NAgeeflijkheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anissa_B

NAgeeflijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 21:31

Beste iedereen,

Ik weet niet of iemand een idee heeft wat bij mij het probleem kan zijn.
Ik rijd nu zo een 8 maanden een paard wat sinds kort 2 jaar onder het zadel is ( op zn 5e beleerd)
Hij vind het erg lastig om nageeflijk te blijven. de eerste helft gaat het prima, en dan zit ik erover te denken om hem misschien ietsje nog te kunnen laten zakken, maar de in 2e helft vind hij het moeilijk om in de houding te lopen waarin hij eerst liep. Hij gaat dan ook licht met zijn hoofdschudden.
Ik hou hem er wel onder zodat hij redelijk loopt maar hij vind het moeilijk om daar te blijven.
Heeft 1 van jullie een idee, waarom hij het zo lastig vindt?
En zou het aan het zadel kunnen liggen, ik las ergens dat het daar ook door kan komen.

Alvast bedankt voor jullie hulp, en als het antwoord al ergens anders staat sorry daarvoor dan heb ik het niet kunnen vinden ;)

Chaos

Re: NAgeeflijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 21:39

Ik zou eens een goede les nemen. Dit komt hoogstws vanuit jouzelf.

Anissa_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 21:41

Ik rij elke week een les met hem bij de manege eigenaar die hem ook heeft ingereden en die zegt eigenlijk dat het een kwestie van tijd is =] dus die lessen zijn er wel.
Ik dacht misschien dat andere mensen een ander idee zouden hebben.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 21:43

Niet zonder je te zien rijden. En ja alles heeft tijd nodig. Maar met goede (privé) instructie kan het toch een stuk sneller gaan.

Anissa_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 21:45

klopt, het hoeft voor mij ook niet binnen een maand opgelost te zijn als hij er de tijd voor nodig heeft gun ik die hem ook van harte !

Titineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 21:48

Misschien kun je stoppen wanneer je voelt aankomen dat het fout gaat, en telkens iets langer doorgaan, dus steeds wat uitbreiden, maar stoppen wanneer jij voelt dat hij het lastig vindt. En dan kan hij bijvoorbeeld uiteindelijk een heel uur lang fijn naar beneden lopen.
Laatst bijgewerkt door Titineee op 19-07-12 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 21:48

De pony? Die snapt het spelletje wel hoor, als de ruiter het maar voldoende duidelijk verteld aan het paard.

Enne, na 2 jaar is je pony er wel aan toe zijn spieren te gaan gebruiken en je te gaan dragen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 21:49

Niet stappen joh, lekker voorwaarts blijven. Anders krijg je paarden die met de handrem er op gaan lopen. Slecht advies. Tenzij je als ruiter het temperament nog niet kunt beteugelen, maar dan moet je lekker aan de longe gaan rijden.

Anissa_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 21:55

Ik geef op dat soort momenten ( verschilt per keer) hem niet zijn zin, het is soms de drukte/ spanning waarvan hij heel opgefokt raakt en dan pauzeer ik even kort.
Ik geef hem niet zijn zin als ik door heb dat hij het eigenlijk niet wilt, daar ben ik zelf absoluut tegen want hij moet wel luisteren.

Ik denk dat een deel van het "probleem"(wat je een probleem kunt noemen) ook aan de andere berijder ligt.
Zij is zelf heel voorzichtig en geeft ook sneller toe als hij het niet doet. Ik daarin tegen zet meer door als ik merk dat hij het niet doet omdat hij het niet wilt.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 21:56

Of hij snapt het niet helemaal.

Als je hem correct rijd moet je van de andere ruiter weinig last hoeven hebben.

Anissa_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 21:58

Ik rijd hem wel correct dat krijg ik te horen.
Ik merk wel als ik hem meerdere dagen achter elkaar rijd, dat hij dan veel beter gaat lopen en meteen doet wat ik van hem wil.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 21:59

Wat je van hem vraagt, dat klinkt wat vriendelijker. :)
Nou, lekker door oefenen dan.

Anissa_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 22:00

Sorry verkeerd geformuleerd,!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 09:03

Hoe langachter mekaar wil je hem nageeflijk laten lopen, werk korte stukjes.
Ja manege lessen heb ik mijn vraagtekens bij, neem van iemand les die jou ook kan vertellen waar vandaan nageeflijk rijden komt en ben je zelf wel nageeflijk?
Leer te voelen als jou paard jou vraag beantwoord en leer te voelen wanneer je zelf nageeflijk moet zijn .

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 10:07

mijn 6 jarige is sinds 1,5 jaar onder het zadel en ik en mijn instructrice merken dat hij na een rustpauze (paar minuten stappen met lange teugel halverwege) ook moeite heeft een stille aanleuning aan te houden, hoewel dit het eerste half uur geen probleem was, en zonder de pauze ook gerust een dik uur constant blijft. Misschien iets met verzuring? ik weet het niet, maar vervelend is het wel omdat ik rij technisch niets anders doe na de pauze.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 10:08

Je houdt hem er wel onder? Hoe bedoel je dat?

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 10:10

Mijn pony schudde ook erg met zijn hoofd en hij had last van zijn tanden.. weet niet waarneer dat paard voor het laatst bij de tandarts is geweest?

Anders denk ik dat je eens een goede les moet nemen zodat iemand anders kan zien wat jij doet en je ermee kan helpen :D

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:33

probeer het uit te bouwen dit is namelijk best intensief voor je paard ook al loopt hij ontspannen nageeflijk etc. vergt toch best veel concentratie voor het paard.

Anissa_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 19:00

LenaBaars schreef:
mijn 6 jarige is sinds 1,5 jaar onder het zadel en ik en mijn instructrice merken dat hij na een rustpauze (paar minuten stappen met lange teugel halverwege) ook moeite heeft een stille aanleuning aan te houden, hoewel dit het eerste half uur geen probleem was, en zonder de pauze ook gerust een dik uur constant blijft. Misschien iets met verzuring? ik weet het niet, maar vervelend is het wel omdat ik rij technisch niets anders doe na de pauze.

Klopt na de pauze verander ik ook niets aan mijn rij gedrag!

Bedankt voor de reacties, zijn tanden zijn goed dus daar ligt het niet ;)
Het nageeflijk lopen bouw ik ook uit. Hij loopt sinds de tijd dat ik hem rijd steeds stukjes langer, alleen blijft hij het lastig vinden om er helemaal in te ontspannen. Ik kijk van te voren in wat voor "stemming'
( qua drukte) hij is, en aan de hand daarvan bepaal ik wanneer ik de pauze's inlas.

Met eronder houden bedoel ik, dat als hij een beetje gaat schudden met zijn hoofd dat ik voorkom dat hij de hele tijd met zijn hoofd gooit, en daardoor weer zorg dat hij weer lekker gaat ontspannen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 19:03

mischien al gelijk lang en laag rijden inplaats van eerst hoog te vragen.(om het zo maar even te benoemen)
vanuit lang en laag overgangen rijden en zo hoofd, hals en lengte erin te krijgen.
waardoor hij ook zijn achterhand eronder gaat gebruiken.

maar denkt toch dat dit niet alleen kwestie van tijd is maar ook het juist aanleren en beginnen van de les. stukje bij jou maar ook stukje bij je instructrice.

en als hij dan nog gaat schudden bij lang en laag vragen in het begin even druk geven en je been en weer loslaten. gaat hij goed en loopt hij lekker lang en laag en ontspannen door de rug ga je ophoudingen maken. en weer vooruit en weer hetzelfde met die druk en weer los.

Anissa_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 19:06

StalNollie schreef:
mischien al gelijk lang en laag rijden inplaats van eerst hoog te vragen.(om het zo maar even te benoemen)
vanuit lang en laag overgangen rijden en zo hoofd, hals en lengte erin te krijgen.
waardoor hij ook zijn achterhand eronder gaat gebruiken.

maar denkt toch dat dit niet alleen kwestie van tijd is maar ook het juist aanleren en beginnen van de les. stukje bij jou maar ook stukje bij je instructrice.

en als hij dan nog gaat schudden bij lang en laag vragen in het begin even druk geven en je been en weer loslaten. gaat hij goed en loopt hij lekker lang en laag en ontspannen door de rug ga je ophoudingen maken. en weer vooruit en weer hetzelfde met die druk en weer los.

Dankje, ik rijd hem in het begin ook lang en laag, maar misschien pak ik hem, na jou stukje te hebben gelezen, iets te snel op. Ik zal de volgende keer hem langer laag en lang rijden.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 21:53

En vanuit daar opwaarts neerwaarts veel overgangen en schijnovergangen zodat hij los gaat worden en van achter gaat dragen, dan komt zijn hoofdje vanzelf naar boven. en kun je hem jou hand laten volgen

Anissa_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 15:19

StalNollie schreef:
En vanuit daar opwaarts neerwaarts veel overgangen en schijnovergangen zodat hij los gaat worden en van achter gaat dragen, dan komt zijn hoofdje vanzelf naar boven. en kun je hem jou hand laten volgen

Ga ik helemaal doen ! Dankje, het is zeker weten het proberen waard :D

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 19:56

ben benieuwd. oefening baart kunst.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 15:12

lukt het