Dus mijn paard heeft tot zijn 6 jaar in een soort van privémanege gelopen en is nooit juist bereden geweest daar eigenlijk. Misschien wel, maar dan weet ik daar niet van, de kinderen die er dan op reden rijden hem dan toch weer omzeep in één les om het grof te zeggen

Door kinderen die niet consequent met het beenwerk omgingen (ik herinner me nog een beeld van hem toen ik klein was dat er iemand op zat die constant benen aan het geven was) is zijn luiheid ontstaan (inmiddels nu goed opgepakt en kan goed voorwaarts lopen.)
Maar dus ik kreeg hem als hij 6/7 jaar was en ik zelf 12 jaar was (maar ken hem dus van zijn 3 jaar). Ik als 12jarige een jaar correct les gehad, maar ik was nog iets te jong om het te begrijpen allemaal en ik wou natuurlijk mij gaan richten op springen dus ik wou van stal veranderen
Dit deed ik dus en al mijn dressuur ben ik toen helemaal vergeten en heb daar lang rondgeslungeld met hem. Tot vorig jaar ben ik er iets aan gaan toen (toen was ik 14). Maar ik denk da ik hem dan totaal aan het forceren was en eerder in zijn mond zat te prutsen en toen wist ik ook nog niets af van rechtrichten en van achter naar voor. Dus ik kreeg hem totaal verkeerd nagefelijk!
Tot vorige herfst ben ik beginnen kijken op bokt en had ik wel al ergens gelezen over correct paardrijden maar ben toch mijn eigen ding blijven doen..
Tot die winter/lente ben ik terug naar de oude stal veranderd en heb ik helemaal alles terug opgepakt, ondertussen al weer 2 lessen gepakt en bezig geweest met het rechtrichten en het van achter naar voor. Zo ben ik 3/4 maanden bezig maar hij drukt nog steeds zijn rug weg en hoog met dan hoofdje en loopt nog totaal niet ontspannen..
Soms in stap wel, maar dan heb ik een kwartier voor ik begon te rijden eens stap oefeningen gedaan en dan gaat het wel goed en iets ontspannender in de draf (maar ik heb dan ook zonder ik het besefte 1uur en 45 min gereden). Dit was heel goed, maar de dag daarna ging het precies weer niet zo goed.. en ik begin mij dan te frustreren en de laatste keer heb ik er een slof aangehangen en daar gaat het dus verkeerd
Maar ik weet niet of ik nog mijn moeite er moet in steken soms en misschien gewoon eens in de week met de slof te rijden om hem te laten voelen dat dit veel beter rijdt. Met slof is hij veel meer ontspannen en ik hou de slof (ik probeer) niet te strak.Maar wat moet ik nu doen? gewoon blijven doorsukkelen? inmiddels wordt mijn paard op 29 juli 10 jaartjes oud.
Ik wil echt weten wat ik het best doe, maar reageer niet op een aanvallende manier ofzo, want daar voel ik mij niet goed bij! (als ik iets verkeerd zou doen dat ik niet heb aangegeven).
Alvast bedankt.
Als jullie advies is: les nemen!
Heb ik alvast dit als antwoord
Ik neem les als het echt nog eens nodig is, ik moet het namelijk zelf betalen en ik mag nog niet gaan werken. Mijn mama wilt mij geen les betalen omdat ze geen geld heeft. Maar had overlaatst voor mijn rapport 40 euro gekregen dus daar kan ik nog twee lessen uit nemen dus die ga ik nog eens spenderen als het echt nodig is en ik misschien door een wonder een stapje verder ben en een stapje er bij kan doen.
Even een voorbeeldje van hoe het rijden meestal gaat:

Hier loopt hij vooral op de voorhand maar toch vind ik hem redelijk actief vanuit de achterhand! Vind hem hier nog redelijk ontspannen.
Ik mag trouwens wat rechter en trotser op mijn paard zitten maar die keer was de eerste keer terug rijden in de oude stal en hij was een beetje schrikkerig en gaf in de galop een paar flinke bokken dus zat wat gespannen

Over het algemeen denk ik wel dat ik als ik het kan oplossen zonder enig ding geforceerd dat ik wel erg trots ga zijn op mezelf..
grappig beeld soms). Ze zit ook mee te lopen (nou voor mij) en dan moet ik iets int 'vizier' hebben en dan blokje verzeten in het ritme etc. De eerste les was dus vooral stappen en rechtrichten en hij was dan echt helemaal nagefelijk maar dan in draf niet meer. Maar ik ben echt tevreden met mijn instructrice, ook al gaat ze heel traag. Maar ik vind dit ergens wel goed