... tenminste, het eerste kwartier van het rijden.
Ik heb een fries van 5 jaar, ontzettend lief beest. Met rijden is hij op zich braaf bij mij, maar absoluut geen beginnerspaard. We rijden momenteel B dressuur.
Nu is het zo dat hij best een haantje kan zijn, maar dit heb ik nu redelijk in toon kunnen houden.
Alleen is hij nog zo druk met rijden, en dan met name het eerste kwartier. Daarna is hij waarschijnlijk moe gereden en is 'ie heel braaf en rustiger. Hij wil dat eerste kwartier dan alleen maar snel draven, springt soms zelf in galop aan en doet af en toe z'n hoofd de lucht in. Vooral dat hele snelle zou ik er graag uit willen krijgen, dat doet hij het meest namelijk. Ik corrigeer dit natuurlijk waar ik kan; ik probeer hem langzamer te laten draven en maak veel overgangen waarin ik probeer om hem rustig weer aan te laten draven. Soms laat ik hem maar een heel stuk galopperen zodat hij wat rustiger wordt.
Het gaat een beetje met ups en downs, deze week doet 'ie het weer meer dan bijvoorbeeld vorige week. Ik moet wel zeggen dat er dinsag iemand anders op hem gereden heeft en die heeft hij er dus afgegooid, daar was het echt blinde paniek toen ze wilde gaan draven en kon hij alleen maar rennen. De dagen erna probeerde hij hetzelfde bij mij te doen; dat rennerige.
Ik vermoed zelf dat een stukje angst dus de oorzaak is, want zowel de zadelmaker als de tandarts zijn kortgeleden nog geweest. Tevens komt hij de hele dag uit zijn stal en staat op het land met vriendjes. Tekort aan beweging kan het dus ook niet zijn lijkt me.
Nu is de hamvraag dus, kan ik hier iets aan doen, wordt dit minder als hij ouder wordt of is dit gewoon zijn karakter?
Ik vind het niet een onoverkomelijk iets, zoals ik al zei is hij fijn te rijden na die eerste 10 minuten/kwartier.
Laatst bijgewerkt door Aranel op 13-07-12 08:00, in het totaal 2 keer bewerkt