Pony reageert totaal niet op beenhulpen/aansporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xsarinax

Pony reageert totaal niet op beenhulpen/aansporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 13:30

hoi
ik ben nu echt helemaal radeloos, mijn pony reageert niet goed op mijn been.
en ik heb daarvoor ook nog tips gekregen. Maar zonet, echt niks wou.

* ze luisterde nergens naar
* ze ging zelf maar ergens lopen
* ze gooide haar hoofd in de lucht
* ze reageerde never op mijn been

en ik was gwn boos geworden, waardoor het helemaal niet wil. En toen zat mijn moeder er
ook nog eens mee te bemoeien. Je moet dat niet doen, dat wel doen. Zo maak je haar alleen maar bozer.

ik heb haar weggeschreeuwd. En toen werd het nog erger! Ik moest huilen |( , ik ben radeloos

De klik is er niet meer! in mijn gedachten wil ik haar verkopen, Y;( maar dat kan ik niet!
ik hou te veel van haar, heb teveel contact met vorige eigenaar, ze heeft te veel geld, moeite en tijd gekost om het nu te laten liggen.

kortom, wat o wat moet ik doeeennn?? ik ben radeloos! %) ;( |o

gr xsarinax (op dit moment niet een X )

Maflinger_S

Re: radeloos :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:33

Als je zo gefrustreerd op je paard zit kan je beter afstappen, want zo wordt het niet beter...

Heb je les? Zo niet, dan toch maar eens overwegen. Iemand naast jou en je paard kan soms beter zien wat er moet gebeuren om jullie als combinatie op weg te helpen.

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:34

Als het zo moeilijk gaat tussen jou en je pony en je zegt zelf dat de klik er niet meer is, is het dan wel eerlijk tegenover haar om haar te houden?
Je pony kan naar iemand gaan met wie het wel goed gaat en jij kan een nieuwe pony krijgen met wie je wel een klik hebt en wel goed mee kan samenwerken.
Ik zou haar dus verkopen en op zoek gaan naar een nieuwe pony, hoe moeilijk het ook is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:35

Hoe lang heb je de pony al?

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:36

Aan de andere kant, heeft het nog zin voor jou om nog in een paard te investeren wat al veel geld heeft gekost, als het je nu nog meer geld gaat kosten en je hebt er geen plezier aan? Ik zou idd een paar lessen proberen, zit het paard goed in zijn vel verder? Ligt het zadel goed?

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 13:36

Maflinger_S schreef:
Als je zo gefrustreerd op je paard zit kan je beter afstappen, want zo wordt het niet beter...

Heb je les? Zo niet, dan toch maar eens overwegen. Iemand naast jou en je paard kan soms beter zien wat er moet gebeuren om jullie als combinatie op weg te helpen.

Ja ik heb les, maar momenteel niet. (vakantie)
de vorige eigenaar heeft van jongs af aan op mijn pony met sporen gereden.
ik weet niet of ik dat ook moet doen, ik wil wel. want ik krijg hoe dan ook geen reactie op mijn been
ik wil dan knopsporen, maar van mijn moeder mag ik geen sporen omdat ze het ''mishandeling'' vind.

dat vind ik duidelijk niet, je moet me zien als ik boos op haar ben. Dan kan ik flinke schoppen uitdelen!
dat noem ik zieliger dan met een rustig schopje met sporen

@chinas, ik heb al gezegt : ik KAN het niet. en soms zijn er betere tijden en soms slechte
@amykimmi: 2 jaar

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 13:37

Sababber schreef:
Aan de andere kant, heeft het nog zin voor jou om nog in een paard te investeren wat al veel geld heeft gekost, als het je nu nog meer geld gaat kosten en je hebt er geen plezier aan? Ik zou idd een paar lessen proberen, zit het paard goed in zijn vel verder? Ligt het zadel goed?

ik heb geen idee, als ik opstap doet ze soms wel raar. Maar ik ken geen zadelmaker die mijn zadel kan controleren. Het moet officieel om het jaar toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:38

Zweep reageert ze ook niet op?

Lara_Silver

Volgens mij kan je het paard idd beter verkopen als je zo weinig geduld hebt. :j

Wat dacht je er aan van goede les nemen. Iemand die je helpt met deze problemen. Ook eens kijken hoe je zelf rijd, want erg vaak is de ruiter de oorzaak van alle problemen en niet het paard. Is het paard medisch in orde? Een vrij standaard bokt antwoord al zeg ik het zelf, maar in jou geval niet misplaatst.

Sababber

xsarinax schreef:
Maflinger_S schreef:

Ja ik heb les, maar momenteel niet. (vakantie)
de vorige eigenaar heeft van jongs af aan op mijn pony met sporen gereden.
ik weet niet of ik dat ook moet doen, ik wil wel. want ik krijg hoe dan ook geen reactie op mijn been
ik wil dan knopsporen, maar van mijn moeder mag ik geen sporen omdat ze het ''mishandeling'' vind.

dat vind ik duidelijk niet, je moet me zien als ik boos op haar ben. Dan kan ik flinke schoppen uitdelen!
dat noem ik zieliger dan met een rustig schopje met sporen

@chinas, ik heb al gezegt : ik KAN het niet. en soms zijn er betere tijden en soms slechte
@amykimmi: 2 jaar

Overleggen met je instructie over de sporen, en dan misschien een enkele keer proberen! reageert ze daar goed op is dat toch het proberen waard? Sporen zijn net zo vriendelijk als de ruiter die ze gebruikt ;) dus als je er netjes mee om gaat zijn ze zo slecht nog niet..

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 13:39

amykimmie schreef:
Zweep reageert ze ook niet op?

beetje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:39

Heb je geen filmpje van het rijden met haar?
Overigens zie ik liever 1x aansporen met spoortjes, dan 10x een goede schop.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:40

xsarinax schreef:
Sababber schreef:

ik heb geen idee, als ik opstap doet ze soms wel raar. Maar ik ken geen zadelmaker die mijn zadel kan controleren. Het moet officieel om het jaar toch?

Een zadel laten controleren is vooral belangrijk als een paard veel veranderd, maar soms lijkt een zadel goed passend en is het toch niet zo, dan zijn ze onder het zadel vervelend, zitten ze ergens vast of willen ze onder je uit, misschien even een oproepje plaatsen of iemand je zadel kan passen of op google iemand zoeken?

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:41

Streng en consequent worden, reageert ze wel op een zweep?
Jij geeft lichte druk met je been (alleen even aanraken) reageert ze niet dan een tweede keer weer geen reactie is een tik (hoeft niet hard maar ze moet reageren als je drijft).

In elk geval niet boos worden, dit als uitdaging zien. Ook even niks aan de voorkant vragen, alleen maar vooruit als je been geeft. Veel overgangen rijden (terug schakelen is ook 1x aangeven vriendelijk, 2de keer ook vriendelijk en dan duidelijk maken dat ze terug moet een gang minder). Zorgen dat die motor aan gaat als je drijft.

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 13:41

Citaat:
Overleggen met je instructie over de sporen, en dan misschien een enkele keer proberen! reageert ze daar goed op is dat toch het proberen waard? Sporen zijn net zo vriendelijk als de ruiter die ze gebruikt ;) dus als je er netjes mee om gaat zijn ze zo slecht nog niet..

gaat nu even niet, het is vakantie. en dan is er geen les ;(

@amy : ik denk niet dat als er een filmpje was je het zou willen zien, als ik het bekijk zou ik zeggen. paardmishandeling! ja ik geef het toe.. ik was kwaad op haar en gaf haar flinke schoppen. dat vond ze echt niet leuk! ik voel me nu eigenlijk wel schuldig |(

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 13:42

joyce83 schreef:
Streng en consequent worden, reageert ze wel op een zweep?
Jij geeft lichte druk met je been (alleen even aanraken) reageert ze niet dan een tweede keer weer geen reactie is een tik (hoeft niet hard maar ze moet reageren als je drijft).

In elk geval niet boos worden, dit als uitdaging zien. Ook even niks aan de voorkant vragen, alleen maar vooruit als je been geeft. Veel overgangen rijden (terug schakelen is ook 1x aangeven vriendelijk, 2de keer ook vriendelijk en dan duidelijk maken dat ze terug moet een gang minder). Zorgen dat die motor aan gaat als je drijft.

ik heb altijd al een zweepje bij me, en soms reageert ze er een beetje op.. en die tips zijn een tijdje terug ook al gegeven, toen ik dit probleem ook al had. alleen niks helpt. Ik moet mezelf ook aanpassen, anders werkt het bij geen paard! ik wordt snel boos als iets niet wil. Zo had ik net, dat ik HO zei -ze ging stilstaan- ik even mijn beugel goed deed, of ze was alweer gaan stappen. bij mij ho=ho. nou dus niet!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:44

Werkte het wel tijdelijk?

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:46

Als je zo gefrustreerd bent in elk geval even niet meer opstappen. Eerst maar eens goed kalmeren en bedenken wat je wilt doen met je pony.

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 13:46

het zweepje bedoel je? nou ik had eerst een mini zweepje waarmee ik op haar schouder tikjes gaf, dat werkte altijd maar sinds kort niet meer. dan gaf ik een schopje-tik-schop. maar dan ging ze met haar oren in haar nek stilstaan en bokken. Toen dacht ik al dat er iets mis was. ik heb een langere zweep gekocht waarmee ik op haar kont tikjes kon geven. dat hielp 2 week en nu ben ik weer zover!

@dreamybol: idd wel een optie, boos verder gaan heeft totaal geen zin!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:48

Je hebt trouwens pb ;)
Is ze altijd al zo geweest?

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:48

Ga eerst gewoon weer eens van je pony houden, poetsen, longeren, wandelen. Even gewoon niet rijden, de druk eraf. Bij haar én bij jou.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:49

Volgende keer even je moeder vragen een filmpje te maken, dan is het een stuk gemakkelijker adviseren. :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:49

-> RT-P

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:50

De reden waarom ik vraag of het wel geholpen heeft is omdat je misschien daarna onbewust minder streng/consequent bent geworden. Misschien ben je onbewust wel wat harder gaan drijven of iets.
Zelf heb ik nu sinds kort ook weer les en mijn pony zoekt ook echt de grens op. Zo lang ik echt telkens consequent ben en steeds erop blijf letten dat ik niet drie of vier keer aandrijf dus gelijk na 2x geen reactie een tik gaat het goed. Zodra ik teveel voor ga doen terwijl hij niet voorwaarts is kropt hij zich op en rijd het voor geen meter, dan kan ik beter even voor los gooien (bij wijze van) en dan alleen maar voorwaarts op het been oefenen.

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 13:51

amykimmie schreef:
Je hebt trouwens pb ;)
Is ze altijd al zo geweest?

nee, niet echt. sinds een paar maanden geleden doet ze raar. Ze wil niet in haar buik worden geschopt.....