mijn paard springt over plassen ,...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jazen

mijn paard springt over plassen ,...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 14:07

al zolang ik men merrie berijd moet ze niet van water hebben .
elke rit als er wat water ligt probeer ik ze door de plassen te laten lopen .

maar dan komt het .
als ik in draf of galop zit ontwijkt ze de plassen niet ,maar springt ze erover .
ik blijf nu wel zitten (ben trouwen nog nooit van der gevallen) maar vind het toch erg vervelend
en het telkens wel schrikken al ze dit doet ,hoewel ik dit verwacht wanneer er plassen liggen .

kan ik er iets aan doen om het haar af te leren ?
het zweepje gaat niet werken ,want dan is het bokken :D .

wat ze ook heeft als ze uit een galop komt kan ze niet stilstaan ,zit ze te dribbelen .

het is een arabier ,toch grotendeels (pony maatje ) merrie van 14 .

Peppertree

Re: mijn paard springt over plassen ,...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 14:10

Zo'n grote plas nemen dat ze er niet overheen kán springen. Naar zee bijvoorbeeld ;-) ?

Jazen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 14:14

helaas woon ik wel een eindje van zee ,en ik heb ook geen wagen .
moest ik nu eens 18 zijn en zelf kunnen rijden direct .

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 14:19

Nou... een grote plas krijg je waarschijnlijk een ''springend'' effect als het water zo eng is.
Die van mij sprong vroeger over zebrapaden, takken, plassen en alles wat raar was.
Zelf kon ik geen balken met haar lopen vroeger, want die balken sprong ze ook als een slootje allemaal tegelijk!

Heike1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 14:20

Haar laten wennen aan water? Eerst op vertrouwd terrein en dan uitbreiden. Veel succes! +:)+

P4ralyzed

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 19:35

Neem hem eerste eens mee aan de hand door een plas water. Hij moet vertrouwen in je hebben, en dan kun je vanuit daar steeds verder werken.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 19:37

Paarden vinden plassen vaak eng omdat ze de diepte niet kunnen zien. Daarom willen ze er liever niet door, maar omheen of overheen.

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 19:39

Ik heb dit probleem ook ehad.
Mijn merrie doet net alsof er waterkabouters in de plassen zitten.
Ik kreeg haar er niet doorheen of het ging met een grote ongecontroleerde sprong.
Ik heb haar nu sinds een aantal weken goed aan het werk en goed nageefelijk en gek genoeg loopt ze nu zonder problemen door het water heen.
Weet niet of het komt omdat ik haar nu beter voor elkaar heb of dat ze het opgegeven heeft maar sinds ik haar er beter doorheen heb en zij meer op mij gefocesd is doet ze het niet meer.Misschien is dat een optie voor je.
Haar echt aan het werk vragen veel wisselen et de dingen doen tijdens het rijden en haar zo door de plassen heen leiden

Zil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 19:57

Ik zou haar idd in eigen omgeving aan de hand leren vertrouwen te krijgen in het waden door plassen en dit steeds uitbereiden. Het kan gevaarlijke taferelen opleveren als ze over plassen heen blijft springen....

Tessa_Foxen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 20:02

Wat hierboven is gezegd, maar je moet haar ook niet gaan dwingen, als ze het echt niet op water heeft vind ze het gewoon eng en dan moet je niet keihard gaan schoppen ofzo (Denk ook niet dat je dat doet xD)
Stel haar gerust dat het goed is en anders trek je zelf een keer lange laarzen aan en loop je met haar samen in het water, misschien voelt ze zich dan veiliger als jij er ook in gaat :)

Jazen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 20:07

tuurlijk dwing ik haar niet .
als het kan ga ik gewoon naast de plas ,maar als het echt niet gaat
moet ik haar er wel doorkrijgen .
dat is dan meestal met een hoop tegengestribben en ook zo als hier iets naar boven met een
ongecontroleerde sprong .

Tessa_Foxen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 20:10

Oke, ja. Ze vind het water gewoon echt eng... Het is denk ik gewoon een kwestie van tijd. Gewoon blijven volhouden... Volgens mij doe je al alles wat je kunt doen...

goldyloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 20:19

ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn verzorgpony. maar sinds vorige week gaat ze er gewoon doorheen.
probeer eens aan de hand(met een halster) zelf in de plas te gaan staan, en constante druk op het touwtje, totdat ze een stap naar voren doet en dan weer ontspannen en belonen. en terugzetten als ze van de plek af gaat waar jij haar wilt hebben. dat net zo lang totdat ze er doorheen is. en natuurlijk heel blij zijn als ze er eindelijk doorheen loopt.
duurt misschien wel een tijdje, en ik ben er nu ook nog steeds mee bezig, maar ze gaat er nu veel sneller doorheen.
dus succes nog, en voor vragen mag je me PB'en hoor ;)

Bulkl_kieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 21:30

snap zoiezo niet echt wat je bedoelt met sweep werkt niet ze is bang en dan ga je dat afstraffen met de zweep? lijkt me niet handig.
ga eerst aan de hand laten wennen en neem de tijd verwacht niet alles in 1 dag of 1 week misschien wel pas over een maand. maar ga haar niet straffen omdat ze bang is:)
Oh niet aanvallend bedoelt
of erger ik denk heus niet dat je haar de paasei in slaat of haar pijn doet. :)!!!

Jazen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 22:53

ik bedoelde voor haar er door te krijgen .
ik geef haar praktisch nooit een tik ,omdat ik dan serieuze bokken krijg van der .

Saarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 22:57

Misschien met een andere pony/paard erbij die water niet eng vindt, zodat ze ziet dat het helemaal niet zo eng is als het lijkt. ;)

Jazen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 23:01

gaat moeilijk als ze het alledrie eng vinden he ? :) (1 hiervan is mijn paard)
de derde weet ik eigenlijk niet ,is nog maar net 2(toch al groter dan een belgisch warmbloed) .
de andere twee waarvan 1 die van mij zijn allebei bang van water .

Saarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 23:04

Oh sorry, dat had ik niet begrepen. ;) Is ze trouwens ook bang als je bijvoorbeeld haar benen afspuit of haar staart wast of is ze bang voor alles wat met water te maken heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 23:07

Waarom wil je in galop of draf door een plas rijden?
Ik zelf vind dat vervelend omdat ik niet kan zien hoe de bodem eruit ziet.
Voor hetzelfde geld zit er een flinke kuil in waar je pony op kreupel kan lopen.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 23:07

Ik rij ook met het paard van mijn stiefmoeder en das een echte waterrat. In meertjes en in de zee komt ze echt super maar kleine plasjes, ho maar. Daar springt ze ook overheen. In de grote gaat ze wel in, in volle galop zelfs. Ik zou zelf met een ander paard die wel door plassen gaat proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 23:11

Tja, ik heb op die manier iemand over de kop zien gaan met pony en al....
Nadat we haar uit het water hadden gehaald konden we haar naar het ziekenhuis afvoeren.
Een zeer vervelend gebroken sleutelbeen. Ik kijk dus wel uit.

In stap ok, dat is tot daar en toe maar echt niet in galop of draf.

Jazen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 23:12

nee ,als ik haar afspuit valt het mee .
eerst was het direct het beentje in de lucht ,ze heeft het trouwens niet graag dat je aan der benen zit
en dat zie je bij haar veulens ook (voor dat hier commentaar op komt ,geen van alle veulens is hier geboren).
maar dit is al veel verbeterd ,haar benen heft ze al niet meer op .

Citaat:
Waarom wil je in galop of draf door een plas rijden?
Ik zelf vind dat vervelend omdat ik niet kan zien hoe de bodem eruit ziet.
Voor hetzelfde geld zit er een flinke kuil in waar je pony op kreupel kan lopen.

dat wil ik niet ,soms zie ik het gewoon te laat ,of gaan we even door en kan ik der niet op tijd stoppen .

Citaat:
Ik zou zelf met een ander paard die wel door plassen gaat proberen.

eergisteren al gedaan .

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 23:24

Sylvia_B schreef:
Tja, ik heb op die manier iemand over de kop zien gaan met pony en al....
Nadat we haar uit het water hadden gehaald konden we haar naar het ziekenhuis afvoeren.
Een zeer vervelend gebroken sleutelbeen. Ik kijk dus wel uit.

In stap ok, dat is tot daar en toe maar echt niet in galop of draf.

Ik ga alleen maar in galop door de plassen op de hei. Daar zitten dus geen kuilen in. En je kan toch ook je weet-ik-veel wat breken als je struikelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 23:29

_AlMaraam_ schreef:
Ik ga alleen maar in galop door de plassen op de hei. Daar zitten dus geen kuilen in. En je kan toch ook je weet-ik-veel wat breken als je struikelt.

Nou ook daar kom je kuilen tegen hoor! Waarom ligt er dan een plas, die liggen meestal daar waar kuilen zijn.
Meiske uit mijn voorbeeld was op de hei....
En natuurlijk kan je struikelen, maar daar ga je niet van uit.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 23:33

En welke hei was dat dan? Ik doe nooit iets met Nianga zonder toestemming, en aangezien mijn stiefmoeder al paardrijd sinds ze kind is zal ze wel weten wat goed is en niet goed is.