vol kunt houden.
Als je op je paard zit moet je eens proberen je hele been van je zadel af te halen, naar achteren te brengen, weer tegen het zadel/paard aan te leggen en dan rustig naar voren te schuiven. Je zal voelen dat je dan op een andere manier om je paard zit en de kans is groot dat je teen dan ineens wel naar binnen wijst...Oplossing ipv symptoombestrijding!
)
Sjolvir schreef:sonova schreef:Schuine beugelblokjes helpen ook iets.
Ja, die helpen fantastisch je enkels en knieen naar de malledieven, wat een ondingen.
Inderdaad van bovenuit proberen je been in te draaien, niet gaan klemmen.
Overigens kan je als pinguin met kapstok voetjes prima wedstrijden rijden, geen enkel probleem.
(Mijn rechterbeen heeft een spook voetje![]()
)
_Esther_87_ schreef:Oh dat klinkt bekend...Ik heb ook niet zulke lange benen en het verschil tussen een wat smaller paard en een bredere is echt wel groot. Goed in de gaten houden hoor, het is niet voor niets dat het zeer gaat doen...Luister naar je lichaam.
Wat bij mij altijd goed helpt bij zulke paarden is om (bij een dressuurzadel) de beugels net een gaatje korter te doen dan ik normaal heb. Mijn been hoeft dan minder te 'vouwen' om het paard heen waardoor ik een stuk stiller en correcter kan zitten. Maar, ik zal op een breed paard nooit zo comfortabel of stil zitten als op een wat smallere!
Om het goed te voelen moet je trouwens eens het volgende doen: Ga eerst een staan met je voeten een centimeter of 30/40 uit elkaar waarbij je tenen recht naar voren wijzen. Zak nu door je knieen en let erop dat je tenen naar voren blijven wijzen. Voel eens wat er gebeurt met je enkel, je knie en je heup? Kan je in deze houding je bekken nog naar voor en achter kantelen? Als het goed is wel.
Doe dan dezelfde oefening nog eens, maar laat je tenen een stuk naar buiten wijzen. Wat voel je dan in je knie en heup? En wat gebeurt er met de beweeglijkheid van je bekken?
De eerste oefening komt goed in buurt van de manier waarop je op je paard zit. De andere oefening laat zien wat er gebeurt in de rest van je lijf als je je tenen naar buiten draait....En maakt meteen duidelijk dat het dus niet aan je tenen ligt. Oefen ze
jameyskatje schreef:met spoorriempjes je beugels aan je singel vastmaken![]()
![]()
Ben benieuwd naar je filmpje! Heb je dat probleem alleen op je eigen paard of ook op andere paarden? (Ik heb het bijvoorbeeld wel op mijn pony maar niet als ik op een groter paard zit)
lifaya schreef:Ik rijd met outdoorlaarzen van EJ, bieden helaas niet veel steun maar ik ben ook niet een echte dressuurruiter waardoor het dus zonde zou zijn om in dure dressuurlaarzen te investeren...
even een extreem voorbeeldje:
http://i45.tinypic.com/1693j21.jpg
Met western rijden heb ik er juist weer weinig last van vanwege de enorm stevige beugels en omdat die paarden toch vaak wat beter aan het been zijn
Al rijd ik vrijwel niet met sporen, maar denk dat het voor mij wel een verschil zal maken. 
Ik had geluk dat het zadel dat ze daar in USA hadden wel paste haha
Maar die extra stevigheid is toch wel handig
Ik voel me in dressuurbeugels toch wel "naakt".. Veel minder stevigheid voor mijn voeten...