Rijden met slof

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jeweethetwel

Rijden met slof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 09:51

Hallo,

ik ga rijden met de slof, en dit is voor mij de eerste keer.
en ik wil graag weten of er iets speciaals is waar ik aan moet denken.
of wat ik wel of niet moet doen.

kan iemand mij het een beetje uitleggen?

dankjewel

Ra_chel

Re: Rijden met slof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 09:55

Ik raadt je aan om de eerste keer dat je met slof gaat rijden dit te doen onder begeleiding van een instructrice die ervaring heeft met de slof en die je kan leren om de slof op correcte wijze te gebruiken, want als je de slof verkeerd gaan gebruiken dan richt je meer kwaad aan dan dat je goed doet!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 09:55

Als je niet weet hoe en wat zou ik die slof lekker in de zadelkamer laten hangen. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 09:56

Hoezo ga je met een slof rijden ?
Waar je iniedergeval op moet letten, is dat er niet te veel spanning op staat, dat is heel belangrijk
Ook goede begeleiding is heel erg belangrijk

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 09:57

Waarom ga je dan met een slof rijden?

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 09:57

Waarom ga je met slof rijden? Dat lijkt me een blangrijkere vraag dan wat je ermee moet doen....

jeweethetwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 09:59

ik ga met het paard veel naar buiten, en vind het voor mezelf dan prettiger om met een slof te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:01

Citaat:
ik ga met het paard veel naar buiten, en vind het voor mezelf dan prettiger om met een slof te rijden.

Okee, wat is de logica volgens jou daarvan ?

jeweethetwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 10:05

lschaap11 schreef:
Citaat:

Okee, wat is de logica volgens jou daarvan ?

kan ik zelf ontspannender buiten rijden, en meer controle over het paard.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:07

Ra_chel schreef:
Ik raadt je aan om de eerste keer dat je met slof gaat rijden dit te doen onder begeleiding van een instructrice die ervaring heeft met de slof en die je kan leren om de slof op correcte wijze te gebruiken, want als je de slof verkeerd gaan gebruiken dan richt je meer kwaad aan dan dat je goed doet!

Hier ben ik het helemaal mee eens. Zorg dat je het van je instructrice leert. Want veel mensen rijden onbewust met een strakke slof (en soms zelfs hun teugels in een boog) en dwingen hun paard dan in een houding. Dat is niet gezond voor je paard en kan op langere termijn voor blessures zorgen. Als je de slof goed gebruikt hangt hij los als je paard braaf is en pak je hem erbij als hij te sterk wordt/wil gaan rennen.

jeweethetwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 10:11

capopjekop schreef:
Ra_chel schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens. Zorg dat je het van je instructrice leert. Want veel mensen rijden onbewust met een strakke slof (en soms zelfs hun teugels in een boog) en dwingen hun paard dan in een houding. Dat is niet gezond voor je paard en kan op langere termijn voor blessures zorgen. Als je de slof goed gebruikt hangt hij los als je paard braaf is en pak je hem erbij als hij te sterk wordt/wil gaan rennen.

was ook niet bedoeld om hem een houding aan te leren, maar vind het prettig erbij te hebben.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:13

Nee dat snap ik, maar soms doen mensen dat onbewust. Daarom raad ik je aan om in het begin enkel onder begeleiding met de slof te rijden tot je het zelf goed onder de knie hebt. Want je instructeur waarschuwt je dan wanneer je je slof te strak hebt zitten.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:15

Lekker laten liggen die slof. Mijn instructeur zegt het ook weleens.. hang eens een slof aan je paard dan leert hij beter luisteren. Er komt aan mijn paard geen slof, ik vind het ondingen, zowel voor het paard die gedwongen wordt om op een bepaalde plek te lopen als voor de blaren op mijn handen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:19

Een slof op buitenrit ben ik geen voorstander van. Zorg in de eerste plaats dat je zelf relax op je paard kan zitten, dan ben je al een stap dichter bij een aangename rit. Daarnaast moet je eerst met een slof leren omgaan alvorens je ermee op buitenrit gaat. Zelf weiger ik categoriek om er ooit 1 te gebruiken maar ik ben wel akkoord dat het een nuttig tijdelijk hulpmiddel kan zijn in ervaren handen met correcte toepassing.
Dus op termijn moet je ook capabel zijn om zonder slof de baan op te gaan.

Is er niet iemand die mee kan als begeleiding en hulp om in te grijpen als je paard wat nerveus wordt? Als jij het gevoel hebt dat je zonder hulpmiddel niet veilig/ontspannen de baan op kan, dan is het misschien beter om dat gewoon niet te doen.

jeweethetwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 10:20

Majolen schreef:
Lekker laten liggen die slof. Mijn instructeur zegt het ook weleens.. hang eens een slof aan je paard dan leert hij beter luisteren. Er komt aan mijn paard geen slof, ik vind het ondingen, zowel voor het paard die gedwongen wordt om op een bepaalde plek te lopen als voor de blaren op mijn handen.

dat is jou mening, daarom vraag ik ook hoe je de slof hoort te gebruiken.
als je weet hoe je dat ding gebruikt is er niks aan de hand.

barrymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:21

meisje, meisje kijk uit met het woord slof hier op bokt want dat kan wel eens op een rel uitdraaien.
Maar de meeste antwoorden wat zijn gegeven hebben gelijk.
Ik zou eerst een paar keer onder fatsoenlijke begleiding met een slof rijden voor je er echt zelf mee aan de slag gaat.
En ik zou me eerst eens erin gaan verdiepen waar een slof echt voor dient en gebruikt wordt.
En hier op bok is genoeg informatie te vinden.
Een slof is snel gekocht en omgedaan maar wat veel mensen niet beseffen dat je er soms meer schade mee aanricht dan dat je er goed mee doet als je niet weet hoe je zo'n ding moet gebruiken.
Ik heb helaas zelf eens een paard gekocht wat er helemaal verpest door was en heeft me een hele lange tijd, energie en geduld gekost om het diertje weer fatsoenlijk aan het lopen te krijgen.
Als je echt ontspannen wilt rijden en je wil wat controlle hebben doe dan een martingaal of tiedenman teugel om daar kun je minder mee aanrichten dan met een slof.
En jij gaat naar buiten voor de ontspanning gun je paard dan ook wat ontspanning i.p.v hem in de krul te trekken en nog meer spanning op te bouwen.

jeweethetwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 10:23

fijn dat veel bokkers je op een normale manier proberen iets uit te leggen! *kuch

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:23

jeweethetwel schreef:
Majolen schreef:

dat is jou mening, daarom vraag ik ook hoe je de slof hoort te gebruiken.
als je weet hoe je dat ding gebruikt is er niks aan de hand.

Maar dat leer je dus niet via de pc maar door goede begeleiding te vragen van iemand die jullie ter plekke ziet rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:30

De beste ontspanning buiten is gewoon... ontspannen ritjes maken :) Waardoor gaat je paard eigenlijk vrolijk doen? Om welke reden wil je meer controle? Is het uit voorzorg of omdat er een echt probleem is?
Is je paard gewoon pittig, neem dan een lekker rustig en cool paard mee en hou het bij stapritjes over rustige banen met weinig/geen verkeer, en ga later stilletjes aan met datzelfde paard erbij lekker opbouwen tot ook draf en galop goed gaan.

Is het omdat jij je niet 100% zeker voelt? Ga daar dan aan werken. Kan net zo goed dat zelfs bij goed slofgebruik je paard zichzelf gaat opjutten en je alsnog controle verliest. Met een thiedeman heb je ook ongeveer hetzelfde effect als een slof maar je moet je zelf dan geen drukte gaan maken met die extra teugel in je handen. Die heb ik zelf ook gebruikt bij een jong pittig paard de eerste malen op buitenrit en na een tijdje kon die er gewoon lekker af.

Wat ik zelf ook wel eens doe is gewoon een bokriem of zo'n lus van het oude type martingaal om de hals. Doen ze jolig dan haak ik daar een pink onder, die kan je snel vastnemen en dan trek je jezelf ook steviger in het zadel zonder aan de mond te sleuren. Helpt ook echt erg goed en het geeft je ook de zekerheid over jezelf die nodig is + controle omdat je dan steviger in je zadel zit.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:33

Eerste keer slof ook met instructrice gedaan. Ging goed en weet precies hoe je hem moet gebruiken. Ze heeft verteld wat er kan gebeuren als je er zomaar een slof aan hangt en niet weet hoe je hem moet gebruiken. Ik zou dus eerst een lesje met slof doen.

jeweethetwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 10:35

Varekaj schreef:
De beste ontspanning buiten is gewoon... ontspannen ritjes maken :) Waardoor gaat je paard eigenlijk vrolijk doen? Om welke reden wil je meer controle? Is het uit voorzorg of omdat er een echt probleem is?
Is je paard gewoon pittig, neem dan een lekker rustig en cool paard mee en hou het bij stapritjes over rustige banen met weinig/geen verkeer, en ga later stilletjes aan met datzelfde paard erbij lekker opbouwen tot ook draf en galop goed gaan.

Is het omdat jij je niet 100% zeker voelt? Ga daar dan aan werken. Kan net zo goed dat zelfs bij goed slofgebruik je paard zichzelf gaat opjutten en je alsnog controle verliest. Met een thiedeman heb je ook ongeveer hetzelfde effect als een slof maar je moet je zelf dan geen drukte gaan maken met die extra teugel in je handen. Die heb ik zelf ook gebruikt bij een jong pittig paard de eerste malen op buitenrit en na een tijdje kon die er gewoon lekker af.

Wat ik zelf ook wel eens doe is gewoon een bokriem of zo'n lus van het oude type martingaal om de hals. Doen ze jolig dan haak ik daar een pink onder, die kan je snel vastnemen en dan trek je jezelf ook steviger in het zadel zonder aan de mond te sleuren. Helpt ook echt erg goed en het geeft je ook de zekerheid over jezelf die nodig is + controle omdat je dan steviger in je zadel zit.

fijn dat jij er in iedergeval wel normaal over kan praten.
het paard rijd ik nog niet lang. en is niet heel pittig maar het is ook een beetje uit voorzorg.
want ben in het verleden nog niet zo vaak met paarden naar buiten geweest.
of nouja dat ik ook tijdje geleden.
het is ook bedoeld voor de eerste paar keer buiten.
er komt zowieso geen verkeer het is namelijk een ruiterpad en een soort weide en bossen, verweg van het verkeer.
is er ook nog iets anders of een andere manier om iets te gebruiken waarbij ik zelf niet extra teugel hoef vast te houden.
maar waar het paard wel wat aan heeft?

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:36

Doe het de eerste keer niet alleen, maar met een instructrice.
Daarna kan je hem rustig gebruiken als hulpmiddel op buitenrit ;).

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:38

Ik heb in het verleden een tijdje met een slof buiten gereden, omdat mijn paard wel eens vreemde uitspatingen had. Lees: er van door scheuren.
De slof hing altijd in een boogje en alleen op momenten dat het mis ging, pakte ik hem op.
Dus het kan als hulpmiddel best wel, ook buiten.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:45

Ik voel een reltopic aankomen... :(

Ten eerste:
Hoe weet je dat het "prettiger" is, als je nog nooit eerder met slof gereden hebt? Slof kan juist levensgevaarlijk zijn als je hem onjuist gebruikt en via de pc of bokt kan er niet uitgelegd worden HOE de slof te gebruiken. Als je een goede instructeur hebt, zal die jou niet met slof laten rijden.
Waarom doe je niet eerst een martingaal om?

Majolen schreef:
Lekker laten liggen die slof. Mijn instructeur zegt het ook weleens.. hang eens een slof aan je paard dan leert hij beter luisteren.

En jij lest nog steeds bij deze instructeur? Serieus, als de mijne dit zou zeggen zou ik rustig naar haar toerijden, handje schudden en "tot ziens, je hoeft hier niet meer terug te komen!" zeggen. Gelukkig is mijn eigen instructrice ook geen voorstander van de slof.

Als een instructeur het gebruik van slof adviseert, betwijfel ik de capaciteiten van betreffende instructeur.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:54

jeweethetwel schreef:
fijn dat jij er in iedergeval wel normaal over kan praten.
het paard rijd ik nog niet lang. en is niet heel pittig maar het is ook een beetje uit voorzorg.
want ben in het verleden nog niet zo vaak met paarden naar buiten geweest.
of nouja dat ik ook tijdje geleden.
het is ook bedoeld voor de eerste paar keer buiten.
er komt zowieso geen verkeer het is namelijk een ruiterpad en een soort weide en bossen, verweg van het verkeer.
is er ook nog iets anders of een andere manier om iets te gebruiken waarbij ik zelf niet extra teugel hoef vast te houden.
maar waar het paard wel wat aan heeft?

Je paard een hulpmiddel omdoen omdat JIJ het een beetje spannend vind buiten is toch niet helemaal fair? Het paard heeft er immers niets aan, het is voor jouw vertrouwen. Ga gewoon eerst eens lekker wandelen, lang touwtje mee, huppel de huppel totdat je je safe voelt en dan pas opstappen. Vantevoren al allemaal hulpmiddelen gaan zoeken voor eventuele doemscenarios maakt de kans dat er zich situaties voor gaan doen alleen maar groter. Zorg dat JIJ kunt ontspannen en dan hoef je je paard niet op te zadelen met zo'n naar hulpmiddel.