Stijgbeugels kwijt of doorschuiven tijdens galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

debravanesch

Stijgbeugels kwijt of doorschuiven tijdens galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 18:43

Na mijn les gisteren ben ik aan het oefenen geslagen.
Mijn instructrice merkte op dat ik in de galop nogal naar achteren leun. Ik ben dus begonnen met mij recht te houden tijdens de galop. Dat lukt redelijk goed. Doordat ik dus naar achteren leunde kon ik mijn been er niet bij houden, waardoor ze regelmatig uit galop viel. Nu ik rechter zit lukt dit wel, alleen verlies ik nu mijn stijgbeugels of mijn voeten schijven erin verder!!! Ik denk dat dit komt omdat wanneer ik mijn been erbij houd (knijpen met je benen zoals de instructrice zegt) ik mijn hak omhoog trek.
Hebben jullie tips dat ik dit extra kan oefenen?????? Uiteraard zal ik dit ook melden aan mijn instructrice, maar mijn volgende les ik volgende week en ik wil ondertussen toch wel vooruitgang boeken

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 18:46

Je hak (voor je gevoel) overdreven uitdrukken, dan verlies je de beugels als het goed is, niet. Als je je knieën goed tegen het zadel houdt, (niet klemmen of knijpen), en een beetje naar beneden duwt, moet het goed gaan.
En je instructrice ziet natuurlijk ook meteen wat je fout doet, dus die kan je op basis daarvan tips geven.
Succes! :D
Laatst bijgewerkt door Paris_ op 01-08-12 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 18:47

Je moet juist NIET knijpen met je benen, doordat je knijpt trek je je benenop.
Je benen moeten lang en ontspannen, maar wel waakzaam zijn.

Grapjasjes12

Re: Stijgbeugels kwijt of doorschuiven tijdens galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 18:52

Druk geven met de kuit en knijpen zijn twee heel verschillende dingen :) Met een lang been heb je nog steeds een drukkende/stuwende kuit. Bij knijpen met het been ben je altijd met je hak in je paard aan het duwen (wat dus fout is).

Oplossing: benen altijd lang houden (hakken laag) en kilometers maken terwijl je instructeur blijft herhalen dat je je benen lang moet maken :+

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 18:54

Die instructrice van jou zou een bandje moeten inspreken... "Hakken laag! Hakken laag! Hakken laag!" :+

bentejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 18:57

Om het knijpen op te lossen zou je af en toe zonder beugels kunnen rijden. Omdat je je benen dan wel moet ontspannen anders zit je niet lekker en word je helemaal door elkaar geschud.

Calente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 19:04

Gebeurde mij vroeger ook, het kwam doordat ik m'n knie op slotzette

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 19:06

lang maken als je zit, alsof er een zak aarde aan beide voeten zit, los die benen, je zit op je zitbeenknobbels dat is genoeg

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 16:45

zonder beugels durf ik alleen in stap en draf (tja een angstige ruiter he). Misschien dat ik inderdaad knijp in plaats van druk te geven met mijn kuit. Ik zal jullie tips in acht nemen en zeker proberen.
De kilometers maken zal ook geen probleem zijn ;-)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 20:08

Sjolvir schreef:
Je moet juist NIET knijpen met je benen, doordat je knijpt trek je je benenop.
Je benen moeten lang en ontspannen, maar wel waakzaam zijn.

:D en ga echt rechtop maar wel als het ware in je paard zitten. Voel je zitbeenknobbeltjes en door echt in je paard te gaan zitten + tip Slolvir zit je veel dichter bij je paard en kun je gemakkelijker de galop beweging volgen. Geld ook voor doorzitten in draf.
Succes ermee.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 20:54

Ik probeer er echt op te letten uiteraard. Ik moet haar leren in galop houden en ik heb al gemerkt dat mijn benen beter liggen doordat ik rechter zit, maar uiteraard, als je gewoon bent om net iets naar achter te leunen en je benen dan goed liggen is het weer aanpassen.
Uiteraard ga ik dit oefenen (samen met het wijken dat ik geleerd heb) tot mijn volgende lesje. Vandaar vraag ik de tips, zodat ik correct kan oefenen

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 21:09

Als je niet zonder beugels durft te galopperen - dan zul je jezelf inderdaad in de problemen brengen als je je knieën optrekt, kun je af en toe een stukje verlichte zit meenemen in galop. Dan word je wel gedwongen je benen lang te houden, anders gooi je jezelf er af. ;)

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 21:11

Met instappen zou je je beugels uit kunnen doen zodat je je benen goed uitstrekt, ook de oefening van voor naar achteren met je hele been om het bekken los te maken. Als je leert om met je kuit te rijden(mijn instructrice zegt drijf aan met de kuit,het gedeelte net onder je knie dus je hele voet maakt geen deel uit), dan trek je je hak ook niet zo snel omhoog.
Ook 1 x kuit is draven en dan moet een paard uit zichzelf door draven dus niet continue aandrijven (paard moet op eigen benen lopen). Gaat het paard toch langzamer,dan liever 3 x flinke kuit met evt.tik achter de kuit en dan de kuiten/benen stil houden. Op die manier kan je je ook beter concentreren op het houden van je voeten in de stijgbeugels. Hetzelfde geldt in galop, binnenbeen op de singel,buitenbeen erachter en paard moet onmiddelijk in galop en het paard moet op eigen benen doorgalopperen, niet steeds aandrijven tijdens het galopperen tenzij je in middengalop wilt, hierdoor blijven je benen ook stil en kan je concentreren op je voeten ipv steeds aandrijven. Liever een paard dat een fout maakt, terug gaat in draf, en dan op z'n sodemieter krijgt dat 'ie in galop moest blijven en dus vraag je hem weer direct in galop te gaan (3 x flinke galopkuit met evt. tik en weer rust in je benen) en dan geef je hem de kans om zelf door te galopperen. Een paard leer vaak snel dat het dan fijner is om door te galopperen. Succes ermee!

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 21:29

Een oefening die ik veel met mijn studenten spelenderwijs doe is de volgende:
- Als ik 1 zeg til je je benen op vanuit je knie/bekken/heup zodat je hele been niet meer in het zadel zit en jij precies op je zitbeenknobbels zit. (moeilijk uit te leggen daarom vraag ik altijd of iemand het voor wilt doen als ik het bene in de juiste positie doe.
- Als ik 2 zeg doen ze allebei hun benen zo hoog mogelijk. Weer vanuit de knie/bekken/heup optillen en dat je knie-en bij elkaar komen voor het zadel. Je voeren zitten nog net op het zweetblad.
- Als ik 3 zeg doe je neus naar je knie-en.
- Als ik 4 zeg ga je normaal zitten.
Ik tel dan heel veel en alles door elkaar. In stap en soms in draf. Is ook goed voor je coordinatie.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 12:50

Net gaan rijden. Mijn benen lang maken lukte redelijk. Ik schoof al minder door!!!!!!! Ik heb dit wel sinds het zadel in gevet is, mijn vader, echt geniaal van hem, had de stijgbeugels en beugelriemen ook gedaan, misschien dat dit er ook wat mee te maken heeft.
Uiteindelijk heb ik haar ook in galop kunnen houden, maar ik had het gevoel dat ik nogal flapperde met mijn benen als ik haar wou drijven.

Ze ging wel behoorlijk vooruit in galop hoor

FutureVet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 18:57

zonder beugels?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 19:02

Een grote fout die gemaakt wordt is het 'hakken uitdrukken'. Bij het hakken uitdrukkken forceer je je knieën, en hierdoor ontstaat er weer spanning op je been en gaat de beugel alsnog langs je voet. Wat jij moet proberen is je bal van je voet op de stijgbeugel drukken, dan daalt je hak vanzelf wel omdat je hak last krijgt van de zwaartekracht. Het scheelt je heel veel energie en spanning in je lichaam waardoor je ook ontspannener kunt zitten, veel succes! :)

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 19:09

door mijn angst is zonder beugels voorlopig nog geen optie. Misschien wel in de toekomst

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 19:55

Als je je niet kunt ontspannen op je paard kun je nooit goed rijden ;) begin gewoon voorzichtig in stap, daar verbetert je galop ook van, het klinkt raar maar het is zo ;)

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 19:58

in stap en draf rijd ik al wel eens zonder beugels, soms zelfs zonder zadel.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 20:00

Bouw dat langzaam uit, naar een wat snellere draf, en wat je niet moet vergeten is dat bij de meeste paarden de galop fijner is dan een snelle draf.
Knoop een touw om de hals van het paard of als je met zadel rijd, gebruik een bokriempje,
het komt echt wel goed, echt waar :)

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 15:34

ik ben het eens met @paris_ :j

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 20:02

tja, paardje doet nu mee met het kamp, dus ik heb deze week geen les (vorige eigenares rijdt er nog mee tot eind van de zomer). maar ik ben iemand die wil oefenen wat ik leer.
Tja zo een opname zou inderdaad handig zijn ;-)

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:16

Ik heb dit ook gehad, zo een 2,5 jaar lang.. het lukte niet in de galop. Tot ik een tijd geleden een week op een ander paard had gereden (ivm met brevetten) die een hele goeie galop had waar het me perfect lukte en nu kan ik bijna altijd goed blijven zitten! Ik weet het niet, maar het is net of je gewoon een klik moet maken of krijgt.
Zonder beugels galopperen enzo is wel heel goed!

edit: ik spande mijn benen ook altijd zo op dat mijn hakken omhoog getrokken werden en nu zegt mijn instructrice altijd dat ik mijn gewicht naar achteren moet plaatsen voor de paarden en dat helpt mij ook mijn benen en hielen beter te strekken.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 10:39

ik kreeg van mijn instructrice te horen dat ik rechter moet zitten, omdat ik te fel naar achteren zit. terwijl ik van de vorige instructrices steeds kreeg dat ik goed naar achter moest zitten. Misschien zit ik op de verkeerde manier naar achter.
Nu kan ik voorlopig niet oefenen, jammer