over buitenschouder wegvallen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dennisvlieg

over buitenschouder wegvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 12:18

Als ik rechtsom draaf of galopeer met me paard, loopt deze over de schouder weg en valt echt tegen me been aan. In draf kan ik dit iets beter controleren dan in de galop. Ik geef dan been om terug te duwen maar daar komt vaak weinig reactie op. Ook leg ik de zweep tegen de schouder, dan krijg ik meer reactie. Er is me gezegd dat ik veel wendingen moet maken en dan direct ervoor zorgen dat paard weg gaat van het linkerbeen. Ook rij ik veel op de 2e hoefslag.

Ik heb het paard nog niet zo lang: is eerst van me moeder geweest. Bij me moeder deed hij dat nooit dus ik denk dat hij me uitprobeert. Iemand nog meer tips of oefeningen om dit onder controle te krijgen?

midgie

Re: over buitenschouder wegvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 12:21

Als hij het niet bij je moeder deed ligt het dus aan jou, neem les.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 12:23

Rechtrichten. Leer je paard tussen beide benen en teugels recht onder je te voelen.
Neem les van een goede instructeur (of trice)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 12:23

Inderdaad, les nemen. Wat ook belangrijk is: houd je buitenteugel eraan. Tegen de hals, om zodoende de buitenschouder te begrenzen. Dus buitenbeen en buitenteugel, en niet aan je binnenteugel hangen om de wending in te zetten. Dan gooien ze bijna altijd die buitenschouder eruit.

dennisvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 12:25

Les heb ik ook, maar ben nu nog met de allereerste basis bezig. Hij probeert me gewoon even uit en dat wil ik gelijk aanpakken.

De tip van kleinvosje heb ik veel aan, dank je!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 12:46

Ik denk niet dat een paard je uitprobeerd door over de buitenschouder te vallen ;) Wat aannemelijker is, is dat je moeder dit wel goed op kon vangen en jij dit nog moet leren.

dennisvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 13:14

hoe dan ook, ik ga ermee aan de slag!

dennisvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 13:18

even nog een vraagje: ligt dat dan aan mij of aan het paard dat hij alleen maar rechtsom over de buitenschouder valt en de andere kant op niet?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 13:20

Dat kan. Alle paarden zijn van nature scheef, daar kan het ook door komen. De derde optie is dat jullie allebei scheef zijn en dat dat elkaar versterkt.
Bespreek het met je instructeur en rechtrichten is altijd een goed idee.

dennisvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 13:23

dank je. Ik ga het bespreken en eens kijken hoe aan te pakken. De tip van kleinvosje neem ik mee, want stiekem ga ik dan aan de binnenteugel druk geven als hij over de buitenschouder weg valt. Fout dus.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 13:34

Klopt, door meer druk op de binnenteugel zal je paard steeds meer wegvallen. Mijn kindertjes leg ik altijd uit: Buitenteugel geeft richting aan, binnenteugel is voor stelling. (even kort door de bocht) :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 13:35

Mee eens Phormicola, zoals mijn instructrice vroeger altijd zei: binnenteugel vraagt stelling en geeft na.

Rijsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 13:39

Mijn paard doet dit ook heel erg, mijn instructrice gaf me een de tip om steeds zodra je het voelt je paard in travers te zetten. Jij legt je been aan, en hij moet dan direct reageren en zijwaarts gaan. Bij die van mijn is dit echt een gouden tip, zodra ze tegen mijn been aankomt, leg ik mijn been eraan en ze reageert nu direct! Maar elk paard is anders, dus met een goede instructie kom je al heel ver! Succes!

dennisvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 13:42

uhm....travers? ik ben nog niet zover geloof ik... ik hou het dus even simpel. Maar evengoed bedankt voor je reactie.

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:59

Zit je wel recht? Laat je moeder eens kijken als je stilstaat en van haar af/toeloopt of je met beide benen gelijk zit, kan heel goed de reden zijn waarom het paard het de ene kant op wel doet en de andere kant niet.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:05

Rijsa schreef:
Mijn paard doet dit ook heel erg, mijn instructrice gaf me een de tip om steeds zodra je het voelt je paard in travers te zetten. Jij legt je been aan, en hij moet dan direct reageren en zijwaarts gaan. Bij die van mijn is dit echt een gouden tip, zodra ze tegen mijn been aankomt, leg ik mijn been eraan en ze reageert nu direct! Maar elk paard is anders, dus met een goede instructie kom je al heel ver! Succes!

Dat vind ik een erg rare tip, juist in de travers kan je paard vrij gemakkelijk over de schouder vallen...Dan kan je beter schouderbinnenwaarts inzetten lijkt me. Voor ts, gewoon buitenstelling vragen is misschien iets gemakkelijker en ook erg effectief.

Verder ben ik het eens met phormicola, met als aanvulling dat niet alleen je paard scheef is, maar ook ieder mens! Het is dus ook heel normaal dat jij bijvoorbeeld aan één kant makkelijker kan begrenzen of net wat sterker bent met het ene been of met de ene hand. Dit heeft ook invloed op je paard wat kan verklaren waardoor hij aan de ene kant wel scheef word en de andere kant op niet.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 17:12

In de bochten zo min mogelijk sturen met je binnenteugel, dan is namelijk de kans veel groter dat ie wegvalt.
Neem je paard maar eens helemaal mee naar binnen alleen met je buitenteugel+buitenbeen, dan kán ie niet wegvallen over de buitenschouder.

Kan je dat? Sturen zonder je binnenteugel te gebruiken? Hoekige bocht wordt het, maar het is wel een goede oefening.

Verder goed begrenzen. Buitenteugel er goed bij, iets meer contact nemen dus, en ook je buitenbeen er goed bij, eventueel iets naar achter.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 17:20

mijn vraag is ook: zit je zelf goed recht?

verder je zit niet vergeten, geef met je heupen de richting aan door je zit te draaien (bovenlijf recht houden, navel wijst in lijn tussen de oren door), iets meer op je binnenzitbeenknobbel zitten dan op je buitenste. verder ook ruimte toestaan vanuit je binnenbeen.

dennisvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 07:58

probleem is opgelost. ik moest me paard vrijdag in de groepsles helemaal naar binnen trekken met de binneteugel en na vier keer viel hij niet meer over de buitenschouder. hij heeft het al drie dagen niet meer gedaan. was dus toch uitproberen van zijn kant uit.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 08:12

Naar binnen trekken?

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 08:18

ponyparadijs schreef:
Naar binnen trekken?

Precies mijn reactie toen ik het las... :?

Als een paard over de buitenschouder valt, dan komt dat omdat je hem aan de buitenkant te veel ruimte geeft.
Buitenteugel, buiten been eraan. Je moet je paard begrenzen aan de kant dat hij uitbreekt.

Aan je binnenteugel trekken heeft het probleem nu misschien opgelost, maar als jij hem teveel ruimte geeft, doet hij het zo weer.

Sillemie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 09:40

Naar binnen trekken lijkt mij idd ook de minste goede tip voor dit probleem! Ik had dit probleem met mijn pony ook toen ik hem aan het opleiden was. Toen moest ik van mijn lesgeefster mijn buitenteugel en buitenbeen er goed aanhouden en als hij niet reageerde op druk van mijn been moest ik kleine tikjes geven ipv aanhoudende druk. Maar naar binnen trekken versterkt het probleem sowieso (heb ik zelf ondervonden!)

dennisvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 11:01

Ja, ik moest hem gewoon even naar binnen trekken, en het probleem was opgelost daarna. Al is het niet de goede methode, voor ons heeft het geholpen. Dat bokt het er niet mee eens is, is dan pech hebben. Ik was in 1 dag van het probleem af. Hij was aan het uitproberen zoals ik zelf al dacht.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 11:11

Beetje botte reactie die je daar geeft.
Maar blijkbaar ben jij gewent om je gelijk te halen en als dat over de rug van je paard is maakt dat geen drol uit. Beetje jammer dat je zo kortzichtig bent.

dennisvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 12:38

is geen botte reactie hoor. Had ik dan maar met me moeten laten spelen? Wat maakt het nou uit dat ik op deze manier van het probleem ben verlost? Ik geloof ook niet dat het bij iedereen achter de schermen er netjes aan toe gaat hoor? Dat ik hier gewoon eerlijk in ben, is blijkbaar ene probleem? Oke, dan heb ik braaf gedaan wat bokt zei. Iedereen tevreden :)
Groetjes