gespannen paard maar niemand die het ziet.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nicole_hetty

gespannen paard maar niemand die het ziet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 10:04

heey,

sinds kort ben ik weer met mijn paard aan het rijden. wat eigenlijk wel heel goed gaat. maar ze heeft na mijn gevoel heel veel spanning. ik moet haar elke sec begeleiden om haar bij me te houden. ze laat alles wel toe wat ik van haar vraag. ( enkel basis oefeningen) ze doet ook haar uiterste best om braaf te zijn. maar ik heb er echt heel veel werk van om haar fijn te laten lopen. en dan nog op de momenten dat het fijn voelt, voel ik enige spanning in haar lijf.
maar nu is het punt dat mensen om me heen die spanning niet zien. er zijn al heel veel mensen geweest die naar het rijden hebben gekeken. en keer op keer hoor ik dat het er zo makkelijk en ontspannen uit ziet. super natuurlijk dat ze zich als makkelijk en ontspannen toont maar voor mij voelt het zeker niet zo.
zo ook mijn lesgeefster. die ziet dat ik er veel werk van heb en dat het een super gevoelig paard is, maar de spanning van het paard vind ze erg moeilijk in te schatten. ook zij zegt dat het er eigenlijk heel fijn en ontspannen uit ziet.
omdat het niet mogelijk is om er iemand anders op te zetten heb ik zelf ook nog nooit echt gezien hoe ze loopt.
als ik het rijden laat filmen zie ik zelf ook een ontspannen paard terug.

ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik hier mee aan moet.
voel ik dingen die er niet zijn, of kan mijn paard haar spanning echt zo goed verbergen?
ik ben heel benieuwd of er mensen zijn die soortgelijke dingen met hun paard hebben.
dus een combinatie die er voor het oog van iemand anders heel fijn uit ziet maar wat voor je eigen gevoel heel anders is?

vencedor

Re: gespannen paard maar niemand die het ziet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 10:19

Mijn zusje heeft ook een paar van die binnenvetters gereden, bij te veel info of druk blokkeren ze. Je kunt er weinig aan doen behalve rustig blijven haar die zekerheid geven en ookal ziet je omgeving het niet wil niet zeggen dat het niet zo is!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 10:21

Misschien kan je jezelf eens op video op laten nemen tijdens het rijden?

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 10:26

ik heb mezelf al een aantal keer laten filmen ( staat ook in de OP) ik zie dan zelf ook een ontspannen paard terug :)

klopt ik doe altijd mijn best om rustig te blijven. maar ik moet eerlijk zeggen dat het mij soms wel wat onzeker maakt dat ik die spanning wel voel maar iemand anders het niet ziet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 10:28

Verdiep je eens in Parelli, en dan met name de horsenalities. Parelli kan je handvaten geven hoe je met dit gedrag/gevoel om kunt gaan en hoe je je paard daar uit kunt halen.

Er is heel veel over Parelli te vinden op het Natural Horsemanship forum. De website van Parelli is http://www.parelli.com of http://www.parelli.nl

En de pagina met de uitleg over de horsenalities

http://www.parellinaturalhorsetraining. ... ty-horses/

Een paard kan van het ene moment naar het andere - al naar gelang de situatie - switchen. Het is dus geen vast hokje waar je je paard inpropt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 10:30

Heino schreef:
Misschien kan je jezelf eens op video op laten nemen tijdens het rijden?

Dat staat toch in de OP :+

@TS, ik zou me er denk ik niet te druk om maken. Blijkbaar heb je dr inmiddels zo goed voor elkaar dat de spanning niet te zien is. Bij een paard met spanning moet je toch altijd op blijven letten, ook nu nog.. Gewoon lekker zo doorgaan dus! :) Op den duur wordt alles vanzelf gewoner voor dr en zal ze vanzelf echt helemaal gaan ontspannen :j

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 10:32

Ohja :+ Overheen gelezen blijkbaar. Nou ja dan heb ik niks gezegd ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 10:32

Nog een aanvulling: filmpjes van Linda Parelli aan het werk met twee verschillende paarden met verschillende horsenalities

Linda Parelli en Remmer

http://www.youtube.com/watch?v=F-dlpzdXU1U

http://www.youtube.com/watch?v=buclvhtZ ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=ZdtOdyx7 ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=Ef5PiNUC ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=pWIhYYxT ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=dDxPsVD6 ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=PHXGSW1i ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=Xv9p1_Kx ... re=related

Linda Parelli en Allure.

http://www.youtube.com/watch?v=zZceHllD ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=VXMM8GKJ ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=tSYj2zLK ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=p6MAAqaF ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=NXKliGSy ... re=related

Zie het verschil in benadering en het verschil in reactie van het paard.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 10:35

daarnaast is het belangrijk om te weten of je positieve -werkspanning aanspanning voelt of negatieve spanning- stress pijn angst..
ik lees dat je elke seconde moet gebruiken om haar bij je te houden , hoe bedoel je dat? hoe doe je dat?
dan nog de opmerking dat niemand anders erop kan, vanwaar deze keus, wat bebeurd er als er iemand anders opzit?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 10:37

Dat ken ik idd wel, maar jij kent en voelt je paard het beste. Bij mij zeggen ze dan ook da ie zo braaf was, terwijl ik een bommetje onder me heb :+
Zo hoor je me tijdens het rijden ook regelmatig een stemcorrectie geven, en dan zie je mensen ook vreemd kijken. Maar ondertussen ken ik mijn pony goed genoeg en weet ik precies wanneer ze wat voor trucjes uit wil gaan halen en corrigeer je direct, zodat het niet doorgezet wordt.

Zelf blijven ontspannen blijft toch de sleutel vaak :j

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 10:39

Cassidy- ik was wel nieuwgierig naar de fimpjes, maar ze doen het niet helaas...
TS- ik kan je helaas geen tips geven. Misschien dat het in de loop der tijd wel gewoon overgaat als je zo doorrijdt als je nu doet?

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 10:41

Je moet er niet zo over in zitten dat het zo gemakkelijk lijkt volgens anderen. Die kun je juist in je zak steken! Dan doe je het dus, in mijn ogen, goed!
Wat je kunt proberen is je paard iets meer vertrouwen te geven. Dus niet de teugels constant aan te spannen en constant proberen je paard bij elkaaar te houden, maar ook eens je handen ontspannen en je paard bijvoorbeeld lange teugel in draf geven.
Daarbij zelf ook proberen ontspannen te blijven zitten en niet in de stress schieten als ze harder gaat lopen, maar haar juist wat opvangen en in een zelfde tempo blijven lichtrijden.
Dat is iets wat ik ook heb geleerd: als mijn paard harder gaat, was ik gewend om sneller te lichtrijden, maar dat is dus iets wat je juist niet moet doen. Probeer zelf in een zelfde tempo te blijven lichtrijden.

Succes!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 10:45

Ik heb ook zo'n gespannen pony, ik ken nog iemand anders met hetzelfde probleem die nu al veel verder zit dan ik.
Het is een questie van vertrouwen winnen en er heel veel tijd insteken. Het vordert met muizenstapjes, maar elke stap is dan weer een overwinning.
Forceren helpt niks, gewoon veel tijd voor maken. Ik vind het al heel goed van je dat je het zelf opmerkt zonder dat anderen het "zien"

Ik denk niet dat je dit fantaseert, ik merk dit bv door het "wakkere" rondkijken...alles in de gaten houden...het opspannen van haar lichaam, niet relaxed lopen...dat voel je gewoon.
Zolang ze geen gevaarlijke kuren vertoond, kan het voor mij...zoniet vraag ik wel de hulp van een ervaren lesgever.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 10:50

Elpharo schreef:
Cassidy- ik was wel nieuwgierig naar de fimpjes, maar ze doen het niet helaas...
TS- ik kan je helaas geen tips geven. Misschien dat het in de loop der tijd wel gewoon overgaat als je zo doorrijdt als je nu doet?

Filmpje 1 doet het wel, rest staat hier:

http://www.youtube.com/user/SonnyWimps/ ... w=0&page=3

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 10:54

ik herken hetgeen je verteld, mijn dochter ervaart hetzelfde met haar merrie.
Vanaf de zijkant ziet het er ontspannen uit, maar geeft ze mijn dochter het gevoel alsof er ieder moment iets kan gebeuren... ontploffen wil ze het niet noemen. Ook dit paard doet verder wat er gevraagd wordt.

Ze rijdt nu vaak met mp3 speler zodat ze zelf meer gaat ontspannen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 10:56

Ik herken het ook, Xander heeft precies hetzelfde!
Ik heb ontdekt dat hij vooral veel bevestiging nodig heeft, dat hij dan echt zekerder wordt.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 11:02

wat ik bedoel dat ik er elke sec bij moet blijven is dat ik haar altijd bezig moet houden. als ik haar ook maar even aan haar zelf over laat word ze erg onzeker wat zich uit in weg rennen. het is zeker niet zo dat ik constant veel druk op de teugels heb. ik laat haar zoveel mogelijk los. ik pak haar even vast als ze te veel spanning krijgt en daardoor weg wil. zodra ze reageert laat ik weer los en blijft ze wel waar ik haar wil hebben. ook veel laag rijden doet ze erg goed. ruimte geef ik haar wel. maar ook al loopt ze met haar hoofd op knie hoogte of lager voel ik nog steeds spanning. ze briest ook veel met het rijden. wat een goed teken is, maar ook dan voel ik nog steeds haar spanning.

een andere ruiter accepteert ze niet. even als een ander bit, hoofdstel, zadel en noem het allemaal maar op :D het is niet dat ze niks wil weten van andere mensen. ze is heel werkwillig en nieuwschierig. maar ze kan andere commando's niet in haar koppie verwerken. zo dus een andere ruiter.

natuurlijk vind ik het leuk als andere mensen zeggen dat ze fijn loopt. maar daar krijg ik voor mezelf het idee van dat ik apen en beren zie omdat het voor mij helemaal niet zo fijn voelt :D

over het stukje Parelli ga ik later even goed bekijken, ik moet zo weg namelijk :)

het gevoel van een bommetje heb ik ook niet. het is meer spanning op bouwen en het niet kwijt kunnen, maar er uiteindelijk niks mee doen. ze loopt gewoon door. maar wel met spanning. ik rij idd ook met muziek op. dat scheelt voor mijzelf al een heel end :) ik doe de radio aan. zodat mijn paard daar ook naar kan luisteren dat maakt haar ook iets rustiger :)

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 09:28

ik heb nog even duidelijk naar de Parelli gekeken. ook een paar sites opgezocht er over. maar ( nu ga ik misschien heel veel mensen voor hun hoofd slaan) ik geloof er niet in. zoals ik het zie en lees gaat dit vooral over emoties van paarden zoals dominantie, vertrouwen en kudde gedrag van het paard. deze theorie geloof ik niet in. Dominantie niet omdat het voor een paard geen zin heeft om dominant te zijn tegenover een mens. wij zijn niet 1 van hen en zullen dat ook nooit worden. een paard ziet dat ook. vertrouwen zal een paard niet krijgen. omdat wij van nature roofdieren zijn. een prooidier zal nooit een roofdier gaan vertrouwen. wel kan hij leren luisteren om dat we het paard dat geleerd hebben. en kudde gedrag geloof ik niet in omdat wij geen deel uit maken van een kudde.
ik ben van mening dat het voor een paard alleen maar verwarring geeft als wij gaan doen als een paard. wij kunnen niet de zelfde signalen afgeven die paarden onderling wel aan elkaar afgeven omdat wij geen paard zijn.

ik wil je wel bedanken voor de moeite die je gedaan hebt!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 10:22

ik vraag mij af, of je je benen aan of los langs je paard heb liggen,(afsteken).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 10:27

Bekend probleem TS. Ik heb ook zo'n binnenvetter. Wat bij hem heel goed werkt is veeeeel bevestiging (belonen als 't goed gaat, en vooral wanneer hij ontspant) en genoeg afwisseling. Ook helpt het om de trainingssessies kort te houden.

Hij reageert er heel goed op als je de ontspanning beloont. Wanneer hij diep uitademt/zucht/briest/nageeft is het een suuuuuperpaard :P Als je dat consequent doet zal hij ook steeds makkelijker ontspannen en dat aangeven. Het is belangrijk dat je paard doorkrijgt dat jij de spanning onderkent en dat hij bij jou terechtkan als er wat is.

Parelli zou ik geen succes vinden, vind ik te veel werken met druk opvoeren. Wat wel heel goed werkt is werken vanuit je gevoel. Dus goed leren aanvoelen dat er spanning is, die spanning zo veel mogelijk laten afvloeien zodat het zich niet ophoopt in je paard en ontspanning belonen.

Ik heb inderdaad ook wel te horen gekregen dat het er heel anders uitziet dan het aanvoelt. Misschien je lesgever eens op je paard laten rijden?

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 10:31

Ik ken er ook! Voor mij voelt het rijden aan zoals een gevecht om een voorwaarts en ontspannen paard te hebben, en dit bereik ik telkens de laatste 5 min...
Probleem niemand kan helpen want het ziet er tamelijk goed uit. Instructeurs willen dan te ver gaan en ik heb dan verzet omdat het haar dan echt teveel is. Voor de buitenwereld lijkt dit uit het niets te komen...
Als iemand anders ermee rijdt is het een ramp en werkt ze nog erger tegen dan met mij, dus dat is dan wel een eye- opener voor de meesten. Maar de oplossing is nog niet gevonden.
Dus ik ben ng steeds op zoek naar een instructeur die daar mee kan omgaan. Dus stipje.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 10:38

O, nee voor mij is het geen gevecht. Ik wil meteen ontspanning, en die krijg ik ook steeds makkelijker. Zodra ik spanning voel opkomen ga ik ook altijd meteen op zoek naar de ontspanning. Het is vaak al voldoende als ik eens diep uitadem vanuit mijn buik.

Gelukkig geeft mijn paard vaak spanning aan door stil te gaan staan. En dat mag. Zodra hij dan ontspant beloon ik hem, en vraag hem om weer door te lopen. Als hij dan weer gaat lopen beloon ik dat uiteraard ook. Het is eigenlijk een soort time-out die hij dan even nodig heeft. En hoe relaxter en begripvoller je daar als ruiter mee omgaat hoe makkelijker en, uiteindelijk, hoe minder vaak je paard zal aangeven dat hij dat even spanning-afvoeren nodig heeft. Althans dat gaat bij ons zo.
Laatst bijgewerkt door Koper op 17-09-12 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 10:39

omdat ze helemaal kriegel van mijn been word heb ik ze niet constand tegen haar aan. maar ik zet inmiddels geen spanning meer om ze van haar af te houden. ondanks dat ze been niet prettig vind spoor ik gewoon aan wanneer ik het tempo omhoog wil hebben. door haar bouw kom ik in een ontspannen houding ook niet tegen haar buik aan. bewust afsteken ben ik mee opgehouden. vroeg of laat moet ze toch leren dat mijn been er gewoon bij hoort :)

mijn lesgeefster er op zetten is geen optie. ik weet dat mijn paard dat niet prettig vind als ik er iemand anders op zet. en ook wil ik geen ongelukken. zelf heb ik er zeker een maand last van als ik er iemand anders op zet. dit vind ik tegenover mijn paard niet eerlijk. zij geeft aan niet te willen dat er iemand anders op zit. ik als eigenaar moet dat accepteren.

ChocoBesnier: jou verhaal is ook echt precies mijn situatie. anderen zeggen dat het paard wel veel meer kan omdat ze zo makkelijk en ontspannen lijk. maar meer vragen zorgt alleen maar voor meer stress en word dus ook niks goeds mee bereikt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 10:43

Als iemand anders erop zetten geen goed idee is ook vooral niet doen.

Het is vooral slim om voor dit specifieke paard uit te zoeken wat wel en niet goed werkt qua spanning voorkomen danwel laten afvloeien. Mijne heeft juist steun aan m'n been, wanneer hij zich zorgen begint te maken strijk ik zachtjes met m'n been langs z'n flank om 'm te laten weten dat ik er ben. Hij vindt het prettig om zo te weten dat hij er niet alleen voor staat :P

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 10:48

met mijn been is geen optie omdat ik juist denk dat onder andere mijn been haar probleem is. ik kriebel haar altijd even met mijn binnenhand over haar schoft. vaak wil dit wel helpen.