rijden tussen 'losse' paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PocoGaucha

rijden tussen 'losse' paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 15:26

mijn verzorgpaarden hebben maar een heel klein bakkie, en ik heb af en toe de behoefte(en het paard ook), om een keertje een rechte lijn te kunnen rijden. dat zou prima in de wei kunnen.
ik ben er eigenlijk alleen 's middags en dan staan de andere paarden in de wei. het gaat om 3 oude pony's en de pony waar ik op rij is de dochter van eentje en is 16. vandaag ben ik er gewoon opgeklommen en ben zo naar achter in de wei gestapt en een klein stukje gedraaft. paard vond het niet erg en gedraagde zich niet anders als in de bak(ze was net zo lief als altijd). de andere paarden keken niet op of om.

zou het veel uitmaken als ik daar gewoon een keer heen en weer rij? de wei is erg groot ik denk zelf 50*200 of misschien zelfs groter. dus ik kan ruim om de andere paarden heen rijden. ik zou na een half uurtje in de bak gewoon de poort open kunnen doen, en dan een stukje stappen en draven en vervolgens een galopje doen en uitstappen.

weet niet of dat ook uitmaakt, maar ik heb geoefend om er in elke gang af te springen, dus mocht het fout gaan kan ik mezelf redden.

maar ik vraag me vooral af of dit erge storingen kan veroorzaken in de kudde.

de eigenaar maakt het allemaal niet zoveel uit. ik mag niet elke dag een uur in de wei gaan rijden, maar af en toe vind hij helemaal niet erg.

Froemel

Re: rijden tussen 'losse' paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 15:29

En als je naast de wei rijdt? Of doet buitenrijden, dan rij je ook rechte stukken als dit mag.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 15:31

nee ik mag niet over de weg, naast de wei zit een sloot :').

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 15:33

Behalve dat je de weide ermee stuk kunt rijden lijkt het me verder geen bezwaar.

De paarden kennen het paard waar jij mee rijd en ze zullen onderling vast ook weleens een sprintje trekken.
Enige waar je op moet letten is dat ze elkaar erg op kunnen jutten en je kans hebt dat een van de anderen jou als spelletje ziet en gaat klieren. Slim om dan even een zweepje bij je te hebben zodat je duidelijk kunt maken dat er niet geklierd wordt als jij erop zit.
Maar aangezien het allemaal al oudere paarden zijn zal dat wel meevallen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 10:11

-> RT-P

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 20:25

Ik ken mensen die gewoon in de bak rijden, die ook als paddock gebruikt wordt, als de andere paarden er nog in staan.
Een paard wat ik een tijd gereden heb, reed ik altijd in de wei wat zijn maatje in stond te grazen. Als de groep rustig is, zie ik niet in waarom dat een probleem zou kunnen zijn.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 21:13

ik zou bang zijn dat de hele kudde mee gaat...
Verder vind ik dat de wei moet zijn voor rust en ontspanning en niet om te werken, maar dat is mijn mening.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 22:20

ik heb het gisteren geprobeerd, en op een paar vreugde bokken na ging het erg goed. de andere paarden bleven rustig staan ik had nog een stuur en rem.

ben niet van plan dit vaak te doen, en ook geen heel uur ofzo. gewoon na het rijden even een paar keer op en neer. of uitstappen. ze leek het zelf ook erg leuk te vinden, een welkome afwisseling.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 22:22

Wat eventueel een idee is als je bang bent dat de rest van de groep mee gaat rennen; Zet de rest van de groep met hooi in de bak voor dat eventjes. :)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 22:25

Kan prima. Let goed op de reactie van de andere paarden en neem een zweep of touw mee om evt. grappenmakers op hun plek te wijzen.

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 22:25

Kan gewoon hoor! ik ken meerdere cross stallen waar je van weide naar weide springt met daar in paarden die elkaar niet kennen. Ja ze kunnen eens gaar rennen.... Je kan toch rijden?!

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 22:27

Kan makkelijk! Wij sprongen zelfs met de rest in de paddock :)

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 22:37

springen vind ik niet echt handig (lees: gevaarlijk) , maar rijden kan wel hoor
dat heb ik ook regelmatig gedaan. Idd wel even kijken of je het land niet kapot rijdt.
als het land droog is, en de paarden er niks om geven zou ik het gewoon doen :)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 09:53

Waarom is springen gevaarlijker? Gewoon goed uitkijken.... Even kijken hoe de paarden reageren moet altijd.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 15:27

Ik zou het niet doen, gewoon omdat ik dan bang ben dat andere paarden ook mee gaan doen! Maar het is je eigen risico.

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 15:41

Ligt er aan hoeveel paarden, en in hoeverre ze gewend zijn aan elkaar en de schrikachtigheid van je eigen paard.
Tussen mijn eigen clubje van 4 rij ik wel eens.
Nadeel bij mij: de oude merrie blijft achter ons aan slokken en loopt dan nog wel eens in de weg....
En de jonge god ziet onze arbeid als spelerij en daagt ons continu uit...

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 23:45

Ik rij eigenlijk altijd met de andere in het land. Ik heb geen bak en buiten zijn het rampenplannen, daarbij wil ik af en toe ook wel eens wat anders dan een buitenrit. Ze vinden het toch niet interessant als je erop hobbelt en meestal gaan ze ergens in een hoekje staan eten en heb je er geen last van.
Zolang de paarden niet de hele tijd belemmerend in de weg lopen of jullie lastig gaan vallen denk ik niet dat er veel problemen zijn.

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 09:36

Als ik ging springen met 1 andere pony erbij ging die pony de hele tijd aan de balken knagen :')
Das niet zo handig ...

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 09:41

Als de paarden niet zo heftig reageren waarom niet denk ik dan.

Mijn vorige verzorgpaardje deed ik zijn halster om en 2 touwen en dan gallopeerde ik tussen de kudde door naar voren zodat ik dat stuk niet hoefde te lopen. Geen paard dat opkeek als ik langs gegallopeerd kwam..

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 11:08

Jetta schreef:
Waarom is springen gevaarlijker? Gewoon goed uitkijken.... Even kijken hoe de paarden reageren moet altijd.

omdat als jij net richting de sprong gaat, of er bijna bent en er springt een paard voor je dan flinke ongelukken kan krijgen.
Ik hou er niet van :n
dressuur kan je makkelijker ontwijken of er langs lopen

maradonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 15:14

max66 schreef:
ik zou bang zijn dat de hele kudde mee gaat...
Verder vind ik dat de wei moet zijn voor rust en ontspanning en niet om te werken, maar dat is mijn mening.

tsja maar niet iedereen heeft een goede bak .. :')

paardjuhh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 15:27

vragen of je als je gaat rijden de 3 oude paarden in de bak mag zetten en als je klaar bent met rijden ze weer in de wei zetten?
dan kan je ongestoord in de wei rijden en hoef je ook niet bang te zijn dat er ineens eentje mee gaat racen ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 15:31

Wij hadden vroeger nooit een andere optie dan in de wei rijden, tussen de andere paarden...
Want er was geen bak of andere voorzieningen.

We hadden wel 1 hoek van de wei speciaal voor het rijden in gebruik. Daar was na verloop van tijd ook een soort hoefslag ontstaan.

De paarden hebben 't nooit vervelend gevonden, omdat we ze vanaf veulentje af aan hadden en ze er op die manier mee opgegroeid zijn. Ging altijd heel prima. :j

_Koreano__x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:01

ik heb zelf samen met mijn paard en een ander van de stal een beetje gespeeld in de piste (ik op mijn paard). De andere deed vrolijk mee en we hebben samen een paar toertjes gegaloppeerd.

Ik weet dat het gevaarlijk is maar op een grote wei met andere rustige paarden kan het helemaal geen kwaad. ;) af en toe lekker plezier is enorm leuk

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:12

Wij hebben ook geen bak, dus ik rij altijd in het weiland. Er staan 4 paarden die elkaar ook al lang kennen en dat gaat altijd goed.
Meestal rijden we in een ander stuk als waar ze lopen, maar vanmiddag bijvoorbeeld, ging we met 2 rijden en de andere 2 "ontsnapte" mee het andere land in waar we wilde rijden. Nergens last van! Ze gaan gewoon vreten.
Ze merken heus wel het verschil of jouw paard aan het werk is of dat hij "vrij" loopt en lekker rondjes aan het rennen is ;)

Edit: Natuurlijk kunnen de andere een keer ongewenst gaan rennen, maar dat kunnen ze ook doen als ze naast het weiland staan...