Ik start sinds kort mijn paard in de B. Gaat prima, nog niet top, maar ach, we komen altijd met minimaal 2 winstpunten thuis en we zijn druk bezig om alles beter te krijgen.
Het probleem: ik ga stil staan, probeer m'n been erbij/eraan te houden dat ze nagevelijk stil blijft staan. Mijn merrie staat dan (vaak wel) stil en eerste seconde nagevelijk, maar niet netjes het gewicht of 3 benen verdeeld, zwaait haar kont links of rechts uit omdat ze te lang stil moet staan, en drukt haar kop omhoog zodra ik m'n teugels in één hand pak (of, in het ergste geval: stapt alvast weg).
Gevolg hiervan is altijd 4'en en af een toe een 5'je voor het halthouden krijg, met als commentaar: gewicht niet netjes verdeeld, scheef naast A-C lijn, staat niet stil, niet nagevelijk.
Harstikke zonde natuurlijk, want we rijden prima punten verder.
Maar hoe oefen ik dit thuis? Ik oefen vaak tijdens het rijden om nagevelijk stil te staan, laat haar even wachten en stap/draaf dan weer weg. Zodra ik m'n teugels in één hand neem, draait mevrouw haar kont weg en kop in de lucht. Is dit nu een trucje dat ik haar moet leren of is er iets rijtechnisch wat ik kan doe als ik maar één hand heb voor m'n teugels. Hoe oefenen en doen jullie dit?
maar ik moet zeggen... ze doet het voor 7ens!