Help mijn Vp staakt als ik wil draven in de bak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

siepenteun

Help mijn Vp staakt als ik wil draven in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 12:13

Hallo
Mijn Vp gaat sinds vorige week staken als ik wil gaan draven in de bak. Op straat doe ze het niet, ze gaat stilstaan en dan spoor ik aan, gaat ze achteruit stappen of gewoon stil staan. Ik heb ook het met een zweepje geprobeerd en dan loopt ze wel opeens heel vlot. Ik heb les. Maar zij moest de laatste keer werken en toen begon het. We zijn wel conditie met haar aan het opbouwen dus misschien daardoor? Alvast bedankt

KM_Ris

Re: Help mijn Vp staakt als ik wil draven in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 12:15

Bij ons op stal staat ook ene, doet ze ook niet altijd.
ik volg eventjes mee

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 12:25

Gez.: vp zkt rt mt ddkrcht + drzttngsverm. ? :D

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 12:28

?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 12:33

Gezocht verzorgpaard zoekt ruiter met daadkracht en doorzettingsvermogen. Geen echt zinnige bijdrage maar ach een beetje humor. :D

Maar nu ontopic, heb je dit probleem al voorgelegd aan de eigenaar en doet het paard het daar ook bij? Anders even vragen of de eigenaar je ermee kan helpen om het dier weer voorwaarts te krijgen.

Rijd je licht of zit je door in de bak en is dat anders als je buiten doet? Misschien bonk je in de bak teveel in het zadel omdat je probeert netjes te zitten?

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 12:37

:D Ik vroeg me ook al af wat een vp was!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 12:41

‘wij’ gebruiken vp voornamelijk als term voor de VoorPagina. :) Ik heb dus zeker een paar minuten naar de titel zitten kijken waarom de voorpagina van de ts staakt :+ En in de tekst kwam het ook niet naar voren. Verzorgpaard dus.

Maar goed al is de tip evenzo cryptisch, er zit wel een kern in. Doorzetten, tenzij het paard ergens last van heeft (maar dat weet je snel genoeg dan moet ze het bij iedereen doen), heeft het paard er gewoon geen zin in.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 12:44

Als je vraagprijs niet wilt aandraven is de prijs mischien te hoog , neen ? :+

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 12:47

Ik zou nog eens een les nemen en kijken hoe het dan gaat.
Maar ik denk dat je iets duidelijker moet zijn en doorzetten want volgens mij heeft je paard het trucje door.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 12:54

Voor mij was vp eigenlijk meteen duidelijk als verzorg paard. Niet als voorpagina of vraagprijs. :+ .

Vandaar de vragen ook. Doet het dier het ook bij de eigenaar is er iets mis, alleen bij TS dan kan het liggen aan manier van landen in draf of manier van rijden met verschil tussen buiten rijden en de bak.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 12:54

Vraag de eigenaar eens om hulp!
Aangezien het paard buiten wel gewoon vlot loopt lijkt het me onwaarschijnlijk dat er lichamelijk iets aan de hand is.
Mijn ervaring is dat zulke problemen meestal ontstaan doordat je OF niet duidelijk bent voor het paard (het snapt dus niet wat je wil) OF het paard je uitprobeert.
In beide gevallen moet je dus duidelijk en consequent zijn.
Probeer eens de teugels wat langer te laten als je gaat aandraven. Let ook op je zit; ga niet helemaal naar voren zitten en zitten wiebelen, omdat je wil dat t paard harder gaat maar blijf netjes stil boven het zadel.

Je kan ook een keer iemand vragen om met een longeerzweep in het midden van de bak te gaan staan om je te helpen als het niet lukt (Niet gaan lopen jagen, maar alleen even oprichten om het paard alert te maken).
Vergeet niet te belonen als het wel goed gaat!

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 12:59

Het probleem is de eigenaar is 9 en rijdt er amper op, haar moeder rijdt er ook op is beginnende ruiter en de andere verzorgster is geblesseerd. Dus kan niet echt hulp krijgen.
En Vp is verzorgpony idd

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 13:00

En ze is nu pas net weer onder het zadel, ze heeft een jaar stilgestaan door een blessure

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 13:03

Maar draaft de pony wel aan met hun zonder problemen in de bak? Als zij te jong of onervaren zijn zou ik in overleg op zoek gaan naar een lesgever die je een paar keer kan helpen met je probleem. Maar eerst even uitzoeken of er een verschil is in hulpen, zitten, houding tussen buiten rijden en de bak. En nakijken of er niets fout zit in of onder het zadel of dekje. Zou zo sneu zijn als je gepast geweld gaat gebruiken en de pony heeft ergens pijn of hinder van.

Is er trouwens een verschil in reactie tussen linksom aandraven of rechtsom?

De reden dat ik het vraag is dat we dit namelijk lang geleden met onze tinker hebben gehad. Linksom geen probleem rechtsom niets als problemen. Na een week heb ik gevraagd of iemand anders het wilde proberen. Maar die lag er binnen 10 meter naast. Meteen een dierenarts laten komen en toen was er een medisch probleem dat alleen last gaf rechtsom.
Laatst bijgewerkt door karuna op 24-07-12 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 13:06

Nee ze wil helemaal niet aandraven, linksom is wel erger.

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 13:08

En ze is net 18 maar kan volgens de da nog heel wat jaartjes mee.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 13:12

En aan de hand of aan de longe?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 13:13

Gaat het over de Merens in je profiel? Het is namelijk net of ik de situatie van een goede vriendin met haar Merens zit te lezen. Die ging ook heerlijk staken in de bak terwijl het buiten sjouwen was met de oortjes er op.

Oplossing, ik heb het dier een tijdje gereden voor haar. Het bleek een kwestie van een broertje dood hebben aan het bakwerk, die was het niet gewend. Met wat doorzettingsvermogen en duidelijkheid is het allemaal een stuk verbeterd. Het bleef haar minder leuke bezigheid maar was wel goed te doen.

Wat kent de pony? Is ze gewend in de bak te lopen? En wat doe jij als ze niet wil aandraven, hoe stevig sta je in je schoenen en hoe consequent rij je?

Het klinkt mij in de oren als een paard dat zijn zin krijgt en daardoor onder het werken uit komt. Het liever lui dan moe principe wat beloond wordt met dan maar niet gaan draven want het lukt niet.

Beste tip in mijn ogen: zoek hulp. Niet van de eigenaresse of haar moeder maar zoek een ervaren ruiter die er zelf eens op wil om te voelen waar het zit of een goede instructrice die jou met de pony vooruit kan helpen.

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 13:20

Ja ik heb les, maar ik ben wel heel consequent als iets niet mag weet ze dat dondersgoed, maar de eigenaar is dat dus niet.. Wil ze een dagje niet Lopen dan hoeft dat niet. En ze hebben ook sinds maart een nieuwe pony erbij die veeel aandacht krijgt. en ik spoor aan als ze niet loopt, en als ze bij de 10e keer nog niet loopt helpt mijn moeder een handje door mee te lopen.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 13:23

2x Been, niet lopen = tik

Je bent duidelijk niet consequent genoeg, want als ze het blijft uithalen zal je toch strengen moeten worden.

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 13:26

Ja maar dat deed ik toen ik zonder zweepje reed. Nu 2x niet is idd een tik!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 13:27

Fijn dat je consequent bent. Dat is altijd goed. Alleen is je oplossing niet heel erg handig en zal dit het probleem niet verhelpen.

10x been geven heeft geen enkel nut, je moeder je dan laten helpen door mee te lopen ook niet. Beide keren los je het probleem niet op en ben je niet consequent genoeg.

Been= reactie. Gebeurd dit niet dan 2e keer meer been geven, weer geen reactie, tik met de zweep. Dit consequent volhouden. Daarnaast zou ik dit natuurlijk met je lesgever bespreken. Zij kan je begeleiden hier in, timing is een essentieel onderdeel en het is soms lastig voelen en makkelijker te zien van af de grond.

Dat de eigenaresse niet consequent is zou voor jou niet echt een belemmering moeten zijn. Mijn pony weet bijvoorbeeld duvels goed wie er op haar rug zit of met haar loopt. Ben ik het dan zal ze niet wat proberen, is het een vreemde die denk er even zo op weg te rijden dan is het feest compleet. Paarden voelen en weten heel goed waar de grens is en zullen die vaak ook opzoeken.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 13:27

siepenteun schreef:
Ja ik heb les, maar ik ben wel heel consequent als iets niet mag weet ze dat dondersgoed, maar de eigenaar is dat dus niet.. Wil ze een dagje niet Lopen dan hoeft dat niet. En ze hebben ook sinds maart een nieuwe pony erbij die veeel aandacht krijgt. en ik spoor aan als ze niet loopt, en als ze bij de 10e keer nog niet loopt helpt mijn moeder een handje door mee te lopen.

Als jij schrijft dat je moeder meeloopt als je vp bij de 10-e keer aansporen nog niet loopt. Dan ben je dus NIET consequent genoeg. Ze moet reageren op je eerste aansporing. Geen reactie, gelijk even heel duidelijk maken dat je dat reactie EIST!

Als het paard niets mankeert, wordt het tijd om dus veeeeeeel duidelijker te zijn.

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 13:29

Maar de eigenaar wil liever niet dat ik met een zweepje rijdt dat vind ze zielig....

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 13:33

Tja dan ben je uitgepraat. Sorry maar hoe wil je het dan oplossen.
Paard dat niet op het been naar voren gaat zul je moeten overtuigen, helaas zie ik geen andere oplossing dan een tikje achter je been met de zweep.

Kan je haar niet uitleggen dan 10x trappen zieliger is dan 1x een tikje?