Geen bak hebben, in het weiland lukt niet.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LizSunFly

Geen bak hebben, in het weiland lukt niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 10:13

Hoi hoi !

Bij m'n verzorg pony hebben we helaas geen bak. We hebben wel een weiland waar we in mogen rijden maar dan doet ze dit: Niet doorlopen, ze wil dr eigen gangetje gaan (lukt meestal niet haha) als je een tik geeft met de zweep gaat ze of staken, of ze geeft een klein bokje. Ook wil ze opeens niet meer springen, als je er dan op af gaat dan weigert ze. Door dit rijden we meestal altijd buiten en daar zijn die problemen niet.. Weten jullie misschien wat je hier aan kan doen ?

Groetjes :wave:

Hananas

Re: Geen bak hebben, in het weiland lukt niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 10:20

ik heb ook jaren geen bak gehad. Reed in de weide en mijn pony ging toen alle kanten met me uit, want dit was de omgeving waar ze normaal gezien haar zin mocht doen :)
je kan eventueel met wat prikpaaltjes een stuk weide afzetten ter grote van een piste, en daar rijden. Ofwel in de omgeving een piste zoeken.
ofwel... gewoon consequent zijn, been geven is doorlopen en zoniet is tikje met zweep. Bokje geven is harder werken en staken is not done. Laat je hierbij begeleiden door een goede lesgeefster zodat het niet escaleert. Misschien in het begin even in de weide te rijden (10 minuten) en voordat ze zich gaat misdragen vertrek je op buitenrit, aangezien je daar geen problemen hebt. De weidetijd kan je langzaam uitbreiden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 10:21

Denk dat de pony gewoon gebruikt maakt van de ruimte die jullie hem geven.
Kun je niet een paar lessen nemen dat iemand jullie goed kan begeleiden?
Ik denk dat je duidelijker en consequenter moet zijn. En belangrijk doet ze het wel goed laat het dan ook merken aan haar.

LizSunFly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 10:38

Dankje voor jullie reacties. We hebben die dingen al geprobeerd ook duidelijker en consequenter zijn maar soms doet ze heel braaf maar nu op dit moment weer niet echt heel raar. Maar ze had 2 weken geleden een periode dat ze ging steigeren heel raar ! Maar die eigenaar heeft 2 verzorgster van 10 en we denken dat hun wat hebben aangeleerd.. Dus daardoor lukte het helemaal niet meer. Ik vind wat Dorienn zei wel een goed idee eerst 10 min in de bak en dan naar buiten, dat gaan we zeker proberen ! ;)

LizSunFly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 10:39

Ohja en het weiland is gewoon even groot als een bak en een lesgeefster zou ook nog kunnen maar weet niet of ze die hier hebben..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 10:43

LizSunFly schreef:
Dankje voor jullie reacties. We hebben die dingen al geprobeerd ook duidelijker en consequenter zijn maar soms doet ze heel braaf maar nu op dit moment weer niet echt heel raar. Maar ze had 2 weken geleden een periode dat ze ging steigeren heel raar ! Maar die eigenaar heeft 2 verzorgster van 10 en we denken dat hun wat hebben aangeleerd.. Dus daardoor lukte het helemaal niet meer. Ik vind wat Dorienn zei wel een goed idee eerst 10 min in de bak en dan naar buiten, dat gaan we zeker proberen ! ;)

Kan dat de gewoonte daar begonnen is maar bedenk wel dat een paard dondergoed weet wie er op z'n rug zit en bij de juiste aanpak het zo over is dus ik raad je toch aan iemand te zoeken die je kan begeleiden zodat je het in het vervolg zelf op kunt lossen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 10:44

Consequent blijven, is het allerbelangrijkste!
En zorgen dat de pony bezig blijft, actief houden zodat ze geen tijd heeft om zich te bedenken om te gaan klieren.

Ik rijd al jaren in de wei en ik rijd er net zo in zoals ik in de bak ook zou doen. De wei is alleen wel een stuk groter dan een bak, maar als hij denkt 'lekker rennen!' gaan wij direct fanatiek voltes rijden, overgangen maken etc. Dan is hij snel weer bij de les :)

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 10:46

ik denk dat jou probleem niet komt omdat je in het land rijdt, maar gewoon omdat je ze niet onder controle hebt.

vanaf een afstandje kan ik hier weinig aan veranderen.
ik zou zeggen zoek iemand die je les kan geven.!

LizSunFly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 10:46

Ja inderdaad ! We gaan zeker ff zoeken naar iemand en we gaan het zelf natuurlijk ook nog ff proberen misschien dat van 10 min opbouwen en dan naar buiten..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 10:49

Dan geef je nog de pony haar zin, pony heeft snel genoeg door dat ze naar een korte tijd in de bak direct iets leuks mag doen. Dan los je natuurlijk geen probleem mee op, dat is gewoon uitvluchten. Kun je net zo goed helemaal niet in de wei rijden.

Enige dat ik buiten de wei doe is uitstappen. In de wei bepaal ik wat hij doet en hij heeft maar te luisteren.

Probleem ligt inderdaad niet aan de wei, aangezien de wei niet erg groot is. Het ligt nu aan de ruiter.

LizSunFly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 10:53

En dan nog meer consequenter zijn en door laten lopen en al dat soort dingen ;) vuurneon daar heb je gelijk in woensdag ben ik er weer en ga het zeker allemaal proberen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 11:17

Ja wat kun je hier aan doen door zelf beter te gaan rijden en de techniek te gaan snappen zodat de pony jouw gelooft in wat jij van hem vraagt, de zweep heeft geen zin dat is te veel druk waardoor de pony gaat staken of bokken, wat een heel normalen reactie is hij kan op dta moment niks anders dan staken of bokken dat verteld zijn instinct hem, de enigste optie is les nemen en weten hoe je echt moet rijden, buiten rijden is meeliften met je paard als je niet kunt rijden op een juste manier in een weiliand wil jij meer maar de pony snapt dat niet , hij mag normaal doen wat hij wil en nu moet hij de dingen doen die jij ook nog eens verkeert uitlegt aan hem.

LizSunFly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 11:24

Ja inderdaad maar wat ik soms zo raar vind is dat het de ene periode hartstikke goed gaat en de andere keer weer wat slechter gaat.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 11:28

Ook paarden hebben wel mindere dagen, wij ook. Kan best zijn dat je op de 'slechte' momenten zelf ook wat minder zeker erop stapt.

LizSunFly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 11:32

Ja inderdaad ! Want we hebben ook gewoon gehad dat we in galop zaten met dr in de bak, ging prima !

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 13:09

Paardrijden is accepteren dat je goeie dagen en slechte dagen hebt zowel jij als je paard, paardrijden is geduld hebben heel veel geduld, helaas kunnen of willen heel veel mensen dat geduld niet opbrengen,
Heb jij een rotdag op je werk of op school , ruzie met je ouders of vriend(din) rij dan niet laat je paard lekker op de wei staan, ga lekker uit gebreid poetsen,de meeste paarden gaan dan op de loop of sluiten zich af en met rijden word de ruiter vaak erg oneerlijk en doet onredelijke dingen, de meeste herkennen dit wel later spijt dat je je paard te hard heb aangepakt, dus doe gewoon op dat soort dagen niks, mocht ej paard zijn dag niet hebben, heb daar ook respect voor, doe makkelijke oefeningen en hou het kort, wees tevrede met minder op zo,n dag je hebt tenslotte de tijd toch!!

LizSunFly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 14:09

Ja idd maar wij maken dr echt niet gek ofzo hoor !! We pakken dr gewoon aan en ook niet te erg ! Voor de duidelijkheid ze wordt gewoon goed behandeld want als ik sommige reacties lees lijkt het net alsof we niks kunnen..

LizSunFly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 14:29

;)

LizSunFly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 22:03

Alsnog nog bedankt voor de tips

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 22:35

Wat mij heeft geholpen is beginnen aan de longeerlijn, was dan meteen een stuk minder onzeker omdat ik goed vertrouwen had in degene die hem vast had.
Kon dus ook een stuk zekerder rijden op die manier.

LizSunFly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 22:45

Goed idee !! :) Kunnen we zeker proberen.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:39

Ik heb ook geen bak hoor, moest ook op het gras.. Mijn pony was daar erg scherp op in het begin.
dit vergt erg veel tijd.. gewoon rustig beginnen met longeren. ( Zorg er wel voor dat je weiland afgesloten is in het begin! ) Bouw vertrouwen op en laat weten dat je de baas bent!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:50

LizSunFly schreef:
Ja idd maar wij maken dr echt niet gek ofzo hoor !! We pakken dr gewoon aan en ook niet te erg ! Voor de duidelijkheid ze wordt gewoon goed behandeld want als ik sommige reacties lees lijkt het net alsof we niks kunnen..

Mijn conclusie is dus dat je voor de gek wordt gehouden door je pony. En daar kun je maar een ding tegenover zetten en dat is aanpakken en niet haar zin geven. Mijn pony heeft mij ook voor de gek gehouden op het weiland en het is zoals jullie ook schrijven je kunt best wel paardrijden en dan nog kun je niet fijn rijden want je pony werkt niet mee of zoals bij ons nog erger.
Mijne haalde behoorlijk wat uit de kast van flinke galop spurten, totaal onbestuurbaar zich zelf maken enz, enz. Ik heb het gewoon flink aangepakt en was daar toen het me overkwam uren en uren mee bezig. Strijd ben ik aangegaan en gewonnen en gelukkig kan ik voortaan overal en altijd fijn met haar rijden.
Het was niet gemakkelijk en soms was ik bang dat ze me zou lanceren maar ik heb vol gehouden in de wetenschap dat mijn instructrice ver weg in Nl niets voor me kan doen en dat ik dit echt zelf moest oplossen. Hier heb je weilanden van 10 HA zie je dat voor je? Als het mij is gelukt lukt het jullie ook zeker, dus aanpakken die hap, niets naar buiten, ze moet gewoon luisteren en daarmee basta en tja dan mag je ook wel erg streng worden. Helaas was ik toen alleen en dat was niet tof, dus als je iemand kunt mee nemen is dat fijner en veiliger voor je. Succes.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 16:24

en hoe zou jij je voelen als je tijdens het gamen ineens huiswerk moet gaan doen? jep zal je ook proberen om toch nog ff je eindbaas/level te verslaan nou je pony doet hetzelfde hij denkt ook.... nee nog even niet!
ik sta toch in m'n weiland waarom moet ik nu werken???? omdat jij er zin in hebt nou denk het niet denk je pony dan en zo begint het gevecht, indd wat andere bokkers al zeiden je moet een gebied afzetten met lint zo kan je pony niet eindeloos z'n zin door drammen, krijg jij meer controle en meer tijd om hem te overmeesteren!
daarnaast gaat hij herkennen wat het lint betekend namelijk :werken! zo word het voor hem ook duidelijk wat er van hem gevraagd word! En hou het werk leuk ga niet alleen maar rondjes draven enz...leg een keer balk neer of doe slalommen tussen pionnen door, gebruik een keer muziek erbij (erg leuk), maak een schrik parcour met een zeiltje enz...!

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 16:32

Je kan via markt plaats evt een instructeur zoeken of even in de omgeving rond vragen.
Als je met 2 paarden rijd is het misschien nog goedkoper.
En anders even aan de eigenaresse vragen hoe en wat!