Mijn paard is niet vooruit te branden! Zweepje/Sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

felinehoi

Mijn paard is niet vooruit te branden! Zweepje/Sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 21:18

Wist zo snel even niet een andere/betere titel,
hallo bokkers!

Ik heb ADVIES nodig. Als ik zonder zweepje rij, is Marley soms echt niet vooruit te branden, en op been geven reageert ie niet/nauwelijks. In galop is dit echt verschrikkelijk omdat ik alleen maar bezig ben met hem in galop te houden en zit ik er echt als een stuiterende zoutzak op door al het aandrijven. Ook duurt het soms een aantal rondjes voordat ie in galop aanspringt en valt ie er halverwege een volte gewoon weer uit... Als ik wel met zweepje rij gaat dit alle wat sneller maar juist weer té snel, dan racet ie door de bak heen. En ik moet toegeven dat ik het zweepje sneller onnodig ga gebruiken... Wie weet wat? Of zijn sporen misschien de oplossing?

Had op Facebook hetzelfde berichtje geplaatst, en daar zeiden 3 van de 4 dat ik met sporen kon proberen (nu heb ik daar absoluut nog nooit mee gereden en dus ook geen kennis van, dus zou ik dat wel met mijn instructeur kunnen overleggen voor de komende keer) maar hier zijn toch wat meer paardenkenners die er vast meer verstand van hebben!

xMarianne

Re: Mijn paard is niet vooruit te branden! Zweepje/Sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 21:21

Ik zou geen sporen voorlopig gebruiken. Veel tempo overgangen rijden en binnen stap/draf/galop ook weer tempo wisselingen zodat hij goed aan je been komt. En als je vraagt om een reactie moet er ook meteen een reactie komen, niet eerst drie keer been geven, nee meteen reactie en anders een tikje met het zweepje. Succes!

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 21:23

Geen sporen, maar super consequent gaan rijden. Been geven en geen reactie dan tikje met zweep en rectie naar voren belonen. Is niet 123 opgelost, maar op lange termijn wel de bete oplossing. Sporen zijn er niet om het paard naar voren te werken, al gebruiken heel veel mensen ze er wel voor ;-(

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 23:34

Geen zweep en geen sporen maar leren rijden, je paard in balans leren lopen en leren jou te dragen, dus neem les in het gymmen/rechtrichten van je paard en leer waarom je paard hard gaat in galop en niet wil lopen in draf , het probleem ligt bij jou en niet bij je paard

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 23:38

midgie schreef:
Geen zweep en geen sporen maar leren rijden, je paard in balans leren lopen en leren jou te dragen, dus neem les in het gymmen/rechtrichten van je paard en leer waarom je paard hard gaat in galop en niet wil lopen in draf , het probleem ligt bij jou en niet bij je paard

Sorry maar ik mis het gedeelte in de op waar jij uithaalt dat haar paard niet in balans loopt..
Ts geeft alleen aan dat ze met zweempje een beetje onder haar vandaan loopt maar zonder zweep niet vooruit te branden is..

Probeer inderdaad veel tempo wisselingen te rijden.. Soms eens wat terughoudender en vervolgens weer lekker voorwaarts.. Heb je les?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 23:41

Ik gebruik zelf een methode die ik van een gediplomeerd emiel-voest instructrice heb geleerd;
been-been-tik.

Eerst een zacht aandrukken van de kuit, stevig genoeg om te voelen. Geen reactie of een twijfelende reactie? Een steviger been. Nog steeds geen reactie of een twijfelende reactie? Harde tik.

Paard had in 5 minuten door dat na het 2e been een tik kwam. Ik krijg hem nu simpel van stap naar galop aangesprongen, of van halthoudne naar draf, terwijl zijn achterhand nog niet zo sterk is.
Werkte prima dus!

Sporen raad ik je ten zeerste af. Is echt om te verfijnen, niet om mee vooruit te porren

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 23:47

@Nachtlampje Goede tip!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 23:47

Sporen zijn om buikspieren erbij te vragen, en bij paarden hoog in de sport om het juiste knopje "in te drukken". Beide zijn bij dit paard niet aan de orde (tenminste, daar wil je het niet voor gebruiken).

Ga inderdaad voor de methode been-been-tik. En dat heel consequent. Zorg ook dat je in je les daarop de aandacht legt, en dat je ook zeker bent dat je benen buiten het been geven ook echt stil zijn. Een been dat aan het rammelen is geeft storing, waardoor je paard niet weet of het iets is wat het moet negeren, of dat het wel reactie moet geven. Consequent op been reageren kan een paard alleen als er ook echt consequent been gegeven wordt, en dus niet gedreven (gerammelt) wordt bij iedere pas.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 00:06

Imo zijn zowel sporen als zweep niet om je paard voorwaarts te rijden, zweep kan echter wel het hulpmiddel zijn tot het aan de hulpen krijgen van je paard, omdat het een correctiemiddel is, sporen zijn in dit geval not done omdat je gewoon in een neergaande spiraal terrecht komt.

Menig ruiter met een niet-voorwaarts paard schopt het beest voorruit, en als het dier niet voorwaarts is kan het soms uit het niets een tik verwachten. Zo kan een paard been en zweep niet aan elkaar koppelen, zweep komt gewoon uit het niets. Paard is wel voorwaarts op deze manier, maar niet aan de hulpen, hij reageert namelijk niet op normale beendruk. Daarbij veroorzaak je met overdadig grote hulpen dat je paard verder afgestompt raakt, en dus uiteindelijk nog minder voorwaarts is.
Bij de methode van Nachtlampje koppelt je paard de beendruk aan de zweep, hij weet dus dat er een tik volgt als hij niet reageert op je benen. Zo gaat je paard opnieuw druk aan beweging koppelen, en zul je bij consequent volhouden er gewoon weer een voorwaarts paard aan overhouden.

Sporen zijn niet voor voorwaarts rijden, geven alleen hetzelfde effect als schoppen, namelijk een vergroting van de druk. Maar je paard reageert nu al niet meer op normale druk, stel je maar voor dat je dan een maand met sporen rijdt, is je paard ook weer gewend aan die extra druk, wat ga je dan doen? Grotere/scherpere sporen?

En inderdaad je been stil houden tussen het drijven in. Als jij je been niet stil hebt geef je eigenlijk gewoon constant druk bij. Dus eigenlijk vraag je telkens van je paard dat hij harder gaat, maar dit mag hij uiteindelijk niet, waardoor hij uiteindelijk dus minder reactie op jouw gegeven druk gaat geven.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 00:15

Citaat:
In galop is dit echt verschrikkelijk omdat ik alleen maar bezig ben met hem in galop te houden en zit ik er echt als een stuiterende zoutzak op door al het aandrijven.

Wellicht zit hier je probleem, en komt dit in galop het duidelijkst naar boven.
Samen met consequent rijden en evt. combi met grondwerk (stemhulpen) ligt hier mogelijk een oplossing.

Een dooddoener, maar neem les van een goede instructeur die je hier mee helpt. Die kan zien wat er precies gebeurd, ook met jouw houding - en die kan je direct helpen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 02:28

Barbabientje schreef:
midgie schreef:

Sorry maar ik mis het gedeelte in de op waar jij uithaalt dat haar paard niet in balans loopt..
Ts geeft alleen aan dat ze met zweempje een beetje onder haar vandaan loopt maar zonder zweep niet vooruit te branden is..

Probeer inderdaad veel tempo wisselingen te rijden.. Soms eens wat terughoudender en vervolgens weer lekker voorwaarts.. Heb je les?

Dat haal ik uit het feit dat het paard niet wil lopen zonder en met zweep veel te hard gaat, dus het dier snapt niet hoe een ruiter te dragen en de ruiter snapt niet wat een paard in balans is en ook niet wat een paard uit balans is, dus les nemen om te leren hoe je een paard in balans krijgtv met een ruiter erop is dan wel nodig denk ik ?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 02:34

Nachtlampje schreef:
Ik gebruik zelf een methode die ik van een gediplomeerd emiel-voest instructrice heb geleerd;
been-been-tik.

Eerst een zacht aandrukken van de kuit, stevig genoeg om te voelen. Geen reactie of een twijfelende reactie? Een steviger been. Nog steeds geen reactie of een twijfelende reactie? Harde tik.

Paard had in 5 minuten door dat na het 2e been een tik kwam. Ik krijg hem nu simpel van stap naar galop aangesprongen, of van halthoudne naar draf, terwijl zijn achterhand nog niet zo sterk is.
Werkte prima dus!

Sporen raad ik je ten zeerste af. Is echt om te verfijnen, niet om mee vooruit te porren

Voor dat je een zachte druk geeft met je benen zul je eerst je eigen intentie naar voren moeten brengen , dan jezit openen dan pas been en ik weet niet van wie je les krijgt maar Voest werkt niet met een harde tik,
Vaak word er been gegeven maar ook gelijk aan de rem getrokken, dus kijken wijze en drijven is het eerste wat je doet daarna word de hulp groter maar je mag nooit je paard pijn doen, ga er altijd vanuit dat jou hulpen niet goed opgebouwt zijn, als het niet werkt zul je eerst vanaf de grond je paard deze hulpen moeten leren, wijken voor druk is dat en niet wijken voor een harde tik want dat is niet de insteek van het voest verhaal

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 05:54

Houdt hij misschien ervan om naar buiten te gaan? dat hij daar wat actiever is? Dan kan je daar de been-been-tik methode oefenen

felinehoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 08:59

Ontzettend bedankt voor het advies. Ik ga zeker de been been tik methode proberen. Alleen is het al zo als ik wel met de zweep rij maar zónder het gebruiken ervan dat hij al flink versneld, geld hier nogsteeds hetzelfde voor of is dit weer anders? Ik zal het morgen met mijn instructeur overleggen. Ook rij ik veel tempowisselingen en dat gaat in verloop van het rijden steeds vlotter maar al stap ik een paar rondjes tussendoor kan ik weer opnieuw beginnen. Buiten is die heel rustig dus ook weinig actiefs op de heenweg.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 09:13

Ik vind het raar dat je nog geen overleg met je instructeur hebt gehad over dit specifieke probleem. Hij geeft je toch les terwijl het probleem zich voordoet?

Hoe hard je tikt hangt af van je paard. Altijd zo zacht mogelijk. Als hij de boodschap al oppikt bij een kleine aanraking, moet je dat koesteren en niet harder gaan tikken.
Je geeft aan dat hij al sneller gaat als je de zweep vast hebt, dus rustig aan met dat ding want blijkbaar wordt hij er wat gespannen van.

Als hij buiten actiever is en beter aan het been, kun je dat gebruiken om hem positief te stimuleren dmv beloning als hij reageert op je been.

Verder: snapt je paard alle hulpen, zitten die er goed in? Het paard dat ik rij negeerde vaak mijn hulpen en iemand anders zou wellicht gezegd hebben dat hij lui/koppig was. Echter, ik had door dat hij simpelweg de hulpen niet snapte en uit onzekerheid gewoon maar niets deed (wat wil ze nou? achteruit? harder stappen? draven?, deze hulpen moet hij nog goed leren). Dit los ik op door veel positieve bekrachtiging, zo min mogelijk ruis (geen gerammel) en door niet onnodig te drijven (veel voorkomend probleem).

felinehoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 09:49

Hij doet dit sinds een maand ong en ik heb op ongelijke tijden les omdat het vrij duur is en ik er met de trailer heen moet. Zover ik weet begrijpt hij mijn hulpen wel gewoon, ik zal derest gaan proberen. Bedankt!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:01

Nachtlampje schreef:
been-been-tik.

Werkte prima dus!

Allereerst: een leuk paardje heb je daar TS. Ik ben het met de methode van Nachtlampje eens hoor. En ook omdat ik lees dat jouw Marley nog jong is (4 jaar) zal het een kwestie zijn van beleren en consequent zijn. Als je zoals jij veel buiten rijdt zal hij best gewoon voorwaarts zijn en let je er natuurlijk niet op dat hij op jouw been vooruit moet zijn.
Dus wat vaker in de bak rijden (kan ook even voor je naar buiten rijdt) en hem leren dat hij op jouw been vooruit moet gaan. Dat kan idd het beste met een zweepje. Als hij heel sterk op het zweepje reageert, dan hoeft dat geen harde tik te zijn natuurlijk. Je paardje moet leren dat hij dan in 1 tempo blijft lopen (jouw tempo) tot je iets verandert. Je geeft dus been (eventueel tikje als hij niet luistert) dan been stil, als hij dan terugvalt weer been, dan weer been stil etc. Als hij sneller gaat dan jij wilt weer terug in tempo (ophoudinkje) etc etc.
Als je paard aan de longe goed op jouw stem reageert, kun je ook een stemhulp erbij gebruiken.
Veel oefenen, want het moet hem geleerd worden. Uit zichzelf leert hij het niet.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:06

Kijk net op je profiel. Wat een gaaf beest zeg!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:13

felinehoi schreef:
Hij doet dit sinds een maand ong en ik heb op ongelijke tijden les omdat het vrij duur is en ik er met de trailer heen moet. Zover ik weet begrijpt hij mijn hulpen wel gewoon, ik zal derest gaan proberen. Bedankt!

Het dier is aan het verharen. Najaar is de zwaarste tijd voor paarden van het jaar. Hij heeft weinig energie dus. Je moet dan dus je training aanpassen.

Hoe vaak rij je en op welke leeftijd is hij ingereden?
Ik vind hem namelijk ook nog wel erg jong... 3x per week rijden is meer dan genoeg op deze leeftijd.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:17

Ik zou eerst eens uitzoeken WAAROM ze zo ontzettend sloom is. Zweep en sporen lossen het probleem niet op.

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:31

felinehoi schreef:
In galop is dit echt verschrikkelijk omdat ik alleen maar bezig ben met hem in galop te houden en zit ik er echt als een stuiterende zoutzak op door al het aandrijven.

Hihi ik moest hier wel om lachen, geen leedvermaak hoor want ik heb hetzelfde probleem. mijn Fries is ook heel fanatiek in lui zijn :D Ik zag laatst foto's van mij toen ik reed en constant die hakken omhoog zucht, nu ik weer met de neus op de feiten ben gedrukt probeer ik mijn benen lang te houden en niet voorover te duiken, blijkbaar heb ik in galop t gevoel dat dat helpt, maar dat is niet zo, je moet niet tegen zitten maar voorover zitten en pompen werkt ook tegen.
Dat heel consequent rijden is natuurlijk de manier maar ook moeilijk, ik heb zelf ook les met hem en daar hoor ik niet anders, maar aan de andere kant vergt t nogal wat! Ik heb heel veel overgangen gereden en veel geschakeld en dat helpt wel, ook om hem sterker te krijgen, verder geen lange stukken galopperen maar korte stukjes, van de overgang worden ze ook sterker.

Ik merk ook dat t buiten rijden helpt want lekker rechtuit rijden door brede berms maakt ook dat hij wat voorwaartser wordt!
Verder gewoon goed les, ik ben er ontzettend mee geholpen in ieder geval en accepteer dat t tijd kost maar dat t niet hopeloos is komt wel goed

felinehoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 10:48

Dankjulliewel voor de complimentjes haha. Ik rij indd maar 2 of 3 x per week omdat hij nog zo jong is. Ik denk persoonlijk niet dat het door het verharen komt maar door de warmte zou het wel komen.

felinehoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 10:57

En hij is ingereden een maand nadat hij 3 werd, en dan bedoel ik erop zittend.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 15:49

loisbr96 schreef:
Houdt hij misschien ervan om naar buiten te gaan? dat hij daar wat actiever is? Dan kan je daar de been-been-tik methode oefenen

Als hij buiten activer is dan heeft dan ook een rede en dat heeft hoogstwaarschijnlijk ook met leiderschap te maken, in de bak geen controle buiten helemaal niet , het paard krijgt dan meestal eerder vluchtgedrag en wil terug naar stal dus word activer, dan heeft het wijken voor druk geen zin en daar leerthet paard niet van want jij loopt al, in de bak de juiste techniek leren , du szlef je ruiter gevoel ontwikkelen en leren hoe en wat en waaron door een goeie instructrice te zoeken, die jou kan begeleiden zodat jij ej paard leiding kan geven , maarc ook d etheoretisceh kant is erg belangrijk om te weten.waarom krijg jej b.v een paard niet vooruit of waarom gaat hij buiten juist sneller of ervandoor, het paard heeft zijn reden kan niet anders dan zo reageren, jij als ruiter kan met de juiste techniek je paard leiding geven, maar dat heeft tijd nodig en geduld, weet waarom je paard staakt en geeft het dier vertrouwen zodat hij durft te lopen , hoe harder je slaat of been geeft hoe minder het paard zal doen, hoe meer techniek jij aanleert hoe beter je paard voor jou wil werken, het gaat om respect en vertrouwen, het paard zal geen vertrouwen in jou krijgen als jij geen respect voor hem toont, en met een zweep en sporen en ongeduld zal het paard jou nooit vertrouwen, dus in de bak traag blijven en buiten juist sneller.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 09:52

kijk eens bij http://www.2bone.nl zij is gisteren bij mijn vriendin d'r paard wezen kijken 5 jarige ruin(M1 ) die ineens niet meer vooruit wilde sporen zweep helpt echt niet !

oorzaak : zadel ligt niet goed - en hij is door het boos worden van ons en iedere keer een lel krijgen of vooruit schoppen het vertrouwen in de ruiter verloren .en heeft zich afgesloten ... heb gisteren heel duidelijk verschil gevoelt en gezien in zijn lopen ... hij begon weer door zijn hele lijf te swingen en het oren spel was goed ..... kwa spier opbouw op zijn rug komt het erop neer dat hij het M1 gewoon nog niet aan kan het lange doorzitten etc waardoor hij ging in houden ... dus back to basic met hem en hem weer het vertrouwen geven dat hij het wel kan

mijn paard heeft pas vreselijk gestaakt stijgeren stuiteren -- ik dacht dat het zijn karakter was .. ander zadel erop gelegt ontspant sneller heel ander paard .....

de oorzaak is niet altijd het NIET willen van een paard ;)