pony moet ingereden, kan nergens heen ivm. angst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

pony moet ingereden, kan nergens heen ivm. angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 20:13

Ik heb hier een jonge(3.5 jaar, 1,40 hoog) pony staan, die ik graag beleerd wil hebben onder het zadel.
Ik wil de basis gewoon goed hebben dus liefst zou ik hem wegbrengen naar proffesional, maar daar zit meteen het probleem.
Dier wordt gek als hij naar andere plek moet. Bij laatste twee verhuizingen. (eerste was toen ik hem kocht, tweede was noodgedwongen) heeft hij echt 2 maanden nodig om weet te wennen. Hij is normaal erg lief, maar zowieso best heftig in reacties en zeker na verhuzing is dan echt lastig te hendelen.
Ik zie het dus niet zo zitten om hem weg te doen en te laten stressen. Hij is hier nu volledig gewend en heb geen kind aan hem. Heel happy paard.
Oude eigenaren hadden me ook voor dit gedrag gewaarschuwd.

Nu was ik benieuwd of er ook mensen zijn die aan huis komen ofzo.
Liefst zou ik iemand hebben die 3 keer per week kan komen en er een hlf uurtje opstapt. En die mij uiteindelijk ook les kan geven met betreffende pony.
Weet iemand of dit bestaat?? Ik ben van Zuid Holland.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 20:17

Op wat voor manier reageert ie op verhuizingen?

Ik weet niet wat je voor manier in gedachten hebt. Maar ik kan je www.dressuurnatuurlijk.nl aanraden, dan moet ie wel verhuist worden maar weet je zeker dat het goed gebeurd.
En hij mag ook altijd hier komen, ik ben dan wel geen proffesional maar je pony kan zeker de tijd krijgen om te wennen en op zijn tempo beleerd te gaan worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 20:19

Ik ken niemand die aan huis komt, maar ik zou je het volgende ter overweging mee willen geven.
Als een paard ergens bang van is, dan kun je twee dingen doen. Voor de rest van zijn leven rekening gaan houden met dat gedrag, of hem ermee confronteren. En dat confronteren, het liefst met beleid.

Als jij hem niet uit handen wilt geven vanwege dit angstige gedrag en daarin toegeeft, kan het er uiteindelijk toe leiden dat je nergens meer met je paard naartoe durft. Je creeert een klever, of een schijtluis.

Dus confronteer hem met andere omgevingen, en het beste zo vroeg mogelijk. Breng hem weg naar een adres die weten wat ze doen, en laat hem die andere omgeving maar meemaken.
Mocht je een tip willen wat adressen betreft, mijn inbox staat open.

tamary

Re: pony moet ingereden, kan nergens heen ivm. angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 20:24

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 20:24

Als je even rond kijk en vraag zijn er genoeg professionals die ook bij je aan huis willen komen als verplaatsen een probleem is.
Ik weet niet waar je in ZH woon ik kom er nl ook vandaan en kan je zo iemand adviseren, rijd voor haar beroep paarden in en komt aan huis, maar goed ZH is groot, pb maar voor meer info.

Verder zou ik zeggen ga oefenen met je paard hij/zij is jong zat probeer juist naar verschillende plekken te gaan en hem hier aan te laten wennen, net wat Cassidy zegt straks kun je nooit met hem ergens heen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 20:26

Cassidy schreef:
Ik ken niemand die aan huis komt, maar ik zou je het volgende ter overweging mee willen geven.
Als een paard ergens bang van is, dan kun je twee dingen doen. Voor de rest van zijn leven rekening gaan houden met dat gedrag, of hem ermee confronteren. En dat confronteren, het liefst met beleid.

Als jij hem niet uit handen wilt geven vanwege dit angstige gedrag en daarin toegeeft, kan het er uiteindelijk toe leiden dat je nergens meer met je paard naartoe durft. Je creeert een klever, of een schijtluis.

Dus confronteer hem met andere omgevingen, en het beste zo vroeg mogelijk. Breng hem weg naar een adres die weten wat ze doen, en laat hem die andere omgeving maar meemaken.
Mocht je een tip willen wat adressen betreft, mijn inbox staat open.

Maar ik vind een stal die hem gaat beleren daarvoor geen goede eerste keus :)

Ik wil hem dat zeker nog leren, gaat ook gebeuren.
Maar wil dat stapje voor stapje doen..
Dit is een reuzestap voor hem..hij moet en op een andere stal en er gaat iemand op rijden..ik denk gewoon niet dat het werkt.

Bovendien moet iemand bereid zijn hem dus eerst echt te laten wennen en denk niet dat professionele stal daarop zit te wachten.
Hij is dan namelijk echt lastig..kan nu allles met hem ,maar nieuwe stal is zo´n stress dat hij niet te hanteren raakt in simpelste dingen.
IS angst en onzekerheid.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 20:29

Ik heb mijn pony vroeger ingereden onder begeleiding. Meisje bij mij uit de buurt had al heel wat paarden en pony's beleerd en ze kwam aan huis. Dus goed zoeken, er zijn best mensen die dit doen. De moeilijkheid is echter om ook iemand te vinden waar je achter staat. Mss kun je vragen of je eens mag komen kijken bij een ander paard dat ze aan het inrijden is als je iemand gevonden hebt?

Zij ging er de eerste paar keer op om mijn pony de basis te leren. Daarna ging ik erop en heeft ze mij begeleid tot ik met mijn pony naar de ponyclub kon. Zeker in het begin wilde ik niet aanmodderen, maar onder begeleiding rijden.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 20:30

capopjekop schreef:
Ik heb mijn pony vroeger ingereden onder begeleiding. Meisje bij mij uit de buurt had al heel wat paarden en pony's beleerd en ze kwam aan huis. Dus goed zoeken, er zijn best mensen die dit doen. De moeilijkheid is echter om ook iemand te vinden waar je achter staat. Mss kun je vragen of je eens mag komen kijken bij een ander paard dat ze aan het inrijden is als je iemand gevonden hebt?

Zij ging er de eerste paar keer op om mijn pony de basis te leren. Daarna ging ik erop en heeft ze mij begeleid tot ik met mijn pony naar de ponyclub kon. Zeker in het begin wilde ik niet aanmodderen, maar onder begeleiding rijden.

zoiets zoek ik inderdaad..ben zelf even paardrij af geweest omdat ik ineens een jonkie aanschafte, dus begeleiding is zeker gewenst! :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 20:38

gekvanfleur schreef:
Maar ik vind een stal die hem gaat beleren daarvoor geen goede eerste keus :)

Ik wil hem dat zeker nog leren, gaat ook gebeuren.
Maar wil dat stapje voor stapje doen..
Dit is een reuzestap voor hem..hij moet en op een andere stal en er gaat iemand op rijden..ik denk gewoon niet dat het werkt.

Bovendien moet iemand bereid zijn hem dus eerst echt te laten wennen en denk niet dat professionele stal daarop zit te wachten.
Hij is dan namelijk echt lastig..kan nu allles met hem ,maar nieuwe stal is zo´n stress dat hij niet te hanteren raakt in simpelste dingen.
IS angst en onzekerheid.

Als jij bereid bent om een trainingsstal 2 maanden het volle trainingsgeld te betalen om hem langzaam te laten wennen, denk ik zomaar niet dat ze daar moeilijk over gaan doen :D
Ik denk dat je je nog weleens in je paard kon gaan vergissen als je hem echt ergens heenbrengt en meteen laat beleren. Moet je wel mensen hebben die weten waar ze mee bezig zijn.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 20:38

waar in zuid-holland woon je?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 20:40

Ik denk dat het in de praktijk ook meevalt. Als je een goede stal uitzoekt die weet wat ze doen, dan zal de pony en de tijd krijgen en goed beleerd worden. Bovendien staat de trainingsstal emotioneel los van het paard, hierin hebben ze een groot voordeel tov de eigenaar, jou in dit geval dus.
Onbewust reageer je toch anders als je emotioneel verbonden bent met een dier.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 20:46

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 20:49

ijssnuiver schreef:
Ik denk dat het in de praktijk ook meevalt. Als je een goede stal uitzoekt die weet wat ze doen, dan zal de pony en de tijd krijgen en goed beleerd worden. Bovendien staat de trainingsstal emotioneel los van het paard, hierin hebben ze een groot voordeel tov de eigenaar, jou in dit geval dus.

ik ben niet zo´n moeilijke hoor in de omgang..paard weet goed wat wel en niet mag.

Maar toen ik hem net had, was hij levensgevaarlijk...heb hem echt willen wegdoen, omdat hij zo link was. En ik ben niet zo snel onder de indruk.
Na twee maanden steeds beter en ging super..toen ineens verhuizen vanwege faillisement stal en opnieuwe stal had ik weer de eerste anderhalve maand en knettergestoord paard..niet te hanteren, als de dood voor alles en als ik hem gewoon even wilde laten doorlopen kwam ie met maaiende voorbenen op me af.
Daarna weer niet aan het handje, super dier, kan er alles mee..oude eigenaar gebeld met verhaal: hij zou dit bij een eerdere mislukte verkoop ook gedaan hebben en zou al jong dit gebdrag vertoond hebben in dat soort situaties.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 20:52

pony is verder een onwijs lief dier. Kan er zonder zadel al rustig opzitten en wat stappen. Geeft nergens om en is iedereens vriendje. Streken, maar is koudbloed eigen. :+
Daarom denk ik dat we er echt wel komen, maar wil het niet overhaasten en verpesten.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 21:01

gekvanfleur schreef:
ijssnuiver schreef:

ik ben niet zo´n moeilijke hoor in de omgang..paard weet goed wat wel en niet mag.

Maar toen ik hem net had, was hij levensgevaarlijk...heb hem echt willen wegdoen, omdat hij zo link was. En ik ben niet zo snel onder de indruk.
Na twee maanden steeds beter en ging super..toen ineens verhuizen vanwege faillisement stal en opnieuwe stal had ik weer de eerste anderhalve maand en knettergestoord paard..niet te hanteren, als de dood voor alles en als ik hem gewoon even wilde laten doorlopen kwam ie met maaiende voorbenen op me af.
Daarna weer niet aan het handje, super dier, kan er alles mee..oude eigenaar gebeld met verhaal: hij zou dit bij een eerdere mislukte verkoop ook gedaan hebben en zou al jong dit gebdrag vertoond hebben in dat soort situaties.

Ik zeg ook niet dat je moeilijk bent in de omgang/opvoeding/ed. Wat ik bedoel is dat er altijd een beetje emotie achter zit als het om ons eigen paard gaat.
Wat ik een beetje opmaak uit dit verhaal(alvast sorry als ik eht verkeerd interpeteer, is altijd lastig beoordelen vanachter de laptop). Maar dat dit paard op vreemd terrein en op momenten dat het spannend word, het leiderschap op de proef gaat stellen en dan is het aan de trainer op dat moment om het te kunnen bevestigen en behouden.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 21:08

ik begrijp wat je bedoelt.. :)
Had het ook niet verkeerd opgevat.

Paard is als elk jogn dier weleens opzoek naar de grens..hoort erbij, hij is lief, maar geen doetje.
Maar inmiddels weet ik wel dat hij zulke streken heeft..maar dat hij ook momenten heeft dat hij het mentaal niet kan handelen..en dat uit zich heel heftig..daarom ben ik ook voorzichtig. Dan snapt hij het niet of vindt hij het moeilijk en dan zie je hem proberen en kijken maar hij krijgt het niet op een rijtje..hij heeft ook altijd iemand nodig die rustig blijft in dat soort situaties, maar tegelijk heel consequent is, want hij heeft ook gewoon puberstreken en daar moet je wel onderscheidt in maken. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 22:25

Een goede trainingsstal kan met dergelijke paarden omgaan. Paarden zijn soms net kinderen. Kinderen kunnen bij anderen dan de ouders ook heel anders reageren dan bij de ouders zelf. Gewoon omdat de grenzen opnieuw moeten worden afgebakend, en het dier niet uit kan gaan van bekende grenzen/personen.

Een dier dat je (volgens de vorige eigenaar) staatsgevaarlijk hebt gekocht, kan zomaar in handen van iemand die wel weet waar hij mee bezig is en die met dat character om kan gaan een wereldpaard worden.
Ben je bang dat het paard bij een ander door het lint gaat, of ben je bang dat je iemand treft waar het beter bij klikt dan bij jou?

En dan, als je zo iemand tegenkomt, wat ga je dan doen?

Ik denk dat je meer kans maakt om iemand te vinden die met een dergelijk paard om kan gaan als je bereid bent om hem uit handen te geven en hem te verplaatsen naar een professionele stal.
Kans om iemand te vinden die beide is: en goed met je paard, en ter plekke komt, en misschien nog binnen je budget valt, hoe groot gaat die zijn denk je?
En mocht hij of zij ooit te vinden zijn, hoe lang ben je bereid om te wachten?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 22:40

Er zijn wel mensen die aan huis komen beleren. Mijn friese merrie heb ik destijds ook thuis laten beleren nadat het op een trainingstal op een drama was uitgelopen. Ik heb een hele goede gevonden via de instructrice waar ik toen reed, die heeft mijn paard toen perfect beleerd aan huis. Misschien moet je eens hier of daar rond vragen en op internet ( bv bokt markt en marktplaats etc) oproepjes plaatsen voor mensen die aan huis komen beleren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 22:45

Natuurlijk zijn er mensen die aan huis komen beleren. Bekijk het even statistisch. TS denkt dat ze een paard heeft dat lastig is. TS wil iemand die aan huis komt. Hoeveel mensen hebben een trainingsstalv (of nawijsbaar voldoende ervaring met hele moeilijke paarden) , hoeveel mensen komen aan huis (dus wonen toevallig redelijk in de buurt) en hoeveel mensen kunnen dat moeilijke paard dan ook echt aan?
Ik denk dat je, puur statistisch, meer kansen maakt op een goede match als je hem naar de stal toe verplaatst.
En als je echt iemand kunt vinden die aan alle eisen voldoet, en aan huis komt, by all means, go for it.
Maar statistisch gezien is die kans niet erg groot.
En als je iemand vindt, en het lukt, zou ik je aan willen raden om mee te doen aan een loterij, dan ben je voor het geluk geboren.
Of misschien was het paard uiteindelijk toch niet zo moeilijk als de eigenaar had verwacht/had voorspeld :D

@TS: je heb zo te zien een extrovert paard. Zoek iemand die daarbij past, die zich verdiept heeft in de horsenalities. En kijk over de rand van je bord heen.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 22:59

Bij mijn paard was het destijds een drama op een trainingsstal en dat was zeker niet de eerste de beste stal, maar ze konden helemaal niets met mijn paard en ik heb haar uiteindelijk naar huis gehaald omdat het van kwaad tot erger ging en ze compleet over de toeren was. En ik heb alleen maar goede ervaringen met het aan huis beleren. Had wel echt een heel goed ervaren ruiter ingeschakeld, soort Gert van het Hof maar hij deed het super en heeft mijn paard perfect beleerd. Binnen 14 dagen reed ik er zelf ook helemaal alleen op rond. Dus het kan wel, is alleen ff zoeken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 23:03

Gert van het Hof neemt geen twee maanden de tijd om het paard te laten wennen, die overdondert ze. Niets mis mee. En dat zou zomaar kunnen werken met het paard van de ts. De vraag is, staat ts daar open voor, en zo ja, kan ze iemand vinden die aan huis komt?

Ik zou mijn paard eerder naar Gert himself brengen dan iemand zonder referenties en nawijsbare resultaten in voldoende kwantiteit thuis bij mijn paard laten...

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 23:08

Cassidy schreef:
Gert van het Hof neemt geen twee maanden de tijd om het paard te laten wennen, die overdondert ze. Niets mis mee. En dat zou zomaar kunnen werken met het paard van de ts. De vraag is, staat ts daar open voor, en zo ja, kan ze iemand vinden die aan huis komt?

Ik zou mijn paard eerder naar Gert himself brengen dan iemand zonder referenties en nawijsbare resultaten in voldoende kwantiteit thuis bij mijn paard laten...

Hmmm zeg toch ook niet dat ze naar iemand moet die het paard overdonderd? En ook niet naar iemand zonder referenties of nawijsbare resultaten? Er zijn heus wel goede mensen te vinden die aan huis beleren. Gewoon ff goed zoeken en informeren en vragen naar ervaringen. Paard hoeft echt niet perse van huis om goed beleerd te worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 23:12

Hoeft idd niet. Maar gezien het probleem van het paard dat hij heeft om van huis te gaan zou ik dat nu net wel doen...Een probleem ga je niet oplossen door het uit de weg te gaan, maar door het paard ermee te confronteren.

En de mening van de verkoper, en daarna bevestigd door de eigenaar, zouden zomaar een teken zijn dat ze nog niet weten hoe ze met een extrovert paard om moeten gaan. Dan kun je daar het beste hulp bij zoeken en afgaan van het advies van iemand die er ervaring mee heeft dan vast te houden aan je eigen principes.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 23:18

Na het beleren kan het paard altijd nog wennen aan het van huis gaan. Zie de noodzaak daar nu niet perse van in. Al ben ik het wel met je eens dat het paard er wel zo snel mogelijk aan moet wennen met deskundige hulp.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 23:29

Als de eisen die je hebt de keuze beperken en je misschien daardoor de meest geschikte persoon nu net niet kiest...tja....

Maar goed, ik kan er wel over blijven doorgaan, maar duidelijker maken kan ik het niet.

@TS: Kies de beste match en luister naar hem of haar. Ga hem of haar niet beperken door de eisen die jij daar nog bovenop stelt.