Hoe het best je paard leren wijken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PaulineLala

Hoe het best je paard leren wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 17:08

De titel zegt het al,
:j

Juangi

Re: Hoe het best je paard leren wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 17:10

Ik lees mee!

Pony snapt er weinig van. Vanaf de grond doet ie t perfect, maar vanaf t zadel gaat t fout.

Ik ben begonnen op de grond om te wijken voor druk, hij staat dan recht voor mij, en met een zweepje laat ik hem wijken. (lees: zweepje word naar paard zn buik gericht en meneer stapt opzij, niet aangeraakt, niet geslagen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 17:13

Beginnen met voltes vergroten en verkleinen door eenzijdige beendruk. Je paard moet eerst leren en snappen dat hij voor 1 been opzij moet. Dan kun je het proberen door vlak voor de hoefslag af te wenden en dat pasje opzij naar de hoefslag. Let hierbij wel op dat je paard niet over zijn buitenschouder valt. Dit kun je zo uitbreiden en opbouwen.

PaulineLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 17:16

Voltes uitbreiden en weer verkleinen doen we al , maar het probleem is , dat ik hem iets aan drijf met mijn rechter been om hem naar buiten te krijgen dan gaat ie alleen maar zijn tempo versnellen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 17:17

Dan moet je hem meer begrenzen met je buitenteugel, hij snapt dus nog niet dat ie voor 1 beenhulp opzij moet en niet harder mag :)

PaulineLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 17:20

We gaan er is aan trainen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 17:21

Wijken vond ik zelf altijd het lastigst om te leren, maar als ze het principe snappen, dan zitten de rest van de zijgangen er zo op. Succes! :D

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 17:25

Ik ga ook eerst een stukje van de hoefslag af, dan binnenbeen iets naar achter en aandrukken, binnenteugel tegen de hals aan en druk op de teugels (zoveel als nodig is) om duidelijk te maken dat je niet naar voren wilt, maar opzij. Vaak doe ik er nog een stemhulp bij in het begin. Uiteindelijk kan je je hulp natuurlijk steeds kleiner maken. Gewoon kleine stapjes nemen en heb geduld :)

PaulineLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 19:09

Jaa dat geduld moet er zeker zijn...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 19:18

Wijken voor druk leren door vooruit, achteruit, naar links en naar rechts (voorhand en achterhand) op de grond, dan met hoofd tegen hek voorhand en achterhand afwisselend stapje opzij te zetten tot kwartje valt. Er op gebruik je eerst ook het hek om vooruit te blokkeren, scheelt hoop getrek en frustratie. Paard zal echt proberen wat je wil als je die kans geeft en goede antwoord makkelijk maakt. Later kan je het wijken gaan perfectioneren en focussen op correct scharen, etc. Dan heb je geen hulp van het hek meer nodig.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 19:22

Mijn pony schaart wel, maar hij buigt zich voor mijn been.
Dus zijn hoofd erg gebogen en van achter zijn ribben ook.

De ene keer gaat het wel goed en de andere keer wat moeilijker.
Met de les schiet het ook niet echt op, hoewel ik wel een 7 had in Almelo voor het wijken, waarschijnlijk omdat het rechtrichten ook mee telt.

Ik ga inderdaad eens vaker de bakrand gebruiken, goeie van Tamary had ik even niet meer aangedacht.
Thnx!

PaulineLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 19:30

Ja dat tegen de bakrand is een goeie! vooral omdat mijne denkt dat ie dan voor uit moet, maar dat kan dan dus juist niet, erg fijn dankjewel :)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 19:42

Het lijkt altijd zo makkelijk he, no way.
Asra wijkt dus wel, schiet niet naar voor maar moet minder buigen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 20:08

Wijken leer je aan vanaf de grond. Maar dan moet je hem wel aanraken. Hoe wil je vanuit het zadel een hulp geven waarmee je alleen maar vanaf de grond hebt gewezen?

Begin op de hoefslag, loop aan de bakrandzijde naast hem en vraag dan zijn achterhand naar binnen door met je zweep een aanwijzing te geven waar later ook je been komt te liggen.
Gaandeweg kun je steeds meer achterhand naar binnen vragen.
Doordat je tegen de bakrand aan aan het werken bent, is dat de begrenzing naar voren toe.
En als het paard uiteindelijk wijkt maar bij het wijken onder het zadel teveel buiging laat zien, begrens je hem met de buitenteugel.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 07:29

Wij leren het de paarden hier door keertwendingen om de voorhand. Daardoor leren ze de begrenzing van je buitenteugel te begrijpen, en zijn ze vlot weg op je zit/gewichthulpen.

De eerste paar stappen echt wijken gaan dan vanuit het vergroten en verkleinen van circels, daarna ga je vanaf de binnenhoefslag een paar stapjes van de bakrand af, daarna een paar stapjes rechtdoor (om ze wel voorwaarts te houden, in het begin gaan ze vaak té zijwaarts), daarna weer terug, een soort van zig-zag dus.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 09:08

Begin met achterwaarts, voorwaarts en vertragen en versnellen. Dan zijgangen.

Kirov

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:59

als mn paardjes teveel stelling aannemen met het wijken, laat ik ze ook wel eens met contrastelling wijken

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 14:17

Ik weet zelf niet zoveel van paarden beleren,
maar ik weet wel dat ze op de manege een Fries die eerst voor de kar stond hebben leren wijken door de ruiter op de rug de hulpen te geven en dan iemand ernaast die het paard dan zacht opzij duwde. Na volgens mij 2 weken elke dag oefenen begreep het paard hoe hij moest wijken (met de correcte hulpen)
Ik weet niet op dit ook bij jou paard helpt/werkt?

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 23:30

Nou, bij mij lukt dat echt nog niet hoor (we zijn er nu een week of 4 mee bezig? maar alleen 1x per week in de les, probeer het zelf nog niet omdat ik het zelf ook nog niet kan). Wij werken langs de bakrand omhoog, en telkens als hij een paar stapjes goed doet belonen en weer rechtdoor laten stappen. Vervolgens aan de andere kant overnieuw beginnen. De ene keer doet hij het prima :) en gaat hij echt wel goed, en de keer daarna doet hij vanalles, maar lijtk het alsof hij niks ervan begrijpt (lees: ongelofelijk koppig!) Maar nu moet ik heel eerlijk zijn, ik zelf ben natuurlijk ook nog niet zo duidelijk. Dus, het is gewoon een leerproces voor ons beiden.

PaulineLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 12:13

Wij zijn vandaag begonnen met oefenen , ben er eerst naast gaan staan tegen de bakrand aan en dan het trucje met het zweepje en wat aanwijzingen geven , ging al best goed vanaf volgende week krijgen wij ook les!

msdh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 13:53

Oefenen vanaf de volte. Lukt dit niet, dan aan de hand haaks op de bakrand en opzij duwen. Let er wel op dat je vanaf de grond de druk geeft op de plek waar normaliter het been druk zou geven.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 14:18

Nooit mijn paard aangeleerd vanaf de grond, maar gewoon tijdens inrijd-sessies.
Zodra hij voorwaarts genoeg was OP BEEN, met hoofd naar bakrand gezet, dus dwars op de hoefslag, en 1 been alleen de kuit aandrukken, in dit geval "het binnenbeen". Andere been een ietseltje van het lijf af.
Zo leerde hij voor het been opzij wijken. Met alleen de achterhand, uiteraard. Je hoeft daarbij ook niet aan die teugels de gaan zitten mieren, want hij staat met het hoofd vrijwel tegen de bakrand aan, en kan niet vooruit, dus concentratie op 1 ding tegelijk.
Daarna hetzelfde de andere kant op, tot hij ook weer recht op de hoefslag stond.

Vervolgens ging ik ditzelfde doen als het paard gewoon recht op de hoefslag stond, dus zonder vooruit te stappen geheel om de achterhand doen draaien, tot we de andere kant op stonden.

Nu begreep hij wat die kuitdruk achter de singel inmiddels betekende, en nu gingen we in stap eens proberen te wijken, waarmee je het hele paard mee moet nemen, dus ook de voorkant. Dit valt een jong paard doorgaans niet mee, maar je "verzet je handen" n stukje naar de kant waar je heen wilt wijken.
Aanvankelijk buigen ze dan in, maar dit kun je begrenzen door je buitenteugel.

Ik ben met dat wijken begonnen op de diagonale (schuine) lijn, niet te lang, een paar passen naar het midden toe, maar al heel gauw gevolgd door een gebroken lijn. Dus "terug" naar de hoefslag.

Overigens gaat sommige (jonge) paarden het aanvankelijk beter af in een wat hoger tempo, zoals draf.
Hierbij zit je natuurlijk door.

Je kunt het ook vanaf het midden van de korte kant van de bak met afwenden en dan zijwaarts naar de hoefslag proberen ipv naar het midden van de bak.

Is maar net wat het individuele paard makkelijker af gaat.

Heel weinig hand gebruiken, anders trek je ze in een bocht, dat wil je niet, meer dan net het paardenoog aan de kant waar je heen gaat zien is te veel.

Maar ik heb begrepen dat iedereen dit anders aanleert.

Wijken voor de kuit kun je ieder paard leren op de volte, groter en kleiner maken : spiraleren.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 14:28

PaulineLala schreef:
Ja dat tegen de bakrand is een goeie! vooral omdat mijne denkt dat ie dan voor uit moet, maar dat kan dan dus juist niet, erg fijn dankjewel :)

Wijken is een VOORWAARTSE zij gang, dus hij moet juist naar voren! ( alle zijgangen zijn dat natuurlijk!) Juist daar gaat het vaak mis, paard gaat langzamer ( geen impuls meer)
Probeer eerst eens of je pony een keertwending wil maken om de voor hand, dus stap voor stap de kont van je paard om zetten.
dat kan je wel tegen de bakrand aan doen. Bij elke stap belonen als hij om gaat voor je been.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 14:33

Relaxed schreef:
Wijken vond ik zelf altijd het lastigst om te leren, maar als ze het principe snappen, dan zitten de rest van de zijgangen er zo op. Succes! :D

Dat ben ik niet met je eens.

Wijken en schouderbinnenwaarts gaan bij mijn haflinger super en zijn gewoon bevestigd. Ik kan hem zelf zo scherp zetten om hem van F naar H te laten wijken in een 20x40.

Nu zijn we bezig met appuyeren en traver, maar dit lukt bij hem niet. Simpelweg omdat het een kort beesie is met zeer weinig lengtebuiging en daardoor moeite heeft met die oefeningen. Dus beetje raar dat de rest vanzelf dan gaat ? :?

Inderdaad, je pony leren wijken voor kuitdruk. Begin niet gelijk bij A afwenden naar de hoefslag, dit stuk is veelste ver. Begin met 2 meter van de hoefslag en druk hem naar de hoefslag, omdat ze daar het liefste lopen. Dit kun je steeds verder uitbreiden door 4m van de hoefslag te gaan.

Let er wel op dat je pony/paard recht blijft, achterhand goed meeneemt, en sommige hebben ook de neiging om zelfs de achterhand voor te doen. Ook niet al te veel stelling.

Zodra je pony/paard onder je vandaan loopt, dus hard wilt, als jij kuitdruk geeft voor het wijken, dan zet je hem op de volte terug richting de A of C en probeert het gewoon opnieuw.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 14:49

Ja, klopt, @Aerdenhout, ik ben echter begonnen om eerst gewoon eens het wijken voor de kuitdruk duidelijk te maken. DUS (in mijn geval, mijn paard was toen 4 is nu 8) met harses naar de bakrand, een nog jong paard weet soms dat verschil niet: kuitdruk is voorwaarts, denken ze dan.
Ik deed dus ook keertwendingen om de voorhand.
Eens dat de kuitaandruk voor wijken hoe dan ook bevestigd is, kun je het inderdaad in voorwaartse gang proberen, als het goed is is een paard voorwaarts gericht, zoals door mij beschreven, met het paard gewoon recht op de hoefslag.

Uiteraard moet je iedere paar passen die naar het gewenste zijn uitvoerig belonen.

Een nog jong paard zal zonder begrenzing naar voren, aanvankelijk, het wijken (om er onderuit te komen) ook voorwaarts proberen "op te lossen", ik hou niet van begrenzen met handen in zo'n geval, dus heb ik zelf voor het hoofd naar bakrand model gekozen.

Dan kun je, ook bij een ouder paard, die het "zou moeten kunnen" weer even zien hoe recht of scheef ze zijn, want velen is het wijken verkeerd aangeleerd, en wordt er aan de ene kant flink met een been ingekomen en aan de andere kant een hoofd omgetrokken.
Het is natuurlijk niet zo "dat als-ie opzij gaat" dat we het dan over DRESSUURMATIG wijken-voor-de-kuit hebben.