Gebruik van slofteugel, dringend!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Gebruik van slofteugel, dringend!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 17:17

Hoi,

ik rijdt mijn merrie momenteel af en toe met een slofje omdat ze tegenwoordig haar hoofd in de lucht kan gooien en dan onder me vandaan begint te lopen... Erg irritant en ook een beetje gevaarlijk... Maar nu is mijn vraag of ik de slof juist gebruik? Want bij mijn vriendin staat hij strak als haar pony naar beneden loopt en bij mij hangt ie los...

Een fototje

Afbeelding

Ik hoop dat ik snel antwoord krijg zodat ik niet verkeerd bezig ben...

Alvast bedankt!

Anoniem

Re: Gebruik van slofteugel, dringend!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 17:20

Een slofteugel dient een uiterste begrenzing te zijn en dus nooit strak te staan als het hoofd niet te hoog wordt gedragen.
Je slofteugelgebruik is hier dus correct.
Wat overigens niet automatisch wil zeggen dat je paard fijn nagefelijk is...

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 17:21

als je paard naar beneden (dus ontspannen, niet hangen) loopt mag je slof niet gespannen staan
enkel als hij zijn hoofd in de lucht gooit
jou vriendin is dus verkeerd jij niet

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 17:21

Bij jou hangt ie goed. Bij juist gebruik en een ontspannen paard staat er geen druk op.
Als je twijfelt kan je er beter geen slof aan hangen want dan doet het meer kwaad dan goed

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 17:21

Ik voel dat ze wel degelijk mooi nageeflijk loopt :) Ze is dan volledig ontspannen in kaak en nekgewricht en volgt mooi mijn handen :)

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 17:22

Hij is hier goed. Alleen volgens mij 'hang' je best wel in de teugels? Of zie ik dat verkeerd?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 17:24

Is het voor jou niet prettiger om met een martingaal te rijden? :)
Je slof gebruik is op de foto goed, maar lijkt mij lastig als je daar continu zo op moet letten omdat je twijfelt. Martingaal werkt bij correct aftellen alleen in wanneer het hoofd te hoog is, anders niet en dan heb je ook geen extra teugels in je handen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 17:27

Sonja schreef:
Een slofteugel dient een uiterste begrenzing te zijn en dus nooit strak te staan als het hoofd niet te hoog wordt gedragen.
Je slofteugelgebruik is hier dus correct.
Wat overigens niet automatisch wil zeggen dat je paard fijn nagefelijk is...

Mee eens.. Een paard wat ''naar beneden'' loopt wil niet zeggen dat het ook daadwerkelijk lekker/goed loopt..

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 17:50

Hang niet aan m'n teugels hoor :D De foto is gewoon uit een vertekenende hoek genomen denk ik :j

Martingaal hebben we geprobeerd maar lukte niet echt omdat ze dan echt ging kopschudden, rijdt nu al wel na het inrijden zonder slof en gaat goed, alleen soms nog eens een uithaal naar boven. Ben wel van plan om binnenkort over te schakelen naar martingaal, moet ik nog gaan halen omdat mijn huidige te klein is...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 19:00

Om antwoord te geven op je vraag. Je slof hangt rechts goed, links zou iets losser moeten hangen. (of andersom, maar 1 is iig losser dan de ander) Probeer beide slofteugels even lang te houden. Slof hoort pas in te werken op het moment dat paard met zijn hoofd uitbreekt. Een strakke slof is dus niet wenselijk, dan heb je constante slofwerking.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 20:20

Je gebruikt hem zo goed, hij hangt alleen wel ongelijk dus je hebt een kant strakker.
En persoonlijk vind ik dat je paard nog wat strak is in de hals en lijkt wat hangerig in je hand.
Iets zachter contact en meer lengte in de hals zou niet verkeerd zijn.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 20:24

Qua sloflengte is dit inderdaad de bedoeling, gewoon losjes, zo heb je precies wat je wilt.
Je kan normaal rijden, maar hebt voor geval je paard hoofd in de lucht steekt en er vandoor gaat begrenzing naar boven.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 23:19

Probeer inderdaad de slof aan allebei de kanten even lang te houden, verder een compliment hoe je ermee omgaat, keurig.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 07:46

[quote="Heleennn"]Hang niet aan m'n teugels hoor :D De foto is gewoon uit een vertekenende hoek genomen denk ik :jquote] ja daar kan je lang over praten, maar gezien je houding, ligging onderbenen, plaats onder armen, heb je naar mijn mening, teveel druk op je teugel, voor dit paard, slf is wel mooi los, als hij niet telaag gaat lopen en er over heen kan stappen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 07:57

Waarom steekt je paard zijn hoofd in de lucht??
Ik zou dat eerst eens gaan onderzoeken,
Past je zadel ?
Jou zit is ook niet helemaal fijn voor het dier blijf eens wat meer ui de rug,
Heb je ook les , want ik zou eerder voor goed rijden gaan dan voor een slof kiezen.
Denk dat het probleem niet bij het paard ligt maar bij jouzelf.
Klinkt niet echt fijn om dat te horen, sorry , maar het is jou onkunde

Angeline1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 08:02

Je gebruikt de slof correct. Als hij zijn hoofd omhoog doet komt hij de slof tegen, maar als hij gaat nageven is de slof mooi los. Als de slof bij jou vriendin strak staat dan rijdt ze hem gewoon op de slof.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 08:03

Mijn bijrijdpaard begon ook een paar maanden terug met kopschudden, die mankeert dus vanalles.
Niet passendzadel, geen fijn zittend hoofdstel, alleen is de eigenaar te koppig om dat in te zien. ;-)
Maar aangezien dit jou eigen paard is, zou ik er voor de zekerheid naar laten kijken.

Je slofgebruik is goed, maar idd, hij hangt ongelijk. Volgende keer even op letten. :)

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 08:05

Waarom gooit je paard haar hoofd in de lucht en probeert ze onder je weg te lopen?

Pien63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 08:09

Mischien is een Thiedeman teugel iets voor jullie. Dat kan eigenlijk niet fout gaan. Die begrenst het omhoog brengen (gooien) van het hoofd. Kan je op verschillende 'sterktes' instellen. Zeker als je niet veel ervaring hebt met een slof een aanrader. Je rijdt zelf met een teugel net zoals gewoon. Paard kan er ook niet instappen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:17

Hoewel ik liever een te losse slof zie als een strakke, is de slof hier wat mij betreft net te los. Als je paard nu de hals laat vallen heb je dikke kans dat hij in de slof komt te staan. Er moet dus eigenlijk een net-niet (ipv een helemaal niet) contact op de slof staan als je paard in deze houding loopt. Verder denk ik inderdaad dat een goed afgestelde martingaal voor jullie een fijnere hulpteugel is. Dan zit je niet constant dat je moet voelen of de 2 teugels nog wel het juiste contact hebben, maar heb je wel de beperking bij het omhoog gooien van het hoofd.

Daarbij natuurlijk wel zaak dat je uit gaat zoeken wat de reden is van het omhoog gooien van het hoofd, zodat je aan de oplossing kan werken, ipv alleen maar het verdoezelen van het probleem dmv een hulpteugel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:47

Angela schreef:
Hoewel ik liever een te losse slof zie als een strakke, is de slof hier wat mij betreft net te los. Als je paard nu de hals laat vallen heb je dikke kans dat hij in de slof komt te staan. Er moet dus eigenlijk een net-niet (ipv een helemaal niet) contact op de slof staan als je paard in deze houding loopt. Verder denk ik inderdaad dat een goed afgestelde martingaal voor jullie een fijnere hulpteugel is. Dan zit je niet constant dat je moet voelen of de 2 teugels nog wel het juiste contact hebben, maar heb je wel de beperking bij het omhoog gooien van het hoofd.

Daarbij natuurlijk wel zaak dat je uit gaat zoeken wat de reden is van het omhoog gooien van het hoofd, zodat je aan de oplossing kan werken, ipv alleen maar het verdoezelen van het probleem dmv een hulpteugel.

Ook ik vraag me af waarom je paard zijn hoofd in de lucht gooit. Ik heb het vermoeden dat het paard zijn rug wegdrukt. De foto - vind ik - zo op het oog geen fijn beeld geven. Je paard geeft niet "echt" na en loopt naar mijn mening nog steeds met een weggedrukte rug. Een slof kan - zoals Angela al zegt - heel veel problemen verdoezelen. Als je de slof gebruikt om problemen op te lossen is dat prima, maar dan moet je hem anders gebruiken dan ik je op de foto zie doen. De slof, vind ik ook, net iets te los (om dezelfde reden als Angela hier zegt).
Gebruik de slof om de rug te versterken. Rij je paard rond en over de rug. Begin met laag diep en rond en rij vervolgens voltes openen en sluiten, schouder binnenwaarts etc. Zorg ervoor dat je paard met impuls (vanuit het achterbeen) blijft lopen en niet op de slof gaat hangen.
Persoonlijk vind ik een martingaal echt een vreselijke hulpteugel (beperkt de teugelvoering). Als je handig wilt worden met de slof moet je er wel mee rijden :D

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 16:27

Het paard is nog maar vier jaar, heb haar nog maar een kleine maand... Het gaat hier puur om de vraag of ik mijn slof juist gebruik, het zadel past perfect, ze is medisch net helemaal goedgekeurd met buigproeven en heel die boel erbij. Lichamelijk dus prima in orde ;) Voor alle problemen die jullie opnoemen heb ik een intsructrice en we zijn er erg hard aan het werken. Niet alles loopt in het begin van een leien dakje, er moeten nog veel kilometers gemaakt worden en veel voltes gereden worden voor dat we goed bezig zijn :)

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:29

ik zou in jullie geval gewoon met een martingaal gaan rijden, die voldoet ook prima aan jouw wensen en een martingaal is bij een normale houding nooit dwingend (althans niet bij normaal afstellen)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:33

Heleennn schreef:
Het paard is nog maar vier jaar, heb haar nog maar een kleine maand... Het gaat hier puur om de vraag of ik mijn slof juist gebruik, het zadel past perfect, ze is medisch net helemaal goedgekeurd met buigproeven en heel die boel erbij. Lichamelijk dus prima in orde ;) Voor alle problemen die jullie opnoemen heb ik een intsructrice en we zijn er erg hard aan het werken. Niet alles loopt in het begin van een leien dakje, er moeten nog veel kilometers gemaakt worden en veel voltes gereden worden voor dat we goed bezig zijn :)

De slof zo gebruiken als op de foto heeft niet zoveel zin. Dan kun je idd beter een martingaal gebruiken en de slof gebruiken o.l.v. je instructrice.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 16:34

Ik gebruik ook enkel onder begeleiding mijn slof :j Mijn opa zegt iig dat ik beter niet met martingaal rijdt, heb eigenlijk altijd zijn advies opgevolgd en het heeft me altijd geholpen... weet even geen raad meer :?