Probleem pony, niet meer voorwaarts, nijdiger in de omgang.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElSea

Probleem pony, niet meer voorwaarts, nijdiger in de omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 15:05

Hoi bokkers.
Ten eerste, ik zal dit verhaal zo goed mogelijk proberen te verwoorden en als er vragen zijn kan je die gewoon stellen.
Oke, waar moet ik beginnen. Ik rijd sinds 2 a 3 maanden een pony bij, een New Forest van 11. Voordat ik kwam werd er niet veel tot amper gereden door de eigenaresse, die heeft een hele drukke baan en doet er nu een nieuwe studie bij. Daarom zocht ze een bijrijder.
Toen ik kwam kijken voor de eerste keer, was de pony erg voorwaarts maar toch braaf. Ik heb dus besloten om het te gaan doen en ze was eerst western geschoold (wel engels ingereden) dus hebben we de hele zomervakantie western gereden. Ik vond dat niet zo leuk en de eigenaresse vond het ook wel weer leuk om engels te gaan rijden. Nou zo gezegd zo gedaan, we zijn nu een kleine maand bezig met dressuur. Ze pakt het heel goed op en vind het ook leuk om te gaan rijden. Tot 2 weken geleden.
De pony werd nukkiger en slomer, en had ook niet zoveel zin om meer te gaan rijden. Ook als ik wil aangalloperen of draven moet ik echt een schopje geven voordat ze het doet. Terwijl je vroeger je been nog maar aan hoefde te leggen en ze sprong al aan. Ze vindt het heerlijk om lekker b uiten te rijden, alleen nu is er in de vakantie iets met de eigenaresse gebeurd, ze is er namelijk hard vandoor gegaan en het scheelde niet veel of ze was eraf gevallen. Nu mag ze dus niet meer naar buiten. Ik denk persoonlijk dat het aan de afwisseling ligt. Nu is mijn vraag, wat kan het zijn? Ik heb er al de eigenaresse over gebeld en ze is laatst nog gecheckt door de DA. En als het inderdaad aan de afwisseling ligt, wat kan ik dan doen om het leuk te houden? Ik heb zelf voorgesteld om met marjoow hier op bokt aan een touwtje naar buiten te gaan, maar dat mocht niet. Aan de hand is ze superbraaf dus ik kan daar wel mee oefenen maar dat kan ze al. Ik kan niet met haar springen doordat ze de balkjes doodeng vindt... en lange stukken lopen kan ook niet ivm met mijn knieen.
Wat je evt nog wilt weten over haar, is dat ze 1x per dag medicijnenkrijgt gemixt door musli, en nog 2 keer een handje musli, wordt door stal gevoerd en twee keer kleine portie hooi op een dag. Ze staat om en om paddock weide en snachts op stal. Ik rijd haar 3 keer per week en eigenaresse rijdt amper.
Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen of dit herkennen.
Groetjes Lieke.

Ginoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 16:33

Wat betreft de afwisseling:
- leer haar wennen aan de balkjes, maak een schrikparcours, etc
- leer kleine kunstjes vrijheidsdressuur
- grondwerk (lange teugel, loswerk)
- longeren

Ik ben wel benieuwd hoe jullie de overgang van western naar dressuur hebben gedaan, heb je hulp gehad? les? heb je het opgebouwd?
Dat nukkige kan van afwisseling komen maar ook van een lichamelijk gebrek (kan altijd ;) ) , misschien hengstigheid, maar het kan ook een uiting zijn van het 'niet snappen'. Paarden houden van routine, die is nu doorbroken.

Ik zou lekker met grondwerk met haar aan de gang gaan, loswerken, lange teugel, vrijheidsdressuur, etc. Dan bouw je ook een goede band mee op en je heb gelijk veel afwisseling, zodat de pony niet gelijk jou linkt aan zwaar werk ;)
En misschien hulp zoeken om de overgang te maken maar dressuur? De basis is vaak het zelfde maar er zijn natuurlijk verschillen tussen de rijstijlen en die moet je haar wel eerst leren ;)

Succes!

0000

Re: Probleem pony, niet meer voorwaarts, nijdiger in de omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 16:35

Waarvoor krijgt ze medicijnen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 16:44

Inderdaad, wat mankeert het beestje, omdat je het over medicijnen hebt...?

En kan het niet gewoon zijn dat je voorheen met een fijn westernzadel reed, en nu met een niet goed passend Engels zadel dat haar stoort?

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 17:00

Ze is heel erg snel hoefbevangen, daarvoor krijgt ze Ascal in poedervorm door de musli, 2 zakjes per dag. Aan het zadel ligt het wss niet, want als ik haar rij kan ze wel gewoon haar rug loslaten en ontspannen.

Hoe ik de overgang heb gedaan, is eerst met westernuitrusting steeds meer oppakken naar dressuur, en later de uitrusting verandert. Ik heb in die periode ook les gehad, en ga nu weer beginnen met dressuur les dus hoop dat dat ons ook kan helpen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 17:02

Kan ze dan niet toch licht hoefbevangen zijn maar dit door de medicijnen slecht laten zien? Dat ze er dus wel last van heeft? Niet willen lopen is daar toch wel een vrij duidelijk symptoom van meestal...

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 17:05

Maar ik denk dat dat dan wel opgemerkt wat door de DA die twee weken geleden op stal was... aangezien ze ook al zolang 'verandert is'. Maar het zou kunnen en ga het zeker opgooien bij de eigenaresse.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 21:44

Ik heb het gevraagd, maar dan zou ze veel moeilijker lopen zei de eigenaresse...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 09:19

tjaaa zo een beetje info via een topic is veel te beperkt om hier een zicht op te krijgen.
maar idd als paardje echt extreem gevoelig is voor hoefbevangenheid , is de kans wel reëel dat het ook mssn dat wel zou kunnen zijn.
In eerste instantie in lichte vorm is het ook heel moeilijk om dit te dedecteren bij het paard.
Ik zou indien het paard niet te mager staat, onmiddelijk stoppen met meusli te geven, en even op een zandpadock zetten en zo een dag even aankijken, beterd het, danga ik er van uit dat het ook dit wel geweest zal zijn. (hoefbevangen)
Indien het dat is meer op de voeding letten, en ook veel meer beweging voor dit paard.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 09:47

Ja dat had de persoon hiervoor ook al aangegeven. Alleen de eigenaresse zei dat het dat echt niet was, aangezien de medcijnen preventief zijn en het dus laat Liberty dat evenveel zien als een pard zonder medicijnen.
Maar wederom heb ik het weer geappt aan de eigenaresse en ze zei dus dat dat het niet kan zijn...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 10:05

Ik dacht ook meteen aan een lichamelijke oorzaak. Klinkt toch echt het meest waarschijnlijk. Uit een droom wil ik je wel helpen. Je kunt bevangenheid niet voorkomen middels medicatie, bij mijn weten. Muesli kan een minder goed idee zijn bij verhoogde kant tot bevangenheid. Bovendien hoeft het zich niet altijd zo duidelijk te uiten. Soms zie je bevangenheid meteen, maar een lichte (chronische) vorm kan zich ook uiten in minder graag willen lopen. Ik zou het dan ook niet uitsluiten
Als een paard normaal gesproken graag loopt en dat nu opeens niet meer doet, is daar een reden voor. Verveling kan, maar een lichamelijke oorzaak ligt meer voor de hand als je 3 keer per week rijdt.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 10:10

Ik weet ook niet wat voor invloed de medicijnen hebben, maar ik weet wel zeker dat ze helpen aangezien de eigenaresse ze niets voor niets geeft. Ik zal het nog een keer aankaarten, maar het is niet mijn pony en als zij zeker weet dat het niets is gaat ze natuurlijk geen DA erbij halen. En ik kan dat ook niet betalen... maar ik zal het nog eens aankaarten, bedankt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 10:15

Opletten niet te veel dingen willen aankaarten , meestal krijg je er alleen maar meer herrie door.
Het is niet jouw paardje hé.
Tenzij de eigenaresse jou specifiek gevraagt heeft om naar oorzaken te zoeken, maar ik denk uit jouw reacties te kunnen opmaken dat dit hier niet het geval is.
opletten dus.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 10:15

ascal is een bloedverdunner en pijnstiller, die idd wel wordt gegeven bij bevangenheid, maar het voorkomt niets en het maskeert pijn. Dat evt bevangenheid dus minder toont, is niet onwaarschijnlijk
Ascal is overigens ook niet bedoeld als preventief middel.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 10:16

aeolusnr1 schreef:
Opletten niet te veel dingen willen aankaarten , meestal krijg je er alleen maar meer herrie door.
Tenzij de eigenaresse jou specifiek gevraagt heeft om naar oorzaken te zoeken, maar ik denk uit jouw reacties te kunnen opmaken dat dit hier niet het geval is.
opletten dus.

ik snap je wel, maar het is wel de vraag of je op een paard moet willen rijden wat mogelijk pijn heeft

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 10:17

uiteraard

liljebo schreef:
aeolusnr1 schreef:
opletten dus.

ik snap je wel, maar het is wel de vraag of je op een paard moet willen rijden wat mogelijk pijn heeft

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 10:23

Kan het zijn dat engelse rijstijl niet echt in goed aarde valt bij het paard?
Western is lang, ontspannen en laag (zoiets)
Engelse dressuur is korter, en hoger.

Even de 2 uiterste hoor, ik begrijp dat je het omscholen rustig aan en met hulp hebt gedaan.
Maar misschien vindt het paard het gewoon leuker om western gereden te worden? Zo heb je ook spring paarden en geen springpaarden.

Ik weet niet of het handig is, maar is het een idee om een weekje of zo terug te gaan op western? Tuig verandering lijkt mij niet nodig, alleen het stuur en beenwerk van jou.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 10:32

Als ik het stukje lees denk ik ook eerst lichamelijk ongemak... slecht passend zadel of beginnende bevangenheid... zijn dan bij jou verhaal de dingen waar je het eerst aan denkt. Echter moet je wel naar de eigenaar blijven luisteren je kan niet alles doen zoals jij zou willen.
Waar je nog wel even goed over na kan denken is de opbouw van het rijden. Zorg dat je echt rustig opbouwt en niet te lang bezig bent en daarna weer rustige cooldown.

Trouwens als hij standaard pijnstilling krijgt... is de pony dan niet chronisch hoefbevangen.. en toonde dat niet/nauwelijks omdat hij weinig werd gereden en nu met de bijrijder vaker in de week wordt gereden... en dus nu weer last krijgt. Dus als je nu 3x per week rijdt... probeer eens met minder en ga de andere dagen met grondwerk bezig.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 10:58

Als je zeker weet dat er niets fysieks aan de hand is en je kunt geen lange einden wandelen, zou je eens kunnen proberen met haar te fietsen. Gebruik wel een hoofdstel en een lange leidlijn (geen longe en ook geen touw) en draag handschoenen. Wij fietsten wel met onze paarden. Dat vonden ze vaak erg leuk. Doe het echter alleen als je dat zelf vertrouwd.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 11:17

Volgens mij mag ze met de pony niet het erf af RosiePosie... en eigenlijk vind ik dat van de eigenaresse wel goed. Fietsen met een paard is niet ongevaarlijk.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 16:17

Ik mag wel met de pony het erf af, alleen niet onder het zadel. En fietsen vind ik veelste gevaarlijk...

Het medicijn wat ze krijgt is geen pijnstiller, maar preventief. Dat is alles wat ik weet.

Ik ga wel veel aankaarten, want ik ga niet op een pony rijden die evt bevangen, met een slecht zadel loopt of weet ik veel. Ik betaal er ook per maand voor en wil dan niet rijden op een 'zieke pony" daarom laat ik het er niet bij zitten. Ik vind het niet eerlijk gewoon door te rijden terwijl er dus iets aan de hand kan zijn.

Ik kan geen western rijden, en er wordt ook geen les bij ons gegeven. Dus dan kan ik daar niet alleen mee aan de gang gaan... en ze is haar hele leven engels gereden. Alleen 1 jaartje western. Dus ik denk niet dat het daaraan ligt.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 16:20

Type dan eens gewoon 'ascal' in op google en overtuig jezelf dan nogmaals dat het geen pijnstilling is....Het enige wat je preventief kan doen tegen hoefbevangenheid is zorgen voor een goed stalmanagement. Al de rest is symptoombestrijding, wat wil zeggen dat er symptomen zijn die bestreden kunnen worden ofwel dat de pony gewoon ziek is.
Ik snap dat dat rot is om te horen, maar rijden op een dier onder medicatie is echt not done wat mij betreft. En ik kan me dan ook echt niet voorstellen dat deze dingen (bevangenheid, medicatie en het niet willen lopen) los van elkaar staan.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 16:31

_Esther_87_ schreef:
Type dan eens gewoon 'ascal' in op google en overtuig jezelf dan nogmaals dat het geen pijnstilling is....Het enige wat je preventief kan doen tegen hoefbevangenheid is zorgen voor een goed stalmanagement. Al de rest is symptoombestrijding, wat wil zeggen dat er symptomen zijn die bestreden kunnen worden ofwel dat de pony gewoon ziek is.
Ik snap dat dat rot is om te horen, maar rijden op een dier onder medicatie is echt not done wat mij betreft. En ik kan me dan ook echt niet voorstellen dat deze dingen (bevangenheid, medicatie en het niet willen lopen) los van elkaar staan.

Ik heb het ingetypt en er staat idd dat Ascal een pijnstiller is. De eigenaresse heeft altijd tegen mij gezegd dat het gewoon preventief is. Bovendien loopt de pony er al 8 jaar op. Dan lijkt me dat dat wel eerder doorschemerde?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 16:46

-
Laatst bijgewerkt door 0000 op 01-09-12 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 16:53

Ik begrijp je zorgen over het paardje. Het klinkt inderdaad niet lekker. Ik hoop alleen niet dat de egenaresse je verhaal hier vindt op Bokt. Persoonlijk zou ik het niet leuk vinden als mijn bijrijdster of verzorgster zonder overleg een dergelijk topic zou openen over mijn paardje. Straks raak je het paardje kwijt!
Vraag mij wel af of het paardje niet al jaren iets heeft waardoor het niet fijn is voor hem of haar om gereden te worden?
Wat zei de dierenarts precies toen hij of zij er was???
Niet voorwaarts willen is vaak lichamelijk...