Pony inrijden, nu nog erop!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy_89

Pony inrijden, nu nog erop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 12:07

Hallo.

Wij zijn nu 3 weken bezig om mijn pony in te rijden.
het longeren heeft hij al prima onder de knie, en kent de commando's, zadel en hoofdstel is hij ook vertrouwd mee.
Nu zijn we begonnen met het hangen, alleen begint daar nu het probleem..

Zodra je ''hangt'' wordt hij angstig en begint te bokken.
Nu zijn hebben we dit vandaag voor de 6e keer al gedaan en er komt geen verbetering in.
Wij zijn beiden zeer ervaren, maar we vragen ons toch af hoe het beste verder te gaan.
Ik heb zelf al meerdere pony's beleerd in mijn leven, maar altijd makkelijke gehad, en degene die mij helpt heeft ook meerdere paarden en pony's beleerd en een opleiding in deurne gehad.

Hebben gedacht aan een stropop erop, maar hoe krijg je die er ten eerst vast voordat de rodeo begint..
En we weten iemand die er gewoon zo op klimt en de rodeo trotseert, maar ik vind dit wel een groot risico.

Misschien hier iemand nog ideeën of suggesties??

belle_boef

Re: Pony inrijden, nu nog erop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:10

Wegbrengen naar iemand met nog meer ervaring dan jullie.

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:11

Misschien kun je eerst beginnen met 2 strobenen 1 aan elke kant, ik denk dat hij het eng vind om iets langs zijn lijf te zien bewegen, kan dit kloppen?

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:13

Wat gebeurt als je het zadel erop legt? Ook spanning?
Wat gebeurt er als je tegen de pony aan gaat hangen?
Wat gebeurt als je met je hand druk zet op een beugel?

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 12:15

Ik breng hem liever niet weg, wil er toch wel graag bij zijn, zodat ik kan zien wat er met hem gebeurt.
Heb zelf al eens bij een trainingsstal stage gelopen, maar dat gebeurt soms op een zeer verkeerde manier. (verdoven en dan erop)

@xLisaMaxime. Ik ben bang dat het met gewicht te maken heeft, want op de klapperende stijbeugels heeft hij nooit wat opuit gedaan.

@Gemmeke:

Wat gebeurt als je het zadel erop legt? Ook spanning? - Nee dit is geen probleem, wordt gewoon op de poetsplaats gezadeld
Wat gebeurt er als je tegen de pony aan gaat hangen? - Helemaal niets, dit maakt hem niet uit
Wat gebeurt als je met je hand druk zet op een beugel? - hier bij gebeurt er ook niets

Ook in de beugel gaan staan is geen probleem, dit probleem onstaat pas als je met je gewicht over hem heen hangt
Het is trouwens een d pony van 1.45 en ik ben zelf 1.60 en weeg 58kg

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:16

Een stapje terug doen. Angst is nooit een goede leerschool!

Naar iemand brengen die hem zadelmak maakt en inrijdt of naar iemand toegaan wekelijk die jullie begeleidt!

Stropop bind je meestal een het zadel... Misschien eerst aan het zadel maken en dan het zadel erop?!?

Glijd diegen er direct af zodra ze begint te bokken want als ze de eerste keer heeft gemerkt, hé als ik bok gaan ze eraf... Fijn Volgende keer bokt ze en weer persoon eraf...
Probeer wat langer te blijven en misschien eerst ertegenaandrukken alleen of je armen erop en stukje wandelen, dan even hangen met een krukje ernaast. hangen en eraf, je moet eraf zijn voordat ze begint te bokken... Zo leert ze dat je erook af gaat zonder dat ze bokt en dit breid je dus verder uit...

Heeft ze niet ergens pijn???

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:16

Ik zou in ieder geval begeleiding zoeken. Je hoeft hem niet weg te brengen, maar zoek iemand waar je wel een goed gevoel bij hebt en die er verstand van heeft. :)

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 12:21

Iemand die er verstand van heeft is aanwezig. Het moelijke is dan dus blijven hangen.
Hij is namelijk erg lenig, en draait zich vliegensvlug van degene af die hem vastheeft, en dan blijf je niet hangen.
En als je erop zou gaan zitten is de vraag: Bokt hij even of gaat hij door.
Bij dat eerst geen probleem, maar als hij doorgaat... Wil niet met paard en al aan het vallen komen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:25

Als je zeer ervaren bent dan hoef je hier geen hulp te vragen en ga a.u.b niet met een stro-pop klooien laat dat aan de profs over die daar mee weten te werken,
Wat versta jij onder longeren? de pony rondjes laten rennen of werken aan een houding?
Ik zou hulp erbij halen als ik jou was.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:26

Ligt je zadel wel goed? Kan het niet zijn dat dit hem pijn doet?

Doet hij het ook als jullie er maar een heel klein beetje druk op leggen of alleen als je echt volledig gaat hangen?

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 12:31

Nou mijn vriendin heeft dus zeer vaak met een stropop gewerkt, en zij weet vast wel hoe je dat doen moet, maar ik hoopte gewoon op andere opties en ideen..

Het zadel ligt zeker wel goed het is een barefoot cheyenne met vps en grandeur pad met inlages, dus het is geen boomzadel dat kan gaan drukken.

Zodra je echt helemaal hangt, vergeten te vertellen dat hij zolang hij stilstaat het geen probleem is.
Maar als je hem een stapje wilt laten doen en hij voelt de ruiter bewegen(je beweegt toch je je evenwicht te houden al je daar hangt) dan begint de ellende

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:34

Maar zijn jullie in totaal drie weken bezig? Inclusief longeren, etc.? Want als je dan ook al 6x gehangen hebt, denk ik dat je gewoon veel te snel gaat voor het beestje. Geef hem/haar de kans een en ander te verwerken voor je een stap verder gaat. Hoe oud is de pony?

herhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:38

terwijl hij stilstaat al aan wat beweging laten wennen. hem overal aanraken terwijl je eroverheen hang etc
dat hij nergens meer van onder de indruk is zolang je stil staat en dan pas weer gaan denken aan een stukje lopen

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:41

Wat voor ellende begint er dan? Wat doet de pony?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:42

Als je uitwijkt naar bokt voor dit soort vragen is het misschien tijd om op je eigen vaardigheid en het tempo te reflecteren? ;) Via bokt kan je niet on the spot hulp krijgen, en een fout is snel gemaakt als je duidelijk te weinig ervaring hebt met dit werk. Dus zoek een goede instructrice die hier ervaring mee heeft om je te begeleiden, of breng de pony weg. Als je zo doorgaat kan je de pony fors schade berokkenen en ik meen niet dat een paardenliefhebber dat als doel voor ogen kan hebben ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:42

Met stropoppen neem je de angst niet weg, dan heb je kans dat het alleen maar erger wordt.

Maar ik zou hem lekker even wegzetten, jullie zijn redelijk snel gegaan als jullie idd pas 3 weken bezig zijn. Een paard heeft ook tijd nodig om dingen te verwerken.

Als jullie met hem aan de slag gaan, is hij dan constant gespannen of is hij ontspannen? Je moet goed kijken wanneer de omslag komt en van daaruit gaan kijken waarom dat is en daarmee aan de gang gaan. Stel de pony gerust, herhaal en herhaal. Beloon als het goed gaat. Let op de ogen en oren van de pony, herken de spanning.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:44

Gaan jullie niet erg snel??? Is het allemaal nog wel te begrijpen voor het beestje?

En ook een boomloos zadel kan drukken hè :j

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 12:45

Ja inclusief longeren, maar dit kende hij al van de vorige eigenaar en was dus een koud kunstje.
We zijn wel 5x per week met hem bezig (max 30min per keer(incl wandelen, beetje grondwerk) Het is namelijk een zéér energieke pony, als hij 2 dagen stil heeft gestaan wil hij de eerst 15 min niet stappen of draven, maar alleen galloperen aan de longe. Hij is 4 jaar oud.

Hij vind het werken helemaal geweldig, als hij mij ziet komt hij er gelijk aan, en je merkt aan hem dat hij er echt plezier een beleeft.
De spanning begint pas als je erover heen hangt en je hem een pasje wilt laten zetten

@belle_boef: Hij neemt dan een sprint met 4 benen tegelijk.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 12:46

Het zadel was de 1e 2x ook rodeo, en is nu voor hem de normaalste zaak van de wereld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:46

Mandy_89 schreef:
Ja inclusief longeren, maar dit kende hij al van de vorige eigenaar en was dus een koud kunstje.
We zijn wel 5x per week met hem bezig (max 30min per keer(incl wandelen, beetje grondwerk) Het is namelijk een zéér energieke pony, als hij 2 dagen stil heeft gestaan wil hij de eerst 15 min niet stappen of draven, maar alleen galloperen aan de longe. Hij is 4 jaar oud.

Hij vind het werken helemaal geweldig, als hij mij ziet komt hij er gelijk aan, en je merkt aan hem dat hij er echt plezier een beleeft.
De spanning begint pas als je erover heen hangt en je hem een pasje wilt laten zetten

@belle_boef: Hij neemt dan een sprint met 4 benen tegelijk.

Ik zie hier al een paar dingen fout gaan. Staat de pony buiten?
5 keer per week aan het werk, dat noem ik ook wandelen en grondwerk is imo veel te veel voor een jonge pony. Hij krijgt in het koppie wel heel veel te verwerken dan. Niet zo gek dat hij dan op een bepaald moment gewoon niet meer accepteert.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:50

Ik ben het met Jolien eens dat je dit jonge dier erg overvraagt! Ik zet sommige oudere paarden niet eens zoveel aan het werk omdat het ze te veel wordt ;) Daarnaast, hoe heb je het zadel geïntroduceerd, en wie heeft de pasvorm (ook boomloos kan niet passen) gecontroleerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:52

Nog even een toevoeging. Hoe lang heb je de pony al? Ben je meteen begonnen met hem te werken nadat ie bij je kwam?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:53

Ja, om heel eerlijk te zijn denk ik dat jullie het opstappen al een beetje verpest hebben en dat je dit alleen maar op kunt laten lossen door een prof.
Hij heeft nu al door, dat als er iemand aanhangt, dat hij daarvan af komt door te rennen of om te draaien. (kun je nagaan wat er gebeurt als je nu gewoon op zou stappen).
Ik zou vooral niet zelf gaan klooien met poppen en andere gekke dingen, je verpest het eerder dan dat je het beter maakt.
Wij maken jaarlijks een stuk of 5 paarden zadelmak, maar bij ons komt het niet zo ver dat we niet op zouden kunnen stappen. Dit betekent gewoon dat je het voorwerk niet juist hebt uitgevoerd.
Als je zo door blijft gaan en je bevestigd het slechte gedrag dadelijk nog meer, gaat de prof. die het op kan lossen echt niet blij worden. (wij hebben ze ook liever gewoon helemaal groen en onbeleerd)

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:53

Mandy_89 schreef:

Okee, ik ga proberen dit zo vriendelijk mogelijk op te schrijven, weet niet of het me gaat lukken.

Als je inclusief longeren pas drie weken bezig bent, maak je veeeeeel te grote stappen voor de pony. De pony moet wennen aan het zadel, wennen aan een bit in z'n mond, wennen aan het geflapper van beugels, etc., etc. Als je maar doorgaat en doorgaat, zonder de pony de kans te geven dit te verwerken in z'n koppie, krijg je op een gegeven moment dit soort problemen. De pony heeft geen vertrouwen in jullie en jullie hebben hem/haar compleet overdonderd.

Als hij twee dagen stil heeft gestaan? Ik mag hopen dat hij dan wel íets heeft gedaan (op het land gestaan oid)? Anders geef ik 'm groot gelijk. En daarnaast, het is een jong ding, jullie hebben in die drie weken zoveel van hem gevraagd, dan is het niet zo raar dat hij gaat galopperen. Hij zit met allerlei spanning in z'n lijf van alle nieuwe dingen die hij meemaakt en niet snel genoeg kan verwerken en hop, daar komen jullie weer. Geef hem de kans om te verwerken wat er gebeurd, zodat hij ook weet dat jullie "goed" zijn en te vertrouwen zijn.

Als de spanning komt bij het pasje willen zetten, zet dan nog even geen pasjes totdat hij compleet ontspannen is als je gewoon hangt, Pas dan kan je langzaamaan een pasje laten zetten. Maar nu, voor dit moment, zou ik hem gewoon even rust geven.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 13:01

Hij staat 24/7 op het land dus zijn energie kan hij echt wel kwijt.. denk niet dat hij op stal staat ofzo.
maar ik merk gewoon aan hem dat als hij een aantal dagen rust heeft gehad het juist achteruit gaat.
Daarom dat ik 5x per week met hem werk, zodat hij voor hem gewoon gaat worden.
Zet ik hem nu weer een week stil dan is een hoop werk voor niets geweest.

En kijk eens wat er gebeurt als je een paard wegbrengt, dan staat ie nog geen dag stil.
Daar wordt elke dag mee gewerkt en zit met 2 weken de ruiter er al op.

Dát vind ik te snel.