meer bakstakers/bos liefhebbers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

meer bakstakers/bos liefhebbers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 16:12

Er moeten toch meer paarden/pony's zijn, die net zoals de mijne zijn...
Absolute bakhaters :')
Toen ik mijn pony 2 jaar terug kocht,was hij net in Nederland. Het verhaal was, dat hij nog weinig kende en nog doorgereden diende te worden.
Hij was toen 6 jaar.

Ben eerst vooral met hem gaan wandelen,omdat ik zelf enorm angstig was na wat vervelende ervaringen.
Toch wilde ik ook wat trainen in de bak:drama....
Staken,stilstaan... :7

Goed,dacht ik, we gaan het buiten opbouwen. Gelukkig wonen we in een mooie omgeving(Veluwe)dus bos zát.
Buiten vindt hij geweldig, oren erop en gaan. *\o/*

Inmiddels,2 jaar verder,vindt hij de bak nog steeds verschríkkelijk....Als je hem ziet lopen,zou je denken dat hij het niet kan..
Maar neem hem mee het bos in en je hoeft geen gas te geven.

Meer paarden of pony's die dit hebben?
Ik heb les,inmiddels via rechtrichten omdat mijn pony echt verschrikkelijk scheef is.
Dit kan er natuurlijk wel heel veel mee te maken hebben,maar in het bos merk ik er weinig van.

Soms vind ik het niet erg,maar vandaag wilde ik dus wat in de bak doen en is het weer oortjes in de nek en staken.

Zadel past,we rijden niet anders dan buiten,ik heb geen harde hand,niks van dat alles,optoming hetzelfde en ik heb echt grúwelijk veel geduld,ook anderen die erop rijden doet hij dit bij...

Depende

Re: meer bakstakers/bos liefhebbers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 16:29

Hmm lastig, mijn pony doet het ook, wel in mindere mate (gelukkig) Buiten is staat ze perfect aan de hulpen, doet alles wat je vraagt. En belangrijker nog ze is enthousiast en voorwaarts. In de bak doet ze alles wel maar zonder dat beetje extra, gaat sjokken en wordt minder makkelijk te rijden. Een echte oplossing heb ik nog niet gevonden, op dit moment trainen we wel in de bak of het land maar minder dan dat ik naar buiten ga. In het bos pak ik vaak wel wat rek en strek oefeningetjes mee, om haar toch soepel te houden. Maar ik zou toch erg graag willen dat ze bakwerk leuker gaat vinden.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 16:35

Ik heb een Haflinger gehad die beslist niet in de bak aan het werk wilde, heeft mij 3x een bezoek aan de Eerste Hulp opgeleverd. Kon heel braaf aan het werk zijn en dan van het ene op het andere moment totaal flippen. Buiten doet ze dat nooit.

Inmiddels is ze alweer zo'n 10 jaar gelukkig met haar nieuwe baasje, die er alleen maar mee in het bos rijdt.
Zij was al mijn bijrijder en heb haar de Haf cadeau gedaan omdat dat zo'n goeie match was.

Je kan er trouwens nog geen kind op laten rijden in de bak, dat wordt gegarandeerd zandhappen. De Haf is inmiddels 19 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 16:38

Soms,zoals vandaag,vind ik het zó frustrerend...
Maar bij hem is het ook geestelijk,denk ik. Als ik hem bijtik met een zweep bijvoorbeeld wordt hij gewoon echt boos,narrig,gaat hij bokken of juist stilstaan.
Als ik minder druk zet,dan wil hij nog weleens 2 rondjes draven maar echt actief trainen in de bak zit er gewoon niet in..

Buiten gaat hij als een speer.
Ook netjes aan de hulpen...

Echt gemeen wordt hij niet,maar hij wíl gewoon niet.
Ook niet met kinderen erop...ja in stap,zolang ze niks verwachten. In die zin is het wel weer een kinderpony,hij zal nooit hard gaan in de bak hahah..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 16:56

Jouw paard weet gewoon dat hij in de bak aan het werk moet en daarom vertoont hij dit gedrag. Dit is dus al gebeurd voordat jij ''m had, dus is het bij hem nu zo ingebakken dat hij standaard dat gedrag vertoont (en msischien nieteens weet waarom ookal weer). Als je in de bak toch wil rijden dan zul je hier dus flink doorheen moeten gaan. Desnoods een meer ervaren ruiter die hem ook durft aan te pakken. Als het jou verder niet uitmaakt dan kun je natuurlijk gewoon buiten blijven rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 18:25

Aanpakken werkt niet....dit is geen geval 'aanpakken werkt'. Dan sluit hij zich compleet af..al zou je er een zweep op kapot slaan,bij wijze van.
Hij krijgt van mij ook echt wel een tik hoor,ik ben niet bang(meer).
Er heeft ook een meer ervaren ruiter opgezeten zonder centje angst,helpt niks..

Buiten is ook werken,we rijden fikse ritten(4 uur is geen uitzondering)en daar train ik ook rustig een schoudervoor,stelling,tempo wisselingen..
Maar daar vindt hij het dus geen probleem...

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 19:03

Doe je wel eens heel andere dingen in de bak, zoals grondwerk? Of springen? Vrij springen? Gewoon rondje aan de hand stappen? Voeren?
Je moet de bak intressant maken, niet dressuren, van springen worden paarden vaak een stuk vlotter, zelfs als er alleen maar hindernissen staan word het in eens heel anders. Je kan ook trail proberen.
Ik heb dit ook met een paardje gehad, erg irritant, wij zijn op buitenrit heel veel dressuur gaan rijden, daardoor werd het makkelijker in de bak. En ik had het geluk dat de rijbak van de rijvereniging midden in het bos was dus daar gingen we ook heel geregeld heen. En dan vaak maar 5 tot 10 minuten rijden, want beter 10 minuten goed dan een half uur half aan t werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 19:12

ja,ik doe vanalles in de bak.
Springen vandaag nog geprobeerd:weigeren en stilstaan.
Longeren doen we, dubbele/lange lijnen,grondwerk,wandelen,niksen,hooi geven...ik probeer heel erg veel met hem af te wisselen.
Ook hoopte ik juist door in de bossen te werken,het in de bak ook makkelijker zou gaan maar hij vind het kennelijk echt enorm drama...

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 08:04

die van mij loopt :( de bak wel in en stapt, draaft en galoppeerd wel, maar pfffff je moet niet vragen hoe....buiten is t een heel ander paard. Vrolijk en loopt lekker door......daarom doe ik mn oefeningen gewoon buiten.......ze is wel vlak voordat ik haar kocht 9 maanden voor beginners gebruikt...in de bak....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 08:29

Bij die van mij weet ik het verleden niet,uit Hongarije...maar misschien is het niet zo heel fraai.
Hij heeft flink veel littekens en ook zijn neus is heel vreemd,alsof hij een ramsneus heeft maar er zit een flinke bobbel op.
Hieruit wil ik voorzichtig concluderen dat hij het niet altijd heel erg fijn gehad heeft...en hij kan zich ook gewoon compleet afsluiten dus straf werkt soms niet.
Vind het wel fijn te lezen dat ik niet de enige ben die hier tegenaan loopt.. :+

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:20

Heb je een foto van m....wel zielig zeg.....veel littekens...gelukkig is ie nu bij jou. Die van mij doet t dus wel, maar op die manier hoeft t niet hoor.....met zoveel tegenzin. Het moet wel leuk blijven...ook voor haar!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 10:27

Probeer het eens een tijdje om te draaien, dus in het bos rijden betekent ongenadig aan het werk, en dan echt flink! En in de bak is relaxen. Houd dat een een flinke tijd vol tot je merkt dat hij dat door krijgt en dan langzaam weer 'normaal' gaan rijden.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 10:35

Buiten rij je ondanks je schoudervoor etc veel rechtuit, in de bak veel meer wendingen waarbij hij zich moet buigen in combinatie met dat je zegt dat hij heel scheef is, kan ik me goed voorstellen dat hij bakwerk niet wil/kan.

Bovendien is er een patroon ontstaan, ik denk dat je dus twee problemen hebt.
Een echte oplossing anders dan hier al worden gegeven heb ik niet voor je Y;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 10:39

Is er niet in het bos ergens een veldje oid dat je zou kunnen gebruiken net als een bak?
Ik vraag me namelijk af wat er dan gebeurd, of hij dan ook staakt (komt het bijvoorbeeld doordat je in de bak meer wendingen rijd) of juist niet (omdat hij het zonder zand en hek in een andere omgeving niet als bak herkent).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-09-12 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 10:41

Nu Lugano ouder wordt ( In april 20 ) vindt hij er ook niks meer aan, tenzij ik er een hindernisje in zet ;)
Maar moet zeggen, rij hem al zoooooo lang dat het van mij met hem ook niet meer hoeft ;)
Af en toe, 1x a 2x in de week, rij ik met hem in de bak.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 10:49

Ik vind het ook niet echt iets wat je kan 'oplossen' hoor. Heb ook zo'n Fjord staan, en het enige wat helpt is de bak zo leuk mogelijk maken, door er af en toe een zeiltje en zo in te leggen en het wat spannend te maken na het trainen :=

Maar persoonlijk vind ik het niet zo erg (meer), inmiddels is ze al 17 en doen we gewoon leuke dingen. Maar als kind vond ik het heel frustrerend dat ze niet zo 'flink' was onder het werken als de andere paarden. Wat ook echt helpt bij mijn Fjord is haar enorm belonen als ze dan toch flink aan het werk is, dus dan zit ik heel veel te schouderkloppen van 'jaa braaf paardje!' ... en daar houdt ze zo van <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 10:55

Hard trainen in het bos ga ik zeker doen(doe het al,maar we bouwen flink op nu).
Wat betreft scheefheid en wendingen,dat klopt denk ik zeer zeker wel.
Rechtuit vindt hij makkelijker dan voltes,door zijn achterbenen die hij dan onder de massa moet plaatsen(=moeilijk!en niet leuk)..

Een veld hebben we niet in het bos helaas...dus geen andere mogelijkheid om iets als bak te gebruiken dan de bak zelf of het weiland..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 18:02

Toch zit dit probleem ook hier weer meer bij de ruiter dan bij het paard.
Paard gebruikt gewoon de vrijheid die hij als het ware aangeboden krijgt.
Veel ruiters denken van zichzelf , buiten geen probleem, paardje is goed voorwaarts en braaf, maar in de bak zie je pas als je eens iets anders gaat proberen , tjaaaa dit lukt niet zo goed , en dat ook niet, das dus gewoon voor een heel groot deel onkunde van de ruiter, en uiteraard is het paard er ook niet op getraind dan, maar het probleem zit hem niet bij het paard, maar bij de ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 19:14

Hij had dit al toen in hem kocht....maargoed,als je een tip hebt wat ik ermee kan??
Aanpakken werkt niet,écht niet...hij doet het gewoon níet...
We kunnen best wat rijden,maar echt lekker in de bak trainen,nee,dat zit er niet in.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 19:30

Juist omdat ie dit al deed voor je ''m kocht kan hij er al een hele tijd mee weg komen. Je zal hem toch echt door moeten pakken en het rijden doorpakken tot bij hem het lichtje aangaat. He dit gedrag loont niet meer.. En aangezien dit dus al jaren duurt, zal ook het even duren voor die knop om zal gaan. Hij weet gewoon dat in de bak werken is, dat wil hij niet, het gedrag dat hij toont beloont hem dus doet hij het de volgende keer weer. Hij gaat dat gedrag echt niet aanpassen tenzij iemand hem duidelijk maakt dat dat gedrag absoluut niet meer loont.

Desnoods dat iemand er met de longeerzweep achteraangaat, maar stilstaan mag je nooit belonen en/of aan toegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 19:36

nee dat begrijp ik.
Vind het overigens ook fijn hoor,dat mensen tips geven.

Longeerzweep helpt matig...ik pak hem ook aan,hij is ook door anderen aangepakt...maar op de een of andere manier sluit hij zich compleet af in de bak...letterlijk en figuurlijk.
Dat maakt dat ik het wel lastig vind,om te merken of ik hem gewoon echt giga moet aanpakken(al is ie niet snel onder de indruk...)of het op een andere manier moet aanpakken.
Overigens gaan we stug elke week de bak in hoor,voor de rest rijd ik zelf ook het liefste buiten en doen we longe/rechtricht werk.

edit:ik denk ook dat hij nu gewoon goed in zijn vel zit,lichamelijk én geestelijk....hij heeft een fikse worm besmetting gehad bleek,daarbij ook scheef en hij voelde zich tot voor kort gewoon níet oke.
Ook buiten wilde hij toen niet zo goed lopen als hij nu doet, op dit moment is het buiten gewoon een over enthousiaste kleuter en in de bak een draak...maar ik wil er wel mee aan de gang.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 19:40

Herken je verhaal. Ik dacht het ook te kunnen door breken en het echt serieus aan het werk te gaan maar helaas buiten crossen in z'n ding. Je herkent hem niet terug in de bossen, niet te houden en echt een drukte maker. In de bak wilde hij gewoon echt niet. Heel wat voor mij die het wouden doorbreken en er een echte sportpony van maken maar helaas, ook ik heb het opgegeven en nu geniet hij van z'n luizen leven ipv dressuurpony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 19:42

Nouja,mensen die hem in de bak zien lopen herkennen hem buiten ook niet.
Het lijkt een suffe,dooie doender maar in de bossen is hij echt héét en vlug.
Maar ik wil af en toe wél wat in de bak werken...maar ik denk niet dat hij het ooit echt lekker gaat oppakken.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 19:45

Ja thuis in de bak kreeg ik hem ook aardig aan de praat. Wedstrijd totaal niet, daar wist ie dat ik hem niks kon maken. Buiten kon die alles en vloog ie iedereen voorbij op t strand..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 19:53

Heb je al eens geprobeerd om op een weiland wat bordjes uit te zetten en daar te rijden alsof het 'in' de bak is. (dus zonder omheining?)