Rugpijn vermijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovebinache

Rugpijn vermijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 00:33

Hallo,

Ik heb heel erg lang rugproblemen gehad en volg daar nu intensieve kinesitheraphie voor.
Het probleem is dat ik na het paardrijden steeds rugpijn heb, wat normaal is in mijn geval, maar ik vroeg me af of er manieren (van rijden) zijn die mijn rug wat meer ontspannen laten, dan doel ik op lichtrijden of doorzitten, in het bolletje of lang en laag, korte of lange beugels,...
Wat voor 'trucjes' gebruiken jullie zoal om jullie rug te sparen? (want ik merk dat ik meer en meer uit mijn zadel kom en gewoon ga staan, maar zo kan je ook niet blijven rijden, toch?)

Dankje!

yaylavb

Re: Rugpijn vermijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 00:59

Je buik spieren goed aanspannen dan spannen de spieren in je rug ook aan .
Dit werkt bij mij goed is weet niet of je er wat aan hebt maar het proberen waard.
Vergt wel veel inspanning

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 01:51

Buiten het rijden zou je je buikspieren sterker moeten krijgen. Nadat ik mijn rug gebroken had ben ik veel gaan zwemmen en oefeningen gaan doen voor mijn buikspieren. Wel via de fysio omdat mijn rug niet tegen de normale buikspieroefeningen kan. Maar ik moet nu zeggen dat van paardrijden mijn rug alleen maar beter word.

Ik zou toch eens gaan opletten of je zelf wel ontspant.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 07:43

Ik heb destijds met mijn hernia's wel heel veel in verlichte zit gereden, omdat je er niks mee opschiet als je de spieren (en in een later stadium ook je wervels) hartstikke vast rijdt, dan loop je straks nog eens zo lang bij de fysio en je rijden wordt daar ook niet beter op.
Dus ik koos voor veel doorzitten (versterkt je buik- en rugspieren) in afwisseling met verlichte zit. Beugels heb ik gewoon op normale (dressuur-) lengte gehad en de paarden waren jong dus nog lang en laag maar dat was dan meer voor de paarden dan voor mij. Ik reed verder ook alles maar bijv. bij het strekken ging ik wel staan in de beugels, dat kon ik niet uitzitten.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 09:24

Goed leren zitten door het aanspannen en ontspannen van de juiste spieren in de juiste gradatie... mijn instructrise (zie onderschrift) heeft veel ervaring met mensen met diverse rugklachten, en kan je goed aangeven wat je wel, en wat je niet moet doen. Aangezien de ene klacht de andere niet is, is het heel lastig om je vanuit hier te zeggen wat je precies doet, en hoe je dat beter kunt doen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 10:34

ik ga mee met Angela, het is zo niet te zeggen wat je zou kunnen doen om de pijn te verminderen. Ik werk ook met ruiters die klachten hebben, maar zonder te weten waar het pijn doet, wanneer het pijn doet, hoe lang het pijn doet, waardoor het erger wordt, waardoor het minder wordt etc. valt er heel weinig over te zeggen. Je huidige bewegingspatroon op je paard bepaald veel en ook dat kun je vanachter een computer niet zien.

De algeme tip bij rugklachten is het versterken en leren coördineren van je buikspieren. Daar krijg je als het goed is al oefeningetjes voor bij de therapie. Bij het paardrijden helpt het misschien om er iemand bij te halen die verstand heeft van ruiters met klachten en die je kan begeleiden.

_xHaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:46

ik probeer mijn billen + buik aan te spannen tijdens het rijden. Daarnaast heb ik hier ook fysiotherapie voor. Wat helpt voor na het rijden is vrij snel daarna gelijk onder de douche zodat je spieren langzaam kunnen ' herstellen'

veravogels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:24

Bij mij werkt ontspannen goed

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 16:29

veravogels schreef:
Bij mij werkt ontspannen goed

en op welke manier doe je dan precies ontspannen?

ik vind dit ook een erg interessant topic, omdat ik altijd rugpijn heb :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 16:31

Waar in je rug heb je pijn ts? En heb je een foto van jezelf te paard, van de zijkant?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 16:32

Debora1994 schreef:
ik probeer mijn billen + buik aan te spannen tijdens het rijden. Daarnaast heb ik hier ook fysiotherapie voor. Wat helpt voor na het rijden is vrij snel daarna gelijk onder de douche zodat je spieren langzaam kunnen ' herstellen'

Billen moeten juist ONtspannen zijn ;)

Paardrijden hoort idd juist goed voor de rug te zijn (veel bokken uitzitten natuurlijk niet)
Doordat je je rugspieren versterkt, en ondersteunt met je buikspieren.

wss is je houding dus niet in orde nog.
Yoga kan enorm helpen bij het verbeteren van je houding.

Maaike1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:48

Ik rij pas net paard en heb nu al last van mijn onderrug. Ik denk dat het bij mij ook de houding is. Ik zal ook meer mijn buikspieren gaan aanspannen.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 19:01

Pilates!

pat1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 00:09

veel rijden

Pmall

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 00:45

Nee niet veel rijden! Dat werkt niet.

Je moet de sportschool in om bepaalde spiergroepen sterker en losser te maken waardoor je de "klappen" in je rug leert opvangen die je met paardrijden krijgt. Veel fietsen is ook iets wat erg goed werkt.

Lautje138

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:30

Ik heb dit in het verleden ook meegemaakt. Vaak een stijf en zeurend gevoel in mijn onderrug. Maar ik merk ook dat het voormij ook echt zadelafhankelijk is. Het zadel waar ik nu op rij geeft weinig problemen, maar als ik op het andere paard van de eigenaar van mijn bijrijdpaard stap, dan heb ik direct weer dat pijnlijke gevoel in mijn rug. Hier word ik in een andere houding gedrukt die voor mij gewoon niet prettig is.

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 21:06

Mijn fysio gaf aan dat paardrijden op zich goed is (mits je goed zit natuurlijk), alleen liever niet aan het einde van de dag. Dan ben je al wat vermoeider en is de kans dat je in je banden gaat hangen groter. Dan is schijnbaar lastiger om goed rechtop te blijven zitten.
En verder idd de juiste buikspieren versterken (onder begeleiding).

Zelf heb ik ontdekt dat rijden op IJslanders in tölt voelt als een massage en totaal geen rugpijn oplevert.
Andere gangenpaarden schijnen ook dit effect te geven.

Daissje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 20:54

als ik last van mn rug heb (bepaalde periodes) rij ik het liefst op een schapenvachtje, geen zadel

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 14:42

Dat is moeilijke vraag met zo weinig informatie die je geeft. B.v heb je een eigen paard? Of ben je in de gelegenheid om een eigen paard te kopen? Zo ja, koop dan een paard of pony dat weinig opgooit en super zit (Ik heb b.v. een merens die zitten super) en als je een ras koopt dat super zit kies daar dan een paard van uit dat zweeft. Dat klinkt maar ik heb twee paarden die beiden super zitten, maar één zet net wat harder en lomper zijn hoeven neer terwijl de ander als een hertje zweeft. De tweede geeft dus nooit pijn de eerste voel ik toch wel mijn rug dag later na rijden.
Dus keuze paard is belangrijk en als je op manege paard rijdt vraag dan een paard dat super zit en niet hoog opgooit.

Dan krijg je jouw eigen manier van rijden. I.t.t. tot diegene die geen verstand van ruggen en paardrijden hebben adviseer ik je werk paard heel goed los (met name je eigen paard) onder begeleiding zodat rug goed los is. Dan kun je heerlijk doorzitten en beweging van paard volgen. Toen ik mijn paard had moest ik altijd l ichtrijden, rug voelde aan als een plank en ik had last van mijn rug na het rijden. toen ik andere instructrice kreeg moest ik veel tijd besteden aan loswerken, wijken, halve ophouding, van achter naar voren rijden waardoor rug goed los werd en allengs het doorzitten beter ging. Ik zit nu vrijwel altijd door op een losse swingende rug!

Hulpmiddelen zijn: zeer goed zadel dat schokken absorbeert (ik heb bijna geen tussen wervel schijven meer dus mijn schokdempers kunnen niets meer opvangen), besteed daar gerust geld aan, Schapenvachtje heb ik al langs zien komen, goed gebruik maken van je zitbeen knobbels en het zelf in balans zitten. Bezoek regelmatig een goede osteopaat. Als je lang rijdt is paardrijden super om je bespiering van je rug te optimaliseren zodat je spieren het werk van je rug over gaan nemen (in mijn geval ontbreken van schokdempers). Als je pas begonnen beent met paardrijen en nog zoveel moet leren moet je jezelf afvragen of het wel zo'n goed idee is om te gaan paardrijden.

Succes ermee en je mag me altijd pb-en want helaas ben ik een echte rug klant van kinds af aan en met mijn slechte en nu versleten rug heb ik altijd alles gedaan. Beter wordt het namelijk toch niet integendeel en het leven is veel te leuk om je te laten weerhouden van fijne en leuke dingen door slechte rug!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 10:50

-> RT-P

papillon1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 11:03

Ik heb ook rugproblemen, en om mijn balans en spieren te verbeteren zit ik thuis vaak op een grote fitnessbal ipv een stoel. Hierdoor wordt je 'gedwongen' om recht te zitten :)
Verder zijn buikspieroefeningen, zoals hierboven besproken, natuurlijk ook goed.

Daarnaast zou ik het ook met je therapeut bespreken wat je thuis / op je paard voor oefeningen kunt doen.

succes!!

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 13:22

ik heb zelf ook nu ruim 2 jaar enorm last van mijn rug.
Ik heb ook zeker een jaar echt niet kunnen rijden.
in deze tijd heb ik ontzettend veel mijn spieren getraind en nu gaat rijden wel weer redelijk.
zelf ben ik nu opzoek naar een pony om te kopen.
De afgelopen tijd heb ik erg gemerkt dat een wat bredere pony veel fijn is.
Dit kan voor mij zijn omdat de rugpijn bij mij vanaf mijn heupen begonnen is. Dus de stand van mijn heupen is erg belangrijk.

Stijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 18:45

Veel rugoefeningen in de gym

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 18:45

Mijn fysio heeft buikspieroefeningen meegegeven, zo komt niet alle druk op je wervels maar ook gedeeltelijk op je spieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 18:51

FCSA schreef:
Pilates!

Pilates icm goede instructrice die mij kan helpen met mijn eigen houding + destijds manuel therapie heeft bij mij heel goed geholpen. De therpeut heeft de problemen 'verholpen' maar die zullen bij een verkeerde houding zo weer terug komen. Een houding leren vanaf internet is bijzonder moeilijk. Een instructrice die jou hier bij kan helpen is absoluut een aanrader. Verder pilates of een andere vorm van oefeningen waarmee je torsospieren sterker worden gemaakt kan je helpen om de pijn ook te voorkomen.