Wel of niet met sporen rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laurafifi

Wel of niet met sporen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 12:43

Hallo ik heb een pony van 14 en wil starten met wedstrijden mijn pony is echt hel sterk en ik heb laats een keer met sporen geprobeert en het ging super goed ze luisterde beter en reagerde sneller ook ging ze makkelijker aan de teugel mijn vraag is dan ook kan ik voortaan met sporen gaan rijden? Gr. Laura

Sammie

Re: Wel of niet met sporen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 13:42

Ja hoor. Tot dat ze daar aan gewend is dan ben je weer terug tot waar je nu bent. Alleen is je pony dan nog botter voor het been.

Beter aan het been maken, dus.

laurafifi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 16:33

Makkelijker gezegt dan gedaan

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 17:11

Ze heeft wel gelijk.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 17:13

Nee, sporen zijn om hulpen te verfijnen, niet voor een sterk paard.
Misschien even wachten met starten en je paard scherp maken. Veel overgangen, veel tempowisselingen en met zweep. ZONDER sporen. Been geven, geen reactie? Nog een keer met een tikje erbij. Nog geen? Nog een keer. Misschien in het begin 2 zwepen in je hand nemen, klinkt zielig, maar alles is beter dan een paard dat "dood" voor je been is.

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 17:30

laurafifi schreef:

Dat klopt, maar eigenlijk iedereen krijgt hier een keer mee te maken. Ik ben er nu ook mee bezig en vertik het om sporen om te doen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 18:55

laurafifi schreef:

jep.. Maar het is nog makkelijker om je paard te pesten door niet duidelijk te zijn en maar sporen te pakken. Serieus.. dat helpt maar even en dan is het paard net zo bot als voorheen. Of ja eigenlijk nog botter, want op een middel dat ter verfijning is reageert het paard ook niet meer. En wat ga je dan gebruiken?

Niemand heeft gezegd dat paardrijden makkelijk is :) Paarden die niet voldoende aan het been zijn is denk ik het grootste probleem binnen de (recreatieve) dressuursport.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:18

Mijn paard was ook heel lui en soms niet vooruit te branden. Je kan met de zweep werken maar geef dan bv eens een goeie tik op z'n kont in plaats van dat je hem gewend maakt aan de zweep. Beloon hem ook direct door je benen te laten hangen als hij reageert, heel consequent zijn! Mijn paard is enorm verbeterd door heel consequent te zijn en niet altijd maar aanmodderen maar in eens een keer een tik op z'n kont! Maar daar ook geen misbruik van maken.. Er werd mij aangeraden sporen te dragen, heb ik dan gekocht maar nog nooit gebruikt en houden zo :j

laurafifi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 17:21

Bedankt voor jullie hulp ik ga straks ff rijden denk niet dat het in een keer lukt maar ik ga het proberen badankt!!!!

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 20:08

Misschien is het een idee dat je eerst gaat kijken waar je probleem vandaan komt.
er komen pas hulpmiddelen aan te pas als je het met 'gewoon' rijden niet meer redt.
Dit geldt voor zwepen, hulpteugels, sporen, andere bitten, etc.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 20:21

En dan nog iets...ik weet niet in welke klasse je wilt gaan starten maar niet in alle klassen zijn sporen toegestaan.

Ik ga mee met de rest,sporen zijn ter verfijning van de hulpen niet om een paard aan te sporen.Denk dat het ook verstandig is om eens een goeie lesgever te zoeken die je kan helpen met dit probleem.
Dit is niet in 5 minuten opgelost vooral omdat jezelf moet leren ongeloofelijk consequent te zijn en moet weten wanneer- en op welke manier je moet ingrijpen.

laurafifi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 09:33

Ik heb al goede instuctrice

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 00:04

Tinky12 schreef:
En dan nog iets...ik weet niet in welke klasse je wilt gaan starten maar niet in alle klassen zijn sporen toegestaan.

Vanaf de B is het gewoon toegestaan hoor, tenminste de meeste mensen rijden op wedstrijd met sporen, ook al in de B jammer genoeg. En volgens mij weet de helft niet waar het echt voor bedoeld is helaas.

ga hiermee met je instructeur aan de slag. Veel overgangen rijden om je paard goed aan het been te krijgen, sporen is ter verfijning van de hulp, niet om een lui paard mee naar voren te krijgen. Gebruik dan een zweep ;)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 08:14

Sharonaa_ schreef:
Vanaf de B is het gewoon toegestaan hoor, tenminste de meeste mensen rijden op wedstrijd met sporen, ook al in de B jammer genoeg. En volgens mij weet de helft niet waar het echt voor bedoeld is helaas.

ga hiermee met je instructeur aan de slag. Veel overgangen rijden om je paard goed aan het been te krijgen, sporen is ter verfijning van de hulp, niet om een lui paard mee naar voren te krijgen. Gebruik dan een zweep ;)

Meen je dat..het is voor mij al zolang geleden,weet nog dat het bij de wedstrijden die ik gereden heb taboe was.Niet zonder reden..
Ga mee met de rest van je post,met de instructeur aan de slag.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 12:00

Vroeger was het vanaf de M verplicht. In B en L mocht het (kan best zijn dat dat vroeger verboden was, maar dat is dan wel heeeeeeeeeel lang geleden :P ) Nu is het, volgens mij, ook niet meer vanaf t M verplicht. Twijfel er wel een beetje over.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 12:06

Ik zou gewoon met je instructrice overleggen. Mijn vorige paard reed ook beter met sporen dan zonder sporen en werd er absoluut niet dood op. Met juist gebruik kan het een heleboel helpen. Je zit zelf dan een stuk beter en kan daardoor ook meer aandacht geven aan andere verbeterpunten die je anders moet laten liggen. Succes ermee. Vanuit gaande dat je de sporen niet voor voorwaarts gebruikt, maar dat lees ook nergens :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 12:27

ze luisterde beter en [b]reagerde sneller[/b[ ook ging ze makkelijker aan de teugel

_aapjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 15:35

als je het doet moet je wel oppassen dat je niet vergeet om gewoon met je kuiten te rijden en alleen je spoor te gebruiken om aan te vullen waaneer nodig is :D

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 16:25

Ik kan me hier best wel om irriteren..
Hoor en zie vooral de laatste jaren niets anders, (en dan ook vooral van de jongere ruitertjes) dat mensen maar gelijk sporen aan hun voeten doen als hun paard of pony "niet luistert"..
Leer potverdorie eens fatsoenlijk rijden en stop vooral eens wat moeite, tijd en energie in je paard of pony..
Nee op vandaag worden er gelijk de nodige bijzet teugels, kettingen, bitten, sporen en weet ik wat allemaal nog bijgehaald..

Ik zou sowieso eerst eens kijken waar t probleem ligt, en (idd zoals al aantal keren hierboven genoemd) leer je pony beter luisteren naar je been door middel van n zacht tikje met de zweep..
Als je er je tijd energie en geduld inlegt, kan het ook zonder al die extra (tijdelijke) "hulpen"..

En vooral de jonge ruitertjes onder ons, je leert echt niet goed/beter rijden met sporen (en de rest van de kermis) hoor..

Het kan ook anders alleen kost dat even wat tijd...
(rij mijn HENGST zelfs bitloos en bareback..en vooral ZONDER extra "hulpen")

laurafifi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 18:21

Sorry hoor ik doe niet zomaar iets!! Ik vraag het op bokt ik vraag het aan mijn instructrice ik vraag het aan mensen van mijn stal (en die doen ook niet zomaar iets!!) Dus ik vind dit niet echt terecht natuurlijk zijn er mensen die zomaar sporen en zo om doen maar ook heel veel niet! Ik hou van mijn pony en ik wil haar geen pijn doen ik ga elke dag naar haar toe en borstel haar eerst lekker ze staat overdag lekker in de wei dus ik ben niet zo iemand die Z rijd in wedstrijden en verder geen aandacht geeft.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 21:01

Nou, zapata.. Nu vind ik dat je lichtelijk overdrijft. Dat iemand met sporen wil rijden wil niet meteen zeggen dat die persoon niet kan rijden. Niet aan het been zijn is wel een basis probleem, maar kan er om allerlei redenen in sluipen. Belangrijkse ervan is dat je t erkent en er aan werkt. Van met sporen rijden gaat een paard echt niet dood en wil je het dier er pijn mee doen, moet je toch flink prikken en schoppen. Sporen moet op juiste wijze gebruikt worden, anders heb er (op een gegeven moment) niks aan.

Ziji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 23:10

Hè knus onder elkaar! Zapata...werkelijk....je bent in 1 woord geweldig dat jij jouw hengst bitloos en op een bareback rijdt! Nou hup allemaal op aar de ruitersportzaak om een bitloos hoofdstel en een bareback aan te schaffen want dat is het summum.... Meisje vraagt gewoon om een advies....tuurlijk kun je met sporen rijden geen enkel probleem! Het zit er alleen in hoe je ze gebruikt....en als je daar onzeker over bent advies inwinnen van een kundig persoon . zweepslagen ben ik niet echt fan van zoals hierboven eerder werd beschreven.....misschien kun je hem actiever krijgen door meer figuren en overgangen te rijden continu aan het werk zetten als je erop zit, geen tijd om in te kakken.....geen reactie van je been? Tikje met een zweep ( normaal niet volgas op z'n kont)..... Veel succes met je wedstrijden! En zolang jij je blijft informeren en open staat voor advies komt het helemaal goed.....

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:05

Als ik je ot lees, zie ik dat je de sporen gebruikt, omdat je pony heel erg sterk is. Wat bedoel je daar precies mee? Hangt ze op je hand of zo?

dennisvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:19

ik zou zonder sporen proberen te rijden. Liever een tikje met de zweep bij als ze echt niet reageren.

lisannehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 19:51

zoals anderen al zeggen is het meer om je hulpen te verfijnen, dus ik zou er denk niet aan beginnen...
succes!