Buitenrijden wordt een gevecht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sannie275

Buitenrijden wordt een gevecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 23:43

Ik weet niet zo heel goed of ik dit topic aan moet maken, maar toch hoop ik op tips..

Mijn paard is nu zo'n 11 jaar, en heb ik nu 3 jaar. Ze is altijd al een 'hanger' geweest en ze is nooit echt goed doorgereden, alleen buiten crossen volgensmij.. Ze heeft heel veel moeite gehad met buiging e.d. Nu hebben wij samen al behoorlijk wat geleerd en bereikt en daar ben ik heel blij mee.

Maar nu to the point:
Vorige week heb ik een buitenrit gemaakt met een groepje, ik reed voorop. Eerst groot stuk stappen en dan wordt er vaak op dezelfde plek aangedraafd, ik weet dus al dat ze daar behoorlijk sterk wordt en hard gaat draven, maar dit keer bedacht ze zich. Ze begon hard te draven en ineens stoof ze weg, in volle galop. Ik kreeg haar niet meer terug, bocht omgegaan, proberen tegen te houden, weer loslaten, tegenhouden met wat been erbij, niks hielp meer. Op gegeven moment heb ik haar dus de lage bosjes in gesleurd om haar enigszins stil te krijgen. Na zo'n 20 meter door de bosjes proberen te galopperen heeft mijn paard het opgegeven en stond stil, en ik was kwaad! Dit is echt de zoveelste keer dat ze gewoon vanuit draf in galop gaat en ik er niks meer tegen in kan brengen, ik heb echt álles geprobeerd. Ze vertikt het gewoon, ze weet gigantisch goed dat ik haar op die momenten niet meer kan houden en dan dendert ze er gewoon vandoor. Dit is gewoon levensgevaarlijk voor andere mensen, het paard en ook voor mij! Goed, ik was echt gigantisch kwaad en heb haar enorm gesloten laten stappen, op staptempo laten draven en weet ik het allemaal wel niet, ze had in ieder geval wel door dat ik kwaad was. Toen kwamen we op de dijk, en ja, daar wordt dus altijd voluit gegaan in de galop. Ik wilde dus eerst proberen even rustig te galopperen, en wanneer dat goed zou gaan, haar gewoon los te gooien als 'beloning'. Maar ze had dus andere plannen: ze stoof er gewoon wéér vandoor, en toen had ik ook: 'Wil je lopen? Dan ga je maar lopen!' en heb ik haar behoorlijk bijgedreven, zodat ze die hele dijk afgerend had in een mum van tijd, en aan het eind was ze wel aardig moe.. Ze was er ook behoorlijk van geschrokken, want dit soort dingen voer ik over het algemeen dus niet uit, maar ik was het echt hélemaal zat.

Ik weet hartstikke goed dat dit niet de oplossing geweest is, maar goed, wat gebeurd is kan je niet meer terugdraaien. En ik kan pas hulp krijgen als ik eerlijk het hele verhaal vertel. Het probleem is, in de bak heb ik haar zat in de hand, en heeft ze ook gewoon respect voor mij. Eenmaal buiten is het: 'Toedeloe!' en gaat ze gewoon, ze heeft gewoon lak aan alles, en ze weet gewoon dat ik dan niets meer kan.. Ik heb vanalles geprobeerd, niet tegenhouden, licht tegenhouden, met mn hele gewicht eraan hangen, en daarbij gewoon mijn benen aangesloten houden, en nog heel wat, maar niets helpt meer. Ik heb dus ook gezegd dat ik er niet meer opstap buiten, want dan gaat het fout, ik weet van mijzelf dat ik dan boos word op haar en mijzelf, en dan begrijpt ze mij sowieso al niet meer.. Verder heb ik wel een goede band met haar, als ik langskom is zij de eerste die eraan komt om een knuffel te halen en sta ik ook lekker te kroelen bij haar, ze vindt aandacht ook helemaal geweldig, ook is ze gewoon heel gewillig met werken, ze probeert wel echt haar best te doen om alles te begrijpen, vooral met loswerken of longeren, dan kan ze behoorlijk geconcentreerd zijn.

Wie o wie herkent hier iets in, en weet ook enkele tips. Ja, ik ga overleggen met mijn lesgeefster, maar zij is nu 3 weken op vakantie. Er kan gezeurd worden over dat ik in de bak aan het werk moet en moet beginnen aan de basis: dat zit er in, maar alleen in de bak, daar kan ik haar prima rijden, het is enkel buiten.

Verder:
- ze staat 24/7 buiten met andere paarden
- ze krijgt minimaal krachtvoer (wat muesli)
- ze is bij de osteopaat geweest; enkele kleine blokkeringen, maar niks ernstigs
- tandarts wordt morgen een afspraak voor gemaakt
- ik rijd met een dubbelgebroken trensje met een neusriem of gecombineerde neusriem
- zadel is nagekeken

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 00:00

Ik zou maar eens beginnen met NIET kwaad te worden... Een paard gesloten laten draven op stap tempo dat is opgefokt daar worden ze gek en heet van.. Paarden zijn vluchtdieren en vinden het niet grappig om ompleet opgesloten te worden...
Neem gewoon een ander paard mee naar buiten.. Het wil je rennen? Dan ga je rennen! Heeft ook compleet geen zin... Dat ziet je paard alleen maar als een Cadeautje om er onderuit te komen en het krijgt nog zn zin ook.. Niet geheel verstandig.. Zal waarschijnlijk de volgende keer net zo lang door drammen tot die weer ''mag'' rennen... Ga eens alleen een stuk stappen buiten en constand overgangen rijden zodat je je tempo controle blijft behouden.

Mandy517

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 00:03

Misschien eerst in de bak rijden, niet zozeer om aan de basis te werken maar om haar daar eerst een beetje aan het werk te zetten zodat ze minder energie heeft in de buitenrit?

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 00:06

WhySoWhite schreef:
Ik zou maar eens beginnen met NIET kwaad te worden... Een paard gesloten laten draven op stap tempo dat is opgefokt daar worden ze gek en heet van.. Paarden zijn vluchtdieren en vinden het niet grappig om ompleet opgesloten te worden...
Neem gewoon een ander paard mee naar buiten.. Het wil je rennen? Dan ga je rennen! Heeft ook compleet geen zin... Dat ziet je paard alleen maar als een Cadeautje om er onderuit te komen en het krijgt nog zn zin ook.. Niet geheel verstandig.. Zal waarschijnlijk de volgende keer net zo lang door drammen tot die weer ''mag'' rennen... Ga eens alleen een stuk stappen buiten en constand overgangen rijden zodat je je tempo controle blijft behouden.

Ik weet het. Dat is het probleem ook. Als het me in de bak niet lukt dan probeer ik nog een positief puntje te zoeken en dan stop ik, als je onderweg bent gaat dat nogal moeilijk. Daarom heb ik dus ook gezegd dat er iemand anders op moet stappen, omdat ik het anders nog verder verpest. Bedankt voor je reactie.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 00:10

Zo irritant.... (en zo herkenbaar := )
Voltes, voltes, voltes.... zodra ze ook maar 1 stap harder gaat als jij wilt... volte. Soms maak ik er wel eens 100 op een buitenrit. Ik geef het tempo aan en niet het paard. Je wordt er soms een beetje dol van, maar 't gaat naar verloop van tijd echt beter.

charlotte_L

Re: Buitenrijden wordt een gevecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 00:37

ik heb hetzelfde gehad met mijn paard en heb daar ook veel van geleerd :j

Die van mij schoot er altijd vandoor of ze nou voor of achteraan liep en of ze nou moe was of niet gewoon altijd en stoppen lukte pas als ze uitgeput was of als de de vaart verminderde in een bocht.

Een keer toen ze er vandoor schoot naderden we een groot druk kruispunt tijdens het spitsuur. Toen ben ik met mijn volle gewicht en 2 handen aan een teugel gaan hangen en ja hoor ze draaide om en stond in een keer stil, ik ben wel uit mijn zadel gevallen maar alles beter dan de weg over gaan en ik weet zeker dat mijn pony niet was gestopt.

Misschien krijg ik hier veel kritiek op maar wat had ik in godsnaam anders kunnen doen.
Het heeft echter wel geholpen daarna heeft ze het nooit meer gedaan, wel soms dat ze opdringerig was maar als ze dat is laat ik haar gewoon gaan dat is beter dan in te houden en als ik echt moet stoppen dan stopt ze ook wel.

Nu wil ik niet zeggen dat je de volgende keer aan een teugel moet gaan hangen maar probeer haar als ze er vandoor schiet om naar een kant te sturen en het liefst nog als ze net weg schiet, als er een stuk is waar ze kan gaan laat haar dan ook gaan dan merk je dat ze veel sneller stopt en dat als je het wil haar ook wat beter onder controle kan houden :j

succes er mee!

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 05:40

Paarden hebben in de gaten waar ze mogen draven en galoperen. dus als je op de "galop " plek wilt draven.ipv galop heeft het paard zo iets van hier mogen we altijd galoperen.
jou paard is buiten de baas. Jij bent binnen de baas

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 06:09

Ik vind het al helemaal verkeerd om op vaste plekken aan te draven en te galopperen. Ik zou veel overgangen rijden en haar ook buiten aan het werk houden. Als je denkt dat zij het tempo bepaald niet voorop rijden bij een buitenrit maar achter een ander paard.
Boos worden heeft geen zin, maar dat weet je zelf.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 09:00

Ken je de one-rein stop? Als nee dan zou ik me daar in gaan verdiepen en zorgen dat die in elk geval goed geinstalleerd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 09:11

Kwaad worden helpt idd niet, maar toch snap ik het wel heel goed :+ Dat laten draven op staptempo heeft helemaal geen nut, jullie fokken elkaar alleen maar meer op en op een gegeven moment ontploft ze toch wel :j Dat laten galoperen omdat zij dat wou helpt wel, maar dan ook op jouw tempo en jouw hulpen, laat dr zichzelf maar afmatten dan.. En als ze dan terugzakt in tempo geef je idd weer been, dan wordt het van jou en is het spelletje voor je paard niet leuk meer.. Wie niet sterk(er) is moet maar slim zijn :D

Heb je er buiten een slofteugel oid aan? Die van mij vond buiten alles ontzettend spannend en kon mij dan helemaal buiten spel zetten met zijn geloer en geschrik. Slofteugel kan je dan net ff helpen haar er beter bij te houden :j

ripoboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 09:16

goed dat je hulp durft te vragen.

Ik vind het niet zo gek hoor als een paard altijd op een bepaald plek mag galloperen dat ze het dan ook doen. Breng zelf meer afwisseling aan. haar opsluiten met de teugels wordt ze alleen maar heet van. Begin eens met stappen aan een lange teugel op plekken waar je altijd stapt. Verras haar door aan de lange teugel een stukje aan te draven en weer stappen. ga ook eens aan de hand stappen buiten en laat haar een paar pasjes achterwaarts gaan enzo. Succes!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 09:20

Zelf boos worden en je paard opfokken heeft dus geen nut maar zo te lezen is je dat al wel duidelijk.

Ik vind het trouwens bloedlink om kei hard over een dijk te galopperen, wat als er een vrachtwagen aan komt, hoe los je dat dan op?

Weet niet hoe kundig jij als ruiter bent maar als je er mee overweg kan toch even tijdelijk een slof er aan knopen. Ben geen voorstander van een slof maar veiligheid boven alles. Beginnen met alleen stappen en draven buiten. Dus galop even volledig achterwege laten tot je met een relaxt teugeltje kan draven. Dan de galop pas weer oppakken.

angela1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 09:36

ik herken dit probleem ook wel ,heb zelf een paardje die ook behoorlijk het gas erop heeft met buitenritten puur omdat ze zo enthousiast er van word.
ik longeer haar voor die tijd even in de bak zodat het frisse er een beetje af is en geef haar bachbloesem dat haald net dat scherpe randje eraf. verder zorg ik dat me eigen energie rustig is let op je ademhaling is die hoog dan fokken jullie elkaar op. waarom ga je galloperen op steeds de zelfde stukken als je weet dat je paard er als een gek vandoor gaat je heb geen controlle niks meer?
ik zou gewoon eerst tijden alleen stappen en de rust erop brengen gaat dat goed dan een keer een klein drafje ,gaat je paard te hard hup meteen terug in stap en rust erop en dat langzaam uitbouwen. want geen controlle met buitenritten is gevaarlijk als er wat gebeurt je kan niks meer op zo,n moment.

Nespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 09:42

Ik heb zoiets 1 keer meegemaakt, dat was op een buitenrit op een manegepony. De pony's schrokken van een rode plasticzak en mijn paard rende er met een ander vandoor (en ja hoor, ik zat er nog op). Ik hoorde de begeleidster roepen dat ik haar om moest trekken. Er ging een knopje in mij om omdat er altijd tegen mij was gezegd dat als de paarden weg renden dat ik met 2 handen aan 1 teugel m'n paard tegen een boom moest sturen. Dat heb ik gedaan en hij stopte! Ik kon terug rijden naar de groep en alles was weer goed.

Hier heb je niet veel aan denk ik maar ik denk dat dit misschien wel kan helpen:
Als je paard wilt rennen draai je een volte, maakt dan effe niet uit als hij te klein is. Op het moment dat hij om gedraaid is spoor je hem aan in een flinke galop en je houd hem in dat tempo. Zodra hij er klaar mee is spoor je hem nog net iets langer aan. Als jij het genoeg vind ga je terug naar een arbeidstempo - zonder te trekken maar door achterover te zitten, hij is het tenslotte toch al zat - en je houd hem daar even. Waarschijnlijk zou hij onder het arbeidstempo komen of zelfs draven, dus zorg dat het echt een arbeidstempo is. Na die rustige galop ga je terug naar draf. Hij moet op jou tempo, wil hij er vandoor? Volte. Op dat moment heeft opsluiten geen zin. Rent hij weg? Doe net alsof het erbij hoort. Laat hem door lopen en naar arbeidstempo blabla.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 10:31

Echt super bedankt voor alle reacties, ben ook blij dat de meesten doorhebben dat ik zelf ook wel weet dat ik het niet goed doe.
Overigens heb ik een groot deel van deze tips al geprobeerd, maar er staan ook wel een aantal onbekende in.

- Buiten galoppeer ik nooit op dezelfde stukken, heb geen vaste dingen. Maar daar gaan we vanuit de manege en dan gaat de rest met manege paarden (die wel te houden zijn) en dan wordt er altijd op de dijk gegaloppeerd, dus ja, dan moet ik ook wel, daarom ga ik ook behoorlijk weinig vanuit de manege op buitenrit. Vrachtwagens heb je niet op de dijk. Het is zegmaar gewoon een lang en breed zandpad, waar vrijwel geen mensen zijn.
- One-rein stop heb ik inderdaad naar gekeken, maar ik begrijp de uitleg niet helemaal, het over de teugel 'glijden', hoe moet ik dat voor me zien? Ik ga zo even zoeken naar een filmpje, of als iemand nog beeldmateriaal heeft..
- Hulpteugels weet ik niet zo goed, daarvoor ga ik eerst in overleg met de instructrice, want ik ga niet zomaar er even wat aanknopen.
- Oh, en tegen de boom aansturen: doe ik nooit van mijn leven meer. Paard stopt dus echt niet als ik haar ergens tegenaan stuur..
- Heb ook veel buitenritten gemaakt zonder galop, deze gaan of goed, of ze denkt: Dit is wel een mooi pad, hier ga ik maar eens galopperen. Daar heb ik dus ook niets tegenin te brengen, wel kan ik gewoon op een losse teugel stappen (wat ik ook doe) en soms ook op een losse teugel draven, dat wil dan wel weer.. Zelfs op onbekende paden lijkt het haar wel een mooi pad en gaat ze maar gewoon galopperen, vaak is dat wel een rustige galop, maar dan nog krijg ik haar gewoon niet meer terug.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 10:45

Ga eens een compleet andere route rijden die je paard niet kent. Op vaste plekken draven en galopperen is echt compleet onverstandig. Maar op een route die je paard niet kent zou dat geen probleem op moeten leveren. Rent ze er daar op bepaalde punten ook weg (zonder ergens van te schrikken natuurlijk, want dat kan altijd gebeuren) dan zit het probleem wrs ergens anders (ongehoorzaamheid). Rent ze daar nergens weg, weet je iig waar ’t probleem wel zit. (programma in d’r hoofd van daar gaan we draven/galopperen).
Naast consequent zijn in de bak is het een idee om een ‘bekende’ route te rijden, maar voordat je bij de galopplaatsen aankomt je paard al flink ‘moe’ te hebben gereden. Wellicht krijg je paard dan wel sneller terug.

Een ander idee is om er iemand op te zetten, die een zodanig overwicht heeft dat je er voor 99% van uit kan gaan dat die haar wel terug kan krijgen.

Overigs het paard laten lopen ‘als ie wil lopen’ kan wel degelijk effect hebben, maar in dit geval denk ik dat de verkeerde keuze was.

Nog een tip als je het weer onder controle hebt. Niet op vaste plekken ‘iets’ doen, rijd ook een gewoon buiten in alleen stap. Rijd veel verschillende routes (als dat kan).

Edit: na het lezen van jou laatste post zit het probleem imo meer in een flink stuk ongehoorzaamheid. Een paard denkt niet dit is een mooi pad om te galopperen, dus laat ik maar eens mijn benen strekken. Maar doet dus niet wat jij wil (jij wil stappen en zij gaat draven/galopperen terwijl jij die hulp niet geeft ). Eerst eens flink in de bak aan het werk. Neem dat ‘werk’ mee buiten, dus tempowisselingen, buigingen op buitenritten meenemen.

En anders toch persoon met meer overwicht erop.

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 10:51

@Sammie

Ik wilde inderdaad net zeggen over mijn post erboven ja :) Er zit inderdaad een flink stuk ongehoorzaamheid in, zo is ze dus ook ingereden (wat ik van de vorige eigenaren gehoord heb) en ze weet hartstikke goed dat ze mij aankan. Dus ik ben inderdaad van plan om er eerst een rustig en consequent iemand erop te zetten, die mij ook verder wil gaan helpen.

Verder heb ik net een aantal filmpjes bekeken van de one rein stop, en dat vind ik vrij duidelijk en ik ga daar ook even een keer rustig de tijd voor nemen om dat aan te leren en door te nemen, voor geïntresseerde mensen: http://www.youtube.com/watch?v=aQw-vC7F ... re=related

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 10:54

Je zegt zelf al dat ze het doet op de "vaste" plekken. Het is haar dus gewoon aangeleerd. Afleren is een stuk moeilijker. Probeer de route eens een paar keer "achterstevoren" te rijden en dan steeds op verschillende plekken draven en galopperen. Succes!

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 12:33

Lambiekske schreef:
Je zegt zelf al dat ze het doet op de "vaste" plekken. Het is haar dus gewoon aangeleerd. Afleren is een stuk moeilijker. Probeer de route eens een paar keer "achterstevoren" te rijden en dan steeds op verschillende plekken draven en galopperen. Succes!

Ik heb hier al een paar keer op gereageerd, maar ik rijd niet op vaste plekken in een bepaald tempo. Alleen deze buitenrit rijden we vanuit de manege en daar owrdt wel altijd op vaste plekken op een bepaald tempo gereden. Thuis doe ik dit niet. En thuis doet ze dit dus ook, maar ook op onbekende paden en ik rijd bewust nooit vaak dezelfde ronde, ook rijd ik de route wel andersom en neem ik vaak andere routes, dit maakt verder niks uit voor het probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 12:58

sannie275 schreef:
Lambiekske schreef:

Ik heb hier al een paar keer op gereageerd, maar ik rijd niet op vaste plekken in een bepaald tempo. Alleen deze buitenrit rijden we vanuit de manege en daar owrdt wel altijd op vaste plekken op een bepaald tempo gereden. Thuis doe ik dit niet. En thuis doet ze dit dus ook, maar ook op onbekende paden en ik rijd bewust nooit vaak dezelfde ronde, ook rijd ik de route wel andersom en neem ik vaak andere routes, dit maakt verder niks uit voor het probleem.

Nou idd, het probleem is gewoon dat je paard buiten niet gehoorzaam is en doet waar ze zelf zin in heeft. of je nu dan 100x hetzelfde rondje rijdt of iedere keer een andere, in feite moet dat niks uitmaken.. Je zult het probleem aan moeten pakken en andere rondjes rijden oid helpt hier weinig bij..

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:29

Oh nou sorry hoor, was maar een suggestie!

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 16:42

Lambiekske schreef:
Oh nou sorry hoor, was maar een suggestie!

Niet aanvallend bedoeld hoor, maar was al een aantal keer gezegd en had hier al een paar keer op gereageerd ;)

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:56

dit wordt een gevaarlijke situatie. ik zou er voor kiezen om er een scherper bit of een stang in te hangen. Het moet wel veilig blijven! En als je paard niks doet, kun jij ook heel zacht met je hand zijn. Veiligheid voorop!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:27

Marita schreef:
dit wordt een gevaarlijke situatie. ik zou er voor kiezen om er een scherper bit of een stang in te hangen. Het moet wel veilig blijven! En als je paard niks doet, kun jij ook heel zacht met je hand zijn. Veiligheid voorop!

mijn idee. Mijn allerliefste grote beul van een tink deed ook wat hij wou (vroeger) Ik was ook tegen een stang maar heb het toch gedaan (samen met een week uit logeren omdat ik tegen dingen aanliep wat met kracht en durf te maken had) Mijn tankje wil dus ook graag de stuurman zij, maar helaas voor hem, ben ik dat. Het heeft een tijd geduurd hoor voordat ik toegaf aan het K gedrag van mijn droompaard. Gringo weet dat ie sterk is en nadat ik hulp heb gezocht (en die mevrouw dus hem buiten gereden heeft) ben ik onder haar begeleiding op rit gegaan met haar. Trekken heeft geen zin, constante druk/inhouden is fout! aanspannen en loslaten van de teugels. Nogmaals ik heb hier ook een draakje die denkt dat wat hij wil ,hij kan doen.. maar die tijd is over. Bij mij heeft de m. roberts manier heel goed gewerkt.

Renaatt92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:41

Ik ken het probleem van wegrennen. Mijn Welsh K pony deed dit bij mij ook buiten, maar ook in de bak.
Toen ik eindelijk goed les kreeg kwamen we erachter dat ik niet optijd reageerde.

Probeer de signaleren van je paard te herkennen als hij wilt gaan rennen. Bij mijn pony zag ik dit aan haar opgeheven hoofd en haar oren strak naar voren, ook werd ze dan wat sterker in de hand.

Als ik dit merkte moest ik haar meteen aan het werk zetten. Contact vragen, stelling naar links, stelling naar rechts etc.
Bij ons hielp dit heel erg! Ik hoop dat je er wat aan hebt.