Gefrustreerd raken doordat ik zonder spiegels rijd...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

Gefrustreerd raken doordat ik zonder spiegels rijd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 11:04

Ja, het klinkt misschien heel stom, maar ik raak de laatste tijd best wel gefrustreerd om het feit dat ik nooit met spiegels rijd.

Ik sta al 5 jaar inmiddels op dezelfde pensionstal en ik rijd eigenlijk altijd voor mijzelf en vaak ook nog alleen, behalve dan met les 1x per week. Soms aan iemand vragen hoe het er uit ziet, hoe zijn halshouding oogt en hoe actief zijn achterhand lijkt, kan ik niet simpelweg omdat merendeel van de mensen die daar staan
western rijden of niet wedstrijdgericht rijden. Bovendien lijken sommigen het ook irritant te vinden dus heb ik besloten om het dan ook maar niet meer te vragen.

Maar nu,... Ik ben nogal perfectionistisch en ik merk dat ik steeds meer een spanning bij mijzelf opbouw als ik bijvoorbeeld voel dat hij wat begint te hangen en ik niet weet wat ik precies verkeerd doe. Of dat hij vertraagd, blokeerd etc. etc. wat vervolgens ook niet ten goede komt van het rijden. Ik heb gewoon nog niet die 100% feeling van hoe ik zit, hoe die halshouding er van opzij uitziet als ik even spiek van boven en grrrr ik word er gewoon helemaal gek van en ik merk dat Beau dit ook van mij word :') !

Dus nu mijn vraag aan jullie, hoe zouden jullie dit oplossen? En voor de mensen die net zoals mij het ook zonder spiegels moeten doen, hoe doen jullie dit? Hoe voelen/zien jullie wat jullie verkeerd doen en hoe de halshouding en het gehele plaatje er van opzij uit ziet?
Ik voel me echt een prutser om dit te vragen, maar ik merk dat ik iedere dag wanhopiger word dus dan maar zo... :+

Alvast ontzettend bedankt! :D

F_Orumster

Re: Gefrustreerd raken doordat ik zonder spiegels rijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 11:06

Westernruiters kunnen vast wel beoordelen hoe je paard loopt hoor.
Je zou een stukje kunnen filmen door een camera op de bakrand te zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 11:08

Filmen, les nemen en je ruitergevoel hierdoor meer ontwikkelen, zodat je straks gewoon voelt of het goed is of niet :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 11:12

Ja dat weet ik, alleen ze rijden meer gewoon voor de fun en ik merk dat continu vragen hun een beetje op de zenuwen werkt, wat natuurlijk logisch is :P
Dat laatste heb ik al eens geprobeerd met mijn mobiel (meer filmateriaal heb ik niet) maar daar komt het niet echt duidelijk over en het is meer dat ik het gelijk wil weten wat ik voelde en hoe het er uitziet zodat ik niet de hele tijd gespannen of gefrustreerd op mijn arme pony zit :+

en ik heb les zoals vermeld staat in de op :)

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 11:15

ja vraag of iemand je wil filmen vriendin of kennis....op school werden wij ook constant gefilmt (door een stagaire) daar kun je gelijk ziet wat je doet en hoe je paard reageert op jou of wat hem al irriteert voor jij actie onderneemt...echt een aanrader hoor filmen..(misschien kun je hier op bokt een oproep plaatsen voor iemand in jou buurt) succes !

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 11:16

Maar als je elke week les hebt, dan heb je toch je huiswerk en in de volgende les merk je of je verbeterd?

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 11:17

Filmen en meer les nemen (of van iemand anders)! Je moet het leren voelen, en niet een spiegel nodig hebben. Een spiegel is leuk maar je moet kunnen voelen wat er gebeurd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 11:20

_Bitje_ schreef:
en ik heb les zoals vermeld staat in de op :)

Dat las ik, maar blijkbaar kun je hier doordeweeks niet voldoende mee uit de voeten.. In een les moet je tips/huiswerk meekrijgen voor als je zelf gaat rijden en dit zou de les erop moeten worden bevestigd of je het goed hebt gedaan en of je als combinatie verbeterd bent..

Ik heb altijd zonder spiegels gereden en heb me er altijd prima zonder gered ;) vertrouw op jezelf en je ruitergevoel!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 11:52

Ik ben het een met de meeste reacties hier. Je zult je gevoel moeten ontwikkelen, spiegels heb je niet nodig dan. Als jij gefrustreerd raakt in het rijden moet je misschien eens goed kijken naar jezelf en waarom je gefrustreerd raakt. Dat kan je aanpakken door idd meer les te krijgen, misschien heb je meer begeleiding nodig idd op dit 'niveau'.
Wij hebben ook geen spiegels, maar die mis ik vrijwel nooit. Ik ben veelte druk met mijn paard om daar maar aan te denken of een blik op te werpen.
Je kan gewoon met een vriendin of iemand van stal afspreken dat diegene mee kijkt tijdens het rijden. Doen wij ook regelmatig. Overleg over de punten waarop jij vast loopt en laat diegene daar specifiek naar kijken. Of inderdaad filmen of op de foto laten zetten.

Niet te snel gefrustreerd raken. Dat gaat altijd ten koste van je rijden. Loop je ergens tegen aan en kan niemand je helpen, bewaar het dan voor je les en ga iets anders doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 22:23

Snap het wel, dat ruitergevoel ontwikkel je makkelijker als gevoel kan koppelen aan plaatje, wat hoe je denkt dat er uitziet en hoe daadwerkelijk is, kan heel veel schelen! Laat mezelf regelmatig filmen en merk dat nu ook steeds vaker match heb et gevoel en beeld, maar dat heeft moeten groeien. Vaak dacht ik bv zelf dat al behoorlijk aag had, maar dat viel op film dan vies tegen. Dus laat je veel filmen, iemand mee laten kijken, veel lessen, en volg je gevoel!

Natuurlijk moet je wel leren voelen hoe het gaat, maar dat is veel ervaring en goede begeleiding!

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 11:29

Jezelf filmen ind.
Mss tijdelijk even 2x pw lessen?
Ik rij normaal ook 2x pw les. Alleen wij hebbben wel een spiegel in de binnenbak maari k moet zeggen dat ik daar bijna nooit in kijk..
Ik ben meer van het voelen hoe mn paard loopt, hoe mijn zit voelt en soms spiek je even in de spiegel om te kijken of je gevoel klopt ja of nee :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 12:08

Check je gevoel gewoon erg vaak bij je lesgever. "Ik voel dit, klopt dit?" Vraag wat je zou moeten voelen.
Lessen is echt de beste manier om te gaan voelen. Ik les zelf bij voorkeur 2x in de week. Maar als ik er niet uit kom soms zelfs 3x.

Zelf ben ik een exper geworden in het zien van kleine dingen in ramen, schaduwen in de bakrand enzo. Maar ik vraag het vaak genoeg aan andere mensen in de bak. Het lijkt irritant, maar dat doen we gewoon zo. Soms staat er iemand te poetsen en dan zie je die persoon ook gewoon even paar minuten opkijken. Dan vraag ik vaak zat... "En hoe ziet het er uit".
We kijken ook vaak genoeg bij elkaars lessen, gewoon omdat het informatief en het is leuk.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 12:10

ik zet wel eens een camera op de bakrand, dan kun je thuis terugkijken hoe het eruit ziet :j

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 13:30

Heel knullig misschien, maar soms kijk ik ook even naar de schaduw als ik het gevoel heb dat hij hangt/me afvraag waar z'n achterbeen is. :')

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 13:42

Uhmm goed les nemen?
Als je rijdt naar een bepaald plaatje ben je sowieso verkeerd bezig...

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 16:26

F_Orumster schreef:
Maar als je elke week les hebt, dan heb je toch je huiswerk en in de volgende les merk je of je verbeterd?

Zo denk ik er ook over.
Je problemen tijdens het rijden leg je toch voor aan je instructeur wanneer je weer les hebt?
Deze gaat dan samen met jou aan een oplossing werken en hoort dan aan jou een gevoel te geven wat goed is.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 16:33

Leren rijden vanaf een spiegel??? EEEEEH... denk niet dat dat gaat lukken, ja die spiegel aan de kant die kan praten, dus goede instructie en zoals al gezegd, huiswerk mee waar je aan moet werken!
Een spiegel is leuk, maar kan geen enkele ruiter het gevoel bij brengen, een goede instructeur/trice kan inspelen op het moment!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 16:38

aerdenhout1 schreef:
Leren rijden vanaf een spiegel??? EEEEEH... denk niet dat dat gaat lukken, ja die spiegel aan de kant die kan praten, dus goede instructie en zoals al gezegd, huiswerk mee waar je aan moet werken!
Een spiegel is leuk, maar kan geen enkele ruiter het gevoel bij brengen, een goede instructeur/trice kan inspelen op het moment!

De vraag is toch niet, dat zij wil leren rijden vanaf een spiegel? Zij wil zichzelf en dan met name haar houding checken als zij rijdt en geen les heeft (zo lees ik het). Volgens mij, is TS een beetje onzeker en wil zij graag bevestiging als zij "het" goed doet en wil zij ook aanwijzingen als het minder gaat. Niet iedereen kan zich dagelijks (goed) les permitteren, dus misschien wil TS checken (via de spiegels) of zij haar huiswerk goed uitvoert.
TS misschien kan je zo'n kleine videocamera kopen, het liefst met statief, dan kan je jezelf regelmatig (laten) filmen en kijken wat goed of minder goed gaat.
Ik vind filmen tijdens proeven ook altijd fijn, dan kan je later je proef terugzien met je protocol ernaast. :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 16:43

Zo zou je het ook kunnen zien Electra63, maar dan nog is instructie vele malen beter dan een spiegel.
En ook je houding verbetert alleen als je er steeds op word gewezen, een spiegel is maar een heel kort stukje, en dan nog zit je, zeker op de grote spiegel aan de lange zijde, niet zoals het hoort omdat je kijkt naar jezelf.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 17:05

Klopt Electra63, ik vind het eerder slecht, dan goed gaan en ik heb vaak gemerkt bij indoorwedstrijden en er hangen spiegels in de bak dat ik na een paar keer kijken al veel beter en ontspannender kan rijden. Puur omdat ik dan een beeld bij mijn rijden heb en hoe ik zit. Ik wil gewoon die bevestiging hebben en wanneer ik in de spiegel kijk dan merk ik dat mijn idee negatiever is dan dat het er in het echt uit ziet. Wat vaak ten koste van mijn pony gaat. Ik denk dat het slecht is, waardoor ik mij ga irriteren en dan niet meer lekker kan rijden.

Ook merk ik dat ik veel beter kan rijden zonder zadel, heb vandaag en gisteren maar weer zonder zadel getraint en merk dat ik veel rustiger en ontspannender rijd en Beau beter kan aanvoelen. Mijn eigen fouten en Beau corrigeren gaat dan bijna vanzelf. Dit gevoel mis ik blijkbaar als ik met zadel rijd en snap niet zo goed waarom, maar ik weet wel dat ik dus maar weer veel zonder zadel ga rijden. Hij zit toch als een huis.

Verder over meer les nemen of andere instructie zoeken: nee. ;) Het ligt gewoon aan mijzelf dat ik een negatief beeld creeer wanneer ik alleen rijd. Dit heeft niks met les nemen te maken vind ik, want dit heb ik ook wanneer ik lesrijd. Ik denk dat het er slecht uitziet terwijl mijn instructrice argumenteerd dat het misschien niet zo is of misschien niet perfect maar wel zus en zo... Kortom het is puur dat ik die bevestiging wil van hoe ik rijd en hoe ik zit op het moment dat ik het wil weten.

xmarliez schreef:
Uhmm goed les nemen?

Uhmm iedereen rijd neem ik aan met een bepaald doel? Ik wil een mooie dressuurcombinatie/ plaatje vormen, daar is toch niks verkeerds aan lijkt mij?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 17:07

En rijden zonder beugels maar met zadel?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 17:08

Geen idee. Zal het morgen eens proberen :)
Maar hoezo? :D

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 17:27

_Bitje_ schreef:
xmarliez schreef:
Uhmm goed les nemen?

Uhmm iedereen rijd neem ik aan met een bepaald doel? Ik wil een mooie dressuurcombinatie/ plaatje vormen, daar is toch niks verkeerds aan lijkt mij?

Ligt eraan wat onder een 'mooi' plaatje verstaat := en dan nog, buiten dat om, Dressuur rijden doe je niet voor het plaatje. Als de focus daar wel op ligt dan heb je iets heel verkeerd begrepen.....

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 17:35

xmarliez schreef:
Ligt eraan wat onder een 'mooi' plaatje verstaat := en dan nog, buiten dat om, Dressuur rijden doe je niet voor het plaatje. Als de focus daar wel op ligt dan heb je iets heel verkeerd begrepen.....

Waar draait dressuur dan wel om volgens jou, als het niet om een mooie combinatie gaat die zijn onderdelen goed (en dus vriendelijk) uitvoerd? ;)
Volgens mij doen jurys dat namelijk, punten geven naar beoordeling aan de kantlijn, of heb ik het nu mis? :')

Nu graag weer ontopic... een discussie over wat dressuur inhoud heb ik niet om gevraagd :)

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 17:38

Mijn ruitergevoel is op een gegeven moment een beetje naar de knoppen gegaan door een bak vol spiegels.
Alle oefeningen die ik reed, reed ik naar de spiegels toe op de korte zijdes.
Sbw, travers, apuyementen, en weet je, als ik toentertijd op wedstrijd kwam voelde ik me helemaal verloren.
Even halthouden, en ff opzij kijken of ie 4kant staat, dat soort dingen.

Sinds ik op een stal sta zonder spiegels, ben ik juist veel meer aan het voelen en, dat rijdt vééél prettiger.

Moraal van het verhaal, denk niet dat spiegels je gaan helpen, idd filmen, en miss extra les.