Paard opent de mond bij extra inspanning

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CarlaP

Paard opent de mond bij extra inspanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 20:59

Hallo allemaal,
Ik heb een 6 jarige ruin ( Sandreo x Magic Ronaldo) van 1,75 m hoog.
Ik heb hem bijna 1,5 jaar in training en wil hem volgend jaar Z 1 gaan starten. Hij pakt het werk erg snel op en maakt veel progressie. Word al veel sterker, losser in zijn lijf en beheerst vrijwel alle Z oefeningen al.
Het is een braaf paard, wat nooit staakt of tegen de hand komt.
Nu is het probleem dat hij, op het moment dat je hem extra aan het werk zet in bijvoorbeeld de buigingen tijdens een schouderbinnenwaarts, hij zijn mond opent....
Daarnaast heeft hij een vrije kleine mondspleet, maar wel breed ( bitmaat 14,5 cm), dus ben ik een beetje aan het kijken of een ander bit een optie is.

Hebben jullie nog tips m.b.t. bitten die kunnen helpen bij een klein mondje en een paard wat snel zijn mond opent?

Alvast bedankt.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 21:00

Tanden zijn gecontroleerd? Rijd je met stang en trens?
Laatst bijgewerkt door _coquette_ op 31-07-12 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 21:00

Sowieso kan een ongebroken trens(nee geen stang) helpen bij paarden met een kleine mond. Verder, ben jij ook strenger in de hand als je de oefeningen vraagt?

ZusJacobs

Re: Paard opent de mond bij extra inspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 21:57

Als jij die zwaardere oefeningen zo vraagt, wordt hij dan ook strakker in de kaak. Ik denk namelijk dat op het moment dat jij die oefeningen vraagt hij dus niet meer nageeft maar alleen de mond open doet. Ik ken er hier net zo een, blijft heel licht in de hand maar is weinig meer mee te doen. Lijkt dan ook net als of er aan de teugels getrokken wordt maar in feite zit er bijna tot geen druk in de mond. Het wordt het gewoon te moeilijk en zo komt hij er onder uit, stapje terug en de stapjes dan dus ook kleiner maken zo naar de oefening toe.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 04:51

6 jaar en al z1 sorry maar een 6 jarige is daar nog veel te jong voor, hij zal het lichamelijk miss aan kunnen , maar is hij mentaal ook al zo sterk.
Miss moet je eens een tijdje een paar stappen terug doen.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 06:49

Ik denk dat de fout er bij ligt, dat jij het ziet als inspanning voor je paard,maar dat hij onbewust toch spanning opbouwt en dan vooral in de kaak. Dan gaat 9 van de 10 x ook de mond open.

Hier en daar dus even spanning af laten vloeien, even lengte erin, en dan weer oppakken, eerst is kijken of het daar misschien aan ligt.

verder zou ik denken aan wat al gezegt is, te strenge hand ineens, teveel stang, te grote stang, of een gebitsprobleem :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 07:04

Ik denk ook aan een te jong paard die pittige oefeningen rijdt. Ik zou ook eens een stapje terug doen en me even puur richten op het rechtrichten en hem aan beide kanten even sterk maken.
Je zou een dunner (myler) bitje kunnen nemen, maar als hij dit voorheen niet deed, denk ik niet dat het aan 't bit ligt.

CarlaP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 17:57

Dank jullie wel. Ik rijd hem op een gewoon trensje en heb nog geen stang ingehad.
Ik rijd hem 3 a 4 keer per week 45 minuten en voor de rest loopt hij in de wei of in de paddock, dus te veel vragen lijkt mij niet aan de orde.
Ik denk inderdaad dat hij te veel spanning opbouwd en zich op deze manier er onderuit drukt.
Ik zal eens proberen met wat meer afvloeien tussendoor.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 18:13

Neem je bijv. de schouderbinnenwaart tijdens je losrijden ook mee? Zo ja, dan zou ik hem daar eerst sterker in maken voor je hem daar in de oprichting in gaat trainen. Zo nee zou ik hier mee beginnen. Om hem dus eerst in die lage lijn sterker te maken om vervolgens rustig aan op te pakken.

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 19:13

Eén van mij bijrijdpaarden had ongeveer hetzelfde probleem. Was dan wel een tinker, maar ook met een kleine, maar wel brede mond. Wanneer je wat meer van hem ging vragen, maar op den duur ook wanneer je iets meer inwerkte met de teugels deed hij zijn mond open. Na een tijdje werd de aanleuning dan ook heel onrustig. Er hangt nu een dunne, ongebroken trens in en het hele probleem is verdwenen.
Paardje werd daarvoor trouwens gereden met een enkel gebroken watertrens.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 07:56

xBeauuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:33

Ik ben wel benieuwd of het ondertussen opgelost /minder geworden is?
Ik heb zelf ook een nakomeling van Magic Ronaldo , en hier precies hetzelfde probleem.

eluderennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 19:16

Ik heb hier ook weleens last van, wij doen dan de sperriem iets strakker.
Die van mij zet ook zijn kaak uit bij het aandoen van de sper/neusriem en daardoor kan ze dan met rijden haar mond makkelijk open doen.
Bij mijn paard helpt dit al genoeg of heb je dit al geprobeerd?

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 19:23

eluderennie schreef:
Die van mij zet ook zijn kaak uit bij het aandoen van de sper/neusriem en daardoor kan ze dan met rijden haar mond makkelijk open doen.

Paard de mond dicht snoeren omdat hij z'n mond opent..
heb je wel verder gekeken ? weet je waar het vandaan komt ? misschien probeert hij je wat duidelijk te maken!

xBeauuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 20:40

We hebben Beau helemaal laten nakijken! Tandarts , dierenarts, gekeken of het tuig wel goed zit enzo maar niks :n En ik rij met een lage neusriem, dus niet met een gecombineerde.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 20:41

Ik denk toch dat hij aangeeft dat hij nog niet klaar is voor wat jij wilt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 20:43

eluderennie schreef:

Symptoom bestrijding, probleem gaat er niet van weg, wordt alleen gemaskeerd.

TS denk inderdaad wat jij zelf ook al zegt en aantal anderen, toch spanning, hij vind sommige oefeningen blijkbaar moeilijk.

xBeauuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 20:47

ja dat zou best wel kunnen inderdaad :j

xcowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 20:49

eluderennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 20:58

Dit kan tot een lange discussie lopen..
Maargoed we snoeren hem niet dicht, paard zet kaak uit als je het hoofdstel omdoet.
Als je gaat rijden ontspant hij zich en dan zit alles veel te los.
Daardoor kan hij zijn mond makkelijk open doen en daarom doen we hem later strakker.
Kunt hier daarna nog makkelijk 2 vingers tussen doen.
Laatst bijgewerkt door eluderennie op 23-12-12 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 21:00

eluderennie schreef:
Ja bokt kan weer eindeloos discussieren, weet ik nu dus al.
Maargoed we snoeren hem niet dicht, paard zet kaak uit als je het hoofdstel omdoet.
Daardoor kan hij zijn mond makkelijk open doen en daarom doen we hem later strakker.

Citaat:
wij doen dan de sperriem iets strakker

Je zegt het eigenlijk zelf..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 21:10

Dan had je niet moeten zeggen dat je zijn sperriem strakker deed, want daarmee impliceer je dat je hem
strakker doet dan de standaard strakte.

Maar jij kan er dus nog steeds op zijn neus 2 vingers tussen doen?
Dan is er niet veel aan de hand.

eluderennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 21:14

Ik weet zeker wel dat je er 2 vingers tuggen moet kunnen doen. :)
En dit doe ik ook altijd netjes.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 22:15

zo te lezen schat ik ook in opgebouwde spanning met een oefening die wellicht nog te zwaar is.
Waarom ( hals ? ) buiging met een sb ? Probeer eens een paar passen sb met ( een lichte ) stelling, wanneer je het binnenachterbeen bereikt dan komt hij aan de buitenteugel en heb je een los contact aan de binnenkant, ik zou genoegen nemen met een enkele pas en dat rustig uitbouwen. Is het is stap , draf of galop ?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 00:40

eluderennie schreef:
Dit kan tot een lange discussie lopen..

Ook als je helemaal geen neusriem om zou hebben, zou je paard eigenlijk zijn mond niet open moeten doen...