Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Doe vooral niets overhaast en beloon telkens heel uitbundig als je paard het juist doet
Dat belonen bouw je na een tijdje natuurlijk weer af naar een gewoon klopje op de hals of een "goed zo"
Het is uiteraard na lang oefenen en als je paard het heeft begrepen niet meer als normaal dat hij naar je luistert als je dit vraagt

. Bij mijn vorige paard heb ik nooit zo gereden en daar lag een ander, fijn zadel op. Ik ben van plan voorlopig even zonder zadel te gaan rijden, ben je het daar mee eens? Ik kan echt totaal mijn draai niet vinden op deze en ook hakken uitdrukken lijkt gewoon onmogelijk terwijl ik daar nooit last van heb gehad. Helaas is het moeilijk een passend zadel voor hem te vinden. Deze past, maar hindert mij zo dat ik hem toch weg ga doen. Voor mijn handen is totaal geen excuus te vinden, ik moet niet vastzetten en moet ze ontspannen!!! Daar ga ik ook echt op letten en ik zal zoals je zegt gaan oefenen de stap en draf wat meer gecontroleerd te hebben en ontspannen.
Ik vind het juist fijn als ik er iets van kan leren.