Ik weet echt niet waarom en wat dit is?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Apple_

Ik weet echt niet waarom en wat dit is?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 15:44

Kunnen jullie mij misschien verder helpen? Ik hoop van wel, want is een erg lastig probleem.
Ik rijd namelijk altijd buiten, en soms waait het wat, maar soms is het ook erg warm. Ik rijd met een veelzijdigheidszadel die op maat gemaakt is met een normale dikte dekje eronder. Ik heb weleens een bontje gehad maar dat ging schuren. Ik heb dit bit:
Afbeelding
Verder rijd ik met spoortjes maar die heb ik zo laag mogelijk. Verder weleens een dressuurzweep maar vaak niet nodig.

Nou wil ik bijv. ergens langs, en als mijn pony het daar dus niet mee eens is gaat hij steeds hupjes maken en als je dat wel naar de kant stuurt waar je heen wilt, been geeft naar die kant of een tik geeft, dan steigert hij. Dat doet hij ook als ik een volte wil rijden en hij wil er niet langs, dus wat ik doe: Ik doe de teugels wat losser en laat hem naar de kant stappen waar hij wél heen wil. Maar effect heeft het niet. Maarja, wie ben ik dan om te zeggen, ga jij er maar gewoon langs met gevolg dat hij dus echt gaat steigeren?! En het enge eraan is, is dat hij dat dus altijd bij de bakrand doet, en daar hebben wij binten, met stalen buizen eraan en daaronder een draadje. Dus ik wil niet dat hij vast komt te zitten of dat ik eraf vlieg.
Maar dit is heel lastig, want zo kan ik gewoon niet doen wat ik graag wil doen, en dat is dus voltes rijden en andere figuren rijden. Hij heeft dat op de manege nog niet 1 keer gedaan.
Het is ook begonnen nadat er een trekker was, die van die vierkante hooibalen ging verpakken met dat zwarte plastic. Dat maakte een heel snerpend geluid. Toen de hooibalen er nog gewoon lagen zonder verpakking vond hij ze al eng. En met helemaal, ook tijdens het verpakken wilde hij het liefst zo snel mogelijk weg.
Sinds die tijd doet hij het. En de tandarts was laatst ook nog geweest, en gewoon normaal de haakjes er een beetje afgehaald, want hij had niet echt grote haken.
Ik vraag me nu echt af wat ik nu moet doen, want ik ga dus niet wél been geven\tik geven of ertegenin gaan. Want ik wil niet dat er wat met hem of mij gebeurt.
Wat kan ik doen!?
Alvast bedankt!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 16:00

Wat voor tip wil je precies hebben dan? Want je geeft zelf al aan dat je niet van plan bent eraan te gaan rijden (want daar komt het gewoon op neer als je je been niet wilt gebruiken). En dat zal toch echt de oplossing zijn, gewoon aan het werk dat paard. Dan is ie zo vergeten dat hij het daar ooit eng vond.

Wat je nu doet is zijn 'angst' steeds bevestigen. Wil je niet paard? Oke, dan gaan we wel de andere kant op hoor! Dat is natuurlijk supergemakkelijk voor hem, hij hoeft nooit iets te doen waar hij geen zin in heeft of wat hij moeilijk vindt. Heeft die het even dik voor elkaar.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 16:01

Citaat:
Ik vraag me nu echt af wat ik nu moet doen, want ik ga dus niet wél been geven\tik geven of ertegenin gaan. Want ik wil niet dat er wat met hem of mij gebeurt.
Maar dit is dus wel wat je moet doen en als jij dat niet wil of niet kan dan kun je vragen aan je lesgeefmens of iemand met meer overwicht of die het in het begin wil doen, maar dan nog zul jij het over moeten nemen. Jij moet hem duidelijk maken dat hij er langs moet, jij bent de leider. En daarvoor is been en tik(ken) geven noodzakelijk.

Enne.. binnen 12 minuten al reactie verwachten is wel wat ongeduldig, hé. Gebruik die energie op je paard.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 16:03

Sammie schreef:
Citaat:
Maar dit is dus wel wat je moet doen en als jij dat niet wil of niet kan dan kun je vragen aan je lesgeefmens of iemand met meer overwicht of die het in het begin wil doen, maar dan nog zul jij het over moeten nemen. Jij moet hem duidelijk maken dat hij er langs moet, jij bent de leider. En daarvoor is been en tik(ken) geven noodzakelijk.

Enne.. binnen 12 minuten al reactie verwachten is wel wat ongeduldig, hé. Gebruik die energie op je paard.

Ik snap jullie best, hij moet gewoon daarheen gaan en ik moet niet toegeven, maar het helpt ook niet. Hij gaat dat echt steeds hoger steigeren, en met steigeren bedoel ik dus rechtop.

0000

Re: Ik weet echt niet waarom en wat dit is?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 16:05

Een paard kan alleen steigeren als hij stilstaat....Zorgen dat hij dus voorwaarts blijft.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 16:07

als hij iets eng vind..laat hem die kant opgaan die hij wil en zet hem daar heel hard aan het werk ( kleine volte,nageven,hoog tempo etc) dan na 1 minuutje weer ontspannen naar de plek toe die hij eng vind...gaat hij weer weg..ritueel op nieuw uitvoeren. Zo zal je steeds een stukje dichterbij komen. Okay, ik ben een western ruiter,maar ik weet zeker dat dit voor ieder paard helpt,hier een heel duidelijk filmpje waar het goed uitgelegt wordt:http://www.youtube.com/watch?v=zG5DhgEbiDk

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 16:09

Ja, maar op het moment dat hij niet verder wil gaat hij stilstaan. Ik wil gewoon dat hij er normaal langs gaat.
@catalyst1, dat heb ik ook al geprobeerd, maar hij doet alleen maar hetzelfde weer.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 16:10

heb je het filmpje al bekeken..dan doe je iets niet goed namelijk..geduld

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 16:15

_Apple_ schreef:
Ja, maar op het moment dat hij niet verder wil gaat hij stilstaan. Ik wil gewoon dat hij er normaal langs gaat.
@catalyst1, dat heb ik ook al geprobeerd, maar hij doet alleen maar hetzelfde weer.

'Hij gaat stilstaan' 'Hij wil niet verder'.....Ehm, JIJ zit er toch op? Wat jouw paard doet, is een reactie op hoe jij rijd...Of misschien in dit geval, op hoe jij vooral niet rijd. Als je erop gaat zitten hopen dat hij er normaal langs gaat maar er verder niets aan doet....Dan wordt het natuurlijk nooit wat.
Ga eens rijden, maak hem aan je been, zorg ervoor dat je wel reactie krijgt en dat als hij stil wil gaan staan je gewoon been kan geven zodat hij doorloopt. Ik heb het al eens gezegd geloof ik; aan het werk ermee.

Drx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 16:16

Het is eigenlijk al bij de eerste keer omkeren fout gegaan.

Bij mijn paard heb ik ongeveer hetzelfde gehad. Niet met plastic, maar ze waren aan het snoeien doormiddel van een persluchtapparaat. Nu is mijn paard niet echt heel bang aangelegd, maar dat vond hij toen wel heel eng. Hij deed er ook alles aan om weg te komen. Maar zelf wist ik, ga ik nu terug wilt hij er nooit meer langs. Erop blijven zitten was toen ook geen oplossing, want gevaarlijk deed hij zeker ook zoals jou paard waarschijnlijk (uit de dingen die ik lees). Ik ben toen af gestapt (en ookal heeft het me 15 minuten geduurd over 50 meter) hij MOEST er langs van mij. Ja het eerste wat ze dan doen is proberen zich los te trekken. Een paard is niet gek en weet ook hoe jij bent. Ik bleef rustig en zo heb ik hem er langs gekregen! Hij was ook echt bang, steigeren en springen aan de hand (daarom duurde het zo lang, ik reed bitloos en had niks bij behalve een teugeltje) maar wanneer je jezelf niet laat kennen, heel duidelijk en streng blijft (en nee je hoeft hem geen pijn te doen!) maar gewoon doorlopen en voor je uit kijken, hem gewoon meetrekken, maar wel tegen hem blijven praten om hem gerust te stellen, dan maakt het niet uit hoelang je erover doet! Mijn paard gaat nu ook gewoon weer langs die plek.

Je kan ook altijd nog een halstertouw meenemen en die aan het bit vastmaken, of vraagt of iemand anders met een rustig paard of zelf tevoet, even mee loopt.
Wanneer je een lang touw meeneemt, kun je ook met het uiteinde tegen zijn buik aan tikken, zodat het lijkt alsof hij aan word gespoord.

succes!

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 16:20

Ik ben bezig, het filmpje duurt ook 10 minuten, ik ben nu nog maar bij 4.42.
Maar hij loopt er eigenlijk gewoon normaal langs, alleen wanneer ik hem vraag om naar rechts te gaan, dan staat hij stil, en als ik door blijf vragen gaat hij alleen maar door.

_Esther_87_, Ja, ehm.. beetje moeilijk als hij nergens langs wil en hij anders rechtop gaat steigeren!?
Drx, bedankt voor je reactie. Toen die trekker weg was deed hij dus hetzelfde. Maar ik ha er nog niet aan gedacht om er op dat moment af te stappen en hem alsnog mee te nemen.

En catalyst1, het filmpje is verder heel nuttig, maar dit is mijn probleem niet. Mijn probleem is dat hij nergens bang voor is, maar gewoon niet wil- dan gaat hij dus steigeren blijf ik doorvragen.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 16:21

Eigenlijk moet je gewoon doorpakken. Als je hem zijn zin geeft dan weet hij dat als hij er niet langs wil hij dan moet gaan steigeren. Je mag ook best streng zijn als hij steigert, ik zou hem een flinke schop geven want anders doet hij het zo weer, wat je dus al verteld. Het is ook eng dat hij dat doet ik zou het ook niet durven maar misschien kan eerst iemand anders je helpen, iemand die bijvoorbeeld paarden beleerd. Je moet ook vooral geduld hebben, je kunt niet zomaar door een tip ergens langs rijden wat hij eng vindt.
Citaat:
'Hij gaat stilstaan' 'Hij wil niet verder'.....Ehm, JIJ zit er toch op? Wat jouw paard doet, is een reactie op hoe jij rijd...Of misschien in dit geval, op hoe jij vooral niet rijd. Als je erop gaat zitten hopen dat hij er normaal langs gaat maar er verder niets aan doet....Dan wordt het natuurlijk nooit wat.
Ga eens rijden, maak hem aan je been, zorg ervoor dat je wel reactie krijgt en dat als hij stil wil gaan staan je gewoon been kan geven zodat hij doorloopt. Ik heb het al eens gezegd geloof ik; aan het werk ermee.

Dit klopt ook helemaal

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 16:23

Ik kan je niet helpen TS, maar het filmpje van catalyst1 is echt briljant!

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 16:25

_xDyan schreef:
Eigenlijk moet je gewoon doorpakken. Als je hem zijn zin geeft dan weet hij dat als hij er niet langs wil hij dan moet gaan steigeren. Je mag ook best streng zijn als hij steigert, ik zou hem een flinke schop geven want anders doet hij het zo weer, wat je dus al verteld. Het is ook eng dat hij dat doet ik zou het ook niet durven maar misschien kan eerst iemand anders je helpen, iemand die bijvoorbeeld paarden beleerd. Je moet ook vooral geduld hebben, je kunt niet zomaar door een tip ergens langs rijden wat hij eng vindt.
Citaat:

Dit klopt ook helemaal

Wel erg makkelijk zo 'Ja gewoon een schop verkopen'
En trouwens nog bedankt voor de reactie van dat ik eigenlijk niks doe, komop zeg, ik rijd 7 jaar en dan verwacht je toch hoop ik van mij dat ik wel weet dat hij door moet lopen?
Ik wil jou er weleens op zien, als je hem een schop verkoopt hij rechtop gaat steigeren. Sorry, maar aan dit soort reacties heb ik dus helemaal niks...

diddletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 16:29

hij heeft nu gewoon door dat als hij gaat steigeren (of hier mee dreigt) dat hij in feite zn zin krijgt. Hier zul je toch een keer doorheen moeten.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 16:30

Als je echt rijd dan deed hij dit niet, echt rijden is ook moeilijk, maar je krijgt nooit dit soort problemen als je niet doorpakt en niet rijd. Plus dat een paard wel weet tot hoe hoog hij kan gaan steigeren, hij zou nooit omvallen als jij erop zit. Ik snap ook wel als je het niet zou durven, maar laat dan iemand anders die het wel durft het doen, anders houd het nooit op.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 16:32

_xDyan schreef:
Als je echt rijd dan deed hij dit niet, echt rijden is ook moeilijk, maar je krijgt nooit dit soort problemen als je niet doorpakt en niet rijd. Plus dat een paard wel weet tot hoe hoog hij kan gaan steigeren, hij zou nooit omvallen als jij erop zit. Ik snap ook wel als je het niet zou durven, maar laat dan iemand anders die het wel durft het doen, anders houd het nooit op.

Nou, ik krijg anders altijd complimenten dat ik altijd zo mooi en lekker veel bezig ben. En ik moest op de manege altijd op de lastigere pony's, en als er weleens een meisje was die op haar eigen pony niks meer durfde omdat hij ervandoor schoot, moest ik er ook op.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 16:35

Fijn voor jou dat je dat doet, maar we hebben het toch over jou pony? Als jij zo goed kan rijden als wat jij zegt dan moet dit toch niet gebeuren?? Je hebt je pony dit zelf aangeleerd.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 16:38

Wie ben jij om daar over te oordelen zeg?
Je kent mij niet eens, en als je het er toch zo over hebt, zal ik mijn instructrice vragen of zij dit ook vindt.

En nee, ik vind ook dat dit niet kan maar goed ik heb vaak genoeg paarden gezien die wél achterover klapten.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 16:45

Door rijden, bezig houden, niet bang zijn en consuquent zijn. Het is misschien lastig, maar dat moet je doen. :j

Desnoods ga je slangevoltes rijden en dergelijke en steeds dichter langs het plekje, vraag stelling naar binnen of naar buiten, ga een versnelling sneller of terug als je er langs rijd om de aandacht bij jou te houden. KWPN'er die ik rijdt, doet deze grappen ook. Ik weet dat het na een tijdje soms best frustrerend kan zijn, maar blijf rustig en probeer "gewoon" door te rijden.
Gewoon lekker doorgaan, desnoods rijdt je een volte en rijdt je steeds dichter en dichter langs de "enge" plek. Goed bezig houden, heel veel figuren rijden, tempowisselingen en overgangen rijden. :j De aanhouder wint.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 16:48

Heb je les? Wat zegt je instructeur er van? Kan er een keer iemand anders op gaan zitten die hem er doorheen rijdt? Doet het paard het ook als er anderen op rijden of alleen bij jou?
Het belangrijkste is kalm blijven en door rijden. Dus niet blijven hangen in het 'hij staat stil en ik doe niks'. Gewoon op dat moment de aandacht verleggen naar iets anders. Dat kan van alles zijn, dus afwenden in een rechte lijn. Overgangen maken op een andere plek van stap naar halt en weer naar stap. Afstappen en weer opstappen. Stukje aan de hand door de bak lopen en weer opstappen.
Bedenk goed dat als jij iets eng gaat vinden het paard dat voelt en het vervolgens ook eng gaat vinden, juist omdat baas het eng vindt. Dat moet je proberen te doorbreken bij jezelf en bij het paard.
Verder ga ik mee met bovenstaande reactie van Sammie, Joscaa en anderen. Dus gewoon doorpakken en doorrijden. Niet blijven hangen in het moment, en vooral niet stoppen met rijden.

diddletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 16:52

_Apple_ schreef:
Wie ben jij om daar over te oordelen zeg?
Je kent mij niet eens, en als je het er toch zo over hebt, zal ik mijn instructrice vragen of zij dit ook vindt.

En nee, ik vind ook dat dit niet kan maar goed ik heb vaak genoeg paarden gezien die wél achterover klapten.

Dat je nu een probleempje tegen komt hoeft niet te zeggen dat je slecht rijd. Maar zou het niet kunnen dat hij is gaan steigeren en je daarvan toch een beetje onder de indruk was? Dat je daardoor (misschien wel onbewust) afwachtender bent gaan rijden dan je normaal op een ander paard zou doen? En als je instructrice er is, is het sowieso handig je probleem eens uitvoerig te gaan bekijken.
succes ermee in ieder geval ;)

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 16:52

Jongens, het is juist als ik dan vanaf die plek ergens anders heen wil, hij weigert te gaan en als je wel door pakt gaat hij steeds dichter naar de bakrand en gaat hij rechtop steiegeren en alsnog, je krijgt hem er echt niet langs, want weet wel dat ik de vorige keer dus eigenlijk alle tips van hierboven ehb uitgeprobeerd, maar nee, hij gaat maar rechtop blijven steigeren, en hoe vaker je hem door pakt, hoe erger het wordt en hoe sneller en onverwachter hij het doet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 16:52

Steigeren is dus zwaar verboden. Hij is nergens bang van schrijf je. Goed zo, dan is het dus dominantie. Paard steigert, gelijk bam zweep tussen zijn oren. Mijn hengst heeft één keer gedacht dat hij kon steigeren heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg hoog. Ik heb zo verschrikkelijk hard tussen zijn oren geslagen en hem toen naar voren geschopt met nog een flinke brul er achter aan, van ben jij bedonderd!
O ja, die hengst is inmiddels al 13 jaar een ruin en mijn allergrootste vriend waar ik alles mee kan. Maar soms moet je dus even kordaat doorpakken. En als je dat niet wilt of kunt denk dan aan: "zachte heelmeesters maken stinkende wonden". Hij wordt dan levensgevaarlijk en gedrag wordt alleen maar erger.
Succes ermee.
Enne, ik ben een hele lieve vrouw en een echt watje, maar dat kon ik niet laten passeren.

mar10tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 16:54

TS, je wil er niet aan rijden, en we mogen ook niet oordelen over jouw manier van rijden?
Hoe kunnen we dan nog tips/adviezen geven?

Anyhow, neem les, ga dit samen met iemand oplossen!