Shetlander is onder het zadel niet te houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ilse011

Shetlander is onder het zadel niet te houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 19:21

`hallo allemaal...

ik verzorg een hele lieve bonte shet...en hij is AL in gereden...hij kan longeren aan de teugel lopen, enzovoort...
alleen is hij al een paar maanden niet meer bereden :o ...
dus mag ik hem er een beetje doorheen rijden :j ...
dat gaat al goed in stap hoor...en een klein stukje in draf...mr dat doe ik nu in de longeer bak....alleen het enige nadeel is..
als dit de bak is...hieronder:

-----------------------
/
/
---------------------/
/
--------------------

dan loop ik over de middelste lijn naar de uitgang van de bak....
maar wat hij doet is in de volle galop ...(met mij erop)naar de overkant van de balk scheuren!
en ik kan hem dan gwn niet inhouden ;(
en ook als ik in de longeer bak op hem rijdt...dan gaat hij steeds DOOR het schrik draad heen! ook me mij erop!

dus hebben jullie mis tips voor me?

ps. ik ben 12 en loop alsjeblieft niet te zeuren over dat ik te groot ben....ik weet het...maar het is een grote shet en berijd hem ongeveer 20 min...
en ik ben gwn licht hoor...dus alleen tips en niet zeuren dat ik te groot ben enzo...!!
Laatst bijgewerkt door Elles op 14-08-12 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Topictitel verduidelijkt. "Help..." is geen goede titel. Probeer in je titel duidelijk te maken waar je topic over gaat.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 19:25

Wat dacht je van goede begeleiding, zorgen dat alles aan de hand goed is (dus ho=ho ect.)
En als dat niet helpt, misschien toch stoppen met rijden ;)

_aapjex

Re: Shetlander is onder het zadel niet te houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 15:45

eigenlijk vind je jezelf te groot want je geeft het zelf al aan en je heb geen foto's dus hoe zouden wij het moeten weten

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 16:57

Ik raad aan bij zo'n paarden altijd het paard te leren op zeer lichte druk achterwaarts te gaan. Als hij 10 meter of meer op heel lichte druk (10g of zo) achterwaarts kan gaan, dan kan je naar de volgende stap. Dat is afremmen vanuit stap, en achterwaarts gaan erbij. En zo kan je het langzaam opbouwen. Het is goed om elke keer dat je vertraagt tot stilstand, ook even achterwaarts erbij te vragen. Probeer op een zo licht mogelijke druk te werken. Zo gaat het paard met lichte druk, achterwaarts denken. Normaal is het dan veel minder moeilijk om hem te stoppen (natuurlijk ook op tijd belonen).

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 17:06

Dit probleem heb ik ook gehad,
Ik deed altijd als mijn pony in volle galop ging en ik haar niet kon houden, haar omzetten of een kleine volte maken, je kan wel proberen om haar te stoppen door te trekken of met je zit maar zo,n pony is tocg altijd sterker als dat jij ben, en loop niet voor de problemen weg dus expres niet langs de hoek waar ze het doet ofzo!
want dat helpt niet je kan het afleren door het op te zoeken en het te corrigeren!
En oefen is dat je gaat stappen en weer halthouden doet ze het netjes probeer dit in draf en dan in gallop.
Bereid dit zo stapje voor stapje uit maar meestal als je pony gaat rennen voel je dat aankomen, precies op dat moment moet je der voorwezen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 17:13

Is de pony wel goed ingereden? Dat hij aan de teugel kan en longeren zegt nog niet echt veel over het rijden zelf. Snapt hij alle hulpen goed? En mss hinder je hem onbewust toch met je lengte of gewicht? Vaak gaan ze dan rennen, omdat het dan makkelijker is om balans te houden.

Zijn zijn tanden en tuig in orde? Mankeert hij verder niets lichamelijks? Als dat allemaal is gecheckt dan is het waarschijnlijk uitproberen. Het is dan zaak om hem goed aan het werk te zetten en hem voor te zijn. Als hij eenmaal aan het rennen is houdt je hem niet meer, dus zorg dat je goed aanvoelt wanneer hij verstijft om weg te schieten en zet hem aan het werk. Als hij geconcentreerd aan het werk is heeft hij geen tijd om malle streken uit te halen als het goed is. Bij mijn shet werkt het iig altijd prima, ook wanneer hij druk en schrikkerig is. Veel figuren en overgangen rijden en continu wat anders, anders vervelen ze zich snel.

et97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:57

Shetlanders zijn eigenwijs, maar kan je geen les nemen ?

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 10:02

Als hij weg rent stap je af til je hem op en zet je hem weer op de plek waar je voor het wegrennen was en begin je weer opnieuw.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 10:04

The_Stig schreef:
Als hij weg rent stap je af til je hem op en zet je hem weer op de plek waar je voor het wegrennen was en begin je weer opnieuw.

:')

ilse011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 18:40

emmaxchika schreef:
Shetlanders zijn eigenwijs, maar kan je geen les nemen ?

les nemen :?
miss niet zo handig, of wel? :+
ik vraag altijd tips en ik rijd meestal maar 15 min :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 07:30

En waarom niet? Een instructrice geeft ook tips, alleen die ziet jullie rijden en kan dus gericht advies geven, wat wij niet kunnen omdat we jullie niet zien rijden.

Vosjeloverx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 17:08

Ik zou wel gewoon les nemen, er zijn genoeg mensen die dat goedkoop doen en goeie tips geven!

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 17:11

Gewoon les nemen en tips vragen.

Verder je geeft zelf aan dat je te groot bent,maar je hebt niet eens een foto? :?

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 21:35

The_Stig schreef:

Of je voeten op de grond zetten, rent hij door, en ga je tenminste niet mee door t schrikdraad..

TS, les nemen, of hulp erbij aan een longeerlijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 16:12

Als ik de rijfoto's in je profiel bekijk kan ik met zekerheid zeggen dat jij echt wel te groot bent voor een shetlander. Gewoon niet meer erop rijden dus, is het probleem ook gelijk opgelost.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 01:03

The_Stig schreef:

_/-\o_

Wat dacht je van je benen op de grond zetten, je pony onder je uit laten rennen, en er een passende ruiter op zetten die les neemt met het beestje? Ik las elders in je berichten dat het om een 3-jarige pony gaat. Hoogstwaarschijnlijk is deze nog niet goed recht gericht, en als jij hem dan met jouw lengte uit balans haalt kan dit voor zo'n klein beestje behoorlijk lastig zijn. Daarbij gok ik dat jouw 'aan de teugel rijden' alleen maar vanuit jouw handen komt, waardoor je pony nog minder balans overhoudt.

Mijn tip, ik las dat je bezig bent met vrijheidsdressuur met je verzorgshet. Ga daar lekker mee verder, en laat dat zadel lekker liggen. Het spreekwoord is niet voor niets lol met je knol. Anders was het wel lol zonder je knol

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 08:43

Bizzybijtje schreef:
Als ik de rijfoto's in je profiel bekijk kan ik met zekerheid zeggen dat jij echt wel te groot bent voor een shetlander. Gewoon niet meer erop rijden dus, is het probleem ook gelijk opgelost.

Precies, je zegt zelf dat je ook te groot bent. Paarden rijden is dan wel voor het plezier van ons mensen maar wil niet zeggen dat je daarom maar moet negeren wat je al weet en gewoon egoïstisch zijn en door rijden. Wil je rijden zoek dan gewoon een paard waar je op past.

ilse011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 16:17

RusselNuwell schreef:
The_Stig schreef:

_/-\o_

Wat dacht je van je benen op de grond zetten, je pony onder je uit laten rennen, en er een passende ruiter op zetten die les neemt met het beestje? Ik las elders in je berichten dat het om een 3-jarige pony gaat. Hoogstwaarschijnlijk is deze nog niet goed recht gericht, en als jij hem dan met jouw lengte uit balans haalt kan dit voor zo'n klein beestje behoorlijk lastig zijn. Daarbij gok ik dat jouw 'aan de teugel rijden' alleen maar vanuit jouw handen komt, waardoor je pony nog minder balans overhoudt.

Mijn tip, ik las dat je bezig bent met vrijheidsdressuur met je verzorgshet. Ga daar lekker mee verder, en laat dat zadel lekker liggen. Het spreekwoord is niet voor niets lol met je knol. Anders was het wel lol zonder je knol

heey..
ik heb het overeen shet van 13 in dit topic(denk 1,07 m)..
in d andere topic heb ik het over kiara..

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 16:18

Ja,dan nog?

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 16:20

Hoe lang ben je eigenlijk?

ilse011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 16:21

amado7 schreef:
Hoe lang ben je eigenlijk?

1,58 en denk dat de shet ongeveer 1,10 is inplaats van 1,07
en ik rijd zonder zadel!

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 16:21

1.60 voor shetlander van 1.07 vind ik echt te groot ;)

ilse011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 16:21

heey..
allemaal.. voordat ik nog meer gezeur krijg!
ik ga tips vrage aan de eigenaar..
en ja ik mag er van de eigenaar steeds een kwartier erop rijden..
en timon (de shet waar ik het over had) is altijd al zo geweest...
en daarom wil ik graag een paar tips../
maar niet als het alleen maar slecht is en ik de schukld krijg

ilse011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 16:22

amado7 schreef:
1.60 voor shetlander van 1.07 vind ik echt te groot ;)

ik ben 1,58 en die shet 1,10!!

enne hoe vaak zie je wel niet dat iemand die groter is nog op een shet van 1,10 rijdt??

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 16:24

Je bent inderdaad te groot :n

En dus, als meer mensen het doen, is het nog niet goed!

Waarom ga je niet lekker grondwerken/mennen/lange lijnen/vrijheidsdressuur/wandelen doen?