Spoortje eraan of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Spoortje eraan of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 13:31

Hoi,

We gaan misschien een nieuw paardje kopen, vier jaar, merrie en al goed ingereden. Nu heb ik er al wel een keer of twee drie mee gereden en het viel me op dat ze erg slecht reageert op de druk van mijn benen om bv te wijken voor de kuit. Dit doe ik nog niet met haar maar ze reageert écht amper op de druk en gaat echt niet weg van de druk. Nu vroeg ik me af, heeft dit met wederzijds respect te maken? Met het feit dat ze nog jong is en nog moet leren? Of ben ik niet duidelijk genoeg? Ik dacht om misschien een spoortje te gebruiken zodat mijn hulpen wat fijner worden, maar ik ben absoluut geen voorstander van spoorgebruik bij zulke jonge paarden... ook al zijn het maar kleine stompjes. Ik weet ook totaal niet hoe ze hier op zal reageren, ook al is ze doodsbraaf je weet maar nooit. Ook ben ik bang dat dit het alleen maar erger zal maken dus ik twijfel heel erg...

Heeft er nog iemand dit probleem gehad? Wat hebben jullie gedaan?

Dribbel

Re: Spoortje eraan of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:35

Ik denk dat deze merrie het nog niet helemaal snapt. Weet je op de eignaar wel met haar wijkt. Die kan je denk ik het beste uitleggen of ze het al kan en wat je eventueel fout doet. Wijken voor druk is iets wat sommige mensen hun jonge paarden eerst aan de hand leren, voordat ze erop gaan. Als ze dit nog niet kan is het misschien een idee om, als je haar koopt, vanaf de grond te beginnen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 13:39

Onze staleigenaar heeft haar van een handelaar gekocht en ze is eigenlijk een springpaard, at natuurlijk geen reden is dat ze dit niet zou kunnen... De eigenaar hebben wij dus eigenlijk nooit gesproken. De staleigenaar zegt dat ze het kan dus volgens mij ligt het wel aan mij dan :j Ik veronderstel dat we veel zullen moeten oefenen maar daar had mijn moeder me al voor gewaarschuwd als we een jong paardje kochten :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:40

een 4 jarige die al goed door is gereden zou ik zo ie zo al niet kopen, want daar is al te veel aan verpest, een spoor op een 4 jarige is ook nog niet nodig, een spoor is voor verfijning dus als het paard alle hulpen al kent ,denk aan zit hulpen, ik zou eerder een zweepje pakken om daar het achterbeen mee te kunnen activeren, met een spoor prik je in een spier met een zweepje kun je stalken

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:40

Ik zou het eerst met een zweepje proberen. Je spoort aan, reageert ze niet dan versterk je de hulp door bij te tikken bij je been. Doet ze het dan nog niet dan nog een keer beenhulp versterkt met een tikje en anders gewoon een keer een harde schop. Let wel, ookal schiet ze naar voren of gaat ze alleen maar iets harder altijd belonen zolang het maar een voorwaartse reactie is. Het zal niet gelijk verholpen zijn maar neem er even tijd voor, rijd veel overgangen en schijnovergangen om ze aan je been te krijgen. Ik denk dat ze het gewoon nog niet helemaal snapt. Daarna kun je altijd nog kijken of je een spoortje nodig hebt

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 13:41

Ja een zweepje is een super idee :D had ik nog niet aan gedacht :') Maar ze is niet DOORgereden, ze is INgereden. Hiermee bedoel ik dat ze alle hulpen kent, een sprongetje kan maken en braaf is :)

star_hutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:53

sporen zou ik nog maar even in de kast laten. is echt alleen voor de verfijning bedoeld.
ik vermoed dat de basis nog niet helemaal goed is. ga daar mee aan de slag. denk hierbij aan schijnovergangen, tempowisselingen etc.
zweepgebruik kan, maar probeer wel verschil te houden tussen 'tikje bij' en 'vooruit meppen'.
succes!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:54

Ik zou ook een zweepje erbij pakken. Die kun je op de achterhand gebruiken, of juist op de voorhand als die niet mee komt. Soms kan met een zweepje tikje voor, tikje achter de oplossing zijn om ze te laten weten "oh... de voor EN de achterkant moeten opzij!"

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 13:57

Ja dat ga ik volgende keer zeker eens proberen :j

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 14:04

Zoals hier al eerder gezegd; leer het wijken eerst vanaf de grond! Als de merrie het al kan en jij niet laat dan iemand meelopen en de merrie laten wijken terwijl jij er op zit. Jij kan dan de hulp geven, iemand let er op dat het op de juiste manier gebeurt en het paard kan door de persoon op de grond nog even extra alert worden gemaakt, evt. met een zweepje ( niet slaan, maar zachtje "bijtikken"). Laat de sporen voorlopig maar achterwege, die zijn hier absoluut niet op de plaats. Eerst jezelf en het paard leren hoe de hulpen werken en evt. de sporen later al "verfijning' gaan gebruiken, niet als vervanging van een goed werkend ruiterbeen!
Een paard zou in principe alle oefeningen met en zonder spoor moeten kunnen uitvoeren, soms kan een spoortje erbij net even dat "extra" geven of ervoor zorgen dat de hulp onzichtbaar wordt. UIteindelijk moet je je paard op een minimale ( gewichts) hulp al van richting, gang, etc kunnen laten veranderen! Sporen mag je alleen gebruiken als je ook weet hoe je ze niet gebruikt als je ze om hebt, dus een onafhankelijke beenligging hebt.
jammer genoeg rijden veel mensen met sporen ( ook op het hoogste niveau) en zijn de hulpen te duidelijk, worden de sporen er steeds weer ingeprikt, etc. omdat de paarden niet voorwaarts en dood voor het been zijn, door dat eeuwige geprik

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 14:06

Een spoortje zie ik niet als oplossing en bij zo'n jong paard al helemaal niet.
succes!!

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 14:08

Sluit me aan bij mij voorgangers daarnaast ben ik zelf altijd van mening dat een spoortje pas gebruikt mag worden als paard maar ook zeker de ruiter er aan toe zijn. Rijden met sporen vraagt van de ruiter een goede beenligging.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 14:10

Oké bedankt voor de tips :j Het komt er dus op neer dat ik vooral zelf veel moet oefenen, maar ik krijg minstens een maand professionele begeleiding van de staleigenaar als we de merrie kopen :) dat zit dus wel goed :)

GelbrichDDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:55

Ik had ook een jonge pony die niet wilde/snapte wijken voor druk. Heb er dus wel voor een keertje een spoortje bij gepakt om het even iets duidelijker door te laten komen, maar een keertje zweepje erbij kan natuurlijk ook geen kwaad.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 20:58

Ik denk dat ik maar een zweepje ga gebruiken :j

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:07

ik ben van mening, als je je paard goed voor elkaar hebt dat hij dat gewoon doet. want als je een fatsoenlijke volte wil rijden zou hij ook op je binnen been moeten reageren, en door een hoek ook. ik zelf heb ook een 4 jarige, maar die heb ik verder nooit iets van af de grond geleerd, en ik rij de middenlijn op en leg mijn been aan en plop hij wijkt. zo ook met de schouder binnenwaarts. niet dat ik dat gericht op train, want dat vind ik niet nodig. maar ooit een keer proberen kan ook geen kwaat. dus ik kom uit de hoek en plop hij doet schouderbinnenwaart 3 passen en klaar ik beloon hem en verder niet meer gedaan.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 21:08

Ja exact wat ik bedoelde ik wou buiging vragen in de bochten en op de volte en ze reageerde niet... Op rechte stukken kan ze soms ook zo plots gaan slingeren...

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:10

dan heeft ze nog niet genoeg balans, ik zou dat wijken even laten liggen en haar op eigenbenen laten lopen en binnen hoefslag rijden

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 21:20

Dat wijken doe ik zeker nog niet hoor, ik doe ook geen dressuur dus dat zal ik eigenlijk nooit echte nodig hebben.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 22:07

Is ze wel goed aan je been? Dus reageert ze wel meteen als je voorwaarts(er) wil?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 22:08

Ja dat wel :j

Joshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:31

ik zou haar eerst leren wijken voor druk aan de hand. Vanuit daar kan je het wijken aan de hand aanleren en zal het onder het zadel ook een stuk makkelijker gaan!

Jes_Vandaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 08:28

Een 4 jarig paard heeft over het algemeen nog niet zoveel gedaan op het gebied van rijden, dus ik kan me voorstellen dat het paard nog aan de hulpen moet komen.
Veel rijden en consequent zijn, dan gaat het meestal snel de goede kant op ;-)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 09:21

Ik had gisteren priveles, en het ging al veel beter! :j Ze werd in draf ook al nageeflijk tegen het einde van de les en het binnenbeen is bijna geen probleem meer sinds ik een zweepje gebruik :) Ik rijdt haar vanavond nog eens in de les en dan zaterdag :)

star_hutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 12:01

Heleennn schreef:
Ik had gisteren priveles, en het ging al veel beter! :j Ze werd in draf ook al nageeflijk tegen het einde van de les en het binnenbeen is bijna geen probleem meer sinds ik een zweepje gebruik :) Ik rijdt haar vanavond nog eens in de les en dan zaterdag :)

fijn om te horen!
is gewoon een kwestie van tijd, geduld en de juiste aanpak....
succes verder!