Halthouden en nagevelijk blijven tijdens het groeten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Picassox

Halthouden en nagevelijk blijven tijdens het groeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 17:41

Normaal gesproken vraag ik geen tips via Bokt, maar ik ben toch wel benieuwd hoe jullie denken hoe ik dit moet oplossen/trainen.

Ik start sinds kort mijn paard in de B. Gaat prima, nog niet top, maar ach, we komen altijd met minimaal 2 winstpunten thuis en we zijn druk bezig om alles beter te krijgen.

Het probleem: ik ga stil staan, probeer m'n been erbij/eraan te houden dat ze nagevelijk stil blijft staan. Mijn merrie staat dan (vaak wel) stil en eerste seconde nagevelijk, maar niet netjes het gewicht of 3 benen verdeeld, zwaait haar kont links of rechts uit omdat ze te lang stil moet staan, en drukt haar kop omhoog zodra ik m'n teugels in één hand pak (of, in het ergste geval: stapt alvast weg).

Gevolg hiervan is altijd 4'en en af een toe een 5'je voor het halthouden krijg, met als commentaar: gewicht niet netjes verdeeld, scheef naast A-C lijn, staat niet stil, niet nagevelijk.
Harstikke zonde natuurlijk, want we rijden prima punten verder.

Maar hoe oefen ik dit thuis? Ik oefen vaak tijdens het rijden om nagevelijk stil te staan, laat haar even wachten en stap/draaf dan weer weg. Zodra ik m'n teugels in één hand neem, draait mevrouw haar kont weg en kop in de lucht. Is dit nu een trucje dat ik haar moet leren of is er iets rijtechnisch wat ik kan doe als ik maar één hand heb voor m'n teugels. Hoe oefenen en doen jullie dit? :)
Laatst bijgewerkt door Picassox op 09-07-12 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

xNK

Re: Halthouden en nagevelijk blijven tijdens het groeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 17:42

Ik volg, heb dit probleem ook, :=

madam_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 17:45

ik volg ook heb dit probleem ook
maar het moet wel trainbaar zijn zijn denk ik
hoe je nu traint ben je al een stuk op weg !!!
succes en ben benieuwd naar de antwoorden

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 17:47

Ik had dit probleem ook.. Ik ben vooral overal gaan halthouden, niet alleen op de AC lijn maar desnoods op de hoefslag.
Heb eerst het 'probleem' halthouden aangepakt, dus draven, halthouden, nageeflijk houden en wegstappen/draven.

Dit overal doen, AC lijn, hoefslag, BE lijn, desnoods in het midden van de bak, als ik wil halthouden sta je recht en stil en vooral nageeflijk!

Toen het probleem kop in de lucht.. Hoe ik dat geoefend heb, dat ging eigenlijk al vrijwel vanzelf toen dat halthouden in orde was.
Soms als ik naar het groeten toe rijd en voel dat ze wat omhoog komt vraag ik iets door, dan weet zij dat er iets aankomt.
Voor mij is het dan ook nog eens de truc om in het M2 vierkant te staan :') maar ik moet zeggen... ze doet het voor 7ens! :D

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 17:48

Ja, maar ze blijft wel nagevelijk en netjes recht stilstaan als ik druk op twee teugels houdt, dus beide handen. Één hand is alleen zo lastig! :D Dus trainen zoals dat beschreven staat, heeft niet zoveel zin.

JoycexLynne: Dat is wat ik nu vooral train, ook veel tijdens de lessen. Is dat dus maar een kwestie van geduld? Het is namelijk echt vreselijk vervelend!

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 17:50

Wilde je alleen maar proberen te helpen ;)

Je geeft aan dat ze tijdens het halthouden al scheef gaat met haar kont, dan zou ik eerst het halthouden trainen en daarna pas op het hoofd focussen.
Als ze scheef gaat maar wel nageeflijk blijft heb je sowieso een 4 a 5.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 17:51

Onee, die eerste zin sloeg op het bericht ervoor, niet op jou.

Ze staat keurig braaf stil, vierkant, zolang ik maar op twee teugels halt houdt. Zodra ik m'n teugels overpak, is het mis...

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 17:54

ik denk wel oefenen, en met een paar seconden met 1 hand beginnen als ze eerst een paar seconden helemaal naar jouw zin aan 2 teugels staat. meteen belonen door weg te stappen als ze het goed doet met 1 hand

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 17:55

Oh hihi, verkeerd begrepen.

Wat lastig, zeker als ze verder netjes stil blijft staan.
Misschien wat smokkelen? Teugels bijvoorbeeld iets korter nemen? Ik denk gewoon even mee hoor, misschien heb je al wat geprobeerd.
Of net voor je gaat groeten iets meer doorvragen, snel groeten en doorstappen (doet anky ook haha!).

Heb verder geen idee welke tips ik nog meer kan geven, ik heb dit probleem ook in de B-L1 gehad maar door het halthouden echt te gaan oefenen blijft ze met groeten ook keurig nageeflijk.
Mijne draaide vroeger zelfs haar hele hoofd naar 1 kant, stond ik helemaal scheef te groeten!

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 17:56

Dus meer als trucje aanleren?

Mijn instructrice zei ook: inderdaad rustig overpakken en zodra ze kop omhoog steekt gelijk weer 'twee handen aan het stuur'. :D Zodat ze vanzelf snapt dat dat niet de bedoeling is. Alleen m'n merrie is zo ontzettend vlug, één seconde heeft ze nodig om te voelen dat ik de teugels overpakt, en dan gaat mevrouw alvast...

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 17:57

Oke, dankjewel! Dan ga ik toch maar weer meer aan de slag met het correct halthouden (op 2 teugels). :)

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 17:58

mag het eigenlijk niet zeggen.... maar misschien na tig keer oefenen een keer flink je been eronder?

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 18:01

Hmhm, misschien gewoon een keer straffen op het moment dat ze dat doet...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 18:06

Als je paard goed aan de hulpen staat kun je haar corrigeren door gewoon been te geven aan de kant waar ze heen draait zodat ze weer recht gaat staan.
De achterkant is bestuurbaar via je benen.
Dat zou ik thuis oefenen eerst met twee handen, daarna moet het ook met één kunnen.
Je kan ook oefenen op nageven met één hand, gewoon vragen totdat ze nageeft, ze denk er makkelijk onderuit te komen en dat lukt ook, ze moet weten dat het zo niet werkt.
En streng zijn, ze mag niet weglopen!
Oefen niet te vaak en te lang, dan wordt het te vervelend, niet te lang stil blijven staan maar let erop dat ze pas mag gaan als jij het zegt!

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 18:08

Ik sta ook vaak niet stil, laatste moment loopt ze weg. Wat ik moet doen op de lijn is dus goed met been erbij en wat ´´spelen´´ aan de voorkant zodat ze los blijft laten. Vaak voel je wanneer je stilstaat dat ze nog bijv 1 been erbij moet zetten. Neem daar de tijd voor en geef dan voorzichtig been zodat ze die er dus bij zet. Dan zal je paard ook los zijn van voor en kan je rustig groeten.

Oefen thuis ook goed, ga heeeel rustig stappen en zorg dat ze loslaat. Dan pas halthouden en dan bijv je teugels in 1 hand nemen. Wanneer dit fout gaat weer gauw weg, evt in draf en begin weer op nieuw. Dit werkt bij mij erg goed

Over scheef met de kont, probeer die te corrigeren met de schouders van het paard. Zodra je voelt dat de kont naar links of rechts gaat gelijk schouders inzetten!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 18:11

Mijne deed dat trouwens altijd heel grappig, die gaf altijd gelijk na als ik groette, leek net of hij ook groette :D

Chrishiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 18:41

geduld dan maar 20 min stil staan en als ze een tijdje stil nagevelijk is weg stappen! helpt echt! met groeten het zelfde gewoon steeds opnieuw, als ze omhoog komt met haar hoofd vraag je haar weer naar beneden. Succes

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 18:47

Picassox schreef:
Ja, maar ze blijft wel nagevelijk en netjes recht stilstaan als ik druk op twee teugels houdt, dus beide handen. Één hand is alleen zo lastig! :D Dus trainen zoals dat beschreven staat, heeft niet zoveel zin.

JoycexLynne: Dat is wat ik nu vooral train, ook veel tijdens de lessen. Is dat dus maar een kwestie van geduld? Het is namelijk echt vreselijk vervelend!

Dan heb je gewoon niet je been er voldoende bij. Als je vierkant halt houdt en je paard nageeft heb je eigenlijk geen druk meer op twee teugels (althans dat zou er niet meer moeten zijn, want je hebt geen voorwaartse beweging meer). Als je dan nog steeds "druk" erop moet houden is ie niet echt nageeflijk.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 20:10

Nee, geen echte druk, maar je hebt ook niet niets in je handen. Maar dat is met rijden precies hetzelfde...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 20:15

Oefen je wel eens achterwaarts, dit kan wel helpen je paard allerter te maken voor je been, maar er bestaat ook het gevaar dat hij dat kunstje er ook nog bij gaat doen.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 20:18

Ja, ze kan achterwaarts maar ik oefen het niet heel regelmatig. Juist inderdaad om dat gevaar te voorkomen. Tegenwoordig springt mevrouw namelijk ook na een halve volte aan in galop, in de proef. Ze doet het thuis niet, alleen in de proef. Ze weet het allemaal prima hoe het werkt namelijk. Maar mijn merrie heeft al eerder in het Z gelopen. Het ligt denk ik dus niet zo zeer aan haar, alleen meer aan mij. Zij maakt misbruik van waar ik nog onhandig in ben of wat ik nog moet leren...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 20:22

volgt ze je hand wel goed?
Je probleem "uit zich" in het halthouden+groeten, maar vaak is hetzelfde probleem minder zichtbaar in andere oefeningen. Juist CORRECT halthouden is heel moeilijk, dus als je het probleem hebt gevonden is het makkelijker om het via een andere weg te verbeteren. Met het oefenen van halthouden kun je namelijk een hoop verkeerd doen en het probleem groter maken- of eigenlijk een nieuw probleem maken

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 20:43

Aha, dan begrijp ik het wel, ze kent de trucjes! :P
Ja, gewoon wat strenger zijn, (niet straffen, maar echt ferm, hier is hier en been is luisteren) probeer anders iemand te laten kijken of je dat allemaal wel helemaal goed doet, soms heb je zelf niet door dat je iets doet waar zij op reageert.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 21:11

Ja superwoman, dat idee heb ik ook. Ze volgt m'n hand overigens wel netjes (vaak). Ik heb soms het idee dat ik iets erg fout doe. Ik probeer zo min mogelijk eraan te sleuren en te plukken en eigenlijk alleen hand stil en been erbij.

Miranda: ja, ze kent wel een hoop trucjes, de truccendoos gaat open als het mevrouw niet zint. Het ergste is gewoon dat zij het al kent en ik het nog moet leren, en er zijn wel meer dingen waar ze me mee in de maling neemt. Ik trouwens 2x per week les, we trainen laatste tijd vaker op het halthouden, maar het blijft moeizaam.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 21:16

Ik ken meer wedstrijdpaarden die dat hebben, ze hebben er vaak ook niet zo'n zin meer in.
Dus pas ook op dat je het leuk houdt voor haar, dan zal ze ook eerder meewerken.
Dat betekend natuurlijk niet dat je niet streng moet zijn ;)